Hypothetische alverzoening (vh: GG verloren 60.000 leden)

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marco schreef:Maar is er een verschil in schenking (van Gods beloften) en deelachtigmaking daarvan? En ben je nu niet bezig, de belofte achteraf in te perken?

Al onze kinderen worden gedoopt. Vaak kinderen uit één gezin. Bij de doop zijn die kinderen voor ons gelijk. De ene neemt de belofte aan, de ander niet. Wel zijn alle gedoopt. Gold dan voor de ene de belofte wel, en voor de andere niet?
Ja, net zoals Jacob en Ezau. Tweelingen. En Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.

Maar dat is geen inperking der belofte. God heeft geen beloften voor de verworpenen. Slechts de eis dat ze zich tot Hem bekeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Marco schreef:Maar is er een verschil in schenking (van Gods beloften) en deelachtigmaking daarvan? En ben je nu niet bezig, de belofte achteraf in te perken?

Al onze kinderen worden gedoopt. Vaak kinderen uit één gezin. Bij de doop zijn die kinderen voor ons gelijk. De ene neemt de belofte aan, de ander niet. Wel zijn alle gedoopt. Gold dan voor de ene de belofte wel, en voor de andere niet?
Ja, er is verschil tussen de schenking van Gods beloften en deelachtigmaking daarvan. Als een vader tegen al zijn kinderen zegt dat iedereen die 's avonds om 8 uur bij hem komt 100 euro krijgt dan heeft hij het ze allemaal geschonken in de belofte. Maar wie krijgen die 100 euro? degenen die er 's avonds zijn! Als 1 zoon niet komt dan krijgt hij die 100 euro niet, ligt niet aan de belofte, maar aan zijn antwoord daarop.
(en nou moet niemand gaan roepen dat het dus aan ons mensen ligt, want dit is een 'aards' voorbeeld, als het gaat om de vervulling van Gods beloften is dit uiteraard genade).
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:

Ja, er is verschil tussen de schenking van Gods beloften en deelachtigmaking daarvan. Als een vader tegen al zijn kinderen zegt dat iedereen die 's avonds om 8 uur bij hem komt 100 euro krijgt dan heeft hij het ze allemaal geschonken in de belofte. Maar wie krijgen die 100 euro? degenen die er 's avonds zijn! Als 1 zoon niet komt dan krijgt hij die 100 euro niet, ligt niet aan de belofte, maar aan zijn antwoord daarop.
(en nou moet niemand gaan roepen dat het dus aan ons mensen ligt, want dit is een 'aards' voorbeeld, als het gaat om de vervulling van Gods beloften is dit uiteraard genade).
mooi gezegd, MarthaMartha
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

Mag ik kort zijn?
Mag ik in relatie tot de GG kort zijn?

Als de Heere ons zou hebben willen zegenen met nageslacht welke ter ere Gods zou leven, ja dan was het (in onze ogen) goed geweest.
Het heeft de Heere (echter) niet behaagt ons te verblijden met de (een) kinderzegen.

Mijn vrouw en ik vallen wat dat betreft overal buiten.

Anderzijds zijn wij gezegend met zaken die wellicht niet vergelijkbaar zijn, maar wel kunnen worden gezegend.
Niet om zielig te doen, maar om te doen opmerken dat de Heere vrijmachtig is in gaven die de (zondige mens ondanks alles verkregen hebbend) dienstbaar kunnen zijn aan onze naaste.

Wij kunnen het niet bekijken, maar wat wij onzichtbaar hebben mogen doen is mss. meer dan fysiek waarneembaar "goede werken".

God vergeve onze hoogmoed, en brenge ons in de liefdevolle ootmoed.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

memento schreef:Ik denk dat met name degenen die buiten de GG staan, wel eens wat meer mogen kijken naar de positieve kanten van dit kerkgenootschap. Want er is, ondanks alles wat je er mogelijk niet aan vind kloppen, genoeg waarvan wél geleerd kan worden. Trouwens, van elkaar leren, elkaar in evenwicht houden, jezelf steeds blijvend reformeren, allemaal zaken die de reformatie ons heeft proberen bij te brengen. Als we in dat 'blijvend reformeren' te arrogant zijn om van de GG te leren, dan vraag ik me af hoe serieus die wil tot 'blijvend reformeren' is...
Ik ben blij dat je dit schetst, Memento.
Zelf sla ik soms ook best een kritische blik naar het kerkgenootschap waarvan ik lid mag zijn.
Juist omdat de GG mij lief is heb ik soms moeite met bepaalde punten en zou ik soms bepaalde zaken wel anders willen zien.
Wat dat aangaat kan ik me ook goed vinden in het artikel van Drs. A.A. van der Schans, die op een positieve manier schrijft over de GG maar ook terecht enkele kritische kanttekeningen plaatst.
Die eerlijkheid, en die ruimte voor een interne discussie of gesprek is een punt wat ik zeer waardeer, en waarvan ik hoop dat die ruimte tot gesprek in ons kerkverband iets meer gevonden gaat worden. Zeker als het gaat om de accenten die er ook in de (nadere) reformatie gevonden werden, met als grond Gods Woord en de 3FvE.
Maar ook hier moeten we eerlijk zijn,er zijn weldegelijk positieve ontwikkelingen, ook in dit opzicht.

