De pracht van RK kerken

huisman

Re: De pracht van RK kerken

Bericht door huisman »

DWW schreef:
Faramir schreef:Er zijn mensen in dit topic die dat ten stelligst ontkennen, althans als ik de reacties zo zie krijg ik die indruk. Om te bepalen of de kunst in kerken op Christus gericht is moeten we eerst weten wat er zoal in een doorsnee katholiek kerkgebouw staat. Veelal begint het op Christus gericht zijn al in de architectuur van het gebouw. Neem bijvoorbeeld het typische ontwerp van een kruisbasiliek waarin we van bovenaf gekeken het kruis kunnen herkennen. Maar ook de oriëntatie van de kerken is veelal op het oosten. Dit omdat de zon in het oosten opkomt en men gelooft dat Christus het Licht van de wereld, Zon der Gerechtigheid is en de verwachting van de wederkomst van Christus uit het oosten. Komen we het gebouw binnen dan valt als eerste het hoogaltaar op. Het altaar waarop de o.a. consecratie van de hostie plaatsvind (en of je daar nou in gelooft of niet is een ander punt). Het altaar verwijst dus naar het laatste avondmaal. Tevens verwijst het altaar naar marteralen die voor hun geloof in Christus zijn gestorven. Achter het hoogaltaar vind men meestal het tabernakel waarin de geconsacreerde hostie zich bevindt. Voor katholieken is dat het daadwerkelijk het Lichaam van Christus. Dit is het meest heilige deel van het kerkgebouw dus. Veelal is het tabernakel dan ook rijkelijk versiert met daarin een brandwerende kluis maar vanbinnen altijd wit bekleed. Of er daadwerkelijk geconsacreerde hosties in het tabernakel liggen kun je zien aan de godslamp. Wat een klein rood olielampje is wat vrijwel een jaar brand. Wat ook opvalt zijn de staties oftewel de kruisweg van Christus. Deze afbeeldingen/beelden (al dan niet voorzien van tekst) hangen in de kerk aan de linker en rechter zijkant en laten op chronologische volgorde (begin links voorin) de lijdensweg van Christus zien. Voor de rest staan er her en der beelden van Christus, Maria en/of heiligen. Zowel Maria als de heiligen (veelal van diegene wiens naam het kerkgebouw draagt) verwijzen door hun levensverhaal allemaal op hun eigen manier naar Christus. Ook hebben we nog een doopvont waarin nieuwe christenen gedoopt worden in naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest (verwijst dus ook naar Christus). Glas in loodramen kunnen ook in het kerkgebouw zitten al dan niet met taferelen erop. Altijd verwijzen de ramen op de een of andere manier naar Christus of naar een Bijbelse of geschiedkundige gebeurtenis. Veel is optioneel en dat ligt er een beetje aan wat de parochianen voor wensen hadden/hebben (want die onderhouden zelf de kerk namelijk). Zo kerk ikzelf in een hele simpele kerk met witte muren een simpel altaar een houtgesneden tabernakel en spaarlampen aan het metalen plafond en een replica van de staties die elders hangen. Maar dat terzijde. Hoe rijkelijk versiert een kerk is hangt dus af van de parochianen, hun wensen en de financiële middelen die zij hadden/hebben. Maar zoals je ziet is idd (vrijwel) alle kunst en attributen in een katholiek kerkgebouw christocentrisch.
Echt een hele eer om lid van deze kerk te mogen zijn...!!

Afbeelding

En na dezen zag ik een anderen engel afkomen uit den hemel, hebbende grote macht, en de aarde is verlicht geworden van zijn heerlijkheid. En hij riep krachtelijk met een grote stem, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon, en is geworden een woonstede der duivelen, en een bewaarplaats van alle onreine geesten, en een bewaarplaats van alle onrein en hatelijk gevogelte; Dewijl uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken gedronken hebben, en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben, en de kooplieden der aarde rijk zijn geworden uit de kracht harer weelde. En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt. Want haar zonden zijn de ene op de andere gevolgd tot den hemel toe, en God is harer ongerechtigheden gedachtig geworden, Openb. 18:1-5.

