Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:Zondagmorgen: Handelingen 2:1-4.
Thema: het Pinksterfeest te Jeruzalem.

Drie gedachten:
1. Vervulling.
2. Verwondering.
3. Verkondiging.

Zondagmiddag: Heidelbergse Catechismus Zondag 23, vraag en antwoord 61.

Maandagmorgen: Handelingen 2:44
En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen

Drie gedachten:
1. De gemeenschap des geloofs;
2. De gemeenschap der heiligen;
3. De gemeenschap van het stoffelijke.
De preken van zondagavond (het was de avonddienst zoals wij tenminste zeggen) en
van maandagmorgen heb ik ook beluisterd. Het zou wel heel vreemd zijn als een andere
predikant precies dezelfde preken had gedaan met dezelfde punten.

ZONDAG 23 vraag en antw. 61 had bij ons als thema:
HET WERK VAN DE HEILIGE GEEST IN DE RECHTVAARDIGMAKING
1. De onwaardigheid van het geloof
2. De volkomen waardigheid uit het geloof
4. De toe-eigening door het geloof

Hier werden toch wel alle remonstrantse gronden van vandaag de dag blootgelegd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ZWP

Bericht door ZWP »

-DIA- schreef: Hier werden toch wel alle remonstrantse gronden van vandaag de dag blootgelegd.
...en kwam je er zelf niet slecht vanaf?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ZWP schreef:
-DIA- schreef: Hier werden toch wel alle remonstrantse gronden van vandaag de dag blootgelegd.
...en kwam je er zelf niet slecht vanaf?
Wie zal zijn hand in zijn boezem steken en die er niet melaats uithalen?
Maar wat zou het zijn als de Heere ons deze prediking zou onthouden?
Hebben we dan wat te zeggen? Hij is zo vrij waar hij het Woord zendt
en tot wie. En ... Zijn Woord zal niet ledig tot Hem wederkeren, maar het
zal doen wat Hem behaagd. Voor mij, voor u, voor jou, is het een reuke
des levens ten leven, of een reuke des doods ten dode.
Maar zoekt, zoekt, zet alles op alles voor zo'n ontdekkende prediking,
want mensen, wij hebben zo'n bedrieglijk hart, en geloof mij, je hoort als
je ouder wordt wel eens honden blaffen die je je leven nog nooit
gehoord hebt.

Nog even een vraagje als het mag: Waartoe vroeg u dit? Weet u een weinig
van de diepte van 's mensen bestaan? Dan zou ik wel eens wat met u willen
spreken. Maar we kunnen elkaar niet helpen. Maar anderzijds, God werkt wel
middelijk.
ZWP

Bericht door ZWP »

