Zijn we klaar met homofilie?

joepie

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door joepie »

Volgens mij haal je dan toch twee dingen door elkaar?
Waarom zou de geaardheid van een heterofiel mens goed zijn, niet zondig, en de geaardheid van een homofiel zondig?
Welk verschil aan geaardheid zit er dan tussen? De seksuele aantrekkingskracht?
Volgens mij zijn we allemaal zondig. Met onze geaardheid, dus helemaal.
Want de scheppingsmens zoals God hem geschapen heeft is na de zondeval weg.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Natuurlijk is een homofiele geaardheid wel en hetero geaardheid niet zondig.
Homo-zijn heeft God niet zo bedoeld. Dat klopt. Hun verlangen naar mensen van hetzelfde geslacht is inderdaad een zondig verlangen. In die zin is het een zondige geaardheid. Maar in wezen zijn hetero's niets minder zondig dan homo's. Ik denk dat de hetero-geaardheid net zo verzondigd is, daarom bestaat er een andere geaardheid.... niet dat ik het verlangen naar seksueel contact als zonde zie, maar wel het verkeerde omgaan ermee. in die zin durf ik homo's niet te veroordelen want mijn gedachten zijn vaak ook niet zoals het hoort... ik ben wel tegen praktiseren en zeg niet dat homofilie niet zondig is, maar niet zondiger dan mijn hetero-seksueel dwalen.
Wel is het zo, dat de mens door de verschrikkelijke zondeval zijn gehele natuur willens verdorven heeft (NGB art 14), zodat nu van binnen uit het hart der mensen komen voort kwade gedachten, overspelen, hoererijen, etc. Dat geldt ook voor de op zichzelf goede geaardheid, maar daarmee kan je de geaardheid nog niet zondig noemen.
Ook deze goede geaardheid is met zonde doordrenkt, net als het feit dat wij het Beeld van God zijn kwijt geraakt.... niemand kan vorm geven aan het huwelijk zoals God dat bedoeld heeft! we doen ons best, maar er zullen altijd dingen scheef gaan en zijn. Mensen met een homoseksuele aard hebben dit niet omdat ze er zelf voor kiezen, maar hebben dit in de erfzonde meegekregen. Ons scheefgaan op heteroseksueel gebied is net zo goed meegekregen in de erfzonde.... er is niemand vlekkeloos...

Ik snap dat je duidelijk wil maken dat er een verschil is tussen zondigen op heteroseksueel vlak en homo-zijn, maar ik denk dat die kloof niet groot is hoor!
Laatst gewijzigd door Bloempje28 op 24 aug 2009, 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

joepie schreef:Volgens mij haal je dan toch twee dingen door elkaar?
Waarom zou de geaardheid van een heterofiel mens goed zijn, niet zondig, en de geaardheid van een homofiel zondig?
Welk verschil aan geaardheid zit er dan tussen? De seksuele aantrekkingskracht?
Volgens mij zijn we allemaal zondig. Met onze geaardheid, dus helemaal.
Want de scheppingsmens zoals God hem geschapen heeft is na de zondeval weg.
Welke twee dingen haal ik (volgens jou) door elkaar? Liefst even met Bijbelse onderbouwing, zoals ik in mijn posting ook probeer.
Ik denk, dat er genoeg mensen zijn met een niet-zondige seksuele geaardheid. Alleen, door onze verdorven natuur, komen er uitspattingen.
Eveneens als er bijvoorbeeld best wel mensen zijn die geen kleptomanische geaardheid hebben (ik noem zomaar wat), terwijl we toch belijden, dat we allen struikelen in velen, dus ook allemaal dieven zijn, etc.
joepie

Bericht door joepie »

Ik geloof niet dat je geaardheid apart van ons handelen kunt zien.
Adam gaf die dieren een naam naar hun aard. Dus wat de dieren deden, hoe ze eruit zagen enz had te maken met hun aard. Nu is alles door de zondeval bevlekt met zonden. Ook de aard van de mens. Er is niets wat ik goed doe.
Door de zondeval kunnen wij niet meer goed geschapen worden aangezien we allemaal de zonde in onze aard hebben.We zijn er mee doordrenkt.
Het homofiel zijn is net zo doordrenkt met zonde als het homofiel zijn.
Niets voldoet meer aan de scheppingsorde. Zelfs het heterohuwelijk niet.
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen is in deze zeker van toepassing.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Tiberius schreef:
Ik ken wel een aantal gemeenteleden die homo zijn, ja. Maar dat is inderdaad niet algemeen bekend.
Maar dat geldt ook voor andere zonden (met name op het gebied van het zevende gebod).
Nou breekt m'n klomp: dus je vindt dat iemand dat de homoseksuele geaarheid op zich al zonde is en de heteroseksuele geaardheid niet?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
denkertje21

Bloempje28 schreef:
Toch even voor het zuivere beeld: dat was geen homoseksuele presentator, maar de Britse comedyserie 'Little Britain' van de BBC waarin de hoofdpersoon een opzichtige homo speelt. Hij draagt daarin wel eens dit t-shirt.
Opzichtige hetero's met machogedrag komen echter veel vaker in series voor...
Het was Paul de Leeuw in Knevel en van de Brink, wat uitgezonden werd door de eo! Vorige week uitgezonden!
Die citeerde dus het personage uit deze serie.
Bloempje28 schreef: Misschien is het handig om dan te zeggen: "Ik val niet op vrouwen, ik ben een niet-praktiserende homo!" maar ik kan me ook voorstellen dat dit je zelfs stoort.
Dat stoort me inderdaad. Waarom zou ik me op voorhand al moeten rechtvaardigen tegenover mensen? Da's net als eeen vrowu zegt: "Ik ben een bijstandsmoeder, maar ik steel niet".
Bloempje28 schreef: Als je eens kijkt naar hoe Gordon en Paul de Leeuw met hun homoseksualtiteit omgaan is dit gewoon schunnig... in elk programma zullen er opmerkingen gemaakt worden over hun geaardheid. Het ligt er zo dik bovenop...veel christenen vinden dit echt zondig en ik hoop dat je dit met me eens bent.
Ik vind het niet goed, maar ik begrijp het zoooo goed. Eeuwenlang zijn ze onderdrukt, op brandstapels neergezet, met roze driehoeken in concentratiekampen opgesloten... En vooral kerkmensen hebbemn zich hier aan schuldig gemaakt. Ik begrijp maar al te goed dat mensen die niets met God en met de kerk hebben, zich hier tegen gaan afzetten.
denkertje21

Tiberius schreef:Dus jij vindt een zondige geaardheid, zoals homofilie en dergelijke, eigenlijk geen zonde?
Dat heb je heel goed opgemerkt. Als je 't nu nog gaat begrijpen is dat echt winst!
Een homofiele geaardheid an sich is geen zonde maar een GEVOLG van de zondeval. Net als andere soorten van invaliditeit.

Noem mij één tekst uit de Bijbel die ook maar enigszins zou kunnen zeggen dat de homofiele geaardheid zonde is!
denkertje21

Tiberius schreef: Zo is het namelijk door God in de schepping gelegd: mannelijk en vrouwelijk schiep Hij ze (...) En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.
En? Zijn homo's niet mannelijk of vrouwelijk? Wat is je punt?
pierre27

Bericht door pierre27 »

denkertje21 schreef:
Tiberius schreef:Dus jij vindt een zondige geaardheid, zoals homofilie en dergelijke, eigenlijk geen zonde?
Dat heb je heel goed opgemerkt. Als je 't nu nog gaat begrijpen is dat echt winst!
Een homofiele geaardheid an sich is geen zonde maar een GEVOLG van de zondeval. Net als andere soorten van invaliditeit.

Noem mij één tekst uit de Bijbel die ook maar enigszins zou kunnen zeggen dat de homofiele geaardheid zonde is!

Juist, en omdat het een gevolg van de zondeval is is het zonde.Nietemin is voor mij helder dat er een verschil is tussen geaardheid en praktijk. Van zeer dichtbij maak ik die situatie mee.
Het vervelende van de openheid in de gezindte de laatste tijd is dat er een beweging steeds meer voet aan wal probeert te krijgen die de praktijk van de homo als normaal bezien wil hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
denkertje21

pierre27 schreef: Juist, en omdat het een gevolg van de zondeval is is het zonde.
Dus jij vindt, dat als doof is, dat dat zonde is?
En dat als iemand kanker heeft, dat dat zonde is?
Als iemand geen kinderen kan krijgen, is dat zonde?
Als iemand hoofdpijn heeft, is dat dan ook zonde?

Dat zijn allemaal gevolgen van de zondeval... Toch?
pierre27

Bericht door pierre27 »

denkertje21 schreef:
pierre27 schreef: Juist, en omdat het een gevolg van de zondeval is is het zonde.

Klopt gevolgen van de zondeval, maar zijn voor mij andere zaken als homofilie.
Van al hierboven genoemde zaken lees ik niet dat God ervan gruwt, van homo(filie) wel.

Even buiten beschouwing, voor mij is een homo niet minder hoor, maar ik wil wel graag de Bijbel de Bijbel laten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

pierre27 schreef:
denkertje21 schreef:

Van al hierboven genoemde zaken lees ik niet dat God ervan gruwt, van homo(filie) wel.
Wel nauwkeurig blijven, ik hoop dat je bedoelt dat God gruwt van de homosexuele praxis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Luther schreef:
pierre27 schreef:
denkertje21 schreef:

Wel nauwkeurig blijven, ik hoop dat je bedoelt dat God gruwt van de homosexuele praxis.
Vandaar mijn haakjes hervormer
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

pierre27 schreef:Vandaar mijn haakjes hervormer
Maar dan even secuur...
homo = is de mens met een homofiele geaardheid
homofilie = de geaardheid
homosexualiteit = de praxis.

Dus die haakjes zijn niet conform zoals de Bijbel erover spreekt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Luther schreef:
pierre27 schreef:Vandaar mijn haakjes hervormer
Maar dan even secuur...
homo = is de mens met een homofiele geaardheid
homofilie = de geaardheid
homosexualiteit = de praxis.

Dus die haakjes zijn niet conform zoals de Bijbel erover spreekt.
Ik sluit me bij jouw uitleg aan.
Gesloten