Willem schreef:
Waarom hebben mensen er toch zo veel moeite mee een remonstrant genoemd te worden als toch overduidelijk blijkt dat i.p.v. de 3 Formulieren de remonstrantse grondslag volledig wordt onderschreven?
En verder is het wat mij betreft einde van deze discussie. De topictitel dekt de lading niet, onder het mom van "juiste schriftuitleg" worden inhoudelijk allerlei remonstrantse dwalingen verkondigd die door velen alhier worden "gedoogd" zolang het beoogde doel, de vermeende vergeestelijking in de GG, maar wordt nagestreeft en gevraagde argumentatie en onderbouwingen ontbreken ten ene male. Ik wordt hier niet wijzer van en het wijzen op dwalingen heeft zo z'n grenzen.
Je stelt dat de discussie moet gaan over tekstuitleg, niet over wel of niet remonstrants. Het citaat van avisser, dat je cursief weergaf heb je daarmee niet weerlegd. De predikant in kwestie leert volgens jou dat de eis van bekering en de onmogelijkheid en onwil zich te bekeren een ontdekte zondaar in de engte brengt en tot God doet roepen. Laat dat maar eens zien in psalm 116. Want dat stáát er niet met zoveel woorden*. Er staat wél dat de psalmdichter in doodsnood verkeerde, en de Naam des HEREN aanriep, dat de HERE genadig en rechtvaardig is, en dat Hij een ontfermer is. Dat zijn ziel tot rust mag komen, omdat de HERE hem heeft welgedaan.
Ik lees over doodsnood, en over benauwdheid. Maar nergens dat het
de eis van bekering is die de dichter daartoe bracht.
Het is prima als je wilt wijzen op dwalingen. Maar alleen wijzen en zeggen "het is een dwaling" is niet altijd voldoende.
Er is geen patstelling. De vraag is in dezen nog steeds: Wat staat er in de psalm? Laat maar zien dat avisser dwaalt!
*Dat het niet in psalm 116 staat betekent trouwens niet per definitie dat het niet waar is. Maar dan moet het ergens anders wél staan. Maar daar ben ik nog niet van overtuigd, tenminste niet in die mate en op die manier die avisser hier beschreef. Maar dat is een andere discussie.