http://www.nrc.nl/krant/article1774383. ... D%3A9#1058

http://nos.nl/video/172337-bisdom-schor ... jemis.html

http://nos.nl/video/173693-desmond-tutu ... inken.html
Voor DWW!!
1 ¶ Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal , of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het , dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

coupe soleil schreef:
Mara schreef:Ben in verschillende roomse kerken geweest en vind er altijd een bijzondere sfeer hangen.
Of je ziet op tv een prins of prinses trouwen, in 1 van de mooiste kathedralen.
Men trok er toch veel geld voor uit, kom daar nu maar eens om.
Veel nieuwe kerken zijn toch bijzonder sfeerloos soms.
Ik hou wel van glas-in-loodramen, zware pilaren, dikke muren, ook de oude hervormde kerken hebben dat.
Heb ook wel kloosters bezocht in Duitsland en Belgie, daar hangt ook zo'n serene sfeer.
Wilde het maar niet hebben over het roomse en het reformatorische geloof, daar kom je nooit helemaal uit.
Mensen die uit de r.k. willen overstappen naar het reform geloof, hebben het heel moeilijk !
De rk kerk laat ze niet zomaar gaan.
Onlangs overleed nog een man die nog net geen belijdenis had gedaan, zijn familie vond dat hij toch maar rk begraven moest worden.
Schokkend, omdat hij dat niet meer wilde.
Misschien is het voor iedereen handig om je laatste wens op schrift te zetten. Met handtekening.
Even een zinnetje vet gemaakt.

1) Weet je wat dit de arme kerkgangers heeft gekost? Hemelverlaringen, schuldvergevingen etc. waren erg duur in die tijd.
2) De kathedralen in Barneveld weleens gezien? Of de GG in Tholen? Buitenproportioneel m.i. Prima toch als een kerk sober is? De warmte en verdere invulling worden gegeven door de gemeente en de evangeliebediening.
Nee, ken deze kerken niet. Weet heus wel dat het soms niet op kan, zeker in de ger gem niet, er blijkt daar veel geld te zitten. Waarom het dan zo superluxe moet, begrijp ik ook niet. Het ging mij alleen om die ramen en de bouwstijl. Niet om hardhouten kerkbanken, met zachte kussentjes en een natuurstenen vloer of zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Germanicus

Bericht door Germanicus »

@DWW: Dus vanwege die groep gereformeerden die voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog de kant van Mussert en zijn NSB kozen, wordt je ook zo grof en ongenuanceerd tegenover de protestantse kerken. Als je mensen of instanties moet veroordelen op wat er in het verleden plaats vond, blijft er weinig eervols over. Geweldig, om lid te zijn van een protestantse (gereformeerde) kerk, die in het verleden slavernij goedkeurde...

Met je radicale uitspraken en gedachten vergiftig je meer dan dat je samenbindt! Grow up! (Mijn excuses, moderators, wanneer dit wat op de persoon is, maar de bijdrage van DWW neigt wel erg naar 'Ik dank u, God, dat ik niet ben zoals die anderen'.)

O ja, en wat dat samenbinden betreft: Ik zie de grote verschillen tussen de Bijbelse leer en de katholieke dogma's zeker wel. Maar dan nog, dat ongenuanceerde verketteren van anderen stuit me enorm tegen de borst. Ik sluit me dan ook van harte aan bij Huisman: 'Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal , of luidende schel geworden.'
Hier beneden is het niet.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Germanicus schreef:@DWW: Dus vanwege die groep gereformeerden die voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog de kant van Mussert en zijn NSB kozen, wordt je ook zo grof en ongenuanceerd tegenover de protestantse kerken. Als je mensen of instanties moet veroordelen op wat er in het verleden plaats vond, blijft er weinig eervols over. Geweldig, om lid te zijn van een protestantse (gereformeerde) kerk, die in het verleden slavernij goedkeurde...

Met je radicale uitspraken en gedachten vergiftig je meer dan dat je samenbindt! Grow up! (Mijn excuses, moderators, wanneer dit wat op de persoon is, maar de bijdrage van DWW neigt wel erg naar 'Ik dank u, God, dat ik niet ben zoals die anderen'.)

