Wandelende schreef:
Dat zijn nogal wat fel overkomende zinnen. Als je @eilander kent van RF dan weet je dat hij zich ver houdt van extremisme of het wegzetten van zijn naasten. Ik lees enkel een duidelijke stellingname in het afwijzen van diverse zonden. Zonden die in de Bijbel duidelijk benoemd worden, iemand die daaraan gaat tornen die is duidelijk van het pad af.
Ik ken Eilander niet en ga niet zijn posts uitgebreid napluizen. Wat me zo fel maakte is het overduidelijk citeren van enkele verzen zonder het in het verband te lezen. Er zijn al meer dan genoeg homo's veroordeeld door onze kerken in het verleden en, helaas, in het heden door deze teksten. Het zou mooi zijn als we ons daar eens voor durven verootmoedigen want brengt onze houding hen bij de levendmakende Christus of juist niet?
Het benoemen en afwijzen van de zonden heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het teruggaan naar de Middeleeuwen. En al helemaal niet naar dergelijke mishandelingspraktijken. Alleen al het feit dat je insinueert vind ik al beschamend.
Ik haalde de middeleeuwen er niet bij. Ik reageerde op Eilander. je kunt mijn insinuatie beschamend vinden, ik vind het beschamend hoe de kerk is omgegaan met homofielen in haar gelederen. Er is simpelweg geen plaats voor hen geweest, dat geldt nu nog steeds. Er zijn teveel trieste verhalen van deze mensen die weggepest zijn na hun coming-out of uitgekotst zijn door hun familie. Geestelijk stenigen noem ik dat.
En wat betreft onze houding richting de anders-gerichte medemens geldt hetzelfde als alle andere naasten; "...en uw naaste als uzelf".
Amen, maar laat dat ook maar eens zien dan naar deze groep mensen.
Daar hoort naar mijn bescheiden mening overigens ook het woord 'reli-fundi' niet bij. Vreemde benaming om een groep mensen op een aparte manier weg te zetten.
Als Eilander dit als een soort Geuzennaam ziet, dan zie ik er geen been in om dat woord te gebruiken.