Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%

Totaal aantal stemmen: 86

Habitat

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Habitat »

refo schreef:
Habitat schreef:Het klinkt wellicht vreemd, maar wat betreft de kerk had ik liever gehad dat we de digitale mogelijkheden niet hadden. Soms is de afwezigheid van een 'noodoplossing' beter dan de 'noodoplossing'.
Dat klinkt inderdaad vreemd. Dan had je nu al een maand of zes niet naar de kerk gekund. Als dat is wat je wilt.
Bent u maar 1x in de zes maanden aan de beurt om naar de kerk te gaan? Dan zit u wel in een heel grote gemeente.
Forummer

Bericht door Forummer »

Habitat schreef:Het klinkt wellicht vreemd, maar wat betreft de kerk had ik liever gehad dat we de digitale mogelijkheden niet hadden. Soms is de afwezigheid van een 'noodoplossing' beter dan de 'noodoplossing'.
Wellicht kun je dit wat nader toelichten? Nu lijkt het net alsof je liever niet meeluisteren met je gemeente.

Ik zie de mogelijkheden die we tegenwoordig hebben juist als zegen in deze, inderdaad moeilijke, tijden.

Tel uw zegeningen!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
KDD

Bericht door KDD »

refo schreef:
Dat klinkt inderdaad vreemd. Dan had je nu al een maand of zes niet naar de kerk gekund. Als dat is wat je wilt.
Ik begrijp denk ik een beetje wat @Habitat bedoeld. Als er geen andere mogelijkheden waren dan was de gevoel van de nood groter geweest.
samanthi

Bericht door samanthi »

KDD schreef:
refo schreef:
Ik begrijp denk ik een beetje wat @Habitat bedoeld. Als er geen andere mogelijkheden waren dan was de gevoel van de nood groter geweest.
De nood van het kerkgaan of de nood van de ziel?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:Zijn er hier mensen die bij digitale diensten bv een eenzaam persoon uitnodigen om met hen de dienst mee te maken?
Ik ben niet eenzaam, maar ik ga regelmatig bij anderen thuis naar de kerk, of andersom, dat er iemand bij mij komt voor de morgendienst tot na de middagdienst.

Los daarvan zit ik in een gemeente waar ook met heel kleine aantallen je nog minstens tweewekelijks naar de kerk kunt, als het niet wekelijks is. Ik ben ook heel benieuwd hoeveel leden er na corona nog zullen blijken te zijn.

Ik denk dat corona zeker bij onenigheid in de kerk voor veel mensen de drempel om te vertrekken verlaagt. Ik hoor dat ook van anderen. De leden die er nog zijn, hebben allemaal veel minder band met de gemeente, op een enkeling na. Slecht bestuur kan dan zomaar zorgen voor een complete leegloop.
KDD

Bericht door KDD »

samanthi schreef:
KDD schreef:
refo schreef:
De nood van het kerkgaan of de nood van de ziel?
allebei
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:Zijn er hier mensen die bij digitale diensten bv een eenzaam persoon uitnodigen om met hen de dienst mee te maken?
Ik ben niet eenzaam, maar ik ga regelmatig bij anderen thuis naar de kerk, of andersom, dat er iemand bij mij komt voor de morgendienst tot na de middagdienst.

Los daarvan zit ik in een gemeente waar ook met heel kleine aantallen je nog minstens tweewekelijks naar de kerk kunt, als het niet wekelijks is. Ik ben ook heel benieuwd hoeveel leden er na corona nog zullen blijken te zijn.

Ik denk dat corona zeker bij onenigheid in de kerk voor veel mensen de drempel om te vertrekken verlaagt. Ik hoor dat ook van anderen. De leden die er nog zijn, hebben allemaal veel minder band met de gemeente, op een enkeling na. Slecht bestuur kan dan zomaar zorgen voor een complete leegloop.
Dat 'los daarvan' was inderdaad 'los daarvan'.

Ik denk dat het, voor het gemeente zijn, goed is elkaar op te zoeken. Mooi dat je dat op deze manier doet.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Bij ons zijn er voorlopig diensten zonder bezoekers.
merel

Bericht door merel »

Bij ons nog hetzelfde aantal bezoekers; 30 personen ( excl kinderen)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Zoals gewoonlijk is de GG weer later met het uitbrengen van een advies. Snap niet waarom dat zoveel langer moet duren.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ze schrijven i.p.v. een zakelijk advies altijd een lang meditatief stuk met allerlei clichés in verouderde taal, dat kost natuurlijk wat extra tijd ;).
Ik vermoed dat de 30-grens geadviseerd gaat worden. Daarmee is men dan iets ruimer dan het CIO (en CGK en PKN) maar blijft men wel binnen de afspraken. Dat zou betekenen dat ik dit jaar niet meer fysiek naar de kerk kan. Dat is wel jammer, maar begrijpelijk gezien de situatie in ons land.
DDD

Bericht door DDD »

Gezien de toon van de berichten worden deze altijd door dezelfde persoon geschreven. Dat zou je toch zo uit je mouw moeten schudden, want veel nieuws staat er nooit in. Ik denk dus dat ze gewoon even serieus over het advies willen nadenken en dat de verwoording geen punt van aandacht is.
pierre27

Bericht door pierre27 »

FlyingEagle schreef:Zoals gewoonlijk is de GG weer later met het uitbrengen van een advies. Snap niet waarom dat zoveel langer moet duren.
Kom op, een beetje optimistisch graag. Ik weet niet of er naast het eerdere advies een nieuw advies nodig is. Wat mij betreft hooguit een advies om goed en veilig zoveel als het kan mensen naar de kerk te laten gaan. Alles binnen de richtlijnen van RIVM. Maar vooral geen dwang weke kant dan ook op. Laat elk lid een weloverwogen keus maken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Erskinees schreef:Ze schrijven i.p.v. een zakelijk advies altijd een lang meditatief stuk met allerlei clichés in verouderde taal, dat kost natuurlijk wat extra tijd ;).
Ik vermoed dat de 30-grens geadviseerd gaat worden. Daarmee is men dan iets ruimer dan het CIO (en CGK en PKN) maar blijft men wel binnen de afspraken. Dat zou betekenen dat ik dit jaar niet meer fysiek naar de kerk kan. Dat is wel jammer, maar begrijpelijk gezien de situatie in ons land.
Ze kunnen toch gewoon copy/paste doen van de vorige keer :slurp

Ik denk dat het daar ook op uit zal draaien. Bij ons kwamen al maar zo'n 50-60 mensen in een dienst dus had al niet de illusie dat we dit jaar nog konden gaan. Het is niet anders.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik vind het wel fijn dat er toch nog dertig mensen in de kerk kunnen. Ik hoor wel van dominees die het zwaar vinden om voor een bijna lege kerk te preken, laat staan als alleen de koster en een paar kerkenraadsleden in de banken zitten.
Plaats reactie