Vraag over GGiN
Re: Vraag over GGiN
Misschien moet je je vergelijkingen iets duidelijker stellen voortaan WimA, want ik zit vaak halve bladzijdes te puzzelen om achter je werkelijke standpunt te komen.
En als ik dan verkeerd interpreteer zijn de rapen gaar, want dan houd ik me niet aan de fatsoenregels in een discussie.
De manier waarop je hier discussieert lijkt er toch op te wijzen dat je het op deze manier beluisteren van preken zonde vindt. Ik blijf dan vinden dat we elkaar hierin eenvoudig vrij moeten laten.
Ik deel overigens je punt dat we wel voorzichtig moeten zijn. Woordverkondiging is heilig en dat kán botsen met "een preekje tussendoor".
En als ik dan verkeerd interpreteer zijn de rapen gaar, want dan houd ik me niet aan de fatsoenregels in een discussie.
De manier waarop je hier discussieert lijkt er toch op te wijzen dat je het op deze manier beluisteren van preken zonde vindt. Ik blijf dan vinden dat we elkaar hierin eenvoudig vrij moeten laten.
Ik deel overigens je punt dat we wel voorzichtig moeten zijn. Woordverkondiging is heilig en dat kán botsen met "een preekje tussendoor".
Dat een preek gezegend kan worden voor je eigen hart en leven al rijdende of strijkende is een oneigenlijk argument waarom je een voorstander kunt zijn van preken op internet?WimA schreef:Dit is een oneigenlijk argumentMarieke schreef:Dat kan zeker gezegend worden.idem. Een oneigenlijk argument.Marieke schreef:....maar als dat Woord later tot een zegen gebruikt kan worden voor rijdende en strijkende mensen, zal er geen dominee zijn die dat erg vindt.
Ik begrijp echt niet wat je bedoelt?
Misschien wil je eens heel duidelijk hier op RF plaatsen waarom je er nu op tegen bent dat er preken op internet komen om die op een later tijdstip te luisteren.
Laatst gewijzigd door Marieke op 09 nov 2012, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Woordverkondiging kan in principe altijd en overal plaatvinden. Jezus gaf Zijn onderwijs ook wel tijdens een maaltijd.Jongere schreef:Ik deel overigens je punt dat we wel voorzichtig moeten zijn. Woordverkondiging is heilig en dat kán botsen met "een preekje tussendoor".
Brieven van Paulus worden nu ook gelezen door mensen voor wie ze oorspronkelijk niet bestemd waren.
Ik denk dat je niet overal een gewetensprobleem van moet maken. Dan durf je op het laatst niet meer over een strootje heen te stappen, zoals Calvijn ergens zegt.
Als e.e.a niet begrepen wordt kan het natuurlijk altijd eerst gevraagd worden alvorens mij van vrijheidsberoving te beschuldigen.Jongere schreef:Misschien moet je je vergelijkingen iets duidelijker stellen voortaan WimA, want ik zit vaak halve bladzijdes te puzzelen om achter je werkelijke standpunt te komen.
Ik kan een ander prima vrij laten in zijn opvattingen en/of activiteiten binnen en buiten de auto en toch de mening zijn toegedaan dat preken niet bedoeld zijn om onder autorijden beluisterd te worden. De conclusie "Dan vindt je dat dus zonde" is verder niet van mij. Ik laat een ander overigens gewoon vrij in trekken van die conclusie.Jongere schreef:De manier waarop je hier discussieert lijkt er toch op te wijzen dat je het op deze manier beluisteren van preken zonde vindt. Ik blijf dan vinden dat we elkaar hierin eenvoudig vrij moeten laten.
OkeJongere schreef:Ik deel overigens je punt dat we wel voorzichtig moeten zijn. Woordverkondiging is heilig en dat kán botsen met "een preekje tussendoor".
Laatst gewijzigd door WimA op 09 nov 2012, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Juist!Afgewezen schreef:Woordverkondiging kan in principe altijd en overal plaatvinden. Jezus gaf Zijn onderwijs ook wel tijdens een maaltijd.Jongere schreef:Ik deel overigens je punt dat we wel voorzichtig moeten zijn. Woordverkondiging is heilig en dat kán botsen met "een preekje tussendoor".
Brieven van Paulus worden nu ook gelezen door mensen voor wie ze oorspronkelijk niet bestemd waren.
Ik denk dat je niet overal een gewetensprobleem van moet maken. Dan durf je op het laatst niet meer over een strootje heen te stappen, zoals Calvijn ergens zegt.
