Ds. P. van Ruitenburg heeft een goede verstandhouding met ds. A. Geuze van de GGiN aldaar. Bovendien ging hij afgelopen zomer nog 2 weken voor in Waardenburg. Dus overdrijven is ook een vak.gallio schreef:.... die allemaal al 20 jaar of langer geleden overleden zijn. De gemeente van ds. Verhoef (Chilliwack) is niet bepaald behoudend te noemen. De gemeente van ds. Lamain is voor een overgroot gedeelte dr. Beeke gevolgd. De gemeente waar ds. Heerschap de langste tijd gestaan heeft is nog redelijk behoudend.-DIA- schreef: Als ik op mij bekende preidkanten af ga mogen wel wel zeggen dat het veelal behoudenden en bevindelijke predikanten waren.
Denk aan de oude ds. A.W. Verhoef. ds. Lamain, ds. Heerschap, .........
Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
-
- Verbannen
Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Wat bedoelt u met hokjes? Daar moet ik niks van hebben.KB_ schreef:Hokjes.. vakjes.. vanuit Canada kan ik zeggen dat dit totaal onjuist is Dia! accentverschillen zijn er hier ook net als in Holland. maar behoudender gemiddeld? nee, geen sprake van.-DIA- schreef:Ik heb ook het idee dat de overzeese gemeenten meer behoudend zijn dan in Nederland.
En hoe vaak ben ik hier al in een hokje gestopt?
Het is natuurlijk wel zo dat ik vanzelf de oude lijn vast probeer te houden.
Dat is niet om in hokjes te verdelen, maar we hebben (sommigen hier toch wel)
toch wel een beetje onderscheidingsvermogen?
Ik bedoel dat ik niemand veroordeel maar ik kan niet naar alles luisteren, ofwel,
ik ben geen 'alleseter'.
Bewust in hokjes verdelen is hetzelfde als oordelen (die is goed en die is fout),
dat komt ons niet toe.
Of men mag het verstaan als beoordelen (met wat onderscheidingsvermogen).
Door iets te beoordelen houdt dat niet in om ook meteen iets te veroordelen.
We leven ondertussen wel in een tijd dat men het onderscheid niet meer hoort,
en zo krijgen wel vanzelf veel meer alleseters. Begrijpen we het?
Ik vrees van niet, gezien eerdere reacties. Daarom mag ik nu wellicht ook wel
vrezen dat er weer een en ander over me heen gaat komen.
En onjuist? Wacht u voor uw zielen! U kunt u maar één maal bedriegen!
Beproeft de geesten of ze uit God zijn. Daarmee hoeven WIJ niet te oordelen, toch?
Luisteren naar het Woord.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Met dat beoordelen, wat volgens jou dus geen veroordelen is, stop je wel bijna alles en iedereen in een hokje. Maar het kan zijn dat je dat zelf niet inziet.-DIA- schreef:Wat bedoelt u met hokjes? Daar moet ik niks van hebben.KB_ schreef:Hokjes.. vakjes.. vanuit Canada kan ik zeggen dat dit totaal onjuist is Dia! accentverschillen zijn er hier ook net als in Holland. maar behoudender gemiddeld? nee, geen sprake van.-DIA- schreef:Ik heb ook het idee dat de overzeese gemeenten meer behoudend zijn dan in Nederland.
Ik bedoel dat ik niemand veroordeel maar ik kan niet naar alles luisteren, ofwel,
ik ben geen 'alleseter'.
Bewust in hokjes verdelen is hetzelfde als oordelen (die is goed en die is fout),
dat komt ons niet toe.
Beproeft de geesten of ze uit God zijn. Daarmee hoeven WIJ niet te oordelen, toch?
