Inderdaad heeft dat te maken met een restrictief beleid: je moet een kind van God zijn, een gelovige. En volgens de ene theologische opvatting ben je sneller een gelovige dan volgens de andere, dat is waar. Maar het gaat er maar om of we door God gekend zijn, niet welke theologische opvatting ons het meest aanspreekt.cosmo schreef:Dat kun je vinden, maar als ik weleens op de Veluwe naar de kerk ga, dan gaan er van die gemeente van zeker 1000 leden al minder dan 100 aan. Dat heeft wel degelijk te maken met restrictief beleid, al dan niet vormgegeven middels theologische opvattingen.Tiberius schreef: Maar dan nog is het echt onzin.
Geen enkele kerkenraad zal "enkel mensen toelaten die men goed kent". Ook welbekende vakantiegangers, bijvoorbeeld ambtsdragers uit andere gemeenten, zal toegelaten worden, als hij geen lid. Hij zal dat overigens niet doen ook.
Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar
Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Helemaal mee eens! Zeker in kleine gemeenten is men erg blij met gasten, dat wordt echt als een bemoediging ervaren. Twee jaar geleden ben ik op Sicilië naar een Waldenzische gemeente geweest, een heel kleine gemeente, er waren vooral oudere dames aanwezig. Het zingen kon ik nog wel aardig volgen, van de preek heb ik niet veel meegekregen. Communiceren ging nauwelijks (ze spraken alleen Italiaans, en mijn Latijn was toch best wel weggezaktZita schreef:Blijkbaar verlangde hij naar het gemeente-zijn. En ik denk dat we daarvan ook in vakantie-kerkgang een hoop kunnen leren. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor 'die andere gemeente'. Afgelopen najaar in Duitsland ben ik vele malen omhelsd door bejaarde dametjes, die zo verschrikkelijk blij waren met jonge mensen in de kerk, die so wunderbar Schon konden zingen en die er zomaar waren.

Ik vind het wel goed dat de dominee iedereen nodigt, ook de gasten.-DIA- schreef:Ja, we stonden wel even te kijken. Maar zijn toch niet gegaan...henriët schreef:dia schrok wellicht...?cosmo schreef:Waarom is het raar dat de predikant gasten uitnodigt?-DIA- schreef:
In de gemeente van Brunssum-Treebeek was die zondag net bediening van het H. Avondmaal. Wat we heel vreemd vonden: Iedereen ging, bank voor bank, aan het H. Avondmaal!
De dominee nodigde zelfs de gasten (en hij keek naar ons!!!) om aan het Avondmaal deel te nemen!!! Nota bene!!!
-DIA-
maar het is niet anders dan dat de ds uit je eigen gemeente de gemeente nodigt hoor..
en dan een beetje anders..
Heel anders eigenlijk, en ook niet hetzelfde! De dominee nodigt wel, maar hij zal geen mensen nodigen waarvan hij niets weet... Er moet toch toezicht zijn op wie aan het Avondmaal deelnenen!?
-DIA-
Je relatie met God is niet beperkt tot je eigen thuis gemeenten. Overal waar je ter wereld komt wil God ook met jou zijn.
Volledig toezicht zal er nooit wezen. Aangezien de kerkenraad nooit direct in het hart van de mensen kunnen kijken.
Als ik in een andere kerk ben, zonder daar lid te wezen, met avondmaal, dan ga ik ook aan. God is niet aan plaats en lidmaatschap gebonden.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Maar wij wel.Lapressa schreef:God is niet aan plaats en lidmaatschap gebonden.
Dat is het probleem in deze topic.Lapressa schreef:Ik vind...
Waarom is dat een probleem? Zolang je bepaalde zaken niet of hooguit indirect vanuit de Bijbel kunt beargumenten, zul je te maken hebben met interpretatieverschillen en dus ook met de woorden "ik vind".Afgewezen schreef:Dat is het probleem in deze topic.Lapressa schreef:Ik vind...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Vind je?Josephus schreef:Waarom is dat een probleem? Zolang je bepaalde zaken niet of hooguit indirect vanuit de Bijbel kunt beargumenten, zul je te maken hebben met interpretatieverschillen en dus ook met de woorden "ik vind".Afgewezen schreef:Dat is het probleem in deze topic.Lapressa schreef:Ik vind...
