Dus je bent het niet met Calvijn eens?Ander schreef:ja.GJdeBruijn schreef:@Ander: Is het aanbieden van Christus volgens jou ook op voorwaarde van geloof en bekering?
Zie citaat van Calvijn dat ik eerder postte.
De prediking van het Evangelie
-
Re: De prediking van het Evangelie
Met Bert zeg ik: geef mij een wat ruimer citaat.GJdeBruijn schreef:Dus je bent het niet met Calvijn eens?Ander schreef:ja.GJdeBruijn schreef:@Ander: Is het aanbieden van Christus volgens jou ook op voorwaarde van geloof en bekering?
En overigens, ik ben het ook met andere oudvaders eens die royaal spraken over een aanbod. 't Is maar wat je er onder verstaat en wat je er mee doet.
-
Nee, nu trek je het citaat in twijfel. Maar goed, dan zo gesteld: Stel het hele stuk geeft geen aanleiding om het anders op te vatten dan in het citaat naar voren komt, kun je dan met déze Calvijn mee?Ander schreef:Met Bert zeg ik: geef mij een wat ruimer citaat.GJdeBruijn schreef:Dus je bent het niet met Calvijn eens?Ander schreef:ja.GJdeBruijn schreef:@Ander: Is het aanbieden van Christus volgens jou ook op voorwaarde van geloof en bekering?
Want ik citeer niet zomaar!
- Bert Mulder
- Contacteer:
dan zul je ook geen probleem hebben om wat ruimer te citeren. Op het minst, de hele paragraaf.GJdeBruijn schreef:Want ik citeer niet zomaar!
Wie weet, zullen we wat leren, want van Calvijn valt er altijd wat te leren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
De vraag waar het eigenlijk om gaat is: wat geloof je wanneer je gelooft? Dat klinkt een beetje als een woordspel, maar dat is het niet.
Als we worden opgeroepen tot geloof en bekering, dan moet er iets zijn waaraan je je geloof moet hechten. En dát is nu de cruciale vraag: wat is de grond van ons geloof?
Nu kun je natuurlijk zeggen 'dat is Christus'. Maar dan is de volgende vraag: hoe wordt Christus de onze? Op welke grond mogen wij Hem toe-eigenen (gewerkt door de Heilige Geest)?
Als we worden opgeroepen tot geloof en bekering, dan moet er iets zijn waaraan je je geloof moet hechten. En dát is nu de cruciale vraag: wat is de grond van ons geloof?
Nu kun je natuurlijk zeggen 'dat is Christus'. Maar dan is de volgende vraag: hoe wordt Christus de onze? Op welke grond mogen wij Hem toe-eigenen (gewerkt door de Heilige Geest)?
als je in je hart mag beleven dat Hij Zich Zelf openbaart aan je hart, dat is niet te beschrijven, dat moet je ondervindelijk kennen, maar als het zover is zul je wéten, dat je Hem mag toebehoren, en dat Hij jou toebehoort. Dat is nou evangelie.........En dan wil je aan iedereen getuigen Wie Hij voor je is...dat gebeurt niet in een hoek als ik het zo mag uitdrukken.....Want je wilt het aan iedereen getuigen ......Afgewezen schreef:De vraag waar het eigenlijk om gaat is: wat geloof je wanneer je gelooft? Dat klinkt een beetje als een woordspel, maar dat is het niet.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Ja, Mariavt, maar daarmee is de vraag niet beantwoord wat de grond is van ons geloof. Is dat de openbaring van Christus aan het hart?Mariavt schreef:als je in je hart mag beleven dat Hij Zich Zelf openbaart aan je hart, dat is niet te beschrijven, dat moet je ondervindelijk kennen, maar als het zover is zul je wéten, dat je Hem mag toebehoren, en dat Hij jou toebehoort. Dat is nou evangelie.........En dan wil je aan iedereen getuigen Wie Hij voor je is...dat gebeurt niet in een hoek als ik het zo mag uitdrukken.....Want je wilt het aan iedereen getuigen ......Afgewezen schreef:De vraag waar het eigenlijk om gaat is: wat geloof je wanneer je gelooft? Dat klinkt een beetje als een woordspel, maar dat is het niet.
Da´s heel eenvoudig, de grond van ons geloof is God in in Christus, Hij heeft toch de Zaligheid voor Zijn kinderen verworven?Afgewezen schreef:Ja, Mariavt, maar daarmee is de vraag niet beantwoord wat de grond is van ons geloof. Is dat de openbaring van Christus aan het hart?Mariavt schreef:als je in je hart mag beleven dat Hij Zich Zelf openbaart aan je hart, dat is niet te beschrijven, dat moet je ondervindelijk kennen, maar als het zover is zul je wéten, dat je Hem mag toebehoren, en dat Hij jou toebehoort. Dat is nou evangelie.........En dan wil je aan iedereen getuigen Wie Hij voor je is...dat gebeurt niet in een hoek als ik het zo mag uitdrukken.....Want je wilt het aan iedereen getuigen ......Afgewezen schreef:De vraag waar het eigenlijk om gaat is: wat geloof je wanneer je gelooft? Dat klinkt een beetje als een woordspel, maar dat is het niet.
En door de Heilige Geest in ons hart gewerkt. En ja ik geloof zeker dat , de openbaring aan het hart waardoor je mag weten verlost te zijn van je schuld, dat dát de grond is van je geloof en is er totaal geen aarzeling om Zijn genade gift aan te nemen, want Hij schenkt je direct zaligmakend geloof,
Dus de verdienste van Christus is eigenlijk de grond, en daarbij schenkt Hij ons het zaligmakende geloof.
Pas dán ben je bekeerd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
Juist, het gaat dus om die genadegift. En wáár wordt Christus ons nu geschonken? In het Evangelie! En daarom kunnen wij door het geloof zalig worden. Want als Christus ons niet in het Evangelie aangeboden werd, was er - met eerbied gezegd - niets te geloven, of het moest ons oordeel zijn.Mariavt schreef:Da´s heel eenvoudig, de grond van ons geloof is God in in Christus, Hij heeft toch de Zaligheid voor Zijn kinderen verworven?
En door de Heilige Geest in ons hart gewerkt. En ja ik geloof zeker dat , de openbaring aan het hart waardoor je mag weten verlost te zijn van je schuld, dat dát de grond is van je geloof en is er totaal geen aarzeling om Zijn genade gift aan te nemen, want Hij schenkt je direct zaligmakend geloof,
Dus de verdienste van Christus is eigenlijk de grond, en daarbij schenkt Hij ons het zaligmakende geloof.
Pas dán ben je bekeerd.
Eens, maar geloof jij dan niet dat de Heere Jezus dat Zelf aan je hart persoonlijk komt toe te passen?Afgewezen schreef:Juist, het gaat dus om die genadegift. En wáár wordt Christus ons nu geschonken? In het Evangelie! En daarom kunnen wij door het geloof zalig worden. Want als Christus ons niet in het Evangelie aangeboden werd, was er - met eerbied gezegd - niets te geloven, of het moest ons oordeel zijn.Mariavt schreef:Da´s heel eenvoudig, de grond van ons geloof is God in in Christus, Hij heeft toch de Zaligheid voor Zijn kinderen verworven?
Pas dán ben je bekeerd.
Jawel, maar daar ligt niet de grond van ons geloof. En dat is waar het in deze discussie om gaat.Mariavt schreef:Eens, maar geloof jij dan niet dat de Heere Jezus dat Zelf aan je hart persoonlijk komt toe te passen?Afgewezen schreef:Juist, het gaat dus om die genadegift. En wáár wordt Christus ons nu geschonken? In het Evangelie! En daarom kunnen wij door het geloof zalig worden. Want als Christus ons niet in het Evangelie aangeboden werd, was er - met eerbied gezegd - niets te geloven, of het moest ons oordeel zijn.
- Bert Mulder
- Contacteer:
nee, het is om de genade, die wij om niet ontvangen. Een aanbod heeft een dode zondaar niks aan.Afgewezen schreef:Juist, het gaat dus om die genadegift. En wáár wordt Christus ons nu geschonken? In het Evangelie! En daarom kunnen wij door het geloof zalig worden. Want als Christus ons niet in het Evangelie aangeboden werd, was er - met eerbied gezegd - niets te geloven, of het moest ons oordeel zijn.Mariavt schreef:Da´s heel eenvoudig, de grond van ons geloof is God in in Christus, Hij heeft toch de Zaligheid voor Zijn kinderen verworven?
Pas dán ben je bekeerd.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,
18 Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der wereld.
19 Maar ik zeg: Heeft Israël het niet verstaan? Mozes zegt eerst: Ik zal ulieden tot jaloersheid verwekken door degenen, die geen volk zijn; door een onverstandig volk zal ik u tot toorn verwekken.
20 En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.
21 Maar tegen Israël zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik hou het maar op:
Geloof is een vaste en zekere kennis van de goedwilligheid van God tegenover ons, welke kennis gegrond is in de waarheid van de genadige beloften in Christus, door de Heilige Geest aan ons verstand geopenbaard en in onze harten verzegeld wordt.
Mijn grote bezwaar tegen de aanbod-ontkenners, is dat zij de goedwilligheid van God ontkennen. Zij zeggen: God is niet goedwillig tegenover allen, maar slechts tegenover de uitverkorenen. En omdat God alleen wil dat de uitverkorenen zalig worden, kan er geen algemeen welgemeend aanbod van genade zijn.
Geloof is een vaste en zekere kennis van de goedwilligheid van God tegenover ons, welke kennis gegrond is in de waarheid van de genadige beloften in Christus, door de Heilige Geest aan ons verstand geopenbaard en in onze harten verzegeld wordt.
Mijn grote bezwaar tegen de aanbod-ontkenners, is dat zij de goedwilligheid van God ontkennen. Zij zeggen: God is niet goedwillig tegenover allen, maar slechts tegenover de uitverkorenen. En omdat God alleen wil dat de uitverkorenen zalig worden, kan er geen algemeen welgemeend aanbod van genade zijn.
Maar aan genade zonder een aanbod heeft een dode zondaar ook niets! Want dan is er niets aan te nemen waardoor hij zalig wordt. Precies wat je zegt:Bert Mulder schreef:nee, het is om de genade, die wij om niet ontvangen. Een aanbod heeft een dode zondaar niks aan.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,
18 Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der wereld.
19 Maar ik zeg: Heeft Israël het niet verstaan? Mozes zegt eerst: Ik zal ulieden tot jaloersheid verwekken door degenen, die geen volk zijn; door een onverstandig volk zal ik u tot toorn verwekken.
20 En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.
21 Maar tegen Israël zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 02 mar 2011, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar de Schrift zegt in Joh 5 vers 25. "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven"Bert Mulder schreef:nee, het is om de genade, die wij om niet ontvangen. Een aanbod heeft een dode zondaar niks aan.
Dus roep maar niet te hard dat een dode zondaar niets heeft aan een aanbod. Er is een marketingterm wat zegt: "An offer you cannot refuse". Er is - Goddank - maar een werkelijkheid die deze term volmaakt kan realiseren!
Laatst gewijzigd door Willem op 02 mar 2011, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.