Nou ja, als je dat zo graag wil geloven..... Zo te lezen ben je niet zo bekend met de NRC in Canada. Ben je er wel eens geweest? Wat waren je indrukken van de kerken daar ?Jantje schreef:Ds. P. van Ruitenburg heeft een goede verstandhouding met ds. A. Geuze van de GGiN aldaar. Bovendien ging hij afgelopen zomer nog 2 weken voor in Waardenburg. Dus overdrijven is ook een vak.gallio schreef:.... die allemaal al 20 jaar of langer geleden overleden zijn. De gemeente van ds. Verhoef (Chilliwack) is niet bepaald behoudend te noemen. De gemeente van ds. Lamain is voor een overgroot gedeelte dr. Beeke gevolgd. De gemeente waar ds. Heerschap de langste tijd gestaan heeft is nog redelijk behoudend.-DIA- schreef: Als ik op mij bekende preidkanten af ga mogen wel wel zeggen dat het veelal behoudenden en bevindelijke predikanten waren.
Denk aan de oude ds. A.W. Verhoef. ds. Lamain, ds. Heerschap, .........
De NRC gemeenten van Chilliwack en Markham zijn ws. het meest linkse van de Canadese NRC.
Veel predikanten schuiven gelijdelijk op naar rechts als ze ouder worden, maar dat betekent nog niet dat hun gemeente ook verschuift.
En als ds. Geuze en de kerkeraad van de GG in Waardenburg ds. vR prima vinden dan kan dat net zo goed iets over henzelf zeggen.
-
- Verbannen
In Markham hebben ze enkele jaren terug nog ds. Adams beroepen.
En Waupun dan?
Volgens mij kletst je zomaar wat uit je nek. Ik geloof er namelijk geen snars van.
En Waupun dan?
Volgens mij kletst je zomaar wat uit je nek. Ik geloof er namelijk geen snars van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
The last time I checked is Waupun in Amerika. Enne de meest linkse gemeenten in een gebied hoeft niet echt links de zijn. Ik geloof dat Gallio gelijk hebt.Jantje schreef:In Markham hebben ze enkele jaren terug nog ds. Adams beroepen.
En Waupun dan?
En zo juist hebben alle vakante gemeenten van 100 leden of meer kandidaat Witvoet beroepen. Maar dat betekent niet dat alle gemeenten nu opeens rechts zouden zijn. Blijkbaar durft men iets breder te beroepen dan in NL.Jantje schreef:In Markham hebben ze enkele jaren terug nog ds. Adams beroepen.
En Waupun dan?
De laatste keer dat ik er langs kwam lag Waupun nog in de VS. Maar misschien heeft de staat Wisconsin zich verleden week afgescheiden van de VS en bij Canada aangesloten ? Ik zal de krant van zaterdag er eens bij pakken om die na te lezen.....
Ik denk idd dat een van ons tweeen uit zijn nek kletst. Maar je kan aan de hand van al jouw schemas en tabellen en hokjes niet echt zo veel opmaken. Vooral als je hier blijkbaar nooit geweest ben.
Als iedereen altijd een alleseter was gebleven, en niemand opmerkend was geweest, hadden we nu nog onder het Rooms juk gezeten. De Heere opende de ogen van o.a. Luther. Als nu (bij wijze van spreken) Luther gezwegen had, en alles maar goedkeurde, zou dan de kerkgeschiedenis niet totaal anders zijn verlopen? We hebben op te merken.gallio schreef:Met dat beoordelen, wat volgens jou dus geen veroordelen is, stop je wel bijna alles en iedereen in een hokje. Maar het kan zijn dat je dat zelf niet inziet.-DIA- schreef:Wat bedoelt u met hokjes? Daar moet ik niks van hebben.KB_ schreef: Hokjes.. vakjes.. vanuit Canada kan ik zeggen dat dit totaal onjuist is Dia! accentverschillen zijn er hier ook net als in Holland. maar behoudender gemiddeld? nee, geen sprake van.
ik ben geen 'alleseter'.
dat komt ons niet toe.
