Vruchtbaarheidsbehandelingen

Amstelodamense

Re: vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Amstelodamense »

Posthoorn schreef:
Amstelodamense schreef:Ik vind het pijnlijk genoeg als mensen geen kinderen kunnen krijgen. Dan past het in mijn optiek niet om met vooral/alleen financiële argumenten te komen.
Natuurlijk is dat pijnlijk genoeg. Maar er is geen medische noodzaak om het op te lossen.
Als we jouw lijn doortrekken, laten we dan ook stoppen met het behandelen van longkanker patiënten die hun hele leven hebben gerookt. Eigen schuld, dikke bult, niks aan te doen, lekker laten gaan. Of mensen die hartklachten krijgen en een BMI hebben van meer dan 35 (veroorzaakt door verkeerde voeding en onvoldoende beweging).
Dit is een heel andere kwestie.
Is maar de vraag of het medisch niet noodzakelijk is. Wellicht leidt kinderloosheid voor bepaalde mensen tot ondraaglijk psychisch lijden, dus is er wel degelijk een noodzaak.

En ja, mijn voorbeelden betreffen idd een andere kwestie. Maar het heeft wel raakvlakken met jouw opmerkingen over betaalbaarheid van de zorg. Dus dan kun je die lijn zeker ook doortrekken naar mensen met roekeloos gedrag (roken, onvoldoende bewegen, ongezond eten etc.)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Amstelodamense schreef:Is maar de vraag of het medisch niet noodzakelijk is. Wellicht leidt kinderloosheid voor bepaalde mensen tot ondraaglijk psychisch lijden, dus is er wel degelijk een noodzaak.
Dan denk ik dat die mensen meer geholpen zijn met psychotherapie dan met ivf/icsi. Ieder levensleed kan in principe aanleiding geven tot 'ondraaglijk psychisch lijden'.
Amstelodamense

Posthoorn schreef:
Amstelodamense schreef:Is maar de vraag of het medisch niet noodzakelijk is. Wellicht leidt kinderloosheid voor bepaalde mensen tot ondraaglijk psychisch lijden, dus is er wel degelijk een noodzaak.
Dan denk ik dat die mensen meer geholpen zijn met psychotherapie dan met ivf/icsi. Ieder levensleed kan in principe aanleiding geven tot 'ondraaglijk psychisch lijden'.
OK, als mensen het zelf betalen vind je het okay?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Amstelodamense schreef:
Posthoorn schreef:
Nee. Want de hele techniek had er niet moeten komen. En hoe denk jij over het aanvaarden van levensleed? Want daar moet iemand toch ook toe kunnen komen. Als je denkt dat je alleen maar verder kunt in het leven als je een kind krijgt, is dat geen goede manier om in het leven te staan.
DDD

Bericht door DDD »

Voor zover Posthoorn de kosten meeweegt, vind ik daar nog wel iets voor te zeggen. Er zijn heel veel mensen in Nederland die in basishoeften niet kunnen voorzien. Mensen die niet naar de tandarts kunnen omdat dat te duur is, bijvoorbeeld. Ik vind het niet vanzelfsprekend dat iemand die geen kinderen kan krijgen dan op kosten van de samenleving wel alsnog een kind kan laten ontstaan.
Amstelodamense

DDD schreef:Voor zover Posthoorn de kosten meeweegt, vind ik daar nog wel iets voor te zeggen. Er zijn heel veel mensen in Nederland die in basishoeften niet kunnen voorzien. Mensen die niet naar de tandarts kunnen omdat dat te duur is, bijvoorbeeld. Ik vind het niet vanzelfsprekend dat iemand die geen kinderen kan krijgen dan op kosten van de samenleving wel alsnog een kind kan laten ontstaan.
Daarom vroeg ik ook of Posthoorn het wel okay vindt als mensen het zelf betalen. Dan is het namelijk niet op kosten van de samenleving.
Amstelodamense

Posthoorn schreef:
Amstelodamense schreef:
Posthoorn schreef:
Nee. Want de hele techniek had er niet moeten komen. En hoe denk jij over het aanvaarden van levensleed? Want daar moet iemand toch ook toe kunnen komen. Als je denkt dat je alleen maar verder kunt in het leven als je een kind krijgt, is dat geen goede manier om in het leven te staan.
Ik snap op zich wel wat je bedoelt, het gaat wellicht ook wel ver ja. Maar ik ben zelf gezegend met kinderen, ik weet niet hoe ik zou reageren als we geen kinderen op natuurlijke wijze zouden kunnen krijgen.

