Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Erasmiaan »

3. De Eigenschappen des geloofs van A. Comrie (preek 1 en 2 uit)
Ik ook! Dat is mooi hè (en preek drie is weer heel anders, over de heiligmaking)!
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door rekcor »

Ik reageerde met name op:
Rekcor schreef:We kunnen dus 3x per week naar de kerk gaan en toch wereldgelijkvormig zijn, en 3x per week naar de efteling gaan zonder wereldgelijkvormig te zijn.
Luther schreef:Hoewel de laatste woorden een behoorlijke gedachtekronkel voor mij opleveren, snap ik wat je bedoelt en met die bedoeling ben ik het eens.
want daarmee lijk je te suggereren dat je in principe wel naar de Efteling kunt gaan, wat ik vervolgens niet kan rijmen met
Luther schreef:Het is voor mij wereldse vermaak, waar ik met een gedoopt voorhoofd niet durf te komen.
Je vraag:
Luther schreef:Ik zou je een wedervraag willen stellen: Is het voor jou ook mogelijk om (met dezelfde argumentatie) naar een kermis te gaan?
Mogelijk zeker: de muziek, noch de sfeer trekken mij van God af, en met botsautootjes en draaimolens heb ik ook niet veel moeite. Wel staat het drankgebruik van veel bezoekers mij tegen.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het ook daadwerkelijk zal doen, met name om mensen bij ons in de gemeente niet voor het hoofd te stoten. Daarnaast staat de leegheid en luidruchtigheid van het hele gebeuren me tegen. Ik vind het gewoon niet leuk om er te zijn, omdat het horen en het zien je er vergaat.

In de Efteling is dat heel anders: je kunt daar gewoon rustig wandelen, met elkaar praten en ja, af en toe samen in een achtbaan zitten. Er zitten inderdaad ook attracties bij waar ik liever niet in zou gaan, vanwege de occulte sfeer (bijv. spookhuis, huize Volta oid).

Wat maakt 'vermaak' werelds? M.i. omdat het voor veel mensen een afgod is. Ze denken het ware geluk, de ware vrede te vinden in het doen van op zich goede dingen. En dat is natuurlijk niet zo!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Luther »

rekcor schreef:Ik reageerde met name op:
Rekcor schreef:We kunnen dus 3x per week naar de kerk gaan en toch wereldgelijkvormig zijn, en 3x per week naar de efteling gaan zonder wereldgelijkvormig te zijn.
Luther schreef:Hoewel de laatste woorden een behoorlijke gedachtekronkel voor mij opleveren, snap ik wat je bedoelt en met die bedoeling ben ik het eens.
want daarmee lijk je te suggereren dat je in principe wel naar de Efteling kunt gaan, wat ik vervolgens niet kan rijmen met
Luther schreef:Het is voor mij wereldse vermaak, waar ik met een gedoopt voorhoofd niet durf te komen.
Vandaar dat ik ook zei dat het een behoorlijke gedachtekronkel voor mij was. Maar ik meende uit je stelling op te maken dat je 3x per week naar de kerk kan gaan, zonder Christus te kennen. En ja dan ben je wereldgelijkvormig. En met die bedoeling van je stelling was ik het eens.
Maar het klopt dat je het niet kunt rijmen. Ik vind het voor mezelf namelijk een gedachtekronkel als iemand zegt een kind van God te zijn en tegelijkertijd naar de Efteling gaat. Maar het klopt dat je beter in Christus kunt zijn en naar de Efteling gaan dan niet in Christus te zijn en drie keer per week in de kerk te zitten. (Maar sorry, dat lijkt mij theorie.)
Ik moet namelijk opeens denken aan wat we zingen in psalm 84: "'k waar liever in Mijns Bondsgods woning een dorplwachter, dan gewend aan d'ijd'le vreugd' in 's bozen tent."
rekcor schreef:
Luther schreef:Ik zou je een wedervraag willen stellen: Is het voor jou ook mogelijk om (met dezelfde argumentatie) naar een kermis te gaan?
Mogelijk zeker: de muziek, noch de sfeer trekken mij van God af, en met botsautootjes en draaimolens heb ik ook niet veel moeite. Wel staat het drankgebruik van veel bezoekers mij tegen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het ook daadwerkelijk zal doen, met name om mensen bij ons in de gemeente niet voor het hoofd te stoten. Daarnaast staat de leegheid en luidruchtigheid van het hele gebeuren me tegen. Ik vind het gewoon niet leuk om er te zijn, omdat het horen en het zien je er vergaat.
Dan zien wij dit anders.
Zowel de muziek, als de sfeer, de leegheid en de luidruchtigheid trekken mij van God af. Ik word daar besmet met de satan. Alles is daar gericht op de zaken die niet bij God horen. En daarom hoor ik er ook niet, afgezien van het evangeliseren op de kermis, zoals ik weleens gedaan heb.
rekcor schreef:In de Efteling is dat heel anders: je kunt daar gewoon rustig wandelen, met elkaar praten en ja, af en toe samen in een achtbaan zitten. Er zitten inderdaad ook attracties bij waar ik liever niet in zou gaan, vanwege de occulte sfeer (bijv. spookhuis, huize Volta oid).
Alleen al dat laatste... daar kun je dan toch niet komen? Dat is toch spelen met de macht van het rijk der duisternis. Ik lees in de brief van Judas: "En haat ook de rok die van het vlees besmet is." Dan moeten we toch ook de Efteling haten die van het occulte besmet is?
Een christen dient ook radicaal te zijn in het zo ver mogelijk wegblijven bij de zonde vandaan.
rekcor schreef:Wat maakt 'vermaak' werelds? M.i. omdat het voor veel mensen een afgod is. Ze denken het ware geluk, de ware vrede te vinden in het doen van op zich goede dingen. En dat is natuurlijk niet zo!
Dat is inderdaad niet zo. Maar juist daarom, als je iets van je eigen vloekwaardigheid hebt leren kennen, maar ook van de algenoegzaamheid van Christus' offer ook voor jouw en Zijn neerbuigende goedheid, dan verbleekt toch dit alles?
Weg wereld, weg schatten,
gij kunt niet bevatten,
hoe rijk dat ik ben.
Ik heb alles verloren,
maar Jezus verkoren,
Wiens eigen ik ben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door rekcor »

Luther schreef:Maar het klopt dat je beter in Christus kunt zijn en naar de Efteling gaan dan niet in Christus te zijn en drie keer per week in de kerk te zitten. (Maar sorry, dat lijkt mij theorie.)
Ik vrees echter dat dit heel veel het geval is (zowel het eerste als het tweede)
Luther schreef:Zowel de muziek, als de sfeer, de leegheid en de luidruchtigheid trekken mij van God af. Ik word daar besmet met de satan. Alles is daar gericht op de zaken die niet bij God horen. En daarom hoor ik er ook niet, afgezien van het evangeliseren op de kermis, zoals ik weleens gedaan heb.
Met het woord 'alles' ben ik niet eens. Er zijn zat ouders met kinderen, die gewoon een rondje in de botsautootjes willen rijen en/of olliebollen willen eten.
Luther schreef:Alleen al dat laatste... daar kun je dan toch niet komen? Dat is toch spelen met de macht van het rijk der duisternis. Ik lees in de brief van Judas: "En haat ook de rok die van het vlees besmet is." Dan moeten we toch ook de Efteling haten die van het occulte besmet is?
Volgens mij heeft Judas het aldaar over personen, niet over plaatsen. Maar zoals gezegd: naar Villa Volta zou ik idd niet (meer, want de eerste keer wist ik het niet) gaan. Het voert mij te ver om te zeggen dat de hele Efteling vervolgens afgeschreven moet worden. Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Luther »

rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Democritus »

Luther schreef:
rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?
Dan moet je toch echt op het aanbod van MM ingaan m.b.t. het nemen van intrek in haar woning. Heeft nl alle kenmerk van een klooster:
- oud;
- voorraden boeken;
- tuin;
- eigen voorraad bier

::salut
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Luther »

Democritus schreef:
Luther schreef:
rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?
Dan moet je toch echt op het aanbod van MM ingaan m.b.t. het nemen van intrek in haar woning. Heeft nl alle kenmerk van een klooster:
- oud;
- voorraden boeken;
- tuin;
- eigen voorraad bier

::salut
Als ik niet getrouwd zou zijn, pakte ik nu mn boeltje op en vertrok ik naar 't Veen. Want dit klinkt zeer aantrekkelijk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Auto »

Democritus schreef:
Luther schreef:
rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?
Dan moet je toch echt op het aanbod van MM ingaan m.b.t. het nemen van intrek in haar woning. Heeft nl alle kenmerk van een klooster:
- oud;
- voorraden boeken;
- tuin;
- eigen voorraad bier

::salut
Ik zou bijna een week in retraitre gaan ....
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Democritus »

Luther schreef:
Democritus schreef:
Luther schreef:
rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?
Dan moet je toch echt op het aanbod van MM ingaan m.b.t. het nemen van intrek in haar woning. Heeft nl alle kenmerk van een klooster:
- oud;
- voorraden boeken;
- tuin;
- eigen voorraad bier

::salut
Als ik niet getrouwd zou zijn, pakte ik nu mn boeltje op en vertrok ik naar 't Veen. Want dit klinkt zeer aantrekkelijk.
Gezin past er ook wel in...... moderne kloosters staan oook vrouwen en kinderen toe.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Bert Mulder »

rekcor schreef: Volgens mij heeft Judas het aldaar over personen, niet over plaatsen. Maar zoals gezegd: naar Villa Volta zou ik idd niet (meer, want de eerste keer wist ik het niet) gaan. Het voert mij te ver om te zeggen dat de hele Efteling vervolgens afgeschreven moet worden. Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.

En dan moet je BESLIST van het internet afblijven, want dat is vaak gelijk een open riool....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door rekcor »

Bert Mulder schreef:
rekcor schreef: Volgens mij heeft Judas het aldaar over personen, niet over plaatsen. Maar zoals gezegd: naar Villa Volta zou ik idd niet (meer, want de eerste keer wist ik het niet) gaan. Het voert mij te ver om te zeggen dat de hele Efteling vervolgens afgeschreven moet worden. Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.

En dan moet je BESLIST van het internet afblijven, want dat is vaak gelijk een open riool....
*Verbreekt de internetve
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door albion »

Luther schreef:
rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?

Er was een refo-school die met een klas zich terugtrekken in een klooster in Brabant voor een bepaalde tijd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Luther »

albion schreef:
Luther schreef:
rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?

Er was een refo-school die met een klas zich terugtrekken in een klooster in Brabant voor een bepaalde tijd.
Nou, als ik me terug zou trekken in een klooster zou ik dat bij voorkeur zonder leerlingen willen doen...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door albion »

Luther schreef:
albion schreef:
Luther schreef:
rekcor schreef:Als je die redenering doortrekt, rest ons alleen nog maar het klooster.
Nou, weet je dat me dat voor een maandje of zo inderdaad een geweldig idee zou vinden?

Er was een refo-school die met een klas zich terugtrekken in een klooster in Brabant voor een bepaalde tijd.
Nou, als ik me terug zou trekken in een klooster zou ik dat bij voorkeur zonder leerlingen willen doen...:)
Waarom? Die passen zich ook aan in het klooster...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Luther »

albion schreef:
Luther schreef: Nou, als ik me terug zou trekken in een klooster zou ik dat bij voorkeur zonder leerlingen willen doen...:)
Waarom? Die passen zich ook aan in het klooster...
Is dat zo?
Dan ga ik direct heel het jaar lesgeven in een klooster...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie