Seksueel misbruik

huisman

Re: Seksueel misbruik

Bericht door huisman »

mvdb schreef: Vandaag, 13:48 Zomaar een oprechte vraag: wordt er in de preek weleens expliciet aandacht besteed aan deze problematiek, bijv. bij de behandeling van het Onze Vader of het 5e gebod?

Naast een zwaar beschadigd Godsbeeld bij een slachtoffer, ontkracht je je boodschap ook door de dader middels vergeving een escape te bieden. Als de zonde werkelijk zo verschrikkelijk is dat Gods Zoon naar de aarde moest komen om te lijden en te sterven, en je laat een slachtoffer makkelijk wegkomen onder het mom van vergeving, dan breek je actief af wat je verkondigt.
Bij ons is er zeker regelmatig aandacht voor in de preek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Charles

Bericht door Charles »

Ik kan me herinneren van een predikant die nieuw in een grote gemeente kwam waar al jarenlang een oude zedenzaak sudderde die gezin met (inmiddels) volwassen kinderen compleet verdeelde. Ouders met alle kinderen zijn door predikant bij elkaar geroepen en moesten 1 voor 1 onder ede verklaren of ze misbruikt waren ja of nee. Aan het einde werd aan de vader gevraagd of zijn kinderen de waarheid hadden gesproken. Waarop hij 'ja' zei. Die predikant was bij behandeling van 7e gebod heel expliciet over wat incest is en als dat gebeurde je direct naar de pastorie moest komen - al was het midden in de nacht.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

CvdW schreef: Vandaag, 09:57 Zonder iets af te doen van het hele gebeuren had dit niet via de kerkelijke weg (kerkenraad, classis, PS) opgelost kunnen worden?
Als antwoord hierop:

https://www.rd.nl/artikel/1101047-hulpv ... en-de-kerk
Job

Bericht door Job »

Charles schreef: Vandaag, 13:39 Vragen van echt berouw is ongeveer hetzelfde als van zwerver verwachten dat hij een normaal huiselijk leven gaat leven. Dat gaat vaak niet vanwege onderliggende persoonlijkheidsproblematiek. Weinig empathie verhoogt het risico om zedenmisdrijven te begaan.
Ja, hier roer je iets aan wat je veel terug ziet komen en wat zulke zaken zo mogelijk nog uitzichtlozer maakt (dan ze van zichzelf al zijn). In alle gevallen die ik ken, was of is de dader ernstig ziek in het hoofd en vergaand rigide in opvattingen en overtuigingen. Meestal zelf ook opgegroeid in een ontwrichtende gezinssituatie.

Vanuit het geloof in een almachtige God bezien is dan de enige hoop dat de Heere Zelf ingrijpt en een persoon tot inkeer brengt.

En voor ons allemaal geldt: de hand aan de ploeg slaan om de minste signalen serieus te nemen. Laten we daarin niet alleen naar de verantwoordelijkheid van kerkenraden kijken, maar allemaal oren en ogen openhouden.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Charles schreef: Vandaag, 12:47 Helaas in gezin te maken gehad met vervelende casus. Kerkenraad zat gelijk op klein houden, vergeving en oog voor de dader. Wij hebben toen Meldpunt gebeld die contact heeft opgenomen met kerkenraad. Toen moesten ze een flinke draai maken. Dader was achteraf heel tevreden met alle pastorale aandacht, naar ons is nooit omgekeken.
Dit is zo intens verdrietig om te lezen.
Dat geldt ook voor de casus die helma beschrijft. Afschuwelijk. Ik deel je boosheid hierover volledig, helma.

Mocht hier een jongeman of jongedame meelezen die in zo'n situatie zit: zoek hulp! Je gaat niet dood en je gaat niet naar de hel (zoals de vader van de dame in het gelinkte RD-artikel zei) als je aan de bel trekt. De fout ligt bij de dader, niet bij jou. Het is een verwerpelijk misdrijf, en niet alleen een zonde, wat de misbruiker zelf, of een dominee of kerkenraad je ook probeert wijs te maken. Spreek je uit! Het kan, en het mag!
helma

Bericht door helma »

Charles schreef:Helaas in gezin te maken gehad met vervelende casus. Kerkenraad zat gelijk op klein houden, vergeving en oog voor de dader. Wij hebben toen Meldpunt gebeld die contact heeft opgenomen met kerkenraad. Toen moesten ze een flinke draai maken. Dader was achteraf heel tevreden met alle pastorale aandacht, naar ons is nooit omgekeken.
Heel heftig Charles. Dat hakt er diep in...
mvdb

Bericht door mvdb »

Edelweiss schreef: Vandaag, 14:11
Mocht hier een jongeman of jongedame meelezen die in zo'n situatie zit: zoek hulp! Je gaat niet dood en je gaat niet naar de hel (zoals de vader van de dame in het gelinkte RD-artikel zei) als je aan de bel trekt. De fout ligt bij de dader, niet bij jou. Het is een verwerpelijk misdrijf, en niet alleen een zonde, wat de misbruiker zelf, of een dominee of kerkenraad je ook probeert wijs te maken. Spreek je uit! Het kan, en het mag!
+1
CvdW

Bericht door CvdW »

Eloesje schreef: Vandaag, 14:03
CvdW schreef: Vandaag, 09:57 Zonder iets af te doen van het hele gebeuren had dit niet via de kerkelijke weg (kerkenraad, classis, PS) opgelost kunnen worden?
Als antwoord hierop:

https://www.rd.nl/artikel/1101047-hulpv ... en-de-kerk
Ik ben een voorstander dat meerdere onderwerpen via een wereldlijke rechter gaat en niet via een kerkelijke weg. Noem slechts twee plaatsnamen: Geldermalsen en Driedorp.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

zijn dat zaken waarvoor aangifte moet worden gedaan bij de politie, of is dat je eigen gelijk halen?
Echt een compleet andere zaak, niet te vergelijk, ik vind het kwalijk dat je deze vergelijking maakt, echt heel kwalijk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Bertiel schreef: Vandaag, 14:29 zijn dat zaken waarvoor aangifte moet worden gedaan bij de politie, of is dat je eigen gelijk halen?
Echt een compleet andere zaak, niet te vergelijk, ik vind het kwalijk dat je deze vergelijking maakt, echt heel kwalijk
Ik ook. Triest om eigen moeiten en zorgen te projecteren in een topic over seksueel misbruik.
CvdW

Bericht door CvdW »

Aangifte doe je wanneer je slachtoffer bent van een strafbaar feit (zoals diefstal, mishandeling of oplichting) of getuige bent geweest van een ernstig misdrijf. Sexueel misbruik hoort daar dus ook bij.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

joehoe dat snap ik. Heeft dr op t' Hof aangifte moeten doen om iets strafbaars, of de rits diakenen in Geldermalsen, of gaat het om vormrechtigelijke (aldanniet) fouten.

Ik vind het echt zo ontzettend laakbaar dat je dit hier in brengt, echt je weet niet wat je doet, je verstandelijke vermogens zijn beperkt of je ben compleet verblindt, anders breng je dit niet in dit topic naar forum.
Echt heel erg ziek.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
CvdW

Bericht door CvdW »

Bertiel schreef: 53 minuten geleden joehoe dat snap ik. Heeft dr op t' Hof aangifte moeten doen om iets strafbaars, of de rits diakenen in Geldermalsen, of gaat het om vormrechtigelijke (aldanniet) fouten.

Ik vind het echt zo ontzettend laakbaar dat je dit hier in brengt, echt je weet niet wat je doet, je verstandelijke vermogens zijn beperkt of je ben compleet verblindt, anders breng je dit niet in dit topic naar forum.
Echt heel erg ziek.
Omdat ik van mening ben dat er meerdere zaken via een wereldlijke rechter gewenst is en niet via de kerkelijke weg ben ik ..... .
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: Vandaag, 13:31
helma schreef: Vandaag, 13:07 Vorige week in het nieuws:

In Arnhem krijgt een ondernemer uit Opheusden 20 maanden cel omdat hij jarenlang (andersbegaafde) jongens van 13 tot 16 misbruikt heeft op zijn bedrijf in Dodewaard.

Vóórdat de rechter eraan te pas kwam, zat de man bij de dominee. En daar werd het binnenskamers afgehandeld: geen jeugdwerk meer, niet naar het Avondmaal, en een brief naar een slachtoffer dat de dader spijt had en schuld wilde belijden....

In de rechtszaal klapte de dader dicht.... Alles werd ontkend en de jongens kregen zelf de schuld. Toen was meteen duidelijk: het “berouw” waar de dominee zo van overtuigd was, was niets waard....

Misbruik is geen zonde die je met een pastoraal gesprek oplost. Het is een misdrijf. Door de dader een veilig plekje te geven om te “belijden” en de politie buiten spel te laten, beschermt de kerk de dader en blijven slachtoffers in de kou staan.
En het gebeurt véél te vaak.
Het alleen al suggereren hier maakt me al boos.

Gerechtigheid betekent dat er récht moet geschieden. Daarin moet juist de kerk een voorbeeld zijn omdat het zo ook werkt in Gods koninkrijk.
Er wordt niet over zonde heengestapt als God handelt met zondaren. Er is alleen genade in een weg van recht.

En de kans op herhaling is veel te groot als daders de hand boven het hoofd gehouden wordt.
Bovendien wordt de schade bij slachtoffers groter door victim blaming. En is het bijzonder schadelijk als het slachtoffer het gevoel krijgt dat de dader pastorale aandacht en barmhartigheid ontvangt ten kóste van haar/zijn gevoelens.
Dat maakt de pijn en de eenzaamheid nog groter.

Ik word hier zó boos over.

Eens, en echt berouw is ook je hoofd op het hakblok leggen en de strafrechtelijke consequenties zonder tegenstribbelen ondergaan. En het is inderdaad een misdrijf die door de overheid bestraft dient te worden.
Het probleem zit hem dan natuurlijk ook bij zo'n dominee die op zijn zachtst gezegd nogal onnozel is.
DDD

Bericht door DDD »

mvdb schreef: Vandaag, 13:48 Zomaar een oprechte vraag: wordt er in de preek weleens expliciet aandacht besteed aan deze problematiek, bijv. bij de behandeling van het Onze Vader of het 5e gebod?
Zelf heb ik de ervaring dat het vroeger ook wel benoemd werd, maar de laatste jaren nog wel explicieter.

Naast een zwaar beschadigd Godsbeeld bij een slachtoffer, ontkracht je je boodschap ook door de dader middels vergeving een escape te bieden. Als de zonde werkelijk zo verschrikkelijk is dat Gods Zoon naar de aarde moest komen om te lijden en te sterven, en je laat een slachtoffer makkelijk wegkomen onder het mom van vergeving, dan breek je actief af wat je verkondigt.
Ja, ik hoor dat regelmatig, in verschillende kerkelijke gemeenten.
Plaats reactie