Ik vraag me nog altijd af of het 'vreemd behoort te zijn', alle discussies hier op RF ten spijt ben ik daar nog steeds niet van overtuigd.artistiek schreef:Hier ga ik gewoon vanuit gezien we ons op het 'Refoforum' bevinden...Afgewezen schreef:Niet iedereen komt uit een reformatorisch milieu. Zelfs niet op RF.artistiek schreef:Dat is het hem nou juist, we komen uit het reformatorisch milieu waarin dit soort kleding 'vreemd' is of behoort te zijn...
Langzaam maar zeker...
Re: Langzaam maar zeker...
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Wat zou Zefanja hier dan mee bedoeld hebben denk je: die zich kleden met vreemde kleding.fluitje schreef:Ik vraag me nog altijd af of het 'vreemd behoort te zijn', alle discussies hier op RF ten spijt ben ik daar nog steeds niet van overtuigd.artistiek schreef:Hier ga ik gewoon vanuit gezien we ons op het 'Refoforum' bevinden...Afgewezen schreef:Niet iedereen komt uit een reformatorisch milieu. Zelfs niet op RF.artistiek schreef:Dat is het hem nou juist, we komen uit het reformatorisch milieu waarin dit soort kleding 'vreemd' is of behoort te zijn...
- MarthaMartha
ik denk aan al die stroken / kanten en rouchjes rokken en jurken die je tegenwoordig zietartistiek schreef:Wat zou Zefanja hier dan mee bedoeld hebben denk je: die zich kleden met vreemde kleding.fluitje schreef:Ik vraag me nog altijd af of het 'vreemd behoort te zijn', alle discussies hier op RF ten spijt ben ik daar nog steeds niet van overtuigd.artistiek schreef:Hier ga ik gewoon vanuit gezien we ons op het 'Refoforum' bevinden...Afgewezen schreef: Niet iedereen komt uit een reformatorisch milieu. Zelfs niet op RF.
(ik ben altijd blij dat ik die niet hoef te strijken....)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
.
Laatst gewijzigd door barjan op 10 jul 2009, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
.
Laatst gewijzigd door barjan op 10 jul 2009, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar staat dit?Barjan schreef:ALLE ONGERECHTIGHEID is de Heere een gruwel
O ja? Zou die gruwel van Deut. 14;3 niet 'de HEERE' een gruwel zijn?Erasmiaan schreef:Dit staat er overigens in Deuteronomium 14 vers 3: Gij zult geen gruwel eten.
Dat is toch heel wat anders dan dat er staat: dat is de HEERE een gruwel.
Je moet toch ook wat doen om je gelijk te halen, hè?
over allen...barjan schreef:Over wie heeft Zefanja het, dat moet je erook bij vragen anders ga je op de klank af.artistiek schreef: Wat zou Zefanja hier dan mee bedoeld hebben denk je: die zich kleden met vreemde kleding.
Oké, nu komen we ergens. Maar de vraag is dan vervolgens waar we onze criteria aan ontlenen. Is dat aan een al dan niet vermeend verschil tussen mannen- en vrouwenkleding, of kijken we verder dan de 'letter' van de Schrift?artistiek schreef:Als we staan naar verandering willen we ons onttrekken aan het 'gebruikelijke' binnen bepaalde kringen omdat we niet bij die groep willen horen. Een andere reden kan ik me niet bedenken.
En nee wijziging in kleding betekent dus niet bij uitstek dat men staat naar verandering.
Ik vind zeker dat we ons al christenen eerbaar hebben te kleden, maar moeten we ons nu gaan focussen op dat éne 'schibboleth'?
Wat bedoel je precies met "Niemand gaat daarop in"?barjan schreef:ALLE ONGERECHTIGHEID is de Heere een gruwel. Niemand gaat daarop in.
Heb je mijn posting daarover dan niet gelezen?
Ter herhaling dan maar: zeker is alle ongerechtigheid de Heere een gruwel. Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament. Er heeft toch niemand hier beweert, dat ALLEEN de vrouwenbroek een gruwel zou zijn?
Ook hiervan wil ik wel wat herhalen.barjan schreef:En niemand wil zien dat als je vindt dat alles wat een gruwel is voor de Heere dus ook nu nog geldt, dan alles wat als ongerechtigheid wordt aangewezen door de bijbel dezelfde waarde heeft. Je kunt daar geen selectie uit maken op de klank af en dat gebeurt er om toch maar die nare vrouwenbroek mee te kunnen verbieden en alles wat lijkt op wat anders is dan de traditie.