O ja, en wat dat samenbinden betreft: Ik zie de grote verschillen tussen de Bijbelse leer en de katholieke dogma's zeker wel. Maar dan nog, dat ongenuanceerde verketteren van anderen stuit me enorm tegen de borst.
Beste Germanicus, ik kan je pleidooi voor de kerk van ROME niet zo best begrijpen, nog minder waarderen. De Heere Jezus was niet gekomen de vrede te brengen, maar het zwaard. Dat is het tweesnijdend scherp zwaard van Gods Woord. Deze scherpte van het Woord kan jij klaar blijkelijk maar slecht verdragen. Het gezag van Gods Woord erkent ROME maar half, want ook middels de kerkelijke traditie mag/kan overal een draai aan worden gegeven hoe het hen ook maar even uitkomt. Ik neem het bij deze niet op voor de kerkelijke misstanden binnen onze gezindte, integendeel, ik bestrijd ze zelf. Dit geldt voor heden en verleden! Want, ook wij zijn langzaam maar zeker weer terug gekeerd tot het pausdom van ROME, qua leer en qua hierarchie die er binnen de kerken heerst. De kerkenraden dienen meestentijds niet meer, maar heersen als koningen. Maar het ergste is de valse leer, waar slechts weinigen oog voor hebben. Het is een vervloekte vermenging van Wet en Evangelie. Een leer die dienstbaren in vrijheid preekt, en Gods verloste volk doet wederkeren tot de (gevoelige) dienstbaarheden. Wie het verstaat, verstaat het! Maar weet wel dat de RKK de hoer van Babylon is, beste Germanicus. Ga daarom uit van haar! Het is de vrouw die dronken is van het vergoten bloed der martelaren. Wat betreft je laatste zin, over dat ik beter of heiliger ben dan anderen. Als je wist welk een groot zondaar ik geweest ben qua uitleving, en nog ben qua inleving, zou je dat niet zeggen. Door vrije genade om niet, ben en blijf ik zwart van mezelf, doch liefelijk, rein en heilig in mijn lieve Zaligmaker, krachtens toerekening.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

coupe soleil schreef:2) De kathedralen in Barneveld weleens gezien? Of de GG in Tholen? Buitenproportioneel m.i. Prima toch als een kerk sober is? De warmte en verdere invulling worden gegeven door de gemeente en de evangeliebediening.
Deel dat bedrag eens door het aantal leden/bezoekers; dan krijg je een heel ander plaatje dan deze suggestieve posting.
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
coupe soleil schreef:2) De kathedralen in Barneveld weleens gezien? Of de GG in Tholen? Buitenproportioneel m.i. Prima toch als een kerk sober is? De warmte en verdere invulling worden gegeven door de gemeente en de evangeliebediening.
Deel dat bedrag eens door het aantal leden/bezoekers; dan krijg je een heel ander plaatje dan deze suggestieve posting.
Inderdaad zeer suggestief. En wederom iemand die niet op de hoogte is van de Barneveldse situatie. Even nog wat factoren erbij:
t.a.v. GGinNed
1. Kerkgebouw in centrum, te klein, gevaarlijke situaties t.a.v. het bijwonen van de kerkdiensten en bij het parkeren.
2. Kerkgebouw verkocht aan projectontwikkelaar en op deze plaats komen appartementen
3. Nieuwe kerk is naar milieu technische begrippen op duurzame manier gebouwd.

T.a.v. GG
1. Kerkgebouw in centrum te klein, gevaarlijke situaties t.a.v. het bijwonen van de kerkdiensten. 2 keuzes: 1 groot nieuw kerkgebouw of 2 gebouwen. Keuze is duidelijk
2. Nieuwe kerk is naar milieu technische begrippen op duurzame manier gebouwd.

Het probleem zit er alleen in dat er 2 kerkgebouwen vlak naast elkaar zijn gebouwd waardoor er naar het zicht er een enorm complex is ontstaan. En of dat zo verstandig is, dat weet ik niet. Ik vermoed zo van niet, alleen al vanwege alle suggestieve meldingen in de pers en het geblaat wat sommige politieke partijen menen uit te kramen in Barneveld.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
coupe soleil schreef:
Is dat niet wat overdreven? Het gaat er maar om hoe je om gaat met een afbeelding.
Het gaat er maar om hoe je met het 2e gebod van Gods heilige wet omgaat.... Afgoden naar onze eigen verbeelding dus....
Klopt. En als je het 2e gebod leest dat het enkel om het afbeelden gaat (en niet om het je daarvoor neerbuigen) moet je consequent zijn op dat punt. Dan staat er namelijk ook dat je geen enkele afbeelding mag maken van enige gestalte die in de hemel is, die op de aarde is, of die in het water onder de aarde is.

