Formatie 2010

freek

Re: Formatie 2010

Bericht door freek »

huisman schreef:
refo schreef:
huisman schreef:Bij ons is gisteren indringend gebeden of wij bewaard mogen worden voor een paars kabinet. Bij nog 4 jaar paars zullen de laatste resten van christelijke wetgeving opgeruimd worden
Is er ook nog gevraagd om een bepaalde coalitie?
Nee, maar wel of er nog mannen in de regering mogen komen die naar Gods geboden willen handelen.
Meestal is dat een verkapt gebed voor de SGP.
Gelukkig bidt onze ds meestal voor 'mensen', da's net iets breder.
En zijn voorkeur voor de SGP laat hij zien door de poster voor z'n raam :)
huisman

Bericht door huisman »

freek schreef:
huisman schreef:
refo schreef:
huisman schreef:Bij ons is gisteren indringend gebeden of wij bewaard mogen worden voor een paars kabinet. Bij nog 4 jaar paars zullen de laatste resten van christelijke wetgeving opgeruimd worden
Is er ook nog gevraagd om een bepaalde coalitie?
Nee, maar wel of er nog mannen in de regering mogen komen die naar Gods geboden willen handelen.
Meestal is dat een verkapt gebed voor de SGP.
Gelukkig bidt onze ds meestal voor 'mensen', da's net iets breder.
En zijn voorkeur voor de SGP laat hij zien door de poster voor z'n raam :)
Misschien zei hij wel mensen en het was geen verkapt SGP gebed (wat dat dan ook mag zijn) . Ik hoop voor onze kinderen dat er meer gebeden wordt om een Christelijke regering door die 7000 die hun knie niet buigen voor de Baäl.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:Hmm, ik kan paars+ nou niet zo'n ramp vinden.
Dan ben ik bang dat je niet door hebt wat er de komende jaren op het spel zal staan als de remmende werking van het CDA gaat wegvallen.
Nou, is die rem echt zo groot?
Luther schreef:De angst die aanwezig is voor Paars+, wordt gevoed door de herinnering aan de acht jaren, waarin er een regering zonder het CDA was. (PvdA-VVD-D66: Paars-1 en Paars-2). Vanuit christelijk perspectief zijn er in die periode fundamentele wissels omgegaan, die ertoe hebben geleid dat een deel van de christenen zich niet meer thuis voelen in Nederland en zich zelfs bedreigd voelen. De vraag luidt: Worden wij nog wel geaccpeteerd, zoals we zijn? Of mogen we alleen meedoen in deze samenleving als we alles inleveren, wat ons lief en dierbaar is? Ik doel dan op de volgende paarse "successen" (1994-2002):
- euthanasie uit het wetboek van strafrecht
- uitbreiding abortus naar 24 weken
- opheffing bordeelverbod
- legalisering softdrugsgebruik
- uitbreiding anti-discriminatiewetgeving
- legalisering homohuwelijk
- flitsscheiding
- individualisering belastingstelsel
- adoptie door homoparen
- aantal koopzondagen van 8 naar 12; touristische gebieden 52 zondagen

Niet zelden ging aanname van bovenstaande wetsvoorstellen gepaard met een vervelende vorm van triomfantalisme richting met name de brede gereformeerde gezindte. Met enige meewarigheid werd dan naar deze groep gekeken: "Ach, zielig toch dat ze met hun ideeën in de Middeleeuwen zijn blijven hangen..." Het niet voor vol aangezien worden, zijn velen niet vergeten. Het adagium werd: Je mag meedoen, zolang je geloof maar achter de voordeur laat en je alle verwijzingen naar universele waarheden maar bij het grof vuil zet.
Het betreft hier keuzes van mensen die zich niet veel of niets meer aan het christelijk geloof gelegen laten liggen. Daar zullen we het in de toekomst steeds meer mee moeten doen.
Maar dat staat in feite los van de politieke kleur die men heeft. Voor mij is het sociale aspect belangrijk. En natuurlijk zou ik dat het liefst gedragen zien door een christelijke PvdA'er of zo :) , maar liever een onchristelijke PvdA'er dan een onchristelijke VVD'er of, nog erger, PVV'er. En zo staan we er in Nederland wél voor: er zijn niet zoveel christenen meer.
Luther schreef:Vanuit dit perspectief is er een diepgewortelde angst met betrekking tot Paars+. Deze partijen willen zonder het CDA graag verder waar 2002 voorlopig een punt is gezet. Ik denk dan aan de volgende zaken:
- Verbod op de SGP, als zij geen vrouwen op de lijst toelaat
- Schrapping 'enkele-feit-constructie' uit de AWB, waardoor scholen en instellingen met een levensbeschouwelijke grondslag geen personeel mogen afwijzen, louter om het feit dat zij een homosexuele leefwijze hebben. (Het gaat dus nadrukkelijk niet over het zijn van homo!)
- Verruiming euthanasiewetgeving: ook levensmoeheid wordt een aanvaarde reden tot euthanasie
- Pil van Drion wordt gelegaliseerd.
- Winkelopenstelling op zondagen naar 52; vrij laten aan de gemeenten
- Acceptatieplicht leerlingen bijzonder onderwijs; geen toelating meer op basis van onderschrijving van de grondslag van de school (indirecte aantasting van art. 23 Grondwet)
- Ingrijpen personeelsbeleid christelijke organisaties met subsidie van de overheid (o.a. directe aantasting art. 23 Grondwet)
- Afschaffen heffingskorting, waardoor moeders de arbeidsmarkt op worden gejaagd.
- Geen recht op AOW indien moeder bij de kinderen thuis blijft en geen betaald werk doet.
- Aantasting positie kerken en religieuze gemeenschappen, waardoor bijvoorbeeld anti-discriminatiewetgeving dan ook binnen de kerken gaat gelden.
En denk jij dat de CDA dit allemaal tegen zou willen c.q. kunnen houden? Deze zaken leven onder de mensen, dus vroeg of laat zullen we er tóch 'aan moeten geloven'.
Jacobse

Bericht door Jacobse »

Het CDA heeft een aanzienlijke beschermende werking gehad op de terreinen bovengenoemd. Het lijkt daarom beter te denken en te hopen op alsnog een kabinet met de CDA er in; als mede-regeringspartij kan er nu eenmaal ( veel ) meer bereikt worden dan als alleen oppositiepartij.
Waarom was de heer M.Verhagen/ de achterban van het CDA dan tegen een kabinet VVD-PVV-CDA met graag- waarom niet ? - daarbij dan de Christenunie ? Men had dan een royale Kamermeerderheid in de Tweede Kamer gehad; en zowel VVD als PVV wilden kennelijk zo graag dat er voor het CDA naar het lijkt heel wat in het vooroverleg te scoren zou zijn ( geweest).
Komt dat alsnog, als paars plus toch, wat te hopen is, niet door gaat?
Thomas
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef: En denk jij dat de CDA dit allemaal tegen zou willen c.q. kunnen houden? Deze zaken leven onder de mensen, dus vroeg of laat zullen we er tóch 'aan moeten geloven'.
Ik heb gesproken over de remmende werking van het CDA, niet meer, maar ook niet minder.

Voorts ben ik overigens niet bang. Het loopt de Heere niet uit de hand en als we ons in Christus geborgen weten, wat kan een nietig mens ons dan verder nog doen? Niets!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Ach, uiteindelijk ben ik het met refo eens: Ik ben niet bang voor Paars+ of Paars groen.
Ook niet voor een middenkabinet, rechts, of links.

Of je nou links, rechts of in het midden gebeten wordt, maakt in de huidige programma's van de partijen die het spel spelen niet meer uit.
Het enige verschil lijkt te zijn of je dit jaar, op de middellange termijn of op de lange termijn gebeten wordt.
Ik laat de ethische kwesties maar rusten. Er is in het huidige krachtenveld geen positieve ontwikkeling te vinden.

God regeert, en vanuit die grondhouding probeer ik maar te leven.
Elke regeringscoalitie ten spijt.
Ander

Bericht door Ander »

Paars-plus is al weer een paar dagen onderweg om er wat van te maken. Ik heb er niet zoveel kaas van gegeten, ik hou de site van Elsevier een beetje bij. Op zich is een akkoord op hoofdlijnen en een kernkabinet van 8 ministers, wat nu de plannen zijn, zo dom nog niet denk ik. De partijen hebben dan de vrijheid om meerderheden te zoeken buiten de coalitie voor bepaalde plannen. Best slim van Rutte, of niet?
jvdg

Bericht door jvdg »

Ander schreef:Paars-plus is al weer een paar dagen onderweg om er wat van te maken. Ik heb er niet zoveel kaas van gegeten, ik hou de site van Elsevier een beetje bij. Op zich is een akkoord op hoofdlijnen en een kernkabinet van 8 ministers, wat nu de plannen zijn, zo dom nog niet denk ik. De partijen hebben dan de vrijheid om meerderheden te zoeken buiten de coalitie voor bepaalde plannen. Best slim van Rutte, of niet?
Slim? humm, weet ik niet.
Ik vind het meer manouvreren om zijn eigen electoraat niet teveel van de VVD te vervreeemden.
Het blijft echter een coalitie waarin de leading party de bijwagenrol gaat vervullen.

Maar goed het is een spel wat politiek heet.
ChristenConservatief

Bericht door ChristenConservatief »

Ander schreef:Paars-plus is al weer een paar dagen onderweg om er wat van te maken. Ik heb er niet zoveel kaas van gegeten, ik hou de site van Elsevier een beetje bij. Op zich is een akkoord op hoofdlijnen en een kernkabinet van 8 ministers, wat nu de plannen zijn, zo dom nog niet denk ik. De partijen hebben dan de vrijheid om meerderheden te zoeken buiten de coalitie voor bepaalde plannen. Best slim van Rutte, of niet?
Slim ??? Rutte pleegt hiermee hoogverraad aan zowel zijn goede vaderland als zijn eigen achterban.

Maar goed, Wilders wordt toch de volgende premier (over twee jaar, als dit uiterst labiele kabinet gevallen is) en zal met steviger hand regeren zonder op laffe wijze zijn achterban uit te leveren aan extreem-links en het gelijkheidsfundamentalisme. :garde

(dit is toch geen populistisch gescheld of grove provocatie, hoop ik ?)
parsifal

Bericht door parsifal »

ChristenConservatief schreef:
Slim ??? Rutte pleegt hiermee hoogverraad aan zowel zijn goede vaderland als zijn eigen achterban.

Maar goed, Wilders wordt toch de volgende premier (over twee jaar, als dit dommelijke, labiele kabinet gevallen is) en zal met steviger hand regeren zonder op laffe wijze zijn achterban uit te leveren aan extreem-links en het gelijkheidsfundamentalisme. :garde

Hoogverraad nog wel.
Met Wilders aan de macht denk ik dat ik terug kom naar Nederland, maar wel vol schaamte en ik hoop dat ik dan mijn mond zal opentrekken. Als een groep stelselmatig de zondebok is dan is er iets mis, hoe fout in sommige opzichten de ideeen ook zijn. Er is veel mis in Nederland (en in Zweden), maar als dat opgelost wordt door een "wij" vs "zij" dan is er veel meer mis.

Ik hoop eigenlijk op een heel breed kabinet (GL, D66, PvdA, CDA, VVD en CU) zodat al deze partijen zich met regeren moeten bezighouden en niet populistisch hoeven te doen (PVV en SP kunnen niet anders, SGP en PvdD doen het waarschijnlijk toch niet) en dat ondertussen zorg voor de schepping, de sociaal zwakkere en de economie op niveau blijven of komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Maar goed, Wilders wordt toch de volgende premier (over twee jaar, als dit uiterst labiele kabinet gevallen is) en zal met steviger hand regeren zonder op laffe wijze zijn achterban uit te leveren aan extreem-links en het gelijkheidsfundamentalisme. :garde

Gelukkig weet je het zelf al goed te benoemen :super
huisman

Bericht door huisman »

Verkeerd gehoopt ...volgende keer beter :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Bericht door Joannah »

terwijl het volk juicht en host vanwege de voetbal, word er een paarse regering geinstalleerd.
Sneaky, maar de enige manier wellicht om een verrechtsende tendens in tegenovergestelde richting af te straffen.
Zou HKM Koningin Beatix inspiratie hebben opgedaan in Sitges, van de week, tijdens haar aanwezigheid op de Bilderberg vergadering?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Joannah schreef:terwijl het volk juicht en host vanwege de voetbal, word er een paarse regering geinstalleerd.
Sneaky, maar de enige manier wellicht om een verrechtsende tendens in tegenovergestelde richting af te straffen.
Als Nederland wint met voetballen, zal de hele formatie periode aan het volk waarschijnlijk voorbij gaan, maar als Nederland verliest, gaat het volk zich denk ik extra op de politiek concentreren.
Joannah

Bericht door Joannah »

Marie-Henriëtte schreef:
Joannah schreef:terwijl het volk juicht en host vanwege de voetbal, word er een paarse regering geinstalleerd.
Als Nederland wint met voetballen, zal de hele formatie periode aan het volk waarschijnlijk voorbij gaan, maar als Nederland verliest, gaat het volk zich denk ik extra op de politiek concentreren.
Daarom denk ik dat Nederland wint, zondag.
Pim Fortuyn mocht het niet lukken, ook Wilders niet. Europa moet het herstelde Romeiense Rijk worden, en dat zou met Wilders snel voorbij zijn, Die zegt weg met Schengen en de Euro.En eigen volk eerst ipv laatst.
Wie had ooit gedacht dat we al zo ver zouden komen als we nu zijn, na een Nee van Frankrijk en Nederland, en 3 jengelende referenda in Ierland tot ze eindelijk ja zeiden, geholpen door de crisis.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie