Meldpunt Kerk & Christendom in de media

eilander
Moderator

Re: Meldpunt Kerk & Christendom in de media

Bericht door eilander »

Simon schreef: Er was die nacht een engel verschenen aan Paulus, schrijft de apostel.
Profeten zeggen altijd nadrukkelijk Wie hun bron is, Wie hen als middel gebruikt om iets te vertellen. Was dat het geval bij ds Lamain, is de vraag.
Includeerde zijn waarschuwing / voorspelling ook: ''De Heere zegt'', ''zo zegt de Heere'', of ''de Heilige Geest heeft mij kenbaar gemaakt'' dat er vannacht iets gaat gebeuren ???
Dat is voor mij de vraag.
Ik denk dat dit een terechte vraag is. Hoewel we ook moeten oppassen om bij alles vraagtekens te zetten. Ik kan deze vraag voor de kwestie ds. Lamain niet beantwoorden, voor mij hoeft dat ook niet.

Ik heb zelf de vergelijking getrokken met ouderling Slager in Stavenisse, zondag 25 januari 1953. Van een getuige daarvan weet ik dat Slager zich "van Godswege" gedrongen voelde om een andere preek te lezen dan hij van plan was, nl. over Psalm 119:120 "Het haar mijns vleses is te berge gerezen van verschrikking voor U, en ik heb gevreesd voor Uw oordelen".
Na de preek zei hij dat de indrukken Gods op zijn ziel het hem deden gevoelen dat er iets vreselijks te gebeuren stond. Het oordeel Gods was zeer nabij. Wat het zou zijn, of hoe het kwam, liet de Heere verborgen.

Dat er daarna binnen één week 153 inwoners van Stavenisse de dood hebben gevonden in het water, is voor mij voldoende bewijs dat dit van God was. (Ik zeg dat ze de dood hebben gevonden in het water, maar voor meerderen was het ook een doorgang naar het Leven!)
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Volgens mij zegt GJdeBruin niet dat het niet meer kan, maar dat wij niet zeker weten of het van de HEERE is. In Gods Woord weten wij dat zeker en dat is maar goed ook als zou je je erg kunnen vergissen.
Dus de Heere laat dingen gebeuren waar we niets mee kunnen? Als Hij via een predikant of wie dan ook een speciale boodschap heeft voor de gemeente of voor bepaalde mensen, dan kan Hij die niet meer geven, want wij hebben de opdracht om dat maar te laten voor wat het is. Want je weet niet of het van de Heere is.

Jammer dat je niet ingaat op mijn Bijbelse voorbeeld. In de Schrift kun je op meerdere plaatsen zien dat het spreken met een waarzeggende geest en het spreken door de Heilige Geest soms heel dicht bij elkaar kan liggen.

Laten wij toch blijven vasthouden dat wij aan Gods Woord genoeg hebben.
Artikel 7. De volkomenheid van de Heilige Schrift.
Wij geloven dat deze Heilige Schrift den wil Gods volkomenlijk vervat, en dat al hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt. Want overmits de gehele wijze van den dienst dien God van ons eist, aldaar in het lange beschreven is, zo is het den mensen, al waren het zelfs apostelen, niet geoorloofd anders te leren, dan ons nu geleerd is door de Heilige Schriften; ja, al ware het ook een engel uit den hemel, gelijk de apostel Paulus zegt. Want dewijl het verboden is den Woorde Gods iets toe of iets af te doen, zo blijkt daaruit wel dat de leer daarvan zeer volmaakt en in alle manieren volkomen is. Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met dezen onfeilbaren regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Volgens mij zegt GJdeBruin niet dat het niet meer kan, maar dat wij niet zeker weten of het van de HEERE is. In Gods Woord weten wij dat zeker en dat is maar goed ook als zou je je erg kunnen vergissen.
Dus de Heere laat dingen gebeuren waar we niets mee kunnen? Als Hij via een predikant of wie dan ook een speciale boodschap heeft voor de gemeente of voor bepaalde mensen, dan kan Hij die niet meer geven, want wij hebben de opdracht om dat maar te laten voor wat het is. Want je weet niet of het van de Heere is.

Jammer dat je niet ingaat op mijn Bijbelse voorbeeld. In de Schrift kun je op meerdere plaatsen zien dat het spreken met een waarzeggende geest en het spreken door de Heilige Geest soms heel dicht bij elkaar kan liggen.

Waarom moet ik ingaan op je Bijbelse voorbeeld? Alsof daarmee alle huidige profetie onmogelijk is geworden.
We moeten doen wat Paulus schrijft: onderzoekt alle dingen, behoud het goede (dat wordt in de context van het profeteren geschreven), maar ook: 'veracht de profetieën niet'. Dus enerzijds de oproep om het kostelijke van het snode te scheiden, anderzijds om daarmee niet alle profetie te verwerpen.
Je gaat niet in op mijn argument.
En natuurlijk hebben we aan het Woord 'genoeg'. Dit soort oproepen hoef je heus niet te doen, compleet met een artikel van de NGB, ze voegen niets toe.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Laten wij toch blijven vasthouden dat wij aan Gods Woord genoeg hebben.
Artikel 7. De volkomenheid van de Heilige Schrift.
(...)
Dat staat buiten kijf. Lees wat ik eerder in deze discussie al typte:
Tiberius schreef:Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen wat tot onze zaligheid nodig is en wat niet.
Als het gaat over wat tot onze zaligheid nodig is, is artikel 5 van de NGB ons belijden: "Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te reguleren, daarop te gronden en daarmede te bevestigen."
Dan hoeft er niets bij de canon toegevoegd te worden, geen profetieën, geen genezingen, enzovoort.

Wat het andere betreft, wat niet tot onze zaligheid van node is, wil de Heere wel door bijzondere uitreddingen, genezingen, etc. spreken. Daarbij is het zeer gevaarlijk om Gods werk als duivelswerk te bestempelen. Hij spreekt namelijk ook door Zijn voorzienigheid.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:

Afgewezen hoeft daar niet op in te gaan, ik heb dit voorbeeld al aangehaald. Had je kunnen lezen als je de discussie volledig had gevolgd. Lees eens goed de kanttekeningen daar. Dan merk je gelijk het onderscheid op met de Godsspraken die hier worden genoemd.

Dit schreef ik toen GJdeBruijn Handelingen 16 aanhaalde met daarbij de term "duivelswerk":
Erasmiaan schreef:Daar gaat het om waarzeggen nadat er om raad is gevraagd door mensen. Voorts gaat het over een waarzeggende geest die niet van Christus is omdat hij de leer der apostelen verdacht maakte. Van dat alles is hier geen sprake. Integendeel. Door God aangespoord moet ds. Lamain een ernstige waarschuwing brengen! Hij moet het oordeel preken! En het oordeel is gekomen en de mensen waren niet te verontschuldigen. Dit alles heeft niets met waarzeggerij te maken.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 07 jun 2012, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon

Bericht door Simon »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:

Waarom moet ik ingaan op je Bijbelse voorbeeld? Alsof daarmee alle huidige profetie onmogelijk is geworden.
We moeten doen wat Paulus schrijft: onderzoekt alle dingen, behoud het goede (dat wordt in de context van het profeteren geschreven), maar ook: 'veracht de profetieën niet'. Dus enerzijds de oproep om het kostelijke van het snode te scheiden, anderzijds om daarmee niet alle profetie te verwerpen.
En natuurlijk hebben we aan het Woord 'genoeg'. Dit soort oproepen hoef je heus niet te doen, compleet met een artikel van de NGB, ze voegen niets toe.
Met ''veracht de profetieeen niet'' kunnen natuurlijk heel goed de AL gedane profetieen bedoeld worden, (zoals die van de verzameling van de joden, terug naar Israel, om maar een voorbeeld te noemen)
Wat vind je nu van de tekst in Kor, waarin staat dat profetien zullen ophouden?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Simon schreef:Met ''veracht de profetieeen niet'' kunnen natuurlijk heel goed de AL gedane profetieen bedoeld worden, (zoals die van de verzameling van de joden, terug naar Israel, om maar een voorbeeld te noemen)
Wat vind je nu van de tekst in Kor, waarin staat dat profetien zullen ophouden?
Natuurlijk kunnen niet al de gedane profetieën bedoeld worden, want daarvan hoeven we niet te onderzoeken of ze goed zijn, die zijn goed.
Wat betreft de tekst in Korinthe, het gaat hier over de tijd wanneer het volmaakte gekomen zal zijn. Wanneer wij God zullen zien van aangezicht tot aangezicht.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 07 jun 2012, 09:51, 2 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:

Ik denk dat alle hedendaagse profetieën niets toevoegen.Ze kunnen immers niet s anders zeggen dan wat de Schrift zegt. De NGB zegt van ons allemaal "want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. " Als je dat bedenkt zul je heel voorzichtig worden met te vlug een "profeet" de handen op te leggen.