En nu vrees ik weer. Ja sorry ik ben bang geworden om nog wat te zeggen. Geloof me, ik zoek het goede voor de Kerk. En geen polarisatie. Hoewel, als je niet duidelijk bent, en met alle winden mee kunt waaien, schuif je ongemerkt van de weg. Hoe ver zouden we al zijn in Nederland? Was het fout dat Luther anders leerde zien dan de doorsnee geestelijkheid in zijn dagen? Was dat rebellie? Hij werd daar wel van beschuldigd, en de banvloek werd over hem uitgesproken, nog wel door de KERK! Is het nu anders? Ik zeg: Niet naïef zijn, dan gaat het fout! En steeds sneller!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
Ik heb het over de overzeese gemeenten. Daar valt Waupun ook onder.gallio schreef:En zo juist hebben alle vakante gemeenten van 100 leden of meer kandidaat Witvoet beroepen. Maar dat betekent niet dat alle gemeenten nu opeens rechts zouden zijn. Blijkbaar durft men iets breder te beroepen dan in NL.Jantje schreef:In Markham hebben ze enkele jaren terug nog ds. Adams beroepen.
En Waupun dan?
De laatste keer dat ik er langs kwam lag Waupun nog in de VS. Maar misschien heeft de staat Wisconsin zich verleden week afgescheiden van de VS en bij Canada aangesloten ? Ik zal de krant van zaterdag er eens bij pakken om die na te lezen.....
Ik denk idd dat een van ons tweeen uit zijn nek kletst. Maar je kan aan de hand van al jouw schemas en tabellen en hokjes niet echt zo veel opmaken. Vooral als je hier blijkbaar nooit geweest ben.
Jij plaatst ds. Witvoet (Hij is inmiddels dominee!) dus in een rechts hokje. Over schema's en tabellen gesproken.
Je zegt zomaar wat in de wilde ronde, maar met eigenlijke argumenten kom je niet. Dus ik neem je mening met een grote korrel zout.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik had het daarvoor over de Canadese gemeenten. Dat kun je zelf teruglezen als je dat wilt.Jantje schreef: Ik heb het over de overzeese gemeenten. Daar valt Waupun ook onder.
Jij plaatst ds. Witvoet (Hij is inmiddels dominee!) dus in een rechts hokje. Over schema's en tabellen gesproken.
Je zegt zomaar wat in de wilde ronde, maar met eigenlijke argumenten kom je niet. Dus ik neem je mening met een grote korrel zout.
Toen ds. Witvoet beroepen werdt was hij kandidaat. Ondertussen is hij idd tot predikant bevestigd. Dat is vrij algemeen bekend neem ik aan.
Ik weet dat jij hem als rechts zou classificeren, dus ik probeer het uit te leggen op een niveau dat jij kan begrijpen. Zelf denk ik niet zo in hokjes.
Verder is het wel duidelijk dat jij er zo weinig van weet dat verder discussieren echt geen zin heeft.

Mee KB eens. Ik kom net uit Nederland en het was me heel meegevallen wat ik zag op kerkelijk gebied. Soms krijg je de indruk dat het in Nederland een onbehoudende boel is geworden (als ik hier alles moet geloven) maar ik vond het echt meevallen. Ik heb zondags onder de prediking genoten en vond dat de verre meeste heel degelijk gekleed waren. Ik hoorde en zag weinig verschil van 25 jaar geleden toen ik er geweest was. Nederlanders hebben veel om dankbaar voor te zijn - je moet geen problemen maken waar daar geen zijn.KB_ schreef:Hokjes.. vakjes.. vanuit Canada kan ik zeggen dat dit totaal onjuist is Dia! accentverschillen zijn er hier ook net als in Holland. maar behoudender gemiddeld? nee, geen sprake van.-DIA- schreef:Ik heb ook het idee dat de overzeese gemeenten meer behoudend zijn dan in Nederland.
voor de nieuwsgierigen - ik heb zondags bij de Hersteld Hervormd gekerkt
Even over die hokjes e.d. Wij hebben toch geen boter op het hoofd?
Nee een prijsPiet Puk schreef:Even over die hokjes e.d. Wij hebben toch geen boter op het hoofd?

Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
liz boer schreef:Nee een prijsPiet Puk schreef:Even over die hokjes e.d. Wij hebben toch geen boter op het hoofd?

-
- Verbannen
Volgens mij denkt @gallio meer in hokjes dan mij.Piet Puk schreef:Even over die hokjes e.d. Wij hebben toch geen boter op het hoofd?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje