Smytegelt schreef:
Dit staat er: Dat wij met alle ernst zouden uitzien om door een waar geloof met Christus verenigd te worden om uit genade van de vloek der wet en de zonden verlost te worden. Opdat Hij ons door Zijn Heilige Geest bekere en bekwaam make tot oprechte gehoorzaamheid aan Zijn wet.
Dat zie ik als oproep om het in Christus te zoeken. Dat is niets anders dan de inwendige bekering.
Waarom wél een actieve oproep tot levens-heiliging, en niet een actieve oproep tot bekering. De Schrift spreekt anders, die spreekt niet van "uitzien", maar van een helder en duidelijk: "Bekeert u en gelooft het evangelie".
Smytegelt schreef:
Dat is een mooie theoretische benadering, maar weet je, het gaat om gevallen mensen in de gemeente die wordt aangesproken. Dode zondaars die door een wonder levendgemaakt moeten worden. Dat is de realiteit.
Er zijn tweeerlei mensen in de gemeente. Jij wilt daar enerlei ware christenen van maken en dan de wet inzetten als leefregel. Jij plaats de wet achter het evangelie in plaats van daarvoor.
Dan ben je dopers.
Mijn vraag is: Wat is je boodschap aan dode zondaars. Is dat: "Ga netjes leven", of "Bekeert u en gelooft het evangelie". Ik ontken niet de noodzaak tot "netjes leven", maar arme mens die denkt dat hij dat zonder ware bekering kan, uit eigen kracht.
Ik stel ook niet dat niet gewaarschuwd mag worden tegen uiterlijk verval. Wat mij betreft moet dat zelfs. Als zulks waardeer ik deze kanselafkondiging. Alleen, dit spreken moet op een Bijbelse wijze geschieden. Vanuit het "wees heilig, want Ik de Heere, uw God, ben heilig". Waaruit de oproep tot een uiterlijk heilig leven blijkt, maar waaruit ook blijkt dat voor God uiterlijke heiligheid alleen niet kan bestaan. Wat de klem van het Woord, het "bekeert u en leeft" doet gevoelen.
Uiterlijke bekering is niet los verkrijgbaar. Met minder dan een inwendige bekering, door Woord en Geest, kan het niet. Het alléén oproepen tot uiterlijke heiligheid acht ik moralistisch, en leidt m.i. tot het grote gevaar dat mensen gaan denken dat uiterlijke heiligheid "niet nix" is (terwijl God walgt van uiterlijke heiligheid, wat niet voortkomt uit een nieuw hart).
PS> Volgens mij moet je je definitie van dopers een nakijken: De dopers ontkenden de betekenis van de wet ná de bekering