-DIA- schreef: Nog even een vraagje als het mag: Waartoe vroeg u dit? Weet u een weinig
middelijk.
Waartoe? Vaak is prediking die wij willen horen, niet de prediking die we nodig hebben…
Dat geldt overigens voor alle kerken, licht of zwaar, dat we tevreden zijn met het feit dat anderen (remonstranten in dit geval) op hun nummer worden gezet. Mag je dan dwalingen niet benoemen? Lijkt me wel, maar als er aan het einde nog ruimte overblijft voor een opmerking zoals geplaatst, vraag ik me af of dat de centrale boodschap was.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ZWP schreef:
-DIA- schreef: Nog even een vraagje als het mag: Waartoe vroeg u dit? Weet u een weinig
middelijk.
Waartoe? Vaak is prediking die wij willen horen, niet de prediking die we nodig hebben…
Dat geldt overigens voor alle kerken, licht of zwaar, dat we tevreden zijn met het feit dat anderen (remonstranten in dit geval) op hun nummer worden gezet. Mag je dan dwalingen niet benoemen? Lijkt me wel, maar als er aan het einde nog ruimte overblijft voor een opmerking zoals geplaatst, vraag ik me af of dat de centrale boodschap was.
Dat is waar, en daarom verwekt een ontdekkende en ontgrondende prediking altijd vijandschap
bij de natuurlijke mens. Ook al voelt men wel eens dat het de waarheid is. Dan verwerpt men
moedwillig deze prediking.
En men zal er ooit, vroeg of laat achter komen wat men heeft verworpen. En als men er nu
achter mag komen aan deze zijde van de dood, dan is het een wonder, want we zijn alleen van
de waarheid afgekeerd met een eeuwige afkering.
Als het mag worden wat de man naar Gods hart zei: "De rechtvaardige sla mij, het
zal weldadigheid zijn; en hij bestraffe mij, het zal olie des hoofds zijn, het zal mijn hoofd
niet breken; want nog zal ook mijn gebed voor hen zijn in hun tegenspoeden
."
Dan willen we ontdekt worden, en anders vlieden we ervan. Dan luisteren we niet meer voor
een ander. maar dan wordt het persoonlijk. En nu leert de ervaring wel, dat degenen die zich
aan het Woord stoten ook vaak veel durven zeggen. Laten we dat maar niet uitbreiden.
Een ieder, u, ik wij allemaal hebben ons persoonlijk zeer nauw te onderzoeken. Laten dan
maar niet naar onze buurman kijken. Dat is nooit profijtelijk.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
ZWP schreef:
middelijk.
Dat is waar, en daarom verwekt een ontdekkende en ontgrondende prediking altijd vijandschap
bij de natuurlijke mens. Ook al voelt men wel eens dat het de waarheid is. Dan verwerpt men
En men zal er ooit, vroeg of laat achter komen wat men heeft verworpen. En als men er nu
achter mag komen aan deze zijde van de dood, dan is het een wonder, want we zijn alleen van
Als het mag worden wat de man naar Gods hart zei: "De rechtvaardige sla mij, het
zal weldadigheid zijn; en hij bestraffe mij, het zal olie des hoofds zijn, het zal mijn hoofd
."
Dan willen we ontdekt worden, en anders vlieden we ervan. Dan luisteren we niet meer voor
een ander. maar dan wordt het persoonlijk. En nu leert de ervaring wel, dat degenen die zich
aan het Woord stoten ook vaak veel durven zeggen. Laten we dat maar niet uitbreiden.
Een ieder, u, ik wij allemaal hebben ons persoonlijk zeer nauw te onderzoeken. Laten dan
Heb je de bijdrage van zwp eigenlijk wel gelezen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
ZWP schreef:
middelijk.
."
Heb je de bijdrage van zwp eigenlijk wel gelezen?
Indien hij/zij erom verlegen is zal ik dat wel beantwoorden.
Opkomen voor uw naaste is goed, maar laten we eerst even wachten of hij/zij daar
nog echt behoefte aan heeft.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Vandaag is het Zondag Trinitatis.
De verkondiging ging over Handelingen 2:14-40.
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Handelingen 2:37 (ds. W.C. Lamain)
Psalm 56:9-12 (ds. G.J. van Aalst)
Zondag 22 H.C. (ds. A. Hoogerland)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Handelingen 5:1-11 (ds. G.M. de Leeuw)
DE ZONDE TEGEN DE HEILIGE GEEST
1. Het terrein van deze zonde
2. Het ware karakter van deze zonde
3. Daar is geen weg terug
4. Daar is een Goddelijke bewaring voor deze zonde

Exodus 10:4 (ds. Chr. van der Poel)
DE ACHTSTE PLAAG: SPRINKHANEN IN GEHEEL EGYPTELAND
1. Mozes' woord in 's Heeren Naam
2. De weigering van Farao
3. De vervulling van 's Heeren Woord

2 Timotheus 4:6-8 (ds. Chr. van Dam)
PAULUS' NADERENDE EINDE
1. De tijd zijner ontbinding
2. De strijd zijner bediening
3. De kroon zijner overwinning
Desiree

Bericht door Desiree »

Handelingen 3. Uit mijn hoofd vers 3 t/m 8. Petrus en Johannes en de lamme man.

Geweldig, wat een preek! Al had de preek 5 uur geduurd, dan nog had ik het volgehouden. Realistisch maar ook vol verwachting. Schitterend.. en zo puur. De mens valt er tussenuit, je hoort wel de manier van omgang met God door de preek heen, maar dat vond ik juist fijn.

Tjonge.. wat een onverdiende zegen, zo'n preek. Om nog lang over na te denken.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Handelingen 3. Uit mijn hoofd vers 3 t/m 8. Petrus en Johannes en de lamme man.

Geweldig, wat een preek! Al had de preek 5 uur geduurd, dan nog had ik het volgehouden. Realistisch maar ook vol verwachting. Schitterend.. en zo puur. De mens valt er tussenuit, je hoort wel de manier van omgang met God door de preek heen, maar dat vond ik juist fijn.

Tjonge.. wat een onverdiende zegen, zo'n preek. Om nog lang over na te denken.
Dat is het wonder! Dan valt de mens weg, dan valt de prediker weg, dan valt de tijd weg,
en als dan het AMEN klink is het of je tot de harde werkelijkheid terugkeert.
Dan zou je wel eens een tabernakel in de kerk willen bouwen, en dan is het goed om daar
te zijn.
Wat kan het Woord een beslag leggen, als de Geest er in meekomt. Maar anderzijds, wat
kan de satan er snel weer bij zijn om de gedachten bij wat anders te bepalen....
Zo is het toch vaak?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:Handelingen 5:1-11 (ds. G.M. de Leeuw)
Ik ben wel benieuwd naar deze uitleg, want DÉ ZONDE tegen de Heilige Geest bestaat niet, wel de "LASTERING van de Geest", of het "SPREKEN tegen de Geest" (Mattheus 12).
Dit lijkt een klein verschil, maar is voor veel mensen (waaronder ikzelf) een lange tijd een bron geweest van onnodige verwarring hierover.