In het artikel aan het begin van dit topic wordt nergens op de Bijbel teruggegrepen. De schrijver geeft aan wat het belangrijkste is (daar zal niemand over van mening verschillen) en dat een leven dicht bij de Heere niet gepaard gaat met een schoppen tegen regels die binnen je cultuur gelden.
Het spijt me, maar die vlieger gaat niet op als je elke minuut een posting lanceert.barjan schreef:Zo, met punten en die verdieping hoef je je niet druk over te maken want al is het erg moeilijk voor mij om te schrijven
Dat is waar... maar zolang ik lees dat er mensen om het dragen van een broek met de nek worden aangekeken, als heidenen bestempeld, vermaand door de kerkenraad, veroordeeld door hun kerkgenoten, de toegang tot het Avondmaal wordt ontzegd.... zijn het niet wij die er een halszaak van maken maar zijn het die mensen die dat doen.... en is dit daar slechts een verontruste tegenreactie op.jvdg schreef:Er is nu in de diverse topics al zoveel over de broek en de legging geschreven, dat mij de lust bekruipt om elke posting waar dit woord in voorkomt rücksichtlos te verwijderen.
Ik weet het, ik mag dat niet doen.
Maar ik hoop dat jullie begrijpen dat er meer is dan dit al zo uitgekauwde item, wat (door mij) als bijzaak wordt beschouwd.
De dingen mogen best bij de naam genoemd worden, maar nogmaals, er is meer......
Als men er niet zo'n punt van zou maken zou er een stuk minder discussie op het forum over zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
.
Laatst gewijzigd door barjan op 10 jul 2009, 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Maar het gebod van eten van onreine beesten wordt expliciet teruggetrokken in Handelingen 15.Afgewezen schreef:Een heel stevige uitdrukking. Maar toch zeggen we nu niet meer van onreine dieren dat ze een 'gruwel' zijn. Dat was uit de OT periode.Tiberius schreef:Het offeren daarvan. Ik denk dat dat nog steeds geldt.
Maar waarom zou iets de Heere een gruwel zijn en later opeens niet meer? Kijk even naar het woord in de Hebreeuwse grondtekst, dat is best een stevige uitdrukking (het woord gruwel trouwens ook).
De uitdrukking komt voor in Deut. 14:3, waarin het over eten gaat, niet over offeren.
Of mogelijk vergissen we ons en mogen we inderdaad geen hamlapjes en varkenshaasjes meer eten.
Nee laten we ons inderdaad maar op focussen op eerbaarheid aangezien onze meningen daarin overeenkomen.Afgewezen schreef:Oké, nu komen we ergens. Maar de vraag is dan vervolgens waar we onze criteria aan ontlenen. Is dat aan een al dan niet vermeend verschil tussen mannen- en vrouwenkleding, of kijken we verder dan de 'letter' van de Schrift?artistiek schreef:Als we staan naar verandering willen we ons onttrekken aan het 'gebruikelijke' binnen bepaalde kringen omdat we niet bij die groep willen horen. Een andere reden kan ik me niet bedenken.
En nee wijziging in kleding betekent dus niet bij uitstek dat men staat naar verandering.
Ik vind zeker dat we ons al christenen eerbaar hebben te kleden, maar moeten we ons nu gaan focussen op dat éne 'schibboleth'?
Ik denk ook dat dat het meest in de lijn met de Schrift is. Alleen is het wel van belang dat we onze jongeren in een afgebakend gebied plaatsen want hun eigen grenzen zijn zeer flexibel en als we het een toe laten hoe snel volgt dan het andere...
Jijhad het over ongerechtigheid, hier staat: wie onrecht doet. Maar dat is toch logisch? De HEERE toornt zeer op degenen die zich niet houden naar de geboden van Zijn Heilige Wet! Die zijn Hem een gruwel!barjan schreef:Grapje denk ik?Erasmiaan schreef:Waar staat dit?Barjan schreef:ALLE ONGERECHTIGHEID is de Heere een gruwel
Want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel; ja, al wie onrecht doet.
deut 25:16
zie maar eens hoe de Heere ernst maakt met ongerechtigheid
En zo wie dat eet, zal zijn ongerechtigheid dragen, omdat hij het heilige des HEEREN ontheiligd heeft; "daarom zal dezelve ziel, uit haar volken uitgeroeid worden. lev 19
Is dit ook een van je argumenten?ik ben behoorlijk thuis in de theologie