Anderzijds als ik soms de kritiek zie van mensen die overgegaan zijn naar andere kerkverbanden dan denk ik wel eens dat ze "kerkblind" geworden zijn.
Er worden geen fouten gezien in het verband waar ze lid zijn geworden , alles is even positief, zegenrijk en mooi , liefdevol en als je het zo moet geloven bijna foutloos, zo niet volmaakt.
Maar dan lees ik in de verslagen van vergaderingen van elk kerkverband wel zaken die me ernstige zorgen baren.
Regelmatig lees ik punten van gesprek, of theologische visies, dat ik werkelijk dankbaar ben dat die zaken nog niet spelen binnen de Gereformeerde Gemeenten.

De pluriformiteit die ik soms in andere verbanden zie, is m.i. toch verbazingwekkend groot.
En dan weet ik dat we wakende moeten zijn voor wetticisme of voor hypercalvinisme, dat we daartegen zullen moeten strijden en dat we het Bijbelse evenwicht moeten behouden, maar wat liggen er soms elders ook gevaren op de loer van een kerkelijk leven zonder tucht en vermaning.
Wat een verschrikking als er in de kerken zonden goedgepraat worden, of zelfs kerkelijk bevestigd, die de Heere een gruwel in Zijn ogen noemt.
Schokkend is het als er een prediking is die niet meer is als een moralistisch verhaal, een prediking op arminiaanse leer geschoeid of nog erger : atheïsten op de kansels.
Erg zijn de ontwikkelingen in een kerkverband als er tegen Gods Woord in vrouwen worden toegelaten tot het vervullen van een kerkelijk ambt.

Wat een zorgen als we zo kerkelijk Nederland overzien.
Wat een gebrokenheid en een schuld, binnen de GG en daarbuiten.
Maar toch, neem het me niet kwalijk dat ik als ik bovenstaande ontwikkelingen overzie, dat ik dankbaar ben dat binnen de GG, Gods Woord nog verkondigd mag worden, dat de tucht nog gehandhaafd wordt en dat de sacramenten nog bedient mogen worden.
Wat een wonder, wat een zegen van God, dat Hij hiermee doorgaat, en dit ondanks al onze zonden , de zorgen, de fouten en de nadruk op bepaalde accenten binnen de GG.

Wat zouden we over de kerkmuren heen, veel van elkaar kunnen leren , als we maar wilden.
Die wil, daar ontbreekt het helaas maar al te vaak aan.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

De GG is zelf met deze cijfers + eigen onderzoek naar buiten gekomen (sterk punt)

Is 60.000 nu veel of weinig?

Is er vergelijkingsmateriaal met andere kerkgenootschappen?

Volgens mij zijn nu de overgangen naar andere kerkgenootschappen meer gebaseerd op de vrij oppervlakkige feiten als: "ze zingen te langzaam",
"de loze kreet : ze zijn verrechtst", "de dominee is te zwaar" dan op werkelijk doordachte theologische meningsverschil(len) met de leer van de GG.
"............................................................."
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Ik vond op in het archief van het Refoweb onderstaande bijdrage die ik iets heb aangepast.

De Ger. Gem. hebben een ingrijpende verschuiving ondergaan ten opzichte van de wijze waarop Reformatie en Nadere Reformatie zijn omgegaan met het moeilijke debat over verkiezing en verantwoordelijkheid van de mens, wedergeboorte en bekering, roeping en geloof (zeg maar: afwachten of verwachten).
Maar de Ger. Gem. heeft dat niet zonder nadenken gedaan. De standenleer is de neerslag van de leerverandering. Deze is met name door ds. Moerkerken min of meer vastgelegd.
Het kerkverband heeft daarmee een eigen identiteit aangenomen en, dat is belangrijk, zij kiest voor deze leer. Er zit een vastberaden wil achter om de leer zo te formuleren.
Mensen, die in de Ger.Gem. de gemaakte leerverandering niet kunnen meemaken, waarmee het kerkverband zich identificeert, kunnen natuurlijk op geen enkele steun rekenen. Ze halen een discussie, die volgens de leiding inmiddels beslecht, wel steeds weer naar voren, maar dat werkt niet.
Dat is het eigene van de theologie van de Ger. Gem en daar kun je het niet mee eens zijn, maar dat is een beslissing op het hoogste niveau en je er tegen verzetten levert je alleen maar frustatie op.

Je legt je neer bij de genomen beslissingen of je vertrekt een andere mogelijkheid zie ik niet.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Toeschouwer schreef:Ik vond op in het archief van het Refoweb onderstaande bijdrage die ik iets heb aangepast.

