Vaste plaatsen?
Re: Vaste plaatsen?
in de gg in Kampen gebeurde dat ook vaak, vooral als er dopen was. De diakenen gingen dan met z'n alleen in de voorste twee banken zitten en de achterste werd bedoeld voor gemeenteleden/gasten waarvoor er geen plek meer was in de kerk. GEweldig, soms zat er jeugd met half lang haar (beetje van die pubers die eigenlijk van hun ouders naar de kerk moesten). Was wel grappig. 

Hm tja, als jongere denk ik: Dat zit puur tussen de oren. Ik zit nooit op een vaste plaats, ik ben blij als ik ergens kan zitten... of desnoods zou moeten staan, al is het aan de drempel. Wat maakt het nou uit of je in de ene bank zit of in de ander? Een beetje flexibiliteit mogen mensen ook wel leren. Willen ze echt per se op een bepaalde plek zitten, dan moeten ze gewoon ruim van tevoren in de kerk zitten, dan is die plek vast nog wel vrij. En ze zouden eens moeten nadenken: Waarom wil ik per se in die specifieke bank zitten? Vaak is dat gewoon "de macht der gewoonte" en maak je het je daarmee veel moeilijker dan nodig.Afgewezen schreef:Inderdaad. Een vaste plaats kan heel belangrijk zijn voor je gevoel van welbevinden.JolandaOudshoorn schreef:Het gaat niet om slechte of goede plaatsen, het gaat erom dat sommigen het fijn vinden om op een vaste plaats te zitten, of om als gezin bij elkaar te zitten.
Er zijn kinderen die het een ramp vinden als ze niet bij hun ouders kunenn zitten, ik vond het vroeger wel erg, zeker toen ik nog klein was. Mijn zoon zou het ook niet leuk vinden, mijn dochter evenmin.
Een gast even laten wachten heeft mi niets te maken met ongastvrij zijn of niet.
Maar ik zie ook wel het probleem met gasten. De beste oplossing is denk ik toch nog steeds dat gasten maar niet te vroeg moeten komen. Niet omdat de 'slechtste' plekjes dan nog over zijn, maar gewoon, dan hebben de leden de gelegenheid hun eigen, vertrouwde plekje in te nemen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix, komt het nu nooit eens in je op dat sommige mensen daar anders over kunnen denken? Laat mensen toch in hun waarde. Ik zit ook niet altijd op dezelfde plek en geef er ook niet om maar als anderen er wel om geven, prima!Marnix schreef:Hm tja, als jongere denk ik: Dat zit puur tussen de oren. Ik zit nooit op een vaste plaats, ik ben blij als ik ergens kan zitten... of desnoods zou moeten staan, al is het aan de drempel. Wat maakt het nou uit of je in de ene bank zit of in de ander? Een beetje flexibiliteit mogen mensen ook wel leren. Willen ze echt per se op een bepaalde plek zitten, dan moeten ze gewoon ruim van tevoren in de kerk zitten, dan is die plek vast nog wel vrij. En ze zouden eens moeten nadenken: Waarom wil ik per se in die specifieke bank zitten? Vaak is dat gewoon "de macht der gewoonte" en maak je het je daarmee veel moeilijker dan nodig.Afgewezen schreef:Inderdaad. Een vaste plaats kan heel belangrijk zijn voor je gevoel van welbevinden.JolandaOudshoorn schreef:Het gaat niet om slechte of goede plaatsen, het gaat erom dat sommigen het fijn vinden om op een vaste plaats te zitten, of om als gezin bij elkaar te zitten.
Er zijn kinderen die het een ramp vinden als ze niet bij hun ouders kunenn zitten, ik vond het vroeger wel erg, zeker toen ik nog klein was. Mijn zoon zou het ook niet leuk vinden, mijn dochter evenmin.
Een gast even laten wachten heeft mi niets te maken met ongastvrij zijn of niet.
Maar ik zie ook wel het probleem met gasten. De beste oplossing is denk ik toch nog steeds dat gasten maar niet te vroeg moeten komen. Niet omdat de 'slechtste' plekjes dan nog over zijn, maar gewoon, dan hebben de leden de gelegenheid hun eigen, vertrouwde plekje in te nemen.
- JolandaOudshoorn
Marnix is een jongere en die moeten over het algemeen nog een beetje inlevingsvermogen leren
Even tussen haakjes, ik ben absoluut niet voor lampjes, vaste plaatsen gasten in de kou laten staan etc. Ik kan mij echter voorstellen dat je als gezin (met kleine kinderen) graag bij elkaar wil zitten, maar dat het voor hen ook moeilijk is om een half uur van te voren in de kerk te gaan zitten. Ik kan mij ook voorstellen dat ouderen graag op hun eigen plek willen zitten als een soort van orientatie punt en als ontmoeting. Daarbij komt bij dat je dan sneller in de gaten hebt of een mede-oudere er wel is of niet. Een goede vorm van sociale controle, want vaak is bij afwezigheid van zo'n persoon er wel iets aan de hand. (ziekte)
Verder, irritatie over gasten komt over het algemeen voort uit het onbehoorlijke gedrag van die gasten. Vandaar dat ik in dit topic meer de gasten aanspreek, dan de gastgemeentes.

Even tussen haakjes, ik ben absoluut niet voor lampjes, vaste plaatsen gasten in de kou laten staan etc. Ik kan mij echter voorstellen dat je als gezin (met kleine kinderen) graag bij elkaar wil zitten, maar dat het voor hen ook moeilijk is om een half uur van te voren in de kerk te gaan zitten. Ik kan mij ook voorstellen dat ouderen graag op hun eigen plek willen zitten als een soort van orientatie punt en als ontmoeting. Daarbij komt bij dat je dan sneller in de gaten hebt of een mede-oudere er wel is of niet. Een goede vorm van sociale controle, want vaak is bij afwezigheid van zo'n persoon er wel iets aan de hand. (ziekte)
Verder, irritatie over gasten komt over het algemeen voort uit het onbehoorlijke gedrag van die gasten. Vandaar dat ik in dit topic meer de gasten aanspreek, dan de gastgemeentes.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
op uw plaatsen: 

Hoho, ik snap dat mensen daar anders over kunnen denken. Ik vroeg me alleen af of dat wel zo goed is en of je het jezelf niet onnodig moeilijk maakt. Dat mensen zo ontregeld zijn als ze een keer een bank naar achteren moeten zitten bewijst dat alleen maar. Het kan toch geen kwaad om bepaalde ongunstige karaktertrekjes een beetje bij te schaven?Erasmiaan schreef:Marnix, komt het nu nooit eens in je op dat sommige mensen daar anders over kunnen denken? Laat mensen toch in hun waarde. Ik zit ook niet altijd op dezelfde plek en geef er ook niet om maar als anderen er wel om geven, prima!Marnix schreef:Hm tja, als jongere denk ik: Dat zit puur tussen de oren. Ik zit nooit op een vaste plaats, ik ben blij als ik ergens kan zitten... of desnoods zou moeten staan, al is het aan de drempel. Wat maakt het nou uit of je in de ene bank zit of in de ander? Een beetje flexibiliteit mogen mensen ook wel leren. Willen ze echt per se op een bepaalde plek zitten, dan moeten ze gewoon ruim van tevoren in de kerk zitten, dan is die plek vast nog wel vrij. En ze zouden eens moeten nadenken: Waarom wil ik per se in die specifieke bank zitten? Vaak is dat gewoon "de macht der gewoonte" en maak je het je daarmee veel moeilijker dan nodig.Afgewezen schreef: Inderdaad. Een vaste plaats kan heel belangrijk zijn voor je gevoel van welbevinden.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ja, denk daar eerst eens over na voordat je jouw mening aan anderen oplegt.Marnix schreef:Ik vroeg me alleen af of dat wel zo goed is en of je het jezelf niet onnodig moeilijk maakt.

Want? Geef me eens 1 goede reden waarom het goed is dat mensen van slag raken als ze een keer 2 banken verder naar voren of achteren moeten zitten?
- JolandaOudshoorn
Geef me 1 goede reden om mensen dat bewust te laten meemaken... Moet je nu perse die mensen raken, terwijl er honderden zijn die het niet erg vinden om een keer op een andere plek te zitten??Marnix schreef:Want? Geef me eens 1 goede reden waarom het goed is dat mensen van slag raken als ze een keer 2 banken verder naar voren of achteren moeten zitten?

Toch ben ik het met deze zin van Marnix wel eens.Een beetje flexibiliteit mogen mensen ook wel leren.
Je merkt dat wanneer mensen lang op een zelfde plek zitten er een soort " recht" ontstaat.
Dat resulteert dan ook weleens in boze blikken en dat kan de bedoeling niet zijn.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
- JolandaOudshoorn
Dat kan een andere kant zijn. Toch heb ik ook wel eens het idee dat wij als jongeren zoveel "eisen" van de ouderen. Zij zitten vaak op dezelfde plek, zodat ze de ander die altijd naast hen zit weer kunnen ontmoeten. Omdat veel ouderen ook alleenstaand zijn, is de kerk ook een ontmoetingsplek voor hen geworden. Omdat ze slecht ter been zijn, is even een bakkie doen bij die andere oudere gemeentelid ook vaak er niet meer bij. Als oudje A zondag niet in de kerk zit, wordt dat direct opgemerkt.Ariene schreef:Toch ben ik het met deze zin van Marnix wel eens.Een beetje flexibiliteit mogen mensen ook wel leren.
Je merkt dat wanneer mensen lang op een zelfde plek zitten er een soort " recht" ontstaat.
Dat resulteert dan ook weleens in boze blikken en dat kan de bedoeling niet zijn.
Wat dat betreft mogen we best wel wat meer respect hebben voor de ouderen en hun tradities en ze niet direct overspoelen met onze eisen van flexibiliteit en vrijheden!
Dat is waar. Maar als ik naar mijn huidige en naar mijn vorige gemeente kijk, waren en zijn het juist de 'oudjes' die redelijk vroeg in de kerk aanwezig zijn. Die 'bescherm' je dus niet echt met dat lampje, want die zitten er toch wel op tijd.JolandaOudshoorn schreef:Wat dat betreft mogen we best wel wat meer respect hebben voor de ouderen en hun tradities en ze niet direct overspoelen met onze eisen van flexibiliteit en vrijheden!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ik dacht hierbij niet aan de ouderen.JolandaOudshoorn schreef:Dat kan een andere kant zijn. Toch heb ik ook wel eens het idee dat wij als jongeren zoveel "eisen" van de ouderen. Zij zitten vaak op dezelfde plek, zodat ze de ander die altijd naast hen zit weer kunnen ontmoeten. Omdat veel ouderen ook alleenstaand zijn, is de kerk ook een ontmoetingsplek voor hen geworden. Omdat ze slecht ter been zijn, is even een bakkie doen bij die andere oudere gemeentelid ook vaak er niet meer bij. Als oudje A zondag niet in de kerk zit, wordt dat direct opgemerkt.Ariene schreef:Toch ben ik het met deze zin van Marnix wel eens.Een beetje flexibiliteit mogen mensen ook wel leren.
Wat dat betreft mogen we best wel wat meer respect hebben voor de ouderen en hun tradities en ze niet direct overspoelen met onze eisen van flexibiliteit en vrijheden!
Hun gun ik hun plekje. Het betreft alleen veel vaker een bepaald type gemeenteleden.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Voor een 'bepaald type' gemeenteleden kan het erg belangrijk zijn een vast plekje te hebben om zich prettig te kunnen voelen.
Net wat iemand zei: overspoel zulke mensen nou niet met je ideeën over flexibiliteit en gastvrijheid, maar laat zien hoe flexibel je dan zelf bent!
Net wat iemand zei: overspoel zulke mensen nou niet met je ideeën over flexibiliteit en gastvrijheid, maar laat zien hoe flexibel je dan zelf bent!
Precies, dat is ook mijn ervaring. En wat zou het fijn zijn als, wanneer de bank toch een keer bezet is, men moeiteloos een bank naar voren of naar achteren gaat zitten en denkt: Ach, hier kan je het ook prima zien en horen. In plaats van er letterlijk en figuurlijk een hele poos mee te zitten.Josephus schreef:Dat is waar. Maar als ik naar mijn huidige en naar mijn vorige gemeente kijk, waren en zijn het juist de 'oudjes' die redelijk vroeg in de kerk aanwezig zijn. Die 'bescherm' je dus niet echt met dat lampje, want die zitten er toch wel op tijd.JolandaOudshoorn schreef:Wat dat betreft mogen we best wel wat meer respect hebben voor de ouderen en hun tradities en ze niet direct overspoelen met onze eisen van flexibiliteit en vrijheden!
Kortom, als ik zeg dat ik hoop dat men dat leert, is dat geen foeteren op gewoonten die in mijn ogen dom zijn ofzo, maar het heeft praktisch gezien gewoon voordelen.
P.S. Als een bank al vol zit passen die andere ouderen er ook niet meer bij dus als die dan ook een bank naar voren gaan zitten is de ontmoetingsplek juist door die flexibele houding ook weer veiliggesteld.