Daarom de grens stellen op 67 %Jantje schreef:Welnee. Als de mansleden met 52% van de stemmen besluit dat het voornemen van beroep door kan gaan, heb je nog steeds een meerderheid. Dus als er dan door de kerkenraad een dominee wordt voorgesteld die een kleine minderheid van de gemeente niet welgevallig is, behoudt je precies hetzelfde probleem. En misschien nog wel een groter probleem, omdat er geen andere optie is.DDD schreef:Ik wilde dat dat in de Gereformeerde Gemeenten ook zo was. Dat voorkomt dat gemeenten genoegen nemen met een suboptimale oplossing en er heibel komt of erger.
Overigens is er bij mij niet snel een suboptimale optie, dus ik schrijf bovenstaande even vanuit jouw optiek.
Beroepingswerk discussie [5]
-
Re: Beroepingswerk discussie [5]
Gemakshalve ga je er maar van uit dat onder de vrouwen en de jongeren dezelfde 52% voor is.Jantje schreef:Welnee. Als de mansleden met 52% van de stemmen besluit dat het voornemen van beroep door kan gaan, heb je nog steeds een meerderheid. Dus als er dan door de kerkenraad een dominee wordt voorgesteld die een kleine minderheid van de gemeente niet welgevallig is, behoudt je precies hetzelfde probleem. En misschien nog wel een groter probleem, omdat er geen andere optie is.DDD schreef:Ik wilde dat dat in de Gereformeerde Gemeenten ook zo was. Dat voorkomt dat gemeenten genoegen nemen met een suboptimale oplossing en er heibel komt of erger.
Overigens is er bij mij niet snel een suboptimale optie, dus ik schrijf bovenstaande even vanuit jouw optiek.
Bij voornemen beroep is er geen sprake van een stemming.Jantje schreef:Welnee. Als de mansleden met 52% van de stemmen besluit dat het voornemen van beroep door kan gaan, heb je nog steeds een meerderheid. Dus als er dan door de kerkenraad een dominee wordt voorgesteld die een kleine minderheid van de gemeente niet welgevallig is, behoudt je precies hetzelfde probleem. En misschien nog wel een groter probleem, omdat er geen andere optie is.DDD schreef:Ik wilde dat dat in de Gereformeerde Gemeenten ook zo was. Dat voorkomt dat gemeenten genoegen nemen met een suboptimale oplossing en er heibel komt of erger.
- Delftenaar
Een voornemen tot beroep wil zeggen dat een gemeente de desbetreffende predikant gewoon wil beroepen. Alleen is er dan nog een week ruimte voor gemeenteleden om bezwaar te maken indien zij menen dat niet de juiste kerkrechtelijke weg is bewandeld.
Meestal is dat niet het geval en gaat het beroep een week later gewoon in. Incidenteel zijn er bezwaren en dat kan dan kenbaar gemaakt worden.
Het gaat daarbij echt om bezwaren van kerkrechtelijke aard. Als jij als gemeentelid bezwaar maakt omdat je het jammer vind dat dominee x beroepen wordt terwijl je liever dominee y hoort zul je geen gehoor vinden: dat is aan de beroepingscommissie c.q. kerkenraad.
Maar als je als gemeentelid meent dat de kerkenraad in de beroepingsprocedure niet gehandeld heeft volgens hoofdstuk 2, artikel 6, lid 5 uit de kerkorde (de nummers zijn willekeurig als voorbeeld) kun je eventueel bezwaar maken.
Meestal is dat niet het geval en gaat het beroep een week later gewoon in. Incidenteel zijn er bezwaren en dat kan dan kenbaar gemaakt worden.
Het gaat daarbij echt om bezwaren van kerkrechtelijke aard. Als jij als gemeentelid bezwaar maakt omdat je het jammer vind dat dominee x beroepen wordt terwijl je liever dominee y hoort zul je geen gehoor vinden: dat is aan de beroepingscommissie c.q. kerkenraad.
Maar als je als gemeentelid meent dat de kerkenraad in de beroepingsprocedure niet gehandeld heeft volgens hoofdstuk 2, artikel 6, lid 5 uit de kerkorde (de nummers zijn willekeurig als voorbeeld) kun je eventueel bezwaar maken.
Daarvan zou ik wensen dat dat in de Gereformeerde Gemeenten zo was.refo schreef:Gemakshalve ga je er maar van uit dat onder de vrouwen en de jongeren dezelfde 52% voor is.Jantje schreef:Welnee. Als de mansleden met 52% van de stemmen besluit dat het voornemen van beroep door kan gaan, heb je nog steeds een meerderheid. Dus als er dan door de kerkenraad een dominee wordt voorgesteld die een kleine minderheid van de gemeente niet welgevallig is, behoudt je precies hetzelfde probleem. En misschien nog wel een groter probleem, omdat er geen andere optie is.DDD schreef:Ik wilde dat dat in de Gereformeerde Gemeenten ook zo was. Dat voorkomt dat gemeenten genoegen nemen met een suboptimale oplossing en er heibel komt of erger.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
Leg es uit hoe dat zit met een ongehuwde vrouw? En bij de gehuwde: gaat zij bij het ja-woord direct zo over beroepingswerk denken als haar echtgenoot?Jantje schreef:Man en vrouw zijn één.
Ik snap de reacties niet. Als er genoeg kandidaten zijn, dan is er minder druk om te beroepen voor het geval iemand wat minder goed past. Dat is toch een vrij duidelijk feit?
Dat komt doordat niet helemaal duidelijk was waar je op reageerde. De reactie direct voor die van jou ging over het begrip ´voornemen tot beroep´. Daar gaan de verdere reacties dus ook weer over ;-)DDD schreef:Ik snap de reacties niet. Als er genoeg kandidaten zijn, dan is er minder druk om te beroepen voor het geval iemand wat minder goed past. Dat is toch een vrij duidelijk feit?
Blijkbaar had jij het over een reactie eerder.
Sterker nog: ik reageerde onduidelijk, want ik reageerde inderdaad op de eerstvorige bijdrage. Ik zal dat even verbeteren, want zo slaat het inderdaad nergens op.
Dus de vrouw mag stemmen als de man legitiem afwezig is, ze zijn immers één?Jantje schreef:Man en vrouw zijn één.

-
- Verbannen
Hollander schreef:Dus de vrouw mag stemmen als de man legitiem afwezig is, ze zijn immers één?Jantje schreef:Man en vrouw zijn één.

Ik bedoel dat de eindbeslissing altijd aan de man hoort te zijn.
Maar in de praktijk lijkt het vaak andersom te zijn, is mijn stellige indruk. Het zou razend interessant zijn om daar een onderzoek naar te doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Ik heb al vaker gezegd dat jij te weinig citeert wanneer het wel zou moeten. Sommigen citeren hele lappen tekst, terwijl jij dat te weinig doet. Dat is niet zo handig in een discussie.DDD schreef:Sterker nog: ik reageerde onduidelijk, want ik reageerde inderdaad op de eerstvorige bijdrage. Ik zal dat even verbeteren, want zo slaat het inderdaad nergens op.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Ik reageer nu eventjes op je gewijzigde post.DDD schreef:Ik wilde dat er in de Gereformeerde Gemeenten ook een overschot aan kandidaten was. Dat voorkomt dat gemeenten genoegen nemen met een suboptimale oplossing en er heibel komt of erger.
Ik deel deze visie niet. Het gebeurt geregeld dat het halve forum valt over de ligging van een bepaalde kandidaat en dat soms zelfs het al dan niet dragen van een preekjas of jacquet al genoeg zou zeggen over welke ligging de student heeft. Meestal komen de studenten er maar bekaaid vanaf. Zeker in de gemeenten waarvan ik denk dat jij op doelt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Stop toch eens op met het benadrukken van die anachronistische gebruiken in jouw kerk.Jantje schreef: Maar in de praktijk lijkt het vaak andersom te zijn, is mijn stellige indruk. Het zou razend interessant zijn om daar een onderzoek naar te doen.