Leestip: Spoken op het kerkhof. Verkenningen van de protestantse vertelcultuur / onder red. van John Exalto, Fred van Lieburg - Zoetermeer : Meinema, 2009

http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011

Een interview uit Terdege
Waar maar niet echt gebeurd
Dr. John Exalto: „Het is een algemene eigenschap om verhalen mooier te maken dan ze in werkelijkheid zijn”
De eeuwen door heeft de mensheid verteld. Piëtistische christenen vormen op die regel geen uitzondering. De bekende scheurkalenders staan vol verhalen. Waar gebeurd, maar daar laat ‘Spoken op het kerkhof’ weinig van heel. „Het gaat bij dergelijke verhalen meer om de functie dan om het feitelijke waarheidsgehalte.”
Huib de Vries
Het was prof. Fred van Lieburg, hoogleraar in de Geschiedenis van het Nederlands protestantisme, die als eerste bekende verhalen uit de bevindelijke traditie ging analyseren. Daarbij richtte hij zich met name op het verhaal van de engelenwacht. Niet alleen Smytegelt bleek op wonderlijke wijze bewaard, ook andere orthodoxprotestantse voormannen dankten hun leven aan gedienstige geesten. Volgens de overlevering. Onderzoek leerde dat het verhaal over de hele wereld circuleert, en niet alleen onder protestanten. Moslims vertellen dat islamitische meisjes dankzij een engelenwacht werden behoed voor verkrachting. Ook dr. John Exalto raakte betrokken bij het onderzoek naar de protestantse vertelcultuur. In ‘Wandelende bijbels’ beschreef hij aan de hand van tien bekeringsgeschiedenissen de omgang met tekst, schrift en woord in het Nederlandse gereformeerde piëtisme tussen 1830 en 1960. Recent verscheen onder redactie van beide historici de bundel ‘Spoken op het kerkhof ’. Exalto nam het verhaal over de wonderlijke bewaring van de Statenvertalers onder de loep. Terwijl om hen heen de mensen door een pestepidemie als ratten stierven, zetten zij rustig hun arbeid voort. Nadat ze in een plechtig gebed de nood aan God hadden voorgelegd, besloten ze in Leiden te blijven om het gewichtvolle werk te voltooien. Allen bleven wonderlijk gespaard. Volgens de overlevering.

Bij het bestuderen van vertelculturen maken historici gebruik van de etnologie, die zich onder meer bezighoudt met de analyse van oude volksverhalen. Veel latere vertellingen blijken een variant daarvan te zijn. Bij de verhalen die in bevindelijke kring bekendheid genieten, is het niet anders, ontdekte Exalto.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Ik denk dat alle hedendaagse profetieën niets toevoegen.
Zou je dat maar niet aan God overlaten? Gaan wij bepalen of wat Hij doet of spreekt, iets 'toevoegt'?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 07 jun 2012, 10:01, 2 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Zou je dat maar niet aan God overlaten? Gaan wij bepalen of wat Hij doet of spreekt, iets 'toevoegt'?

Iets toevoegen aan Gods Woord ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:

Waarom niet?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:

Bedoelde je dat dan?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Een interessant artikel in dit verband is het artikel van prof. dr. A. Baars 'De charismatische Calvijn', in de bundel 'Calvijn, de baptisten en de gemeente van morgen'. Baars is heel wat gematigder en genuanceerder dan sommigen hier en laat zien dat ook Calvijn niet alles wist en dat hij dat zelf ook wist.
prof. Baars schreef:Bovendien zegt hij (Calvijn) dat hij in bepaalde gevallen twijfelt over de juistheid van zijn Schriftuitleg. Het duidelijkste voorbeeld daarvan vinden we aan het eind van zijn betoog dat met 'profetie' in het Nieuwe Testament niet de gave is bedoeld van het voorspellen van wat in de toekomst gebeurt, maar een bijzondere bekwaamheid in het vertolken van de Schrift. Hij besluit deze uiteenzetting als volgt: 'Als iemand het hier niet mee eens is, laat ik me dat graag welgevallen en zal ik daarover geen woordenstrijd ontketenen. Want het is moeilijik een oordeel te vellen over gaven en ambten waarvan de kerk zo lang verstoken is, behalve dat er alleen nog maar sporen of schaduwen van de te vinden zijn' (comm. op 1 Kor. 12:28).
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:

Bedoelde je dat dan?
Ja
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:Zou je dat maar niet aan God overlaten? Gaan wij bepalen of wat Hij doet of spreekt, iets 'toevoegt'?

Bedoelde je dat dan?
Ja
Dat klopt niet, want niemand probeert hier de waarschuwingen van ds. Lamain en ds. Slager aan de Bijbel toe te voegen.
Plaats reactie