Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Thuisvrouw

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Thuisvrouw »

Framboos schreef:
Thuisvrouw schreef:
Framboos schreef:Het zou je sieren om niet zomaar iemand na te praten, zeker als je met ferme conclusies komt.. Als je de moeite zou nemen om zelf een literatuur studie te doen, kom je best wat onderzoek tegen, dat een effect van mondmaskers aantoont, op populatie niveau, dus inclusief met handen aan het kapje zitten enz. Van Dissel vind echter de aanvullende waarde van mondkapjes boven het 1,5 m afstand houden te beperkt, en hij heeft slechts in die zin gelijk dat de combi van die maatregelen niet onderzocht is.
Er is domweg geen hard wetenschappelijk bewijs. Ik denk dat aan de hand van hoe je erin staat, altijd wel wat studies kan vinden die jouw daarin ondersteunen. Verder vind ik je toon aanmatigend, maar dat zal vast zijn omdat wij het niet eens zijn over het bewezen nut.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... IR&ampcf=1
Nu doe je wederom zo'n stellige uitspraak, die he dan onderbouwt met een NOS artikel. Daarmee sta je niet heel sterk.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32497510/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32335167/
Conclusie: het dragen van een masker in de hele Gemeenschap kan bijdragen aan de beheersing van COVID-19 door de hoeveelheid emissie van geïnfecteerd speeksel en respiratoire druppeltjes door personen met subklinische of milde COVID-19 te verminderen.
En zo eindigt elke studie. En weer een andere studie concludeerd dat studie a ongegronde aannames heeft en maatregel b niet meegenomen heeft in de beschouwing enz enz. Wordt vervolgd.

Ik zie ook geen belangwekkende veranderingen ten goede in landen waar de mondkapjes plicht al veel langer normaal was.

Het NOS artikel was alleen bedoeld om aan te geven waar ik 1 van de rechtstreekse adviseuren van onze overheid over mondkapjes heb horen praten, geen bewijs voor.

En verder staat het je vrij om wel in het nut ervan te geloven. Ik geloof er niet in, omdat ik om me heen wel zie hoe die lapjes gebruikt worden. Het zou een studie waard zijn in hoeverre de niet-medische mondkapjes bijdragen aan de verspreiding van het virus.
parsifal

Bericht door parsifal »

Thuisvrouw schreef:
Framboos schreef:
Thuisvrouw schreef:
Framboos schreef:Het zou je sieren om niet zomaar iemand na te praten, zeker als je met ferme conclusies komt.. Als je de moeite zou nemen om zelf een literatuur studie te doen, kom je best wat onderzoek tegen, dat een effect van mondmaskers aantoont, op populatie niveau, dus inclusief met handen aan het kapje zitten enz. Van Dissel vind echter de aanvullende waarde van mondkapjes boven het 1,5 m afstand houden te beperkt, en hij heeft slechts in die zin gelijk dat de combi van die maatregelen niet onderzocht is.
Er is domweg geen hard wetenschappelijk bewijs. Ik denk dat aan de hand van hoe je erin staat, altijd wel wat studies kan vinden die jouw daarin ondersteunen. Verder vind ik je toon aanmatigend, maar dat zal vast zijn omdat wij het niet eens zijn over het bewezen nut.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... IR&ampcf=1
Nu doe je wederom zo'n stellige uitspraak, die he dan onderbouwt met een NOS artikel. Daarmee sta je niet heel sterk.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32497510/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32335167/
Conclusie: het dragen van een masker in de hele Gemeenschap kan bijdragen aan de beheersing van COVID-19 door de hoeveelheid emissie van geïnfecteerd speeksel en respiratoire druppeltjes door personen met subklinische of milde COVID-19 te verminderen.
En zo eindigt elke studie. En weer een andere studie concludeerd dat studie a ongegronde aannames heeft en maatregel b niet meegenomen heeft in de beschouwing enz enz. Wordt vervolgd.

Ik zie ook geen belangwekkende veranderingen ten goede in landen waar de mondkapjes plicht al veel langer normaal was.

Het NOS artikel was alleen bedoeld om aan te geven waar ik 1 van de rechtstreekse adviseuren van onze overheid over mondkapjes heb horen praten, geen bewijs voor.

En verder staat het je vrij om wel in het nut ervan te geloven. Ik geloof er niet in, omdat ik om me heen wel zie hoe die lapjes gebruikt worden. Het zou een studie waard zijn in hoeverre de niet-medische mondkapjes bijdragen aan de verspreiding van het virus.
Er zijn wel degelijk aanwijzingen dat in Oost-Azie het dragen van mondkapjes bijdraagt aan de goede resultaten daar. (En niel alleen in dictaturen maar ook in bijvoorbeeld Zuid-Korea en Hong-Kong, al gaat dat laatste steeds meer een dictatuur worden). Ook in de VS lijkt er een verband te zijn. Hier in Zweden zijn er nog genoeg mensen die denken dat alleen mensen die wat verschijnselen hebben een mondkapje dragen. Reden genoeg voor mij om het te doen: Mensen houden zo meer afstand.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

@Parsifal, juist door de dictatuur worden de maatregelen stevig gehandhaafd. Het testbeleid is daar volgens mij ook rigoreuzer. In hoeverre het mondkapje bijdraagt, is hier ook niet in graniet gebeiteld.

Ik denk dat het mondkapje, zoals jij aangeeft, eerder zou zorgen voor : o ja, mondkapje, er is een virus, afstand houden dus.

Ik bedoel, een virus is heeel klein he.
merel

Bericht door merel »

Ik houd ook meer afstand met een mondkapje. Door het dragen word ik er continu aan herinnerd dat het geen normale situatie is waar wij nu in leven.
samanthi

Bericht door samanthi »

merel schreef:Ik houd ook meer afstand met een mondkapje. Door het dragen word ik er continu aan herinnerd dat het geen normale situatie is waar wij nu in leven.
Herkenbaar.
Als ik geen mondkapje op heb vergeet is ook afstand te houden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Framboos

Bericht door Framboos »

Thuisvrouw schreef:@Parsifal, juist door de dictatuur worden de maatregelen stevig gehandhaafd. Het testbeleid is daar volgens mij ook rigoreuzer. In hoeverre het mondkapje bijdraagt, is hier ook niet in graniet gebeiteld.

Ik denk dat het mondkapje, zoals jij aangeeft, eerder zou zorgen voor : o ja, mondkapje, er is een virus, afstand houden dus.

Ik bedoel, een virus is heeel klein he.
Ik vraag me af of je de aangedragen studies hebt gelezen.. in wetenschappelijk onderzoek is de zin die jij vertaald hebt heel gebruikelijk, en zegt min of meer dat er sterke aanwijzingen zijn dat het wel werkt.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Wetenschappelijk is het ultieme bewijs nog niet geleverd.

Maar met een beetje gezond verstand kun je bedenken dat het ongetwijfeld iets zal helpen. Als iemand in je gezicht hoest, of jij in die van een ander, blijft er immers altijd wel iets in het stof achter. Waardoor de persoon erachter, in het geval dat, minder virusdeeltjes binnen krijgt en daardoor minder ziek zal worden.

De component van gewetensbezwaren zie ik niet in dit verband. Of is het " wat de boer niet kent eet hij niet"?
ejvl

Re: RE: Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door ejvl »

Delftenaar schreef:Wetenschappelijk is het ultieme bewijs nog niet geleverd.

Maar met een beetje gezond verstand kun je bedenken dat het ongetwijfeld iets zal helpen. Als iemand in je gezicht hoest, of jij in die van een ander, blijft er immers altijd wel iets in het stof achter. Waardoor de persoon erachter, in het geval dat, minder virusdeeltjes binnen krijgt en daardoor minder ziek zal worden.

De component van gewetensbezwaren zie ik niet in dit verband. Of is het " wat de boer niet kent eet hij niet"?
Als het regent en je houdt een stuk kippengaas boven je hoofd, zal het ook vast wel iets helpen toch?
bvbeek

Bericht door bvbeek »

Framboos schreef:
bvbeek schreef:
Ararat schreef:Er zijn mensen die gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes. Ik ken zelf niemand die gewetensbezwaard is op dit vlak, maar hoorde het wel zó in mijn omgeving dat dit niet af te doen is als een gerucht. Het 'komt openbaar' doordat op VO-scholen steeds vaker het dragen van mondkapjes verplicht aan het worden is.
Ik ben niet persé nieuwsgierig naar jullie mening over deze vorm van gewetensbezwaard zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de motivatie van mensen met gewetensbezwaren op dit vlak. Kan iemand mij meer inzicht in deze materie geven?
Hier wel iemand die gemoedsbezwaard is tegen elke vorm van verzekering.
En ja we doen wel een jas aan als we naar buiten gaan, dat doe je niet om te voorkomen dat je ziek wordt. Maar om het niet koud te krijgen.
En autogordel is eenvoudig uit te leggen, als je geen gordel om doet en je krijgt een ongeluk, vlieg je door de voorruit.
Maar als je daadwerkelijk geloofd dat de gordel jouw leven red, dan heb je het mis. Als je met 100 KM/U tegen een boom rijd helpt die gordel niet.
Mondkapje wordt ingezet om te voorkomen dat je ziek wordt, of iemand anders ziek maakt.
We weten met ons allen dat je niet iemand ziek kan maken, of jezelf ziek kan maken.
God is die allen dingen werkt, en dat doet Hij zoals Hij dat wil, en als we gaan denken dat we maar iets kunnen 'voorkomen', dan hebben we het mis.
Wij kunnen God niet voor zijn.
Dan vind je handen wassen en afstand houden of een lamp op je fiets vast ook onzin?
Je wast je handen als ze vies zijn.
Afstand houden is inderdaad in lijn met een mondkapje.
Lamp op de fiets is om gezien te worden
bvbeek

Bericht door bvbeek »

Susanna schreef:
bvbeek schreef:
Ararat schreef:Er zijn mensen die gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes. Ik ken zelf niemand die gewetensbezwaard is op dit vlak, maar hoorde het wel zó in mijn omgeving dat dit niet af te doen is als een gerucht. Het 'komt openbaar' doordat op VO-scholen steeds vaker het dragen van mondkapjes verplicht aan het worden is.
Ik ben niet persé nieuwsgierig naar jullie mening over deze vorm van gewetensbezwaard zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de motivatie van mensen met gewetensbezwaren op dit vlak. Kan iemand mij meer inzicht in deze materie geven?
Mondkapje wordt ingezet om te voorkomen dat je ziek wordt, of iemand anders ziek maakt. We weten met ons allen dat je niet iemand ziek kan maken, of jezelf ziek kan maken. God is die allen dingen werkt, en dat doet Hij zoals Hij dat wil, en als we gaan denken dat we maar iets kunnen 'voorkomen', dan hebben we het mis. Wij kunnen God niet voor zijn.
Op wat voor manier denk jij dan over al die wetten, die de HEERE aan Israel gegeven heeft om de uitbraak van besmettelijke ziektes te voorkomen? De HEERE had door Goddelijk tussenkomst ziektes halt kunnen toeroepen (dat doet Hij óók) maar Hij koos er voor om wetten uit te vaardigen die het volk beschermen zouden en uitbraken van allerlei ziektes zouden voorkomen.

Hoe zie jij dat dan? Gewoon een vraag.
Welke wet is er gegeven?
Er is alleen gemeld wat we moeten doen als iemand besmet is met melaatsheid, niet voor gezonde mensen om die in quarantaine te plaatsen.
bvbeek

Bericht door bvbeek »

samanthi schreef:
bvbeek schreef:
En ja we doen wel een jas aan als we naar buiten gaan, dat doe je niet om te voorkomen dat je ziek wordt. Maar om het niet koud te krijgen.
En autogordel is eenvoudig uit te leggen, als je geen gordel om doet en je krijgt een ongeluk, vlieg je door de voorruit.
Maar als je daadwerkelijk geloofd dat de gordel jouw leven red, dan heb je het mis. Als je met 100 KM/U tegen een boom rijd helpt die gordel niet.
Mondkapje wordt ingezet om te voorkomen dat je ziek wordt, of iemand anders ziek maakt.
We weten met ons allen dat je niet iemand ziek kan maken, of jezelf ziek kan maken.
God is die allen dingen werkt, en dat doet Hij zoals Hij dat wil, en als we gaan denken dat we maar iets kunnen 'voorkomen', dan hebben we het mis.
Veel mensen zijn tegen inentingen, omdat je jezelf niet ziek mag maken.maar dit even tussen haakjes.

Om te voorkomen dat ik ziek wordt, leef ik gezond, ik beweeg voldoende, ik eet vande schijfvan vijf(vier) ik ga op tijd naar bed... tja wordt ik dan nooit ziek? Nee hoor, maar ik neem mijn verantwoordelijkheid.

Als je koorst heb ga je niet naar buiten, maar blijf je uitzieken, kun je jezelf beter maken? Nee maar welje verantwoordelijkheid nemen.

