Ik zeg ook niet dat het één het ander uitsluit. Maar ik stel de prioriteit van de tekst centraal. En kan daarvoor verwijzen naar alle tradities, Reformatie, Nadere Reformatie, Puritanisme, Marrow Men, etc. Zij lieten de toepassing uit de tekst opkomen (zeker de Reformatoren en NR). Als dan de tekst spreekt over Gods handelen met Zijn volk, dan heeft dat zeker ook een plek. Maar dan hetgeen uit de tekst afkomstig is, niet: er is 10 minuten aan de uitleg van de tekst besteed, nu gaan we de rest van de 40 minuten - los van de tekst - volpraten over hoe God Zijn volk bekeerd.Afgewezen schreef:Het een sluit het ander niet uit. Jij hangt te veel op aan een bepaalde preekmethode. En je moet niet doen alsof de Auteur van de bevindingen van Gods volk een ander is dan Die het Woord heeft geïnspireerd.memento schreef:Sja, dan hebben we een verschillende opvatting over preken. M.i. is een goede preek een preek die de tekst uitlegt en toepast, niet die de opvattingen van de predikant over de bevindingen van Gods volk uitlegd en toepast.
Er is trouwens een wezenlijk verschil tussen aanbieden/nodigen en wensen: Vergelijk de volgende 2 dingen die je kan zeggen tegen een arme bedelaar, terwijl je zelf met een schat in handen staat:
1. Ach, mocht, ja mocht u nog eens een schat vinden
2. Kom, beste man, ik weet iemand die u rijk wil maken. Hij is zo enorm rijk. Kom, ga mee naar hem, dan zal hij je overladen met zijn schatten.
Dat is niet slechts een andere vorm, dat is een andere inhoud.
Hetzelfde gebeurt soms in de prediking van de gangen van Gods volk. Dan wordt Gods volk bemoedigd in hun gang (wat goed is, als dat uit het Woord afkomstig is), maar worden nooit terechtgewezen in hun dwaalwegen en hun ongeloof. Terwijl de Schrift dat wél doet (Petrus wordt zelfs Satanas genoemd!). Ook dan is het niet slechts een verschil van vorm, maar ook daadwerkelijk een inhoudelijk verschil. Een concreet voorbeeld is "het werkhuis", waar sommige predikanten de hoorders die zich daarin bevinden niet terechtwijzen, terwijl zelf werken zeer duidelijk ingaat tegen Gods Woord (uit de werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden, en zaligworden door geloof in Christus ipv de werken).