En dan is het nog helemaal niet zo eenvoudig om de duiden wat dit precies betekend.

Voor mij is het de vraag of Ananias en Saffira de Heilige Geest 'gelasterd' hebben; Petrus zegt dat ze "tegen de Heilige Geest gelogen" hebben, en dat is wat anders dan lasteren.
En lasteren betekend in deze zin "opzettelijk, tegen beter weten in, lasteren van de Heilige Geest". Want Paulus had ook God gelasterd, maar het is hem vergeven omdat hij het onwetend, in ongeloof gedaan had (1Tim1,13).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Handelingen 5:1-11 (ds. G.M. de Leeuw)
Ik ben wel benieuwd naar deze uitleg, want DÉ ZONDE tegen de Heilige Geest bestaat niet, wel de "LASTERING van de Geest", of het "SPREKEN tegen de Geest" (Mattheus 12).
Dit lijkt een klein verschil, maar is voor veel mensen (waaronder ikzelf) een lange tijd een bron geweest van onnodige verwarring hierover.

En dan is het nog helemaal niet zo eenvoudig om de duiden wat dit precies betekend.

Voor mij is het de vraag of Ananias en Saffira de Heilige Geest 'gelasterd' hebben; Petrus zegt dat ze "tegen de Heilige Geest gelogen" hebben, en dat is wat anders dan lasteren.
En lasteren betekend in deze zin "opzettelijk, tegen beter weten in, lasteren van de Heilige Geest". Want Paulus had ook God gelasterd, maar het is hem vergeven omdat hij het onwetend, in ongeloof gedaan had (1Tim1,13).

Het lasteren tegen de Heilige Geest is ook zonde tegen de Heilige Geest. Deze mensen
wilden onder een valse schijn het werk van de Heilige Geest nadoen. Dit gebeurde
opzettelijk met voorbedachte rade, want zij waren beiden overeengekomen. Petrus
zegt niet: Wat heb je gedaan? Maar hij moet meteen het oordeel uitspreken, zonder
dat ze nog een woord konden tegenspreken.
Ik zal even proberen wat punten uit de preek naar voren te halen.

Het terrein waar deze zonde alleen maar kan plaatsvinden onder de zuivere Waarheid
waarin de Heilige Geest is.

Het karakter van deze zonde is zo gruwelijk. Ds. gaf één voorbeeld wat hij had mee-
gemaakt. De omstanders werden er allemaal koud van.
Hier gaat iemand zo ver, dat hij tegen de Werkmeester van de overtuiging ingaat.
De Heilige Geest wordt hier gelasterd, dwz. tegen Hem wordt gezondigd.
Nu laat Hij, de Werkmeester van de overtuiging en het ware geloof, die persoon
aan zichzelf over. Hij zal nooit meer tot berouw kunnen komen, want de Heilige
Geest wil, eerbiedig gezegd, geen contact meer met zo'n mens. Voor zo'n mens
mag ook niet meer gebeden worden.

Hier is geen weg meer terug want deze zonde is met volle overtuiging tegen eigen
consciëntie in begaan. Zie hoe Judas, hoewel hij niet zo nadrukkelijk de zonde tegen
de Heilige Geest heeft gedaan, aan zijn einde kwam. Al zijn ingewanden werden
uitgestort, en het werd een ieder bekend. De ingewanden wil zeggen, het innerlijke
wat in zijn hart was kwam openbaar.

Ten vierde merken we steeds weer op, dat de ware vromen steeds beducht zijn om
deze zonde te doen. En er ook mee worden aangevallen dat ze deze hebben begaan.
Zolang hiermee wordt geworsteld hebben ze deze zonde niet gedaan, want degene
die ze wel gedaan heeft, die is zodanig verhardt dat hij er niet meer voor schrikt,
en hij weet innerlijk dat er voor hem in eeuwigheid geen genade meer is.

De duivelse aanvechtingen zijn dan in feite een bewijs en tevens een troost
dat zij deze zonde niet begaan hebben. En daar bewaart God de Zijnen ook voor.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

OK, dat is inderdaad een uitleg hierover, die ik meer gehoord heb. Maar ik denk niet, dat dit helemaal klopt.
  • álle zonden kunnen de mensen vergeven worden, ook álle zonden tegen de Heilige Geest, behalve..
  • .. de lastering tegen de Geest, dat is: tegen beter weten in, tegen je geweten in, het werk van God, benoemen als het werk van de satan. Met je volle bewustzijn, bij het zien van Jezus' werk op aarde, tóch Jezus een duivel noemen.
  • Er is dan geen vergeving voor je, niet omdat je daar te slecht voor bent, maar omdat je helemaal geen vergeving wílt. Niet God wijst jou af, maar jij wijst God af.
Zie ook de uitleg van Prof. Wim Verboom hierover.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gesloten