Dan is iedere afbeelding, of het nou van Jezus is of van mensen, of van vissen of van vogels, een foto of schilderij van een mooi landschap etc. allemaal fout. Zie hier waarom er wordt gesproken over gesneden beelden en daarna dus ook logischerwijs wordt gezegd dat je je voor die gesneden niet maar neerbuigen en ze dienen omdat God een naijverig God is. Het gaat om het aanbidden, vereren van beelden als God en niet om het afbeelden van mensen, dieren, vissen, vogels en andere natuur an sich.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Er is ook nog zo'n gelijkenis van de balk en de splinter, wij weten de dwalingen van de RKK breed uit te meten (En het zijn ook ernstige dwalingen) maar nu voor de discussie het volgende.
De RKK zet een pastor op nonactief vanwege een oranje/voetbaldienst.
De PKN handhaaft een predikant die het bestaan van God loochend,

De RKK veroordeeld homohuwelijk
De PKN laat trouwen van homo,s tot in de kerk toe.

De RKK heeft maar één oplossing voor de AIDS problematiek in Afrika nl. monogaam huwelijk
Vele protestantse kerken doen mee in het verspreiden van condooms in afrika

De RKK heeft zich altijd ferm uitgesproken tegen arbortus en euthanasie.
In veel protestantse kerken wordt er "genuanceerd" gesproken over deze verwerpelijke praktijken .

@DWW Idd de RKK heeft verwerpelijke dingen gedaan in WO2 maar hoe was de opstelling van de kerkleiding van bevindelijk gereformeerden in Nederland t.o.v. de Nazi's (Ik voel mij in dat opzicht beter thuis bij de houding van Ds R Kok dan bij die van Ds G.H. Kersten)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Faramir

Bericht door Faramir »

huisman schreef: Ik hoop dat je hebt gemerkt dat ik de RKK recht wil doen maar dan kan ik toch ook niet om de m.i. onbijbelse dwalingen heen, er wordt tot mensen gebeden (Maria, de apostelen,heiligen) dit is tegen Gods Woord wij mogen alleen God aanbidden.
Katholieken zijn van mening (en dat wordt net zo goed onderbouwt met de Bijbel) dat de gemeenschap van heiligen niet stopt hier op aarde en dat er communicatie mogelijk is. Katholieken zijn van mening dat zij dus niet dwalen. Indien zij van mening waren dat zij wel dwaalden dan zouden ze er wel mee ophouden natuurlijk. Het aanroepen van heiligen is geen aanbidden.

Maar ik snap dat dat vanuit protestants perspectief moeilijk te behappen is en dat dat veel empathie vraagt. Zolang je je eigen geweten volgt en fatsoenlijk blijft is dat te respecteren ondanks alle verschillen.
Het lijkt mij wel eens interessant om te horen van een katholiek iemand waar hij of zij vindt waarin Reformatorische christenen dwalen.
Dat lijkt mij geenszins een interessante bezigheid. Ik hoef een ander geloof niet af te branden om mijn eigen geloof overeind te houden. Ik hoef mijn maatstaaf niet te hanteren op andere religies, ik kan mij beter concentreren op mijn eigen geestelijke groei in het geloof dat mij gegeven is.

Maar over het algemeen kun je zo'n beetje alle punten waarvan protestanten zeggen dat katholieken dwalen direct omdraaien en aanvullen met andere dingen.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Het lijkt mij wel eens interessant om te horen van een katholiek iemand waar hij of zij vindt waarin Reformatorische christenen dwalen.
Dan moet je dat boekje van Gerard de Korte en Willem Ouweneel eens lezen. Kan ik je aanbevelen.
Faramir

Bericht door Faramir »

DWW schreef: Echt een hele eer om lid van deze kerk te mogen zijn...!!
Ik dank God inderdaad regelmatig dat ik vanuit de sacramenten mijn leven mag leven.

