Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Ik dacht dat daar de heidenen mee werden bedoeld die in die tijd leefden onder de Romeinen.
Gezien ook het vervolg van dat hoofdstuk.

Dat God zich openbaart in de heerlijkheid van Zijn schepping kan ik nog wel volgen. En zonde kennis zal ook wel ingeschapen zijn.
Maar hoe kunnen 'wilden' (vast een verkeerde benaming) uit de schepping het Evangelie kennen?
helma

Bericht door helma »

JolandaOudshoorn schreef:
Ma Vis schreef:
wijkie schreef:Openbaring 20:10 en 11
Het laatste oordeel. We zullen daar allemaal staan en Hem zien. En alles wat we gedaan of juist nagelaten hebben, zal daar geopenbaard worden.
Ook van de mensen die zalig zijn?
Hun zonden zijn dan toch al vergeven, en hoeven dan toch niet meer geopenbaard te worden?
Over deze vraag zit ik soms ook wel eens na te denken. Er wordt toch ook gezegd dat ieder mens zal beoordeeld worden op hun werken? Los dus van het feit dat ze in Christus geheiligd zijn of niet?
Het gaat dan niet om hun zonden, maar om hun werken.
dat is het stukje waar Mattheus 25 over spreekt:
32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.

33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand.

34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.

35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.

36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.

37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?

38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?

39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?

40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.

41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

42 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;

43 Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.

44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?

45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.

46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Het is dus niet om het even hoe Gods kinderen hier op aarde leven en hoe ze rentmeester zijn!

Hebr. 6:10:
10 Want God is niet onrechtvaardig dat Hij uw werk zou vergeten, en den arbeid der liefde, die gij aan Zijn Naam bewezen hebt, als die de heiligen gediend hebt en nog dient.
wijkie

Bericht door wijkie »

Hun zonden zijn dan toch al vergeven, en hoeven dan toch niet meer geopenbaard te worden?
Hij gaf aan dat de boeken geopend zullen worden. Voor de een zal dat inderdaad het boek zijn, waarin staat alles wat we gedaan/nagelaten hebben. Voor een ander zal dat boek gesloten blijven, maar wordt zijn/haar naam voorgelezen uit het boek des levens.

Zo iets duidelijker?
Unionist

Bericht door Unionist »

Zie de volgende preek over dit onderwerp: http://www.triomfatorkapel.nl/html_preken/pr041104.htm
Marnix

Bericht door Marnix »

Helma, das arminiaansch! ;) Dan zou onze redding afhangen van wat wij doen hier op aarde.
Ma Vis schreef:
wijkie schreef:Openbaring 20:10 en 11
Het laatste oordeel. We zullen daar allemaal staan en Hem zien. En alles wat we gedaan of juist nagelaten hebben, zal daar geopenbaard worden.
Je moet andersom redeneren. Jezus plaatst in Mattheus 25 hen aan de rechterzijde die Hem en hun naasten lief hebben gehad en gediend. We worden gerechtvaardigd door het geloof. En geloof gaat gepaard met werken. Wie zegt te geloven maar er niet naar leeft, heeft een dood geloof. Tegen hen zal Jezus zeggen: Vervloekt zijn jullie, want ik had dorst en julile gaven me niet te drinken, honger en jullie gaven me niet te eten etc. Wij hebben daarin verantwoordelijkheid met consequenties, niet dat we daarmee iets kunnen verdienen, het is genade en genade alleen. Maar als wij dat overboord zetten en onze eigen weg gaan zullen we om ons ongeloof veroordeeld worden. Laten we maar veel bidden om geloof, om de Geest.... en dan ook aan het werk gaan, de ander dienend zoals Jezus dat deed. De hongerigen eten geven en de dorstigen te drinken. Zodat Hij bij de wederkomst tegen ons kan zeggen: Wel gedaan, gij trouwe slaafm over weinig heb ik u gesteld, over veel zal ik u stellen. Laten we onze talenten inzetten voor Hem en ze niet in de grond begraven, zodat onze Heer bij de wederkomst blij met ons zal zijn!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Ma Vis schreef:Ik dacht dat daar de heidenen mee werden bedoeld die in die tijd leefden onder de Romeinen.