Merk op, dat je op een forum zit, dat een bepaalde grondslag heeft en in een bepaalde lijn staat.
Het probleem is dat 'ik vind' meestal de enige onderbouwing is.Josephus schreef:Waarom is dat een probleem? Zolang je bepaalde zaken niet of hooguit indirect vanuit de Bijbel kunt beargumenten, zul je te maken hebben met interpretatieverschillen en dus ook met de woorden "ik vind".Afgewezen schreef:Dat is het probleem in deze topic.Lapressa schreef:Ik vind...
Ook mensen niet.Tiberius schreef: Maar wij wel.
Toch wel. Lees maar in het belijdenisartikel, waar het oorspronkelijke topic over ging (NGB art 28).cosmo schreef:Ook mensen niet.Tiberius schreef: Maar wij wel.
mijn relatie met God is zeer zeker niet aan plaats en lidmaatschap gebonden. Die is van persoon tot PersoonTiberius schreef:Toch wel. Lees maar in het belijdenisartikel, waar het oorspronkelijke topic over ging (NGB art 28).cosmo schreef:Ook mensen niet.Tiberius schreef: Maar wij wel.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Sorry, maar dat komt erg autoritair over om gelijk met zulke opmerkingen te komen. Kom liever met concrete Bijbelse argumenten om gasten NIET uit te nodigen aan het avondmaal.Tiberius schreef:Vind je?Josephus schreef:Waarom is dat een probleem? Zolang je bepaalde zaken niet of hooguit indirect vanuit de Bijbel kunt beargumenten, zul je te maken hebben met interpretatieverschillen en dus ook met de woorden "ik vind".Afgewezen schreef:Dat is het probleem in deze topic.Lapressa schreef:Ik vind...
Merk op, dat je op een forum zit, dat een bepaalde grondslag heeft en in een bepaalde lijn staat.
Als zaken niet in de Bijbel staan dan mag je inderdaad er vanuit gaan dat er verschillende meningen over zullen bestaan.
Als ik lees in de Bijbel hoe Jezus met vreemden en tollenaren en andere zondaren at, dan vraag ik mij af waarom wij Zijn tafel zo gesloten willen houden. Alleen voor diegene die wij kennen. Waarom vertrouw je niet onze mede broeders en zusters, dat zij alleen aan het avondmaal gaan als zij een relatie hebben met God?
Afgewezen schreef:Dit soort slimme vraagjes kun je eindeloos blijven stellen. Waar het om gaat is dat een kerkenraad de plicht heeft vorm te geven aan de Bijbelse opdracht zorg te dragen voor de gemeente en erop toe te zien dat zich geen 'zuurdesem' in de gemeente bevindt. Het aanstellen van tafelwachten bij het Avondmaal is 'een' manier om hier vorm aan te geven. Wellicht zijn er andere en betere manieren, maar om meteen te gaan roepen 'traditie!' 'niet Bijbels!' is simplistisch en kort door de bocht.Marnix schreef:En zouden al die gevluchte christenen als ze in een andere plaats en gemeente terecht kwamen, eerst hun attestatie moeten inleveren voor ze aan het avondmaal aan mochten?
Als een gemeente te maken krijgt met gevluchte christenen, zal daar beleid op gezet moeten worden, hoe dan ook. Want als deze mensen deel gaan uitmaken van de gemeente, heeft de kerkenraad ook voor hén de verantwoording.
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de verantwoordelijkheid van de kerkenraad. Zowel bij mensen van binnen de kerk als buiten de kerk kunnen ze echter niet alles zien en weten en een tafelwacht is dan hoe dan ook geen garantie dat de tafel vrij van huichelaars blijft. Daarom is er ook de zelfbeproeving. Daarnaast vind ik dat er teveel nadruk ligt op het zorgen dat die mensen niet aan de tafel komen en dat heeft er toe geleid dat er mensen die er wel mogen komen, ook worden geweigerd. Was het niet Kersten die iets zei in de zin van: Beter 10 mensen onterecht aan laten gaan dan 1 iemand onterecht afwijzen?
Volgens mij is de zelfbeproeving Bijbels en waar mogelijk heeft de kerkenraad zeker ook verantwoordelijkheid, maar die zelfbeproeving is er juist om te voorkomen dat mensen onterecht worden afgewezen, dat mensen zeggen: Hij kent me en nodigt me en de kerkenraad vervolgens zegt: Tja maar wij kennen je niet dus je blijft zitten.
Tiberius, in Artikel 28 wordt verder gegaan op de Kerk die in artikel 27 beschreven is:
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zevenduizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.
Dat gaat dus niet over kerkverbanden ofzo, hoewel de ideale situatie die geschetst wordt is dat ze allen één zijn. Dat is helaas niet zo in Nederland, en dan moeten die criteria die hier staan gehandhaaf worden. Ware gelovigen die al hun zaligheid verwachten in Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest. Die mensen zijn niet gelegen, gebonden of bepaald in een zekere plaats of aan zekere personen maar verspreid en verstrooid door de hele wereld, maar toch samengevoegd en verenigd in eenzelfde Geest.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dit is een erg vreemde vergelijking, want het Heilig Avondmaal heeft sacramentele betekenis en daar ga je hier in je argument helemaal aan voorbij.Lapressa schreef:Sorry, maar dat komt erg autoritair over om gelijk met zulke opmerkingen te komen. Kom liever met concrete Bijbelse argumenten om gasten NIET uit te nodigen aan het avondmaal.Tiberius schreef:Vind je?Josephus schreef:Waarom is dat een probleem? Zolang je bepaalde zaken niet of hooguit indirect vanuit de Bijbel kunt beargumenten, zul je te maken hebben met interpretatieverschillen en dus ook met de woorden "ik vind".
Als zaken niet in de Bijbel staan dan mag je inderdaad er vanuit gaan dat er verschillende meningen over zullen bestaan.
Als ik lees in de Bijbel hoe Jezus met vreemden en tollenaren en andere zondaren at, dan vraag ik mij af waarom wij Zijn tafel zo gesloten willen houden. Alleen voor diegene die wij kennen. Waarom vertrouw je niet onze mede broeders en zusters, dat zij alleen aan het avondmaal gaan als zij een relatie hebben met God?
In de prediking wordt iedereen juist wel tot het heil genodigd.
(Ook @Marnix:) Bovendien gaat het er niet om om de tafel gesloten te houden. Integendeel. Iedereen, bekend of onbekend, met een kerkelijk recht wordt aan tafel genodigd. De zelfbeproeving is om te onderzoeken of men een Goddelijk recht heeft.
Verder: wat is nu precies jullie bezwaar om even vooraf met de kerkenraad te overleggen over de Avondmaalsgang?
Geen. Als dat gewenst is en ik weet van voren dat het een dienst van Schrift en Tafel is, meld ik me natuurlijk even vooraf. En mocht het zo zijn dat ik dat niet weet en de nodiging wordt niet uitdrukkelijk gedaan aan "iedereen die gelooft en belijdt dat Jezus Christus zijn Heer en Verlosser is" dan ben ik ook wel zo slim om te blijven zitten. Al was het alleen maar omdat de tafelwachters (indien aanwezig) je dan toch niet toe zullen laten aan de Tafel. Met een gang naar voren zou je dan alleen maar stennis schoppen. De kans dat zo'n situatie zich voordoet is trouwens nogal klein, 99 van de 100 keer zul je toch wel weten wat het karakter is van de dienst die je bezoekt.Tiberius schreef:Verder: wat is nu precies jullie bezwaar om even vooraf met de kerkenraad te overleggen over de Avondmaalsgang?
Toch blijft voor mij overeind dat de nodiging van Christus (want dat is het, de predikant is slechts doorgeefluik) kerkelijke procedures (hoe nuttig en nodig soms) overstijgt. Misschien ben ik nu te scherp, maar ik durf zelf niet op zo'n moment tegen God te zeggen: sorry hoor, maar ik kan geen gehoor geven aan uw nodiging vanwege onze kerkelijke regels.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)