Natuurlijk zijn er altijd misstanden het is immers ook heel veel mensenwerk in een kerk (ik neem aan dat we dat allen kunnen beamen). Zoals het affiche wat je plaatst een misstap was. Natuurlijk was het pas 1933 en was de kristalnacht nog lang niet in zicht de nazi's waren gekozen door het volk en hadden grote sociale plannen om de Duitsers uit het slop te trekken daar de omstandigheden erbarmelijk waren. Vele Duitsers hebben zich spijtig genoeg laten misleiden zowel katholieken als protestanten als ongelovigen. Toch vond er ook kerkelijk verzet plaats later in de tijd. Daar kunnen we eindeloos over doorgaan daar nog lang niet alle geschiedkundige feiten bekend zijn, maar gesteggel daarover heeft weinig zin.

Om Albert Einstein maar even te quoten:
Being a lover of freedom, when the [Nazi] revolution came, I looked to the universities to defend it, knowing that they had always boasted of their devotion to the cause of truth; but no, the universities were immediately silenced. Then I looked to the great editors of the newspapers, whose flaming editorials in days gone by had proclaimed their love of freedom; but they, like the universities, were silenced in a few short weeks. . . .
Only the Church stood squarely across the path of Hitler’s Campaign for suppressing truth. I never had any special interest in the Church before, but now I feel a great affection and admiration for it because the Church alone has had the courage and persistence to stand for intellectual and moral freedom. I am forced to confess that what i once despised I now praise unreservedly.

Voor de rest denk ik dat je eerst eens aandacht moet hebben voor de balk in het eigen voordat je je druk maakt over de splinter in het oog van de ander.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Willem

Bericht door Willem »

DWW. Mischien is het bestuderen van Augustinus een aanrader. Een aantal "dwalingen" van deze KERKVADER worden in zijn geschriften door hem beargumenteerd uitgelegd zodanig dat je denkt: "mwoh, daar zit toch ook wel wat in". Het voorkomt iig dat je katholieken wegzet als mensen die tegen beter weten in de bijbel verdraaien, welke gedachte hier regelmatig ondergronds aanwezig is.

Verder vindt ik e.e.a. lezende de naam "De woeste weg" zeer goed gekozen. In de Bijbel wordt de weg "woest" genoemd waarop de moorman las en niet verstond. Door de genade mocht hij het - door de uitleg van Filippus - verstaan. Daarna reisde hij zijn weg met blijdschap en heeft de "weg die woest was" verlaten. Fillippus werd eveneens gevonden in een andere plaats. Moraal van het verhaal?. "De woeste weg" betekent dus lezen en niet verstaan en ik kan - gelet op de postings - alleen maar constateren dat de vlag de lading dekt.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

huisman schreef:Er is ook nog zo'n gelijkenis van de balk en de splinter, wij weten de dwalingen van de RKK breed uit te meten (En het zijn ook ernstige dwalingen) maar nu voor de discussie het volgende. De RKK zet een pastor op nonactief vanwege een oranje/voetbaldienst.
De PKN handhaaft een predikant die het bestaan van God loochend.
DWW: Inderdaad beiden verwerpelijk. De PKN verzwaart zijn oordeelt alleen maar erger door een atheist als Hendrikse op hun kansels te tolereren. Ik schreef het al eerder, de kerken zijn weer terug gekeerd tot de hierarchie en tot de leer van het pausdom van Rome, zij het dan zonder die rode pijen en die prachtige sinterklaasmutsen. De kerken zijn geen kerken meer onder het kruislijden van Jezus Christus.
De RKK veroordeeld homohuwelijk - De PKN laat trouwen van homo's tot in de kerk toe.
DWW : En de RKK is ook tegen abortus, maar ze hebben/hadden wel aandelen van de fabrieken die voorbehoedspillen produceren. Beide kerken kunnen om o.a. deze voornoemde redenen niet meer serieus genomen worden. Het druist alles tegen Gods Woord in!
De RKK heeft maar één oplossing voor de AIDS problematiek in Afrika nl. monogaam huwelijk. Vele protestantse kerken doen mee in het verspreiden van condooms in afrika
DWW: De RKK heeft omtrent het aidsprobleem een nuchtere mening vanuit het kerkpolitieke standpunt van ogendienst als mensenbehagers, maar ze hebben jarenlang hun eigen problemen verzwegen omtrent de pedofilie-schandalen binnen hun eigen kerk. De weerleggingen van de reformatoren hebben ze op grond van Gods Woord nooit kunnen weerleggen, de vloek van TRENTE hebben ze nooit herroepen, en aangaande het vergoten bloed der heiligen zijn ze nooit kerkelijk in de schuld gekomen.
De RKK heeft zich altijd ferm uitgesproken tegen arbortus en euthanasie. In veel protestantse kerken wordt er "genuanceerd" gesproken over deze verwerpelijke praktijken.

