Re: Genade door recht
Geplaatst: 19 okt 2023, 23:00
Ik zou niet weten waarom dat niet het geval zou zijn. Het is er niet beperkt toe maar het draagt er zeker aan bij
Aangezien volgens mij nergens in de Bijbel staat dat tijd van bekering weten wenselijk is, moet dit wel ergens vandaan komen. Waarom zou je twijfelen aan iets als dit niet eens in de Bijbel als belangrijk voorkomt? Corrigeer mij als er naast zit. Dan ligt het voor de hand dat dit dus in de prediking aan de orde komt. En Boston geeft zelf nota bene aan dat dit toch wel zeer wenselijk is.Refojongere schreef: ↑19 okt 2023, 22:57 Cyrillus wijt alle onzekerheid in het geloofsleven aan een armzalige prediking kennelijk. Tja...
Er staat niet dat het wenselijk is om de tijd van de bekering te weten. Het is wenselijk dat men verslag kan doen van Gods werk.Cyrillus schreef: ↑19 okt 2023, 23:01Aangezien volgens mij nergens in de Bijbel staat dat tijd van bekering weten wenselijk is, moet dit wel ergens vandaan komen. Waarom zou je twijfelen aan iets als dit niet eens in de Bijbel als belangrijk voorkomt? Corrigeer mij als er naast zit. Dan ligt het voor de hand dat dit dus in de prediking aan de orde komt. En Boston geeft zelf nota bene aan dat dit toch wel zeer wenselijk is.Refojongere schreef: ↑19 okt 2023, 22:57 Cyrillus wijt alle onzekerheid in het geloofsleven aan een armzalige prediking kennelijk. Tja...
Nee er staat: "Hoewel het zeer wenselijk is dat men verslag kan doen van het begin en de trapsgewijze vorderingen van het werk des Heeren aan onze ziel, "refo schreef: ↑19 okt 2023, 23:08Er staat niet dat het wenselijk is om de tijd van de bekering te weten. Het is wenselijk dat men verslag kan doen van Gods werk.Cyrillus schreef: ↑19 okt 2023, 23:01Aangezien volgens mij nergens in de Bijbel staat dat tijd van bekering weten wenselijk is, moet dit wel ergens vandaan komen. Waarom zou je twijfelen aan iets als dit niet eens in de Bijbel als belangrijk voorkomt? Corrigeer mij als er naast zit. Dan ligt het voor de hand dat dit dus in de prediking aan de orde komt. En Boston geeft zelf nota bene aan dat dit toch wel zeer wenselijk is.Refojongere schreef: ↑19 okt 2023, 22:57 Cyrillus wijt alle onzekerheid in het geloofsleven aan een armzalige prediking kennelijk. Tja...
Nee, dat hoeft zeker geen punt in de tijd te zijn. Vaak is het meer terug kijkend, soms met verwondering, toen in mijn jeugd was de er de Heere al die werkte. Of soms is een ziekbed een middel. Of een bijbelvers wat je niet meer loslaat. Of een vraag uit een catechisatie les.Cyrillus schreef:Nee er staat: "Hoewel het zeer wenselijk is dat men verslag kan doen van het begin en de trapsgewijze vorderingen van het werk des Heeren aan onze ziel, "refo schreef: ↑19 okt 2023, 23:08Er staat niet dat het wenselijk is om de tijd van de bekering te weten. Het is wenselijk dat men verslag kan doen van Gods werk.Cyrillus schreef: ↑19 okt 2023, 23:01Aangezien volgens mij nergens in de Bijbel staat dat tijd van bekering weten wenselijk is, moet dit wel ergens vandaan komen. Waarom zou je twijfelen aan iets als dit niet eens in de Bijbel als belangrijk voorkomt? Corrigeer mij als er naast zit. Dan ligt het voor de hand dat dit dus in de prediking aan de orde komt. En Boston geeft zelf nota bene aan dat dit toch wel zeer wenselijk is.Refojongere schreef: ↑19 okt 2023, 22:57 Cyrillus wijt alle onzekerheid in het geloofsleven aan een armzalige prediking kennelijk. Tja...
Het begint dus met verslag doen van het begin, dat is voor mij een moment in de tijd. Daarna komen de trapsgewijze vorderingen pas.
Nee, sommige relaties beginnen heel aarzelend en zelfs met een soort van aan/uit/aan/uit knop. En dat geldt ook voor kerkleden. Zeker als ze uit de wereld komen. Verder wil ik me wel aansluiten bij @refo dat het uiteindelijk gaat om het verslag van Gods werk hoor.
Ik denk dat je het puritanisme nu verward met heel veel andere zaken. Vooral het punt van het preken van de gewilligheid van Christus om zondaren zalig te maken is juist hét punt om heilsonzekerheid tegen te gaan.Refojongere schreef: ↑20 okt 2023, 00:45 Dat het puritanisme leidt tot heilsonzekerheid zou best kunnen. Deze stroming legde de nadruk op het onderscheid tussen waar en schijngeloof, kenmerken van een christen qua levensheiliging en beleving van het geloof. Tegelijkertijd waren ze heel ruim in de gewilligheid van Christus om zondaren te zaligen en het aandringen op de overgave aan Hem.
Dat mensen dan twijfelen aan hun aandeel in Christus hoeft niet ziekelijk te zijn. Ook Dordt had hiermee te maken (DL 5.11 en DL 2.16). Het ontmaskeren van huichelaars brengt soms ook met zich mee dat Gods kinderen zeggen "Ben ik het Heere?".
De extreme kant zegt beter duizend keer getwijfeld dan 1 keer voor eeuwig vergist. Zo zeg ik het niet. Maar kijk alleen al naar Jakobus, het is niet zo'n ramp om af en toe aangevochten te worden.
Bedankt. Ja, in deze formulering zit iets van de twee woorden die de topic titel ook aandraagt, maar het is wat mij betreft een heel ander aspect dan gerechtvaardigd worden.Maanenschijn schreef: ↑19 okt 2023, 12:26Daar begint het hoor! Dat is het begin hoor! Dat we dus echt ervaren dat God aan Zijn recht moet komen in ons leven. Bij een ieder die tot waarachtige bekering komt. In de zin van de eerste bekering als vrucht van wederbarende genade gaat dat leven in het hart: God moet aan Zijn recht komen.'
De prediking van de Heere Jezus liet er ook geen misverstand over verstaan dat er "schijn" en "zijn" is. In vers 22 van Mattheus 7 (zie hieronder) zien we dat er velen zullen zijn die zichzelf bedriegen. En dat is dus geen theoretische mogelijkheid aan de marge. Het is daarom terecht dat er in de prediking wordt opgeroepen tot zelfonderzoek. Een prediking waar dit ontbreekt is juist een armzalige prediking.Refojongere schreef: ↑19 okt 2023, 22:57 Cyrillus wijt alle onzekerheid in het geloofsleven aan een armzalige prediking kennelijk. Tja...
Je moet het niet zo simpel maken dat je de clou mistHerman schreef:Bedankt. Ja, in deze formulering zit iets van de twee woorden die de topic titel ook aandraagt, maar het is wat mij betreft een heel ander aspect dan gerechtvaardigd worden.Maanenschijn schreef: ↑19 okt 2023, 12:26Daar begint het hoor! Dat is het begin hoor! Dat we dus echt ervaren dat God aan Zijn recht moet komen in ons leven. Bij een ieder die tot waarachtige bekering komt. In de zin van de eerste bekering als vrucht van wederbarende genade gaat dat leven in het hart: God moet aan Zijn recht komen.'
Ik versta hieronder dat een zondaar zijn schuld erkent. En ik hou dat graag simpel. Ik vind dat ook geen voorwaarde. Ik vind het logisch. Wat daar onlosmakelijk mee samenhangt, als je schulderkenning theologisch gaat systematiseren, is dat als je je schuld als zondaar erkent dat dit ook iets zegt over je positie ten opzichte van God. God heeft een wet. Erkennen dat je schuldig staat, impliceert logischerwijs vanzelf dat je God erkent als de wetgever. Het voert wat mij betreft te ver om de kennis van zonde op filosofische wijze te doorleven.
Als je het koud hebt, heb je het koud. Het lijkt me dan niet dat je eerst de wetenschappelijke kennis van de gradenschaal van Celsius in je geheugen moet ophalen om te kunnen concluderen of je het koud hebt of niet.