Luther schreef:Afgewezen schreef:Hmm, ik kan paars+ nou niet zo'n ramp vinden.
Dan ben ik bang dat je niet door hebt wat er de komende jaren op het spel zal staan als de remmende werking van het CDA gaat wegvallen.
Nou, is die rem echt zo groot?
Luther schreef:De angst die aanwezig is voor Paars+, wordt gevoed door de herinnering aan de acht jaren, waarin er een regering zonder het CDA was. (PvdA-VVD-D66: Paars-1 en Paars-2). Vanuit christelijk perspectief zijn er in die periode fundamentele wissels omgegaan, die ertoe hebben geleid dat een deel van de christenen zich niet meer thuis voelen in Nederland en zich zelfs bedreigd voelen. De vraag luidt: Worden wij nog wel geaccpeteerd, zoals we zijn? Of mogen we alleen meedoen in deze samenleving als we alles inleveren, wat ons lief en dierbaar is? Ik doel dan op de volgende paarse "successen" (1994-2002):
- euthanasie uit het wetboek van strafrecht
- uitbreiding abortus naar 24 weken
- opheffing bordeelverbod
- legalisering softdrugsgebruik
- uitbreiding anti-discriminatiewetgeving
- legalisering homohuwelijk
- flitsscheiding
- individualisering belastingstelsel
- adoptie door homoparen
- aantal koopzondagen van 8 naar 12; touristische gebieden 52 zondagen
Niet zelden ging aanname van bovenstaande wetsvoorstellen gepaard met een vervelende vorm van triomfantalisme richting met name de brede gereformeerde gezindte. Met enige meewarigheid werd dan naar deze groep gekeken: "Ach, zielig toch dat ze met hun ideeën in de Middeleeuwen zijn blijven hangen..." Het niet voor vol aangezien worden, zijn velen niet vergeten. Het adagium werd: Je mag meedoen, zolang je geloof maar achter de voordeur laat en je alle verwijzingen naar universele waarheden maar bij het grof vuil zet.
Het betreft hier keuzes van mensen die zich niet veel of niets meer aan het christelijk geloof gelegen laten liggen. Daar zullen we het in de toekomst steeds meer mee moeten doen.
Maar dat staat in feite los van de politieke
kleur die men heeft. Voor mij is het sociale aspect belangrijk. En natuurlijk zou ik dat het liefst gedragen zien door een christelijke PvdA'er of zo

, maar liever een onchristelijke PvdA'er dan een onchristelijke VVD'er of, nog erger, PVV'er. En zo staan we er in Nederland wél voor: er zijn niet zoveel christenen meer.
Luther schreef:Vanuit dit perspectief is er een diepgewortelde angst met betrekking tot Paars+. Deze partijen willen zonder het CDA graag verder waar 2002 voorlopig een punt is gezet. Ik denk dan aan de volgende zaken:
- Verbod op de SGP, als zij geen vrouwen op de lijst toelaat
- Schrapping 'enkele-feit-constructie' uit de AWB, waardoor scholen en instellingen met een levensbeschouwelijke grondslag geen personeel mogen afwijzen, louter om het feit dat zij een homosexuele leefwijze hebben. (Het gaat dus nadrukkelijk niet over het zijn van homo!)
- Verruiming euthanasiewetgeving: ook levensmoeheid wordt een aanvaarde reden tot euthanasie
- Pil van Drion wordt gelegaliseerd.
- Winkelopenstelling op zondagen naar 52; vrij laten aan de gemeenten
- Acceptatieplicht leerlingen bijzonder onderwijs; geen toelating meer op basis van onderschrijving van de grondslag van de school (indirecte aantasting van art. 23 Grondwet)
- Ingrijpen personeelsbeleid christelijke organisaties met subsidie van de overheid (o.a. directe aantasting art. 23 Grondwet)
- Afschaffen heffingskorting, waardoor moeders de arbeidsmarkt op worden gejaagd.
- Geen recht op AOW indien moeder bij de kinderen thuis blijft en geen betaald werk doet.
- Aantasting positie kerken en religieuze gemeenschappen, waardoor bijvoorbeeld anti-discriminatiewetgeving dan ook binnen de kerken gaat gelden.
En denk jij dat de CDA dit allemaal tegen zou willen c.q. kunnen houden? Deze zaken leven onder de mensen, dus vroeg of laat zullen we er tóch 'aan moeten geloven'.