Jantje schreef:Mannetje schreef:Jantje schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier niet begrepen voel. En dat wekt veel bevreemding op.
Misschien moet je eerst proberen de anderen te begrijpen.
Dat doe ik ook. Maar als we als gereformeerde gezindte de televisie (als apparaat) altijd hebben geprobeerd buiten de deur te houden, hoezo zouden we dan zo vroeg mogelijk een klein televisietoestelletje aan onze kinderen geven, en soms zelfs niet eens de moeite nemen om daar als ouders nog enige zeggenschap in te hebben, door bijvoorbeeld een app met een tijdslot, of een app zoals Yona of iets dergelijks?
Ik begrijp dat niet. Echt niet. Ik kan kan dat niet volgen.
Er schreef ook nog iemand, ik meen van @Mara, dat, als wij ze geen smartphone geven, ze er zelf wel één kopen als ze 13 zijn. Maar waar halen ze dat geld vandaan? Ik neem aan dat niet elke 13-jarige al met een pinpas over straat loopt.
Volgens mij heeft Jantje hier wel een punt. Dat is denk ik ook het punt waarover het draadje begonnen is.
Het grootste gedeelte van de reformatorische gezindte had problemen met radio en televisie. Dat was een groot gevaar. En hoe perk je een risico in? Om het gevaar weg te nemen. Dat is qua radio en televisie aardig gelukt.
Toen kwam het internet. En dat kwalificeerden men niet als gevaar. En toen we er achter kwamen dat het erger was als radio en televisie samen waren we te laat. Toen had het gros al internet.
En het volgende besluit moet je natuurlijk wel in dat perspectief zien: Toen heeft de GGiN op synodaal vlak besloten dat internet een gevaar was wat niet goed meer in te dammen was. Het enige wat het risico nog zou kunnen indammen was een internetfilter. En Kliksafe was toendertijd het beste filter. Dachten ze, die mannen zijn ook geen ICTer. De mannenbroeders hebben het fout gehad. Gelukkig is er nu meer bewustwording en gaan ze nu ook meer de weg in van het communiceren i.p.v. verbieden en een filter opleggen.
Als je in diezelfde geest het verhaal van Jantje er naast leg snap ik hem best. Hij vraagt zich alleen af waarom we onze kinderen zo vroeg mogelijk al een telefoon mee gaan geven. Is dat een verplichting voor iemand van 13 jaar? En heel veel kinderen lopen met 13 jaar nog niet met een pinpas te zwaaien.
Maar, niet ieder kind is hetzelfde, het ene kind is aardig volgzaam, het andere niet. Het is voor ouders een gedurig worstelen. Het is heel moeilijk om zelf, persoonlijk, tegen de stroom in te zwemmen, laat staan met een of meerdere kinderen.