Helaas. b.v. kroegbezoek kan ook gezegend worden voor eigen hart en leven. Niemand zal echter beweren dat men in de kroeg moet gaan zitten alhoewel er vele bekeringsgeschiedenissen zijn die melden dat de Heere daar grote wonderen doet. Het doel heiligt niet de middelen! En we hebben het erover of het middel legitiem is. Dat staat los van het resultaat.Marieke schreef:Dat een preek gezegend kan worden voor je eigen hart en leven al rijdende of strijkende is een oneigenlijk argument waarom je een voorstander kunt zijn van preken op internet?WimA schreef:Dit is een oneigenlijk argumentMarieke schreef:Dat kan zeker gezegend worden.idem. Een oneigenlijk argument.Marieke schreef:....maar als dat Woord later tot een zegen gebruikt kan worden voor rijdende en strijkende mensen, zal er geen dominee zijn die dat erg vindt.
Ik begrijp echt niet wat je bedoelt?
Jullie snappen mijn punt echt niet he?Marieke schreef:Juist!Afgewezen schreef:Woordverkondiging kan in principe altijd en overal plaatvinden. Jezus gaf Zijn onderwijs ook wel tijdens een maaltijd.Jongere schreef:Ik deel overigens je punt dat we wel voorzichtig moeten zijn. Woordverkondiging is heilig en dat kán botsen met "een preekje tussendoor".
Nee, dit kan echt niet.WimA schreef: Helaas. b.v. kroegbezoek kan ook gezegend worden voor eigen hart en leven. (...)
Nee, leg het nog eens goed uit. Als de Heere een honger en dorst naar het Woord in je hart heeft gelegd, waarom zou je dan tijdens een lange reis niet naar een opgenomen predikatie mogen luisteren? Of tijdens huishoudelijke bezigheden?WimA schreef:Jullie snappen mijn punt echt niet he?Marieke schreef:Juist!Afgewezen schreef:Woordverkondiging kan in principe altijd en overal plaatvinden. Jezus gaf Zijn onderwijs ook wel tijdens een maaltijd.Jongere schreef:Ik deel overigens je punt dat we wel voorzichtig moeten zijn. Woordverkondiging is heilig en dat kán botsen met "een preekje tussendoor".
Het moet geen consumptieartikel worden, eens, maar zeg dát dan.
Bij ons worden complete bijbellezingen uitgezonden via de kerktelefoon, inclusief gebed. Ik vind dat ook wel wat bijzonder, om als kerkenraad de leden zo enig vermaak te bieden op de dinsdagavond.
Verder: preken luisteren via de band is niet verkeerd. Er zitten wel vele, vele gevaren aan. Daarom snap ik het standpunt van WimA best wel:
-we verzamelen wat we zelf lekker vinden klinken. Het zelf kiezen heeft iets gevaarlijks in zich. God zendt Zijn knechten naar een gemeente (als standplaats of zomaar voor een dienst). Dan wordt er een woord op Zijn tijd gesproken wat Hij kennelijk zegenen wil, zoals Gods Woord dat ook zegt aangaande prediking van het Woord. We gaan zelf aan de slag om Gods Woord pasklaar, naar onze smaak, tot ons te nemen.
-We gebruiken bepaalde preken om ons theologische standpunt bevestigd te horen: ik luister zo graag naar die dominee, die is zo ruim, of die is zo gunnend. Ik meen dat dit een verkeerde manier is om met de prediking om te gaan.
Vroeger was het oude volk begerig naar Gods Woord. Men zocht dat in de kerk en in het lezen van oudvaders. Helaas zijn de weekdiensten in mijn omgeving (en naar ik weet in nadere gebieden ook) buitengewoon matig bezocht, dus de explosie aan digitale preken komt niet voort uit behoefte.
In de auto preken luisteren heb ik ook wel gedaan. Toch luister ik nu vaker naar Radio 1. Ik kan me echt niet concentreren op het Woord en dan ook nog op de weg letten.
Verder: preken luisteren via de band is niet verkeerd. Er zitten wel vele, vele gevaren aan. Daarom snap ik het standpunt van WimA best wel:
-we verzamelen wat we zelf lekker vinden klinken. Het zelf kiezen heeft iets gevaarlijks in zich. God zendt Zijn knechten naar een gemeente (als standplaats of zomaar voor een dienst). Dan wordt er een woord op Zijn tijd gesproken wat Hij kennelijk zegenen wil, zoals Gods Woord dat ook zegt aangaande prediking van het Woord. We gaan zelf aan de slag om Gods Woord pasklaar, naar onze smaak, tot ons te nemen.
-We gebruiken bepaalde preken om ons theologische standpunt bevestigd te horen: ik luister zo graag naar die dominee, die is zo ruim, of die is zo gunnend. Ik meen dat dit een verkeerde manier is om met de prediking om te gaan.