Ben je überhaupt tegen de medische molen dan? IVF, helder. Maar bepaalde (hormoon)behandelingen die veel minder kostbaar, ingrijpend etc. zijn?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Amstelodamense schreef:Ben je überhaupt tegen de medische molen dan? IVF, helder. Maar bepaalde (hormoon)behandelingen die veel minder kostbaar, ingrijpend etc. zijn?
Ik ben op zich niet tegen de medische molen. Maar verder dan een eenvoudige behandeling moet je denk ik niet gaan. Zelfs hormoonbehandelingen vind ik al heel ver gaan, iedere hormoonbehandeling is een aanslag op je lichaam.
Maar waar ik met name tegen ageer, is de hele ivf/icsi-technologie die hiervoor opgetuigd is. Is de wetenschap c.q. de mensheid dáár nu mee gediend? Nee toch?
Amstelodamense

Posthoorn schreef:
Amstelodamense schreef:Ben je überhaupt tegen de medische molen dan? IVF, helder. Maar bepaalde (hormoon)behandelingen die veel minder kostbaar, ingrijpend etc. zijn?
Ik ben op zich niet tegen de medische molen. Maar verder dan een eenvoudige behandeling moet je denk ik niet gaan. Zelfs hormoonbehandelingen vind ik al heel ver gaan, iedere hormoonbehandeling is een aanslag op je lichaam.
Maar waar ik met name tegen ageer, is de hele ivf/icsi-technologie die hiervoor opgetuigd is. Is de wetenschap c.q. de mensheid dáár nu mee gediend? Nee toch?
Dat is nog maar de vraag. Jij kunt dit zo ervaren, iemand met ongewenste kinderloosheid zal hier wellicht heel anders tegen aan kijken.
Overigens, hormoonbehandeling is toch de meest "light" versie, iets daarvoor heb je toch niet?
Lilian1957

Re: RE: Re: vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Lilian1957 »

Posthoorn schreef:
Jij bent er duidelijk niet bij gediend. AfbeeldingMaar sommige groepen mensen misschien wel. Ik vindt het nogal wat om mensen die weg te ontzeggen als die verder moreel verantwoord is.
Voor zover ik weet is nog niemand ziek geworden van hormoonbehandelingen.
Zelfs bij ICSi is de behandeling licht. Hoe dat bij IVF maar niet op de ICSi wijze tegenwoordig is geen idee. Maar die weg is vpor christenen ook niet verantwoord.

En hoeveel andere medicijnen die levensreddend of levensdragelijk zijn doen ook geen aanslag op het lichaam? Sommigen op psyche, andere medicatie op organen. Wat uiteindelijk ook zo schadelijk is dat organen beschadigt raken.

De Icsi hoeft trouwens er niet altijd te zijn omdat er iets niet goed werkt in het voortplantingsorgaan. Maar puur omdat er sprake is van een ander beletsel waardoor een natuurlijke ontstaan van zwangerschap medisch gezien wel mogelijk is, maar niet verstandig vanwege een bepaalde ernstige chronische ziekte waardoor het kind in gevaar zou komen. Of doorgegeven wordt. Of een lichamelijke handicap van iemand waardoor normaal geslachtsverkeer niet mogelijk is.

Spreken over optuigen etc. Ik heb er moeite mee.
Denk jij dat mensen met plezier deze weg bewandelen (en dan heb ik het wel over de zuivere manier /ICSI) normaal gesproken is dat echt niet het eerste waar een stel aan denkt.
Het is ook geen fijne weg. En niet iedereen hoeft of wil of kan het aan. Daarom ook dat ik zei, als het moreel verantwoord is, hoeft het ook nog geen weg te die daarom geopend is.
En ja, er worden ook verkeerde dingen mee gedaan binnen verkeerde sameblevingsvormen. Maar is dat niet met meer dingen?
En nee, het kost niet zoveel geld als bepaalde andere medische handelingen. En de mensen die het ondergaan betalen het keurig uit hun verzekering waarvoor ze vaak al jaren premies hebben betaald. Die premies maken het aardig recht...En als ze het zelf doen, heb jij er geen last van.

Ik kan je vertellen dat de medicijnkosten en alle ziekenhuistoestanden voor in ons geval ons kind vele naar vele malen duurder zijn. En dat de behoorlijke ziektenkostenverzekering die wij betalen lang niet voldoende is. Al die premies van al die jaren, dekken absoluut niet de kosten
Dus de vergoeding van medicatie en behandelingen daar betalen onze landgenoten aan mee. Die IVF/ICSI echt niet.

Ik trek me nu terug uit deze discussie. Ik wil niet dat deze discusdie verzand in kille bedoeningen ,zonder recht te doen aan het peilloze verdriet van een ander. Die nog midden in het verwerkingsproces zitten. Vol vragen zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Lilian1957 op 11 okt 2019, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef:Voor zover Posthoorn de kosten meeweegt, vind ik daar nog wel iets voor te zeggen. Er zijn heel veel mensen in Nederland die in basishoeften niet kunnen voorzien. Mensen die niet naar de tandarts kunnen omdat dat te duur is, bijvoorbeeld. Ik vind het niet vanzelfsprekend dat iemand die geen kinderen kan krijgen dan op kosten van de samenleving wel alsnog een kind kan laten ontstaan.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als iemand het op eigen kosten wil laten doen, heb ik er geen moeite mee. Ik denk alleen wel dat je dit traject goed moet overwegen alvorens je erin stapt en een harde grens trekt waar je zal stoppen. Wellicht al voordat sprake is van kinderloosheid, omdat anders de emotie ( ik wil en zal een kind hebben) een te grote rol speelt. En dat dat bedoel ik niet neerbuigend, maar ik heb om mij heen gezien dat (met name vrouwen) rare dingen kunnen gaan doen in deze emotie om toch maar zwanger te kunnen worden.

En onderschat de invloed van de hormoonbehandeling niet, ook in een latere periode van je leven zijn deze nog van invloed op je gezondheid.
Hollander

Bericht door Hollander »

Lilian1975 schreef:Spreken over optuigen etc. Ik heb er moeite mee.
Denk jij dat mensen met plezier voor deze weg bewandelen (en dan heb ik het wel over de zuivere manier /ICSI) normasl gesproken is dat echt niet het eerste waar een stel aan denkt.
De vraag is of het een zuivere weg is buiten de seksuele gemeenschap om en in het laboratorium. Heeft God dat zo bedoeld?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:
Denk jij dat mensen met plezier voor deze weg bewandelen (en dan heb ik het wel over de zuivere manier /ICSI) normasl gesproken is dat echt niet het eerste waar een stel aan denkt.
De vraag is of het een zuivere weg is buiten de seksuele gemeenschap om en in het laboratorium. Heeft God dat zo bedoeld?
Dat is een interessante vraag. Heeft God de huidige mogelijkheden ook toegelaten of niet. Je kunt hem ver doortrekken trouwens.
Lilian1957

Re: RE: Re: RE: Re: vruchtbaarheidsbehandelingen

Hollander schreef:
Weet jij het antwoord?
Alle ziekzijn alle medische pijn en verdriet....
Mag je dan uberhaupt nog wel naar een arts gaan?

Lilian1957

merel schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als iemand het op eigen kosten wil laten doen, heb ik er geen moeite mee. Ik denk alleen wel dat je dit traject goed moet overwegen alvorens je erin stapt en een harde grens trekt waar je zal stoppen. Wellicht al voordat sprake is van kinderloosheid, omdat anders de emotie ( ik wil en zal een kind hebben) een te grote rol speelt. En dat dat bedoel ik niet neerbuigend, maar ik heb om mij heen gezien dat (met name vrouwen) rare dingen kunnen gaan doen in deze emotie om toch maar zwanger te kunnen worden.

En onderschat de invloed van de hormoonbehandeling niet, ook in een latere periode van je leven zijn deze nog van invloed op je gezondheid.
Welke gevolgen dan?
(Ik heb het nu niet over zware behandelingen )
Bij icsi of bij gewoon een hormoonbehandeling aan het begin van een traject... die zijn licht.

Plaats reactie