Toch wel een merkwaardige benadering. Als ik zie hoeveel kerkordes en genootschappen er zijn geloof ik niet dat dat gebaseerd is op Gods Woord. Met de opmerking dat Christus wil dat Zijn Gemeente 'geregeerd' wordt mis je mi toch de essentie van het Gemeente zijn. Dat de Gemeente geleid wordt door oudsten beaam ik uiteraard, maar dan wel in de zin van toezicht houden ipv baasje spelen in de bijeenkomsten waarin iedereen zijn steentje bijdraagt. Lees Kor. 12 over de samenwerking van de gelovigen die samen het lichaam vormen. De Gemeente is deel van Christus nl het Lichaam, en laat zich door Christus zelf leiden. Dat organisme; hoofd-lichaam is Gemeente zijn.Tiberius schreef:Het kerkrecht is gebaseerd op Gods Woord.memento schreef:Kerkrecht zijn de spelregels van een kerk, en staan bij lange na niet gelijk aan Gods woord. Ik acht het niet goed om het kerkrecht beslissend te laten zijn in een discussie over de geldigheid van een door God ingesteld sacrament.
Anders moet je even een stapje terug doen: hoe zal iemand een geldige doopsbediening uit kunnen voeren, wanneer hij daar niet van God Zelf in de ambtelijke weg door geroepen is? We weten uit diverse plaatsen uit Gods Woord, dat Christus Zijn Kerk middels de ambten geregeerd wil hebben.
Als ik op kerkrecht.nl rondkijk hebben we het over een organisatie. Er is nog net geen kerkelijke rechtbank...