Beroepingswerk [10]

Luther
Contacteer:

Re: Beroepingswerk [10]

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Maar die gemeente wist ook nergens van.
Jawel, daar is het 's zondags afgelezen!
Toen was het kwaad al geschied.
Kwaad? Wat is dat voor onzin?

Het deputaatschap Zending brengt een beroep uit en er is kerkrechtelijk een zendende gemeente nodig; dat is doorgaans een gemeente van één van de zendingsdeputaten. Verder is die predikant niet in dienst van de gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:
refo schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Maar die gemeente wist ook nergens van.
Jawel, daar is het 's zondags afgelezen!
Toen was het kwaad al geschied.
Kwaad? Wat is dat voor onzin?

Het deputaatschap Zending brengt een beroep uit en er is kerkrechtelijk een zendende gemeente nodig; dat is doorgaans een gemeente van één van de zendingsdeputaten. Verder is die predikant niet in dienst van de gemeente.
Dat hoort geen wassen neus te zijn. De betreffende (roepende en zendende) gemeente dient wel dergelijk van een tweetal te stemmen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Ik bedoelde 'kwaad' enerzijds in de zin van het kerkrecht, zoals Bert het verwoordt.
Maar anderzijds is het ook zo dat de beroepen predikant niet vooraf wordt geraadpleegd. Voelt hij daar wel (roeping) voor?
Zendeling is nog wel wat anders dan predikant.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Luther schreef:Het deputaatschap Zending brengt een beroep uit en er is kerkrechtelijk een zendende gemeente nodig; dat is doorgaans een gemeente van één van de zendingsdeputaten. Verder is die predikant niet in dienst van de gemeente.
Dat hoort geen wassen neus te zijn. De betreffende (roepende en zendende) gemeente dient wel dergelijk van een tweetal te stemmen....
Neen, Bert. Dat is een kerkrechtelijke mogelijkheid, geen plicht.
Het is inderdaad geen wassen neus; wel - zo je wilt - een formele neus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:
Luther schreef:Het deputaatschap Zending brengt een beroep uit en er is kerkrechtelijk een zendende gemeente nodig; dat is doorgaans een gemeente van één van de zendingsdeputaten. Verder is die predikant niet in dienst van de gemeente.
Neen, Bert. Dat is een kerkrechtelijke mogelijkheid, geen plicht.
Klopt inderdaad.
Zelfs voor het beroepen van een eigen ambtsdrager (predikant, ouderling of diaken), kan de kerkenraad krachtens artikel 22 óf zelf voorstellen, óf door de gemeente uit een tweetal laten kiezen. Daarna is uiteraard wel approbatie en goedkeuring nodig door de gemeente, dat wil zeggen, dat 14 dagen de mogelijkheid geboden wordt om bezwaren in te dienen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Beroepen te Woerden Gereformeerde Gemeente:

ds. P. van Ruitenburg
te
Chilliwack
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
henriët

Bericht door henriët »

Fijn dat we weer ontopic zijn, zoals ook de bedoeling is in dit topic.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
huisman

Bericht door huisman »

GG

Beroepen te:

Zwijndrecht Ds. A. Schot te Nunspeet

Boskoop Ds. M. Joosse te Hendrik-Ido-Ambacht

Zwolle Ds. A. Vermeij te Nieuw-Beijerland

Bron: prekensite
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef: Neen, Bert. Dat is een kerkrechtelijke mogelijkheid, geen plicht.
sorry, even nagekeken. Je hebt gelijk....

niet dat het noodzakelijk wijs is om die manier te gebruiken, in plaats van het gebruikelijke tweetal (wij gebruiken drietal).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

CGK Alphen aan de Rijn
beroepen Ds. H. Polinder te Urk

en beroepen door de Gereformeerde gemeente te Scheveningen: Ds. B. Labee te Tricht-Geldermalsen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Heus

Bericht door Heus »

Gereformeerde Gemeenten:

Beroepen te Scheveningen: ds. B. Labee te Tricht-Geldermalsen.

Gereformeerde Gemeenten in Nederland:

Beroepen te Urk: ds. J. Roos te Barneveld.

Bron: prekensite.nl
Heus

Bericht door Heus »

Gereformeerde Gemeenten:

Bedankt voor Lisse: ds. B. Labee te Tricht-Geldermalsen.

Tweetal te Ridderkerk-Slikkerveer: ds. C.G. Vreugdenhil te Vlissingen en ds. J.B. Zippro te Grand Rapids (Beckwith)(Michigan, V.S.); Stemmingsdatum: D.V. donderdag 16 februari;
Tweetal te Oostkapelle: ds. M. Joosse te Hendrik-Ido-Ambacht en ds. J.B. Zippro te Grand Rapids (Beckwith)(Michigan, V.S.); Stemmingsdatum: D.V. dinsdag 14 februari;
Tweetal te Tholen: ds. J.M.D. de Heer te Middelburg-Centrum en ds. M. Joosse te Hendrik-Ido-Ambacht; Stemmingsdatum: D.V. vrijdag 17 februari;
Tweetal te Apeldoorn: ds. M. Joosse te Hendrik-Ido-Ambacht en ds. W. Visscher te Amersfoort; Stemmingsdatum: D.V. woensdag 15 februari.

huisman

Bericht door huisman »

GG

Tweetal te Kampen: ds. L. Terlouw te Barendrecht en ds. A.T. Vergunst te Carterton (Nieuw Zeeland);

Ik zie net dat dit oud nieuws is alleen de stemmingsdatum is verschoven naar 16-2-2012
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

vGKN:
Beroepen te Frieschepalen-Siegerswoude: kand. B. Bloemendal uit Kampen.

Bron: o.a. teletekst 343
The Groom's still waiting at the altar
Heus

Bericht door Heus »

Gereformeerde Gemeenten:

Beroepen te Oostkapelle: ds. M. Joosse te Hendrik-Ido-Ambacht.

Gesloten