De Ger. Gem. hebben een ingrijpende verschuiving ondergaan ten opzichte van de wijze waarop Reformatie en Nadere Reformatie zijn omgegaan met het moeilijke debat over verkiezing en verantwoordelijkheid van de mens, wedergeboorte en bekering, roeping en geloof (zeg maar: afwachten of verwachten).
Maar de Ger. Gem. heeft dat niet zonder nadenken gedaan. De standenleer is de neerslag van de leerverandering. Deze is met name door ds. Moerkerken min of meer vastgelegd.
Het kerkverband heeft daarmee een eigen identiteit aangenomen en, dat is belangrijk, zij kiest voor deze leer. Er zit een vastberaden wil achter om de leer zo te formuleren.
Mensen, die in de Ger.Gem. de gemaakte leerverandering niet kunnen meemaken, waarmee het kerkverband zich identificeert, kunnen natuurlijk op geen enkele steun rekenen. Ze halen een discussie, die volgens de leiding inmiddels beslecht, wel steeds weer naar voren, maar dat werkt niet.
Dat is het eigene van de theologie van de Ger. Gem en daar kun je het niet mee eens zijn, maar dat is een beslissing op het hoogste niveau en je er tegen verzetten levert je alleen maar frustatie op.

Je legt je neer bij de genomen beslissingen of je vertrekt een andere mogelijkheid zie ik niet.
Ds Moerkerkens 'standenleer' wordt misbruikt om te verdoezelen dat men een leer wil, waar men "makkelijker"kan zalig worden en "makkelijker" kan leven. Ds Moerkerkens leer wijkt hoogstens een paar procent af van die van ds GH Kersten. Kortom...
"............................................................."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Deze is met name door ds. Moerkerken min of meer vastgelegd.
Mensen, die in de Ger.Gem. de gemaakte leerverandering niet kunnen meemaken, waarmee het kerkverband zich identificeert, kunnen natuurlijk op geen enkele steun rekenen.
Ik vrees...
Geka

Bericht door Geka »

Toeschouwer schreef:Ik vond op in het archief van het Refoweb onderstaande bijdrage die ik iets heb aangepast.

Deze weergave is m.i. niet correct. Hoewel ik persoonlijk grote moeite heb met de door iemand als ds. Moerkerken verdedigde standenleer is het onjuist en incorrect om dienst persoon te beschouwen als degene die deze leer heeft ingebracht en om daardoor te spreken over een 'ingrijpende verschuiving'.

Wees wel eerlijk: de gedachten rondom de standen hebben altijd in een bepaalde vorm bestaan binnen de GG en haar voorgangers de Kruisgemeenten en Ledeboerianen. (Zoals er binnen de GG ook vanouds een meer 'evangelischer' minderheidslijn bestaan heeft: R. Kok, M. Hofman?, H. Rijksen, J.W. Kersten, D. Rietdijk, etc).

Je kunt nog stellen dat de publicaties van ds. Moerkerken hierover een zekere systematisatie van deze gedachten heeft gebracht en een nadrukkelijker formulering ervan; maar om de terminologie van een ingrijpende verschuiving te koppelen aan de naam van ds. M. vind ik niet correct.

Het spreken over een leerverandering gaat dus echt veel te ver. Mogelijk zijn bepaalde aspecten die er altijd al in een bepaalde mate waren in een versterkte vorm naar voren geschoven als typerend voor het kerkverband. Meer kun je er echt niet van maken. Laten we wel bij de feiten proberen te blijven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

... dat er toch een kern van waarheid in zit.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik vrees het ook...

Maar ik heb ook een vraag,
Wat ligt nu ten grondslag aan deze verschuiving?
Angst voor een gestolen Jezus?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:Ik vrees het ook...

Maar ik heb ook een vraag,
Wat ligt nu ten grondslag aan deze verschuiving?
Angst voor een gestolen Jezus?
Ik denk het, ja.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

entiteitxx schreef:Volgens mij zijn nu de overgangen naar andere kerkgenootschappen meer gebaseerd op de vrij oppervlakkige feiten als: "ze zingen te langzaam", "de loze kreet : ze zijn verrechtst", "de dominee is te zwaar"
entiteitxx schreef:Ds Moerkerkens 'standenleer' wordt misbruikt om te verdoezelen dat men een leer wil, waar men "makkelijker"kan zalig worden en "makkelijker" kan leven.
Wat weet jij toch goed wat andere mensen beweegt, wat ze denken en waarom ze iets doen :|
Ariene

Bericht door Ariene »

entiteitxx schreef:De GG is zelf met deze cijfers + eigen onderzoek naar buiten gekomen (sterk punt)

Is 60.000 nu veel of weinig?

Is er vergelijkingsmateriaal met andere kerkgenootschappen?

Volgens mij zijn nu de overgangen naar andere kerkgenootschappen meer gebaseerd op de vrij oppervlakkige feiten als: "ze zingen te langzaam",
"de loze kreet : ze zijn verrechtst", "de dominee is te zwaar" dan op werkelijk doordachte theologische meningsverschil(len) met de leer van de GG.
Misschien moet je eens de moeite nemen om serieus met mensen te gaan praten die het kerkgenootschap verlaten hebben?

Ik denk dat er meer gesprek, strijd, verdriet en gebed achterzit dan jij hier suggereerd.
En anders hebben ze de tijd in de GG weinig geleerd....
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie