Maatregelen kerk ivm coronavirus

Mara

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Vrijwel alle, of alle, kerken hier in de omgeving collecteren niet meer tijdens de dienst, er wordt geen hand gegeven, H.A. wordt gevierd met kartonnen bekertjes en schaal brood wordt niet doorgegeven.
Mensen die hoesten of snotteren wordt verzocht thuis te blijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Het is een advies. Overigens is de hand onderaan de preekstoel geen symbolisch gebaar dat zomaar weggehaald kan worden. Het is bij ons voorlopig de enige handdruk die wél wordt gedaan.
Gewoon kort van tevoren je handen ontsmetten.
Ik zie de symbolische waarde van deze handdruk niet. Volgens mij wordt er juist iets gezegd.
merel

Bericht door merel »

Precies en de essentie van de dienst hangt mi niet af van deze handdruk. Die kan in tijden van nood best overgeslagen worden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Niet overdrijven. Er is nergens een verbod uitgevaardigd. Het is een advies van het RIVM.
En waarom zou je de richtlijn van het RIVM negeren? Je hebt inderdaad een voorbeeldfunctie als kerkenraad
Nee, daar pleit ik ook niet voor. Maar er werd hier gesteld dat dat ongehoorzaamheid zou zijn.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Maatregelen zijn zeker goed!
Ik vind veel dingen ook overdreven maar hygienehandelingen niet!
"Normaal" denk ik er ook altijd al over na al die handen aan één collectezak, al die handen aan de deurknoppen, al die handen aan trapleuningen, enz.
Ik maak dat bij mezelf en ook bij anderen regelmatig schoon, sommige mensen nooit en nu ineens diezelfde mensen panisch.....
Als ik met het OV heb gereisd of boodschappen heb gedaan en/of gewinkeld of op bezoek ben geweest was ik daarna sowieso altijd e xtra goed mijn handen.
Sommige mensen vonden altijd dat ik overdrijf....
Nou je moet eens kijken naar het vuile water wat er dan van je handen afkomt...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef:Het is een advies. Overigens is de hand onderaan de preekstoel geen symbolisch gebaar dat zomaar weggehaald kan worden. Het is bij ons voorlopig de enige handdruk die wél wordt gedaan.
Gewoon kort van tevoren je handen ontsmetten.
Ik zie de symbolische waarde van deze handdruk niet. Volgens mij wordt er juist iets gezegd.
Klopt. Deze handdruk is volstrekt overbodig en is ook nergens in de liturgie als een bijbels beginsel vastgelegd:
De vraag kan gesteld worden of de handdruk in strikte liturgische zin wel nodig is. Onze vaderen vonden van niet. Het sprak vanzelf dat we in een presbyteriale kerk zitten. De aanwezigheid van de ouderling tijdens de samenkomst van de gemeente was doorslaggevend en bepalend voor de kerkdienst. Zonder de ouderling en zonder de gemeente in en achter hem geen dienst! Niet de handdruk bepaalde de medeverantwoordelijkheid, maar zijn aanwezigheid. Overigens is het kerkordelijk nog zo dat een kerkdienst zonder aanwezigheid van de ambten niet denkbaar is (Ord. 5-1-5). Deze kennis kan ons behoeden al te veel nadruk te gaan leggen op de handdruk aan het begin en einde van de dienst.

Ds. W.P. van der AA in 2004 in de waarheidsvriend
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Precies. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de student aanstaande zondagochtend doet.
Kan je gelijk zien of het een wijze of dwaze student is. ;)
Het hand-geven als een soort schibbolet.
Hij is een vlotte spreker, dus ik denk dat het wel goedkomt met dat handen schudden. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Vind je? Een van de weinige studenten van de afgelopen +- 5 jaar die nog echt een opgezette preek- en bidstem heeft. Dat is jammer, op de TS is immers een logopedist in dienst.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:Precies. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de student aanstaande zondagochtend doet.
Kan je gelijk zien of het een wijze of dwaze student is. ;)
Het hand-geven als een soort schibbolet.
Hij is een vlotte spreker, dus ik denk dat het wel goedkomt met dat handen schudden. ;)
Daar heeft tie even over moeten denken, achter zijn pc... :D
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:Daar heeft tie even over moeten denken, achter zijn pc... :D
:haha

@Erskinees, ja dat vind ik. Ik geloof dat ik dat vorige zomer al schreef in een ander draadje. Mag dat niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hm, flauwe grappen. On-topic maar weer.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Hm, flauwe grappen. On-topic maar weer.
Tsja, een dag niet gelachen..
parsifal

Bericht door parsifal »

In Zweden zijn alle publieke bijeenkomsten van meer dan 500 mensen afgelast. Ook onze kerk (waar meestal minder dan 500 mensen per dienst komen) heeft de komende twee weken geen diensten (al is er wel een "video preek" in de Engelstalige dienst). Ik vind dit soort maatregelen echt heel ver gaan. Voorzichtigheid en met verstand met een epidemie omgaan is een groot goed, maar het lijkt me ook de tijd om samen tot God te komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Noem dat maar een dag niet gelachen: kerkdiensten met meer dan 100 bezoekers worden in heel Nederland afgelast tot eind deze maand.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:Noem dat maar een dag niet gelachen: kerkdiensten met meer dan 100 bezoekers worden in heel Nederland afgelast tot eind deze maand.
??
Plaats reactie