Zo ook met mondkapjes, ik neem mijn verantwoordelijkheid. Ik ksn mezelf niet ziek of beter maken, maar wel doen wat in mijn vermogen ligt, ook eventueel medicijnen innemen oid.

Je zet God niet buiten je genezingsproces.
Je gaat, mijns inziens, teveel uit van je eigen kunnen.
Je neemt toch ook geen paracetamol om te voorkomen dat je hoofdpijn krijgt?
bvbeek

Bericht door bvbeek »

-DIA- schreef:Ik heb dit niet allemaal gelezen, maar ik denk dat het dragen van een niet verkeerd is.

We lezen in Leviticus 13 over de regels waaraan melaatsen zich moesten houden.
En in het 45e vers lezen we dan alsvolgt:
45 Voorts zullen de klederen des 45melaatsen in denwelken die plaag is, 46gescheurd zijn, en zijn hoofd zal ontbloot zijn en hij zal de 47bovenste lip bewimpelen; daartoe zal hij aroepen: Onrein, onrein.

Kanttekening:
45 Die voor zodanig van den priester verklaard was. Denzulken wordt opgelegd: I. verscheurde klederen te dragen; II. het hoofd bloot te hebben; III. zijn opperste lip te bewinden en zo zijn baard te bedekken; IV. uit te roepen wanneer hij iemand zag, dat hij onrein was; V. buiten het gezelschap der mensen te wonen. En dit alles eensdeels voor zichzelven tot een teken van droefheid en rouw; eensdeels voor anderen, opdat zij hem mijden zouden en van hem niet besmet worden.

Hier wordt in feite van quarantaine en een mondkapje gesproken. Of zie ik dat verkeerd? Het kan dus wel opgemerkt zijn, maar zoals gezegd heb ik niet alles gelezen.
Je hebt het hier over een melaatse.
Wat er nu gaande is, is dat gezonde mensen een mondkapje moeten dragen.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Nee het dragen van een mondkapje is ter bescherming van de ander, voor het geval jij onverhoeds het virus bij je draagt. Zo is het steeds gecommuniceerd.
bvbeek

Bericht door bvbeek »

Geytenbeekje schreef:
bvbeek schreef:
Welkom op het forum
Dank je Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

bvbeek schreef:
Framboos schreef:
bvbeek schreef:
Dan vind je handen wassen en afstand houden of een lamp op je fiets vast ook onzin?
Je wast je handen als ze vies zijn.
Afstand houden is inderdaad in lijn met een mondkapje.
Lamp op de fiets is om gezien te worden

Wat eerlijk en dapper om je mening hierover nader toe te lichten op een openbaar forum. Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik reageer.

Ik was mijn handen ook uit hygiënisch oogpunt. En dat is wel degelijk mijn stukje verantwoordelijkheid in het niet verspreiden van ziekmakende stoffen. Niet omdat ik denk dat ik dat ik zo God voor bent. Maar Hij mij voor is door die kennis die Hij hierover geeft. Of andersom om niet doelbewust je lichaam aan risico's bloot te stellen.
Denk ik daarmee zelf te zorgen of zelf ziekte en gezondheid in mijn hand te hebben? Of zijn wij marionetten? God geeft ons die kennis omdat Hij ons voor is. Maar alles blijft van Zijn zegen afhankelijk. Net als dat ik naar een dokter ga. Met het gebed of God de behandeling wil zegenen. Artsen wijsheid wil geven.
Zoals de Israëlieten het manna dat de Heere hen toebedeelde moesten pakken om te eten en niet te verhongeren. Denk ik dat Hij ons kennis geeft om te gebruiken om zuinig om te gaan met Zijn schepselen en schepping. Maar alles in afhankelijkheid van Hem. Hij gaf precies genoeg.
Verder valt mij op in de redenering die jij schrijft bij je eerste post. Dat dus iedereen die de overheid gehoorzaamd of die bepaalde verantwoordelijkheid neemt dus denkt ziekte in eigen hand te nemen. Is sat nuet een oneigenlijke tegenstelling?

Wbt de mondkapjes:
Denk ik dat mondkapjes mij niet ziek maken? Nee ben er persoonlijk zeer kritisch over. Maar doe het uit oogpunt gehoorzamen overheid. En dat ik daarbij niet gevraagd wordt God ongehoorzaam te zijn.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 16 nov 2020, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie