Wat vlieg jij enorm uit de bocht, Wilhelm. Ik hoop oprecht niet dat media meelezen en ze jouw opmerkingen over kleptomanie, pedofilie, bestialiteit en necrofilie (:O) niet onder ogen krijgen.Wilhelm schreef:Ik vermoed zomaar dat het niet in dank wordt afgenomen als iemand in een openbrief uitkomt voor zijn pedofiele of wat dan voor tegennatuurlijke seksuele gevoelens. Hoe ver moet je gaan? Ook bestialiteit of necrofilie bespreekbaar maken? Want geloof maar dat er ook christenen zijn die met dat soort gevoelens worstelen. Of juist weer met hele andere zonden als dronkenschap en drugsgebruik. Openbaarheid is niet altijd het antwoord.DDD schreef:Begrijp ik nu goed dat je vindt dat iemand pedofiele gevoelens maar beter voor zich kan houden? Dat lijkt me nog wel belangrijker om bespreekbaar te maken dan homoseksuele gevoelens, vooral als je kinderen in de buurt hebt.Wilhelm schreef:Allemaal waar, maar dat kan met kleptomanie of pedofiele gevoelens ook. Moet dat ook allemaal openbaar?Zita schreef:Ik denk dat het voor degenen die lijden onder dit kruis wel een bemoediging kan zijn, zowel in horizontale als in verticale zin. Horizontaal: je kunt het in je omgeving bespreekbaar maken. Er is iemand uit een vergelijkbare achtergrond die het zelfs tegen heel Nederland durft te zeggen. Verticaal: het is mogelijk om homofiele gevoelens te hebben en toch dicht bij de HEERE te leven.
Begrijp me goed, ik wil niets af doen van de zwaarte van het kruis en de worstelingen die er kunnen zijn. Echt niet. Maar ik schrik wel eens van de acceptatie ook binnen onze gezindte.
Het begint met bespreekbaar maken in het openbaar, maar ik zie jongeren al veel verder gaan in de acceptatie van de praxis.
Los daarvan is het inderdaad haast onmogelijk om in onze cultuur op langere termijn een standpunt tegen homoseksuele praxis vol te houden. Het wordt nu al als onwelgevoeglijk beschouwd en ik denk ook niet dat het lang is vol te houden. Het past totaal niet binnen de mindset van onze cultuur.
En ja, in de beslotenheid van het pastorale gesprek hoort een sfeer van openheid en vertrouwen te zijn waar deze zaken wel besproken moeten kunnen worden.
En dat het lastig wordt om het standpunt op de praxis vast te houden geloof ik. Het is ons ook voorzegd. In de laatste dagen als de mens wordt overgegeven aan zichzelf zal het voor christenen niet meevallen. Daarom is het ook maar een kleine tijd. Gelukkig maar.
Diverse reacties laten zien dat zelfs het zijn van homo's al niet geaccepteerd wordt. Dat is gewoon schokkend. Het artikel van Burggraaf was niet overbodig, dat lijkt me duidelijk.