Van mij mag je best kritiek hebben op een vertaling of op de methodologie die ten grondslag hieraan ligt. Een discussie over de naam leidt af van de kern van de zaak, de kwaliteit van de vertaling.Erasmiaan schreef:Noem het maar 'zeuren over de naam'. Dat moet je vooral doen, maar dan niet de tegenstanders van de HSV verwijten dat ze grove kritiek hebben; je bezondigt jezelf nu ook.
Ik heb vanaf het begin meegelezen, dus het enige verschil is dat ik nu wel reageer. Overigens zijn de meningen verdeeld over de uitgangspunten.Zonderling is niet per definitie tegen, maar goed dat heb je als je ineens bij een discussie komt binnenvallen. Zonderling heeft vanaf het begin constructief meegedacht totdat hij erachter kwam dat de vertaalfouten structureel werden vanwege een methode die geen recht doet aan de uitgangspunten van de Dordtse Synode.
Wat zijn C.V. betreft: laat je overtuigen door de kwaliteit. Dat zegt mij veel meer dan een C.V.
Zolang het CV van Zonderling niet openbaar is, kan zijn commentaar niet op waarde worden geschat.
Het gaat niet om fouten, maar om interpretatieverschillen. Dat vrijwel alle predikanten van de GG met de grondtalen uit de voeten kunnen lijkt mij onwaarschijnlijk, gezien het curriculum van de opleiding aan de Theologische School. Dat ze hier en daar een woordje kunnen vertalen is niet heel moeilijk, ik beschik ook over een exemplaar van de Biblia Hebraica Stuttgartensia, het NT in het grieks en woordenboeken hebreeuws-nederlands en grieks-nederlands. Daarnaast ben ik in staat om beide talen te lezen, zonder overigens direct de betekenis te weten.Beetje jammer, deze reactie en volledig bezijden de waarheid. De Gereformeerde Gemeenten hebben meerdere voorbeelden aangereikt waaruit blijkt dat de vertaling fouten heeft. Verder kunnen bijna alle predikanten in de Gereformeerde Gemeenten uit de voeten met de grondtalen. Beheersen is wat anders, maar er zijn er niet veel, die de grondtalen beheersen.
Van degenen die betrokken zijn geweest bij de HSV, zijn mensen die de grondtalen beheersen, en daarmee hebben ze een grote voorsprong op degenen die dat niet doen, o.m. de grote meerderheid van de predikanten uit de GG.