Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bezorgd

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: 29 apr 2023, 22:47
Bezorgd schreef: 29 apr 2023, 21:25Of predikant een roeping voor het leven is weet ik ook niet.
Ds. K. de Gier zegt er dit over. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1b409727d2 Ik vind de argumenten niet overtuigend. Zelf denk ik dat veel predikanten (ter rechterzijde misschien vooral?) gedragsmatig best wel veranderen onder het dragen van hun ambt, en dat het haast ondoenlijk is om hen weer een gewoon gemeentelid te laten zijn. Deze 'opvatting' van mezelf zet me wel aan het denken trouwens 😏

Ik meen dat er recent in het RD ook nog geschreven is over duur van roeping van predikant. Volgens mij oa ook door ds Zondag, in kerkrechtelijk opzicht. Kan het artikel nu niet zo snel meer terug vinden, maar volgens mij kwam men in dat artikel tot een andere conclusie.

Wat je tweede deel betreft, eens. Sommigen gedragen zich heel bijzonder. En denken een heel aparte positie te hebben. En drukken zichzelf in een bepaald keurslijf.
Dat zal deels door opvoeding/bakering etc komen. Het lijkt me sterk dat je dat op universiteiten of scholen meekrijgt.

Zal ook nog wel een generatie dingetje zijn. Bij de dokter, burgemeester en notaris is het er overal al af. Bij de predikant bestaat deze gekkigheid nog in bepaalde kringen. Maar wordt ook snel minder gelukkig.
DDD

Bericht door DDD »

Maar waar hebben we het nu over? Burgemeesters hebben toch nooit raar gedaan? (In zijn algemeenheid gesproken dan.)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: 01 mei 2023, 09:33 Maar waar hebben we het nu over? Burgemeesters hebben toch nooit raar gedaan? (In zijn algemeenheid gesproken dan.)
Notabelen waren vroeger toch een apart clubje, dat ook wel een bepaalde klasse indeling in stand hield.
Eens dat predikanten zich nog meer dwongen tot een keurslijf.
Maar volgens mij gingen notabelen vroeger ook heel voorzichtig om met bv activiteiten in vrije tijd (in het openbaar) om een bepaalde stand op te houden.
DDD

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door DDD »

Daar vind ik dan weer niets mis mee. Maar dat heeft niets met raar doen te maken. Dus ik denk dat we het hier over verschillende dingen hebben.

Ik denk trouwens dat die klassenverschillen er nog steeds heel nadrukkelijk zijn. In taal, hobby's en bezigheden. Ik vrees dat de kloof eerder groter wordt dan kleiner.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: 01 mei 2023, 10:12 Daar vind ik dan weer niets mis mee. Maar dat heeft niets met raar doen te maken. Dus ik denk dat we het hier over verschillende dingen hebben.

Ik denk trouwens dat die klassenverschillen er nog steeds heel nadrukkelijk zijn. In taal, hobby's en bezigheden. Ik vrees dat de kloof eerder groter wordt dan kleiner.
Ik denk wel dat er een soort van overlap is.
Vroeger zag je een burgemeester of huisarts niet een potje voetballen, zwemmen, vissen of hardlopen bv.
Dat is inmiddels anders.
Sommige predikanten houden die regel voor zichzelf nog wel heel strikt. In ieder geval in situaties waar ze herkent zouden worden.

Al moet ik er ook bij zeggen dat een deel van het kerkvolk er wel debet aan is.
Als een paar GG predikanten gezellig even een avondje aan het karten zijn vinden sommigen het nodig om dat direct aan iedereen door te appen.
Zelf heb ik in mijn jeugd een predikant goed gekend die een liefhebber van vissen was, maar dit alleen deed op een afgelegen plek en zo vroeg dat hij rond 6.00 uur weer in de pastorie was zodat niemand hem kon zien.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat laatste heb ik ook gehoord ja.
Toen hem eens gevraagd werd waarom hij zo graag viste, antwoorde hij: Deze bijten beter.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef: 01 mei 2023, 10:30 Dat laatste heb ik ook gehoord ja.
Toen hem eens gevraagd werd waarom hij zo graag viste, antwoorde hij: Deze bijten beter.
Ik denk dat we het dan niet over dezelfde hebben.
Die ik bedoel had heel veel zegen op zijn bediening en was zo mild dat hij zoiets niet zou zeggen vermoed ik ;)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef: 01 mei 2023, 10:28
DDD schreef: 01 mei 2023, 10:12 Daar vind ik dan weer niets mis mee. Maar dat heeft niets met raar doen te maken. Dus ik denk dat we het hier over verschillende dingen hebben.

Ik denk wel dat er een soort van overlap is.
Vroeger zag je een burgemeester of huisarts niet een potje voetballen, zwemmen, vissen of hardlopen bv.
Dat is inmiddels anders.
Sommige predikanten houden die regel voor zichzelf nog wel heel strikt. In ieder geval in situaties waar ze herkent zouden worden.

Al moet ik er ook bij zeggen dat een deel van het kerkvolk er wel debet aan is.
Als een paar GG predikanten gezellig even een avondje aan het karten zijn vinden sommigen het nodig om dat direct aan iedereen door te appen.
Zelf heb ik in mijn jeugd een predikant goed gekend die een liefhebber van vissen was, maar dit alleen deed op een afgelegen plek en zo vroeg dat hij rond 6.00 uur weer in de pastorie was zodat niemand hem kon zien.
Met z'n allen? En halen ze dan rechts of links in? :)
DDD

Bericht door DDD »

Karten vind ik dan weer raar. :D

Maar dat valt toch niet onder het raar doen dat ik in gedachten had. Ieder zijn hobby en sommige kinderen kunnen zoiets heel leuk vinden. Ik vind het echt verbazend dat er mensen zijn die zich daar druk over maken.

Maar overigens: als mensen een groepje predikanten tegenkomen in het Concertgebouw zal daar ook wel over gepraat worden. Het zijn gewoon bekende refo's en ik zie daar het probleem niet zo van.

Ik word ook geregeld aangesproken door wildvreemden van jij bent toch die en die? Dat hoort er soms een beetje bij.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Een paar is niet met z'n allen. ;)
Maar alleen al dat er een grapje over gemaakt moet worden blijkt dat dit dus nog volop leeft onder de achterban.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef: 01 mei 2023, 10:34
Tiberius schreef: 01 mei 2023, 10:30 Dat laatste heb ik ook gehoord ja.
Ik denk dat we het dan niet over dezelfde hebben.
Die ik bedoel had heel veel zegen op zijn bediening en was zo mild dat hij zoiets niet zou zeggen vermoed ik ;)
Het is ook maar zeer de vraag of die anekdote die ik type ooit gebeurd is. Zulk soort verhalen is bijna altijd verzonnen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef: 01 mei 2023, 10:37 Een paar is niet met z'n allen. ;)
Maar alleen al dat er een grapje over gemaakt moet worden blijkt dat dit dus nog volop leeft onder de achterban.
Volgens jouw post dat erover geappt wordt wel ja. Als onze predikant mee zou gaan karten, zou dat zo gewoon zijn dat er niet eens over zou worden nagedacht.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 01 mei 2023, 10:37 Karten vind ik dan weer raar. :D

Maar dat valt toch niet onder het raar doen dat ik in gedachten had. Ieder zijn hobby en sommige kinderen kunnen zoiets heel leuk vinden. Ik vind het echt verbazend dat er mensen zijn die zich daar druk over maken.

Maar overigens: als mensen een groepje predikanten tegenkomen in het Concertgebouw zal daar ook wel over gepraat worden. Het zijn gewoon bekende refo's en ik zie daar het probleem niet zo van.

Ik word ook geregeld aangesproken door wildvreemden van jij bent toch die en die? Dat hoort er soms een beetje bij.
Nounou, hoge bomen...
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: 01 mei 2023, 10:37 Karten vind ik dan weer raar. :D

Het was niet in Linnaeushof hoor. Kinderen mogen vaak niet eens op een reguliere baan. Of alleen tijdens bepaalde tijden in kinderkarts.
Verder eens.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef: 01 mei 2023, 10:38
Bezorgd schreef: 01 mei 2023, 10:37 Een paar is niet met z'n allen. ;)
Volgens jouw post dat erover geappt wordt wel ja. Als onze predikant mee zou gaan karten, zou dat zo gewoon zijn dat er niet eens over zou worden nagedacht.
Dat is waar.
Plaats reactie