De enige uitzondering is als de regels van de overheid ingaan tegen de wetten van God. Maar ik geloof dat dat met snelheids-beperkende wetten niet het geval is...Josephus schreef:Zonder uitzondering?memento schreef:Het overtreden van een regel die de overheid oplegt, is het overtreden van het 5e gebod.
Ik had het over volharden in de zonde. Dus tegen beter weten, en zonder berouw, doorgaan met één of meerdere zonden, zonder er mee te willen breken. Ik hou het er voor, dat het onmogelijk is voor ieman die iets van Gods heiligheid heeft gezien, en die iets heeft aanschouwd van Christus onnoemelijke lijden, nooit bewust in een zonde kan blijven volharden. Áls zij vallen in hun boezemzonde(n) (en dat gebeurt maar al te vaak) dan is dit het verschil: dat zij er verdriet over hebben, voor God hun zonde belijden, en proberen er tegen te strijden. Wie echter zonder berouw bewust een bepaalde zonde blijft vasthouden, betuigd daarmee zijn ongeloof...Ander schreef:Altijd begrepen dat zondaren gezaligd worden. En daarmee praat ik geen zonden goed.memento schreef: Het overtreden van een regel die de overheid oplegt, is het overtreden van het 5e gebod. En ik herhaal: Wie volhard in de zonde, kan het koninkrijk Gods niet binnengaan
Alhoewel sommige regels absurd zijn, dan nóg hebben wij te gehoorzamen. Ik denk dat het al heel veel scheelt (ook qua motivatie) als we het niet doen omdat de overheid het van ons vraagt, maar als we voor ogen houden dat we zo God dienen. De vroege christenen stonden bij "de wereld" bekend als mensen die de wetten van hun God en de keizer uiterst nauwkeurig volgde. Het waren voorbeeld-burgers. En ik geloof dat zij ook daardoor grote aantrekkingskracht hebben gehad. Zouden wij ook niet zó, door onze levenswandel, de wereld tot jaloersheid moeten wekken, en tot voorbeeld zijn?wim schreef:Op zich heb je gelijk memento, maar wanneer je begrip kunt hebben voor de regels die je moet gehoorzamen, zou dat wel meehelpen.
Want dit moeten we wél beseffen: Al onze wetjes en regels, over dingen wel/niet doen op zondag, je op een bepaalde manier kleden, netjes zijn in je taalgebruik, etc, het wordt allemaal ontkracht als we ook maar in het minste niet-integer zijn, bv door een klein (verkeers)regeltje te negeren. Gij geheel anders!