Dat God zich openbaart in de heerlijkheid van Zijn schepping kan ik nog wel volgen. En zonde kennis zal ook wel ingeschapen zijn.
Maar hoe kunnen 'wilden' (vast een verkeerde benaming) uit de schepping het Evangelie kennen?
Ma Vis, de Heere zal éérst zorgen dat het evangelie de héle wereld door zal gaan, pas dán zal Hij wederkomen, dus níemand heeft een excuus dat Hij hen niet is gepredikt.
(zei eens een ds. waar ik enkele jaren geleden naar de kerk ging)
Níemand zal dus een excuus hebben.........
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
refo

Bericht door refo »

Mariavt schreef:
Ma Vis schreef:Ik dacht dat daar de heidenen mee werden bedoeld die in die tijd leefden onder de Romeinen.

Ma Vis, de Heere zal éérst zorgen dat het evangelie de héle wereld door zal gaan, pas dán zal Hij wederkomen, dus níemand heeft een excuus dat Hij hen niet is gepredikt.
(zei eens een ds. waar ik enkele jaren geleden naar de kerk ging)
Níemand zal dus een excuus hebben.........
Dat geldt de dan levenden. Maar degenen die stierven voor het evangelie tot hen kwam?
wijkie

Bericht door wijkie »

Gistermiddag mooie preek gehad over Matth. 24: 38-40.
Het zal zijn in als in de dagen van Noach. Mooie lijnen doorgetrokken naar de tijd van nu. Als je dat allemaal hoort, kan het nooit lang meer duren, voordat de Heere terug zal komen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Wij hadden gistermiddag een preek over Efeze 4: Heel toepasselijk bij het bevestigen van ouderlingen.
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

Gistermorgen werd bij ons een preek gelezen van ds. J. Douma. De preek ging over Romeinen 8:15 onder het thema: Het huis van de angst en het huis van de liefde. Je kunt de preek hier lezen.

Gistermiddag werd Zondag 39 behandeld (over het vijfde gebod) waarbij we Efeze 5:22-6:9 lazen. Het thema was: Het evangelie van het vijfde gebod over de gehoorzaamheid aan Gods regering van ons leven, onderverdeeld in 3 punten: 1. Zijn recht op ons leven. 2. Zijn zorg voor ons leven. 3. Zijn zegen in ons leven.
Unionist

Bericht door Unionist »

volgeling schreef:Gistermorgen werd bij ons een preek gelezen van ds. J. Douma.
Jos Douma? Of de prof?
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm, ik vind de preken van Douma altijd wel goed.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:
volgeling schreef:Gistermorgen werd bij ons een preek gelezen van ds. J. Douma.
Jos Douma? Of de prof?
gezien de site van Volgeling is het vast Jos Douma.
vlinder

Bericht door vlinder »

Gistermorgen: Handelingen 1 vers 5: Want Johannes doopte wel met water, maar gij zult met de Heilige Geest gedoopt worden.
Het was een doopdienst. Mooie preek. De kerk zat erg vol en er zat een mevrouw voor me met een slagschip van een hoed, zodat mijn uitzicht ietwat werd belemmerd! Dit luisterd toch minder prettig dan wanneer je de ds kan zien!

Gisteravond:
Johannes 6:37 : Als wat de Vader Mij geeft zal tot Mij komen, en wat tot Mij komt, zal Ik geenzinds uitwerpen.

Prachtige preek! Heel evenwichtig! De ds begon direct ook met de jeugd aan te spreken van: Ja jullie denken ook weleens: als ik niet uitverkoren ben: sja dan kan ik bidden wat ik wil maar dan kom ik er toch niet! Hij preekte heel evenwichtig dat we moesten komen, dat de Heere niemand uitsluit, maar ook de belofte! Wie tot Mij komt, zal ik geenzinds uitwerpen!!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

2 Kor 4 vers 16-17
Afbraak van de uitwendige mens, maar de inwendige mens wordt dagelijks vernieuwt. Hoe alle verdrukking en tegenslagen in het niet vallen in het licht van de eeuigheid die weg gelegd is voor ieder die geloofd!

en
Galaten 1 vers 4b
Het is Gods wil dat ieder behouden wordt!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gesloten