Simon schreef:
Een verondersteld geloof ,een veronderstelde verzegeling door de Heilige Geest? een veronderstelde wedergeboorte?
Een verondersteld ''uit God geboren zijn''?
(Iets wat verondersteld wordt, is vaag, en dat mag het geloof allerminst zijn!)
Ook onbijbels, want wat uit vlees is, is vlees.
Maar de veronderstelling gaat hier niet over jezelf. Het zijn andere mensen die de kinderen beschouwen als gelovig, wedergeboren en verzegeld door de Heilige Geest. De kinderen zelf moeten ook gelovig naar de Heere kijken en dit kan een heel kinderlijk geloof zijn, waarin God er gewoon is (geen vraag over mogelijk).
Maar hoe leg jij 1 Korinthe 7 uit. Volgens mij zijn er logisch drie mogelijkheden:
* Jong gestorven kinderen van gelovigen zijn geheiligd maar niet zalig
* Jong gestorven kinderen van gelovigen zijn zalig, maar niet wedergeboren en verzegeld door de Heilige Geest
* Jong gestorven kinderen van gelovigen zijn wedergeboren en verzegeld door de Heilige Geest (dat klinkt als wat je bij mij bestrijdt, dit derde standpunt lijkt ook het standpunt van de DL).
Verder is vlees in de Bijbel niet altijd het lichamelijke of wat door de natuurlijke geboorte overgebracht wordt. Ook bij verondersteld geloof gaat men er vanuit dat het allemaal Goddelijke genade is, genade die tot op de kinderen doorwerkt. Ook voor de kinderen van gelovigen is de Heere Jezus gestorven en zonder dat offer is er ook voor hen geen zaligheid.
Ieder mens MOET een ommekeer in zijn leven kunnen beschrijven, anders zijn wij ten dode opgeschreven.Al hebben we nog zo voorbeeldig geleefd, we deugen niet.
Die eerste zin ben ik het niet mee eens, en ik vind hem ook erg gevaarlijk. Een Christen die er lichamelijk en verstandelijk toe in staat is moet kunnen getuigen van God, van de liefde voor de Heere Jezus en dankbaarheid voor Zijn offer. De wedergeboorte zelf is minder belangrijk om over te getuigen. Ik weet dat ik geboren ben, maar ik kan me er niets van herinneren, maar het feit dat ik nu adem geeft aan dat ik leef. Als er nu liefde is voor de Heere Jezus als je nu de Heilige Geest in je aan het werk ziet, dan hoef je niet terug te kijken naar het moment (misschien was dat wel toen je heel jong was of zelfs in de baarmoeder zoals bij Johannes de Doper) zelf. Je moet er alleen voor danken. Het echt belangrijke moment blijft niet het moment van geloven, maar die ene dag 2 millenia terug. Ons geloof is alleen maar een middel om terug te grijpen naar het offer van de Heere Jezus. Dat is het centrale moment en daar verwijst de doop naar (dat wij daar deel van zijn). Inderdaad het gaan niet om een voorbeeldig leven of een voorbeeldig geloof. Het gaat om genade!
Die aangeboren vijandigheid tegen Hem, (waar de een meer last van zal hebben dan de ander) die moet beleden en veroordeeld worden, alvorens we ons oude leven waarlijk gedag zeggen.En daarna is het nog kruisdragen!(maar met een geweldige belofte in mind)
Begraven in Zijn dood, om weder op te staan in een leven in Hem.(het geestelijk onderpand)
Hoe pas jij anders Rom 6:3-7 toe?
Het gaat niet om onze belijdenis of veroordeling van de zonde. Het gaat om Christus offer. Ons belijden moet niet een nieuw werk worden (en ja we moeten zonden belijden ook in ons leven als Christen en ook daar komt de zonde nog voort uit vijandschap die we in dit leven nog hebben. Romeinen 6 verwijst naar het nieuwe leven in Christus (en ik ben er ook voorstander van omzoals in sommige Oosters Orthodoxe kerken kinderen onder te dompelen bij de doop). Ook de doop van iemand die pas later echt tot geloof komt verwijst naar het nieuwe leven in Christus. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de man die als baptist is opgevoed, zich op zijn 16e min of meer uit gewoonte liet dopen. Daarna van alles afscheid nam en op zijn dertigste tot geloof kwam. Die man hoeft zich niet opnieuw te laten dopen. De doop nu verwijst naar 2 gebeurtenissen die sowieso al duizenden jaren uit elkaar liggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."