DWW : De RKK is een sluipmoordenaar, het zijn ogenbehagers, en de PKN is gaan tenslotte gaan hoereren. Way back to ROME...!! Het fundament waarop ze bouwen is een on-Bijbels Godonterend fundament. Zoek daarom geen gemeenschap met hun onreinheden, beste Huisman!
@DWW Idd de RKK heeft verwerpelijke dingen gedaan in WO2 maar hoe was de opstelling van de kerkleiding van bevindelijk gereformeerden in Nederland t.o.v. de Nazi's (Ik voel mij in dat opzicht beter thuis bij de houding van Ds R Kok dan bij die van Ds G.H. Kersten)
Van harte mee eens! Met deze aanvulling, toen het RD tijdens een interview aan ds. Mallan vroeg welke schrijvers hij op zijn top-5 lijstje had staan, antwoordde hij hen dat de Erskines daar ook opstonden. Kijk dat bedoel ik nou maar. Ds. R. Kok was een groot aanhanger van hen, en probeerde in dezelfde lijn te leren en preken, maar de GG pruimden hem destijds niet vanwege zijn te ruime aanbod van genade. Allemaal erg dubbel, vind je niet? Dan vraag ik me weleens af, beseft(e) zo'n dominee dan niet wat hij met zo'n antwoord wel niet over zich afroept? Wat betreft ds. Kersten, hiermee vertegenwoordigde hij niet de GG. Wel een verschil t.o.v. de RKK. Ik geloof wel dat ds. G.H. Kersten genade kende, en dat hij er (door de inwonende Geest van Christus) voor God mee in de schuld is gekomen. Helaas is hij er publiek nooit mee in de schuld gekomen.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Solipsis

Bericht door Solipsis »

DWW schreef: DWW : En de RKK is ook tegen abortus, maar ze hebben/hadden wel aandelen van de fabrieken die voorbehoedspillen produceren. Beide kerken kunnen om o.a. deze voornoemde redenen niet meer serieus genomen worden. Het druist alles tegen Gods Woord in!
Neem dan geen enkele kerk maar serieus meer.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DWW schreef:Van harte mee eens! Met deze aanvulling, toen het RD tijdens een interview aan ds. Mallan vroeg welke schrijvers hij op zijn top-5 lijstje had staan, antwoordde hij hen dat de Erskines daar ook opstonden. Kijk dat bedoel ik nou maar. Ds. R. Kok was een groot aanhanger van hen, en probeerde in dezelfde lijn te leren en preken, maar de GG pruimden hem destijds niet vanwege zijn te ruime aanbod van genade. Allemaal erg dubbel, vind je niet? Dan vraag ik me weleens af, beseft(e) zo'n dominee dan niet wat hij met zo'n antwoord wel niet over zich afroept? Wat betreft ds. Kersten, hiermee vertegenwoordigde hij niet de GG. Wel een verschil t.o.v. de RKK. Ik geloof wel dat ds. G.H. Kersten genade kende, en dat hij er (door de inwonende Geest van Christus) voor God mee in de schuld is gekomen. Helaas is hij er publiek nooit mee in de schuld gekomen.
Nu draaf je wel weer heel erg door: het feit dat ds. Mallan graag de Erskines las, betekent nog niet zonder meer, dat hij een aanhanger van hen was. Laat stil staan, dat hij in dezelfde als ds. Kok zou staan.
Plaats reactie