Dan zouden de leerstellige bijbelboeken niet of nauwelijks meer open komen.Afgewezen schreef:Want...?Tiberius schreef:Precies.eilander schreef:Dat hele Bijbelboeken gesloten blijven, is niet een gevolg van het volledig preken van de HC, maar van de manier waarop een predikant met de keuze van de vrije stof omgaat.
Ik denk eerder dat het andersom is: wanneer predikanten de leerdiensten a.d.h. van de HC laten vallen, zullen er nog meer bijbelboeken gesloten blijven.
Leerdiensten
Re: Leerdiensten
- JolandaOudshoorn
wat versta jij onder leerstellige Bijbelboeken?Tiberius schreef:Dan zouden de leerstellige bijbelboeken niet of nauwelijks meer open komen.Afgewezen schreef:Want...?Tiberius schreef:Precies.eilander schreef:Dat hele Bijbelboeken gesloten blijven, is niet een gevolg van het volledig preken van de HC, maar van de manier waarop een predikant met de keuze van de vrije stof omgaat.
Ik denk eerder dat het andersom is: wanneer predikanten de leerdiensten a.d.h. van de HC laten vallen, zullen er nog meer bijbelboeken gesloten blijven.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bijvoorbeeld Romeinen.
Denk je dat dit Bijbelboek door HC-preken per definitie open gaat?Tiberius schreef:Bijvoorbeeld Romeinen.
In veel CGK's en GKV's wordt er nog (bijna) wekelijks uit de HC gepreekt en onderschrijft men de inhoud ook.... en toch zijn er grote onderlinge verschillen... en dat was 50 haar geleden niet anders.
Het heeft dus wel met meer zaken te maken.... en als ik dan ook mijn mening mag geven, denk ik dat het ook sterk met regeltjes, wetmatigheid enzo te maken heeft en een soort van heiligverklaring van de catechismus, waar men zich nauwelijks van kan voorstellen dat al die gemeenten in de Bijbel er zonder kunnen. En je ziet daar bijvoorbeeld ook weer grote onzekerheid, veel mensen die zeggen wel gereformeerd te zijn maar niet van Christus....
Dan kan jij wel stellen dat waar de HC nog iedere zondag wordt gepreekt men nog gereformeerd is en elders niet.... maar dat heeft wel te maken met jouw uitleg van wat gereformeerd is.... en waarbij ik me weer afvraag hoe gereformeerd dat nou werkelijk is, hoe dicht dat nog bij de lijn van de reformatie staat. Jou visie op wat gereformeerd is is, net zoals de mijne, ook gevormd door wat jou in kerk, op school, thuis etc. is verteld wat gereformeerd zijn inhoudt.
Het heeft dus wel met meer zaken te maken.... en als ik dan ook mijn mening mag geven, denk ik dat het ook sterk met regeltjes, wetmatigheid enzo te maken heeft en een soort van heiligverklaring van de catechismus, waar men zich nauwelijks van kan voorstellen dat al die gemeenten in de Bijbel er zonder kunnen. En je ziet daar bijvoorbeeld ook weer grote onzekerheid, veel mensen die zeggen wel gereformeerd te zijn maar niet van Christus....
Dan kan jij wel stellen dat waar de HC nog iedere zondag wordt gepreekt men nog gereformeerd is en elders niet.... maar dat heeft wel te maken met jouw uitleg van wat gereformeerd is.... en waarbij ik me weer afvraag hoe gereformeerd dat nou werkelijk is, hoe dicht dat nog bij de lijn van de reformatie staat. Jou visie op wat gereformeerd is is, net zoals de mijne, ook gevormd door wat jou in kerk, op school, thuis etc. is verteld wat gereformeerd zijn inhoudt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix schreef:In veel CGK's en GKV's wordt er nog (bijna) wekelijks uit de HC gepreekt en onderschrijft men de inhoud ook.... en toch zijn er grote onderlinge verschillen... en dat was 50 haar geleden niet anders.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hoofdstuk 14 bedoel je? Dat gaat hier op het forum al genoeg open.Afgewezen schreef:Denk je dat dit Bijbelboek door HC-preken per definitie open gaat?Tiberius schreef:Bijvoorbeeld Romeinen.

Of die delen waarvan Petrus zei, dat ze zwaar zijn om te verstaan?
Misschien zie je verbanden die er niet zijn. Op een begraafplaats komen de bewoners ook niet met veranderingen aan. Dat komt omdat ze dood zijn. Waarmee ik niet meteen wil zeggen dat de kerken die jij vereert dood zijn. Maar nogmaals: leuk, die sommetjes, maar als dat bewijs in zichzelf krijgt, gaan we de verkeerde kant op.Willem schreef:oke, toch maar wat uitleg. Om te beginnen wel even wat huiswerk doen. 1. Wat versta je (nu) onder de "gereformeerde kerken", welke kerkgenootschappen?. 2. Kun je per kerkgenootschap aangeven of de HC nog - zeer - regelmatig gepreekt wordt?. 3. Vergelijk deze regelmaat met de mening van bijbehoorende gemeenteleden over het volledige onderschrijven van de 3 formulieren. Hieronder heb ik de uitkomst al gemeld:Marnix schreef:Maar waar zijn de onderlinge verschillen in gereformeerde kerken dan door te verklaren? Jij zal zeggen: Links leggen ze het niet goed uit... en ik zal allicht wat vragen over de uitwerking van de HC aan de rechterflank hebben.... feit blijft dat de gereformeerde kerken waar ze catechismusdiensten hebben, toch ook verdeeld zijn en verschillen in visie op allerlei zaken.Willem schreef:Dit verband is - als reeds gezegd - zo overduidelijk dat het ontkennen van dit verband eerder van onwil spreekt dan van onkunde.Marnix schreef:Ik vraag me overigens af of de catechismusprediking echt zorgt dat er geen dwalingen ontstaan, gezien de breedte (en onderlinge verschillen) van de gereformeerde kerken waar ze uit de catechismus preken....
UItkomst: (grote) regelmaat preken HC ---> hoog percentage onderschrijft 3 formulieren
Weining preken HC ---> beschouwd 3 forumlieren als 1 van de belijdenisgeschriften, er zijn ook
andere interpretatie's mogelijk
HC wordt niet meer gepreekt ---> Noemt zich - mischien - nog gereformeerd maar is
remonstrants / vrijzinnig te noemen
Verglijk dan dit onderzoek met de situatie zo'n 50 jaar geleden. Eventueel maak een mooie grafiek en het verband zal aangetoond zijn.
Wat de kerken die de HC eens zouden moeten doen: onder hun leden een onverwachts proefwerk houden over de HC.
En dan vragen stellen als:
wat hebben we er nu aan dat Jezus naar de hemel is gegaan?
het gebod over de sabbath: wat heeft ons dat nu te zeggen?
en nog een heleboel meer.
Dan weet je meteen welke nut het heeft de HC te preken. Of dat het allemaal traditie is en voor de hoorders een sleur- en slenterdienst is geworden.
Overigens lijkt dat wel de tragiek van het protestantisme te zijn.
Het is of met veel strakke regels omgeven en heeft dan geestelijk niet veel om het lijf. De klippen van de wet aan de rechtse kant waar de meeste bootjes kapot slaan.
Of men schudt het geregel terecht af en komt dan steeds meer links te varen, waar de oever veel onduidelijker is en uiteindelijk overgaat in de moerassen, waar je evengoed vastloopt.
Misschien dat het Roomse toch zo gek niet is: geloof wat de kerk gelooft.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- JolandaOudshoorn
die gaat bij ons ook regelmatig open als er geen HC/leerdienst is.....Tiberius schreef:Bijvoorbeeld Romeinen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
idemJolandaOudshoorn schreef:die gaat bij ons ook regelmatig open als er geen HC/leerdienst is.....Tiberius schreef:Bijvoorbeeld Romeinen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Maar bij jullie (beiden) wordt er toch wel regelmatig uit de HC gepreekt?
Al 3 a 4 jaar niet meer.Tiberius schreef:Maar bij jullie (beiden) wordt er toch wel regelmatig uit de HC gepreekt?
De constatering die je hier doet is je verdere "bewijs" voor het vervolg van je posting, waarin je aangeeft dat er andere oorzaken zijn. En juist bovenstaande constatering trek ik ernstig in twijfel. De suggestie die je hier doet dat er grote "leerstellige" onderlinge verschillen zijn maar dat de mate waarin de HC gepreekt wordt zou niet uitmaken klopt m.i. gewoon niet.Marnix schreef:In veel CGK's en GKV's wordt er nog (bijna) wekelijks uit de HC gepreekt en onderschrijft men de inhoud ook.... en toch zijn er grote onderlinge verschillen... en dat was 50 haar geleden niet anders.
Dat heel erg jammer.Orchidee schreef:Al 3 a 4 jaar niet meer.Tiberius schreef:Maar bij jullie (beiden) wordt er toch wel regelmatig uit de HC gepreekt?
Waarom niet?Willem schreef:De constatering die je hier doet is je verdere "bewijs" voor het vervolg van je posting, waarin je aangeeft dat er andere oorzaken zijn. En juist bovenstaande constatering trek ik ernstig in twijfel. De suggestie die je hier doet dat er grote "leerstellige" onderlinge verschillen zijn maar dat de mate waarin de HC gepreekt wordt zou niet uitmaken klopt m.i. gewoon niet.Marnix schreef:In veel CGK's en GKV's wordt er nog (bijna) wekelijks uit de HC gepreekt en onderschrijft men de inhoud ook.... en toch zijn er grote onderlinge verschillen... en dat was 50 haar geleden niet anders.
@ Tiberius, in de eerste kerken werd toch ook niet uit de catechismus gepreekt? Ik vind op zich de HC heel waardevol en prima als er uit gepreekt wordt, maar dat je ook op Bijbelse manier kerk kan zijn zonder preken vanuit de HC wordt volgens mij uit de Bijbel wel duidelijk. Ik zou dus niet stellen dat het per definite jammer is als er niet uit de HC wordt gepreekt, dat ligt er aan wat er voor in de plaats is gekomen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."