Vroeger was het oude volk begerig naar Gods Woord. Men zocht dat in de kerk en in het lezen van oudvaders. Helaas zijn de weekdiensten in mijn omgeving (en naar ik weet in nadere gebieden ook) buitengewoon matig bezocht, dus de explosie aan digitale preken komt niet voort uit behoefte.
In de auto preken luisteren heb ik ook wel gedaan. Toch luister ik nu vaker naar Radio 1. Ik kan me echt niet concentreren op het Woord en dan ook nog op de weg letten.
Nee. Lees eerst maar eens terug en bezie eens hoe deze discussie zich heeft ontwikkeld, waarmee het is begonnen en hoe het - via diverse aftakkingen - hier terecht is gekomen.Erasmiaan schreef:Nee, leg het nog eens goed uit. Als de Heere een honger en dorst naar het Woord in je hart heeft gelegd, waarom zou je dan tijdens een lange reis niet naar een opgenomen predikatie mogen luisteren? Of tijdens huishoudelijke bezigheden?WimA schreef:Jullie snappen mijn punt echt niet he?
Laatst gewijzigd door WimA op 09 nov 2012, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
En hij reisde zijn weg met blijdschap...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- MarthaMartha
Misschien moet je een nachtje lekker slapen? En er dan nog weer eens over denken?WimA schreef:Over het luisteren onder het autorijden zie eerdere reactie op @Wilhelm. Voor b.v. het strijken of andere huishoudelijke werkzaamheden geld m.i. hetzelfde argument. De dominee houdt rekening met zijn hoorders en verwacht een bepaalde aandacht. Er is dus een mismatch tussen wat de dominee verwacht en wat de internetluisteraar kan geven omdat er ook andere dingen worden gedaan.MarthaMartha schreef:Huh? Waarom geloof je dat niet?WimA schreef:A. Praktisch geloof ik er niet veel van, qua tijd. Wanneer wordt er dan geluisterd? B. Men kan ook doordeweeks gewoon een dienst bezoeken. C. Niet het vele is goed maar het goede is veel.Wilhelm schreef:Zelf gebruik ik de preken die online te krijgen zijn juist om door de weeks te beluisteren. Niet als vervanging van de erediensten , zeker niet, maar als extra. En dat hoor ik veel rondom mij heen.
Toen ik nog mijn baan had zat ik elke dag 2 uur in de auto.... da's precies een preek (en beter dan de radio wat mij betreft)
En nu heb ik massa's strijkgoed (goed voor 1 preek per week) En als je je kamer of keuken doet is dit ook prima te combineren. Naar de kerk gaan is lastiger als je kids thuis hebt....
En een kerk opzoeken met kinderen is lastiger dan als er geen oppas nodig is. In de meeste gevallen kent een gezin - naast kinderen - 2 volwassenen zodat e.e.a kan worden verdeeld en het prima mogelijk is. Als het "thuisluisteren onder het strijken" de vervanging is van het bezoeken van een doordeweekse dienst dan worden mijn geuitte bezwaren bevestigd.
Oppervlakkig gezien mischien wel.MarthaMartha schreef:Logisch toch?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ik hoop nog vele nachten lekker te slapen. En nadenken zal ik ook wel weer eens doen. Zul jij dat dan ook doen?MarthaMartha schreef:Misschien moet je een nachtje lekker slapen? En er dan nog weer eens over denken?
Natuurlijk zit er een gevaar in van eenzijdig luisteren, die preken uitzoeken waarvan je van te voren denkt dat het je zal aanspreken. Maar als je doordeweeks ergens naar de kerk gaat dan zoek je ook die prediking uit waar je graag onder verkeert.Anker schreef:Bij ons worden complete bijbellezingen uitgezonden via de kerktelefoon, inclusief gebed. Ik vind dat ook wel wat bijzonder, om als kerkenraad de leden zo enig vermaak te bieden op de dinsdagavond.
Je zegt "vroeger was het oude volk begerig naar Gods Woord". Men zocht dat in de kerk en in het lezen van oudvaders. Ik geloof dat er tegenwoordig ook nog wel volk begerig is naar Gods Woord. Die zoeken dat dáár waar het is. Dat is in de kerk, in de oudvaders en van cd's/internet.
De preken zijn dan ook niet bedoeld voor die mensen die normaal helemaal geen behoefte hebben om weekdiensten te bezoeken. Als er geen honger is naar het Woord, zal de behoefte om via internet preken te luisteren ook niet zo groot zijn.
Laatst gewijzigd door Marieke op 09 nov 2012, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.