Gelezen, gedacht, gehoord...

huisman

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
Isala schreef:Als iemand tot geloof komt, gebeurt dat door de geestelijke zegening die voortvloeit uit het verbond met Abraham, dat is Christus. Maar niet in het fysieke verbond (het volk en het land), waarvan de besnijdenis met handen het teken is.
Het verbond met Abraham heeft twee delen: een geestelijk deel en een fysiek deel. Het doopformulier maakt dit onderscheid niet?

Galaten 3:14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.
Het fysieke verbond was de schaduwachtige afbeelding van het nieuwe verbond. Dus ook de besnijdenis had ten diepste een geestelijke betekenis. Die betekenis werd echter alleen vervuld bij de ware gelovigen.
Zo dat lijkt erg op de doop. ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Zo dat lijkt erg op de doop. ;)
Je zegt het verkeerd: wat voor de besnijdenis gold, wordt - m.i. ten onrechte - op de doop toegepast. :)
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 06 apr 2022, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Susanna

Bericht door Susanna »

Posthoorn schreef:
Susanna schreef:Paulus maakt een scheiding tussen fysieke en geestelijke besnijdenis. Een nauwe analogie tussen fysieke besnijdenis en doop is er niet. Anders zou Timotheus niet besneden mogen te worden. Denk je ook niet dat het onderscheid tussen het fysieke en het geestelijke, dat Paulus zo duidelijk ziet, vervaagd als je zegt dat de doop de besnijdenis vervangt?
Paulus legt zelf een duidelijk link tussen de (geestelijke) besnijdenis en de doop: Kol. 2:

10 En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht;
11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.

Er is dus een indirect verband tussen de besnijdenis en de doop. Via Christus.
Ik heb het eigenlijk over die tekst. Dat er een direct verband tussen de geestelijke besnijdenis en de doop waar Paulus het over heeft. Er is echter geen gelijkwaardig verband tussen de fysieke besnijdenis en en doop. Doop en geestelijke besnijdenis zijn verbonden met geestelijke reiniging en nieuw leven. De vervanging en vervulling van de besnijdenis is de geestelijke besnijdenis.
Laatst gewijzigd door Susanna op 06 apr 2022, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Susanna schreef:Ik heb het eigenlijk over die tekst. Dat er een direct verband tussen de geestelijke besnijdenis en de doop waar Paulus het over heeft. Er is echter geen gelijkwaardig verband tussen de fysieke besnijdenis en en doop. Doop en geestelijke besnijdenis zijn verbonden met geestelijke reiniging en nieuw leven. De vervanging en vervulling van de besnijdenis is de geestelijke besnijdenis.
Klopt. Daarom zeg ik ook dat er een indirect verband is tussen besnijdenis en doop. Zoals er dus ook een indirect verband is tussen pascha en het avondmaal. Daarom is dat ook geen andere discussie, zoals Tiberius eerder stelde.
Susanna

Bericht door Susanna »

Adagio schreef:
Forummer schreef:
Adagio schreef:Als het lukt om door een getuigenis af te leggen, God genade te laten geven (als het ware door middel van het sacrament), dan is het te begrijpen dat men niet gaat uitkijken wanneer dat God Zelf getuigt, en dus kinderdoop verwerpt. Stel je voor dat God dan niet van vrede getuigt, maar van oordeel en uitbranding, zoals in Jesaja 4: 4 "Als de Heere zal afgewassen hebben den drek der dochteren Sions, en de bloedschulden van Jeruzalem zal verdreven hebben uit derzelver midden, door den Geest des oordeels en door den Geest der uitbranding."
Wat wil je hiermee zeggen?
Natuurlijk kunnen wij door een getuigenis af te leggen geen genade geven, het geven van genade i immers voorbehouden aan God Zelf. Wel kunnen wij door een getuigenis af te leggen goed spreken van onze God.
Eens hoor, maar je vraagt je daarom ook wel eens af, hoe een getuigenis eruit ziet, dat in geval van Jesaja 4:4 gaat over oordeel en uitbranding. Want het afwassen van de drek en het verdrijven van de bloedschulden vind je toch niet gering? En dat zal op Zijn tijd toch altijd doen getuigen van die Geest, Die oordeelt en uitbrandt.
Hoe zo'n getuigenis eruit ziet?

Lukas 8. Keer weder naar uw huis, en vertel, wat grote dingen u God gedaan heeft. En hij ging heen door de gehele stad, verkondigende, wat grote dingen Jezus hem gedaan had.

Ik denk ook aan Psalm 71: Mijn mond zal Uw gerechtigheid vertellen, den gansen dag Uw heil; hoewel ik de getallen niet weet. Ik zal heengaan in de mogendheden des Heeren HEEREN; ik zal Uw gerechtigheid vermelden, de Uwe alleen. O God! Gij hebt mij geleerd van mijn jeugd aan, en tot nog toe verkondig ik Uw wonderen. Daarom ook, terwijl de ouderdom en grijsheid daar is, verlaat mij niet, o God, totdat ik dezen geslachte verkondige Uw arm, allen nakomelingen Uw macht.

Paulus zegt: "Schaam u dan niet voor de getuigenis onzes Heeren, noch voor mij, die Zijn gevangene ben; maar lijd verdrukkingen met het Evangelie naar de kracht Gods."

De Heere vraagt het van Zijn kinderen en Hij belooft hulp van de Heilige Geest.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Neem het maar van mij aan zodra de mens zijn mond opent het tot eer van hemzelf is zeker als hij erbij zegt dat alleen God de eer moet krijgen.
Daarom heb ik ook zo’n hekel aan toespraken in de kerk. Bij afscheid of intrede of bevestiging ambtsdragers enz. Met al de goede en vrome bedoelingen gaat het om de eer van mensen.
Predik het Woord tijdig en ontijdig .
Ik heb hier wel even over nagedacht. Maar ik denk dat je hiermee toch te cynisch kijkt. Het zou goed zijn om je af te vragen of dit nu is omdat je zo diep ontdekt bent aan je eigen zondige aard, of meer omdat je weinig verwachtingen van anderen hebt.

In ieder geval: er zijn ook veel gelovigen die wél de eer van God op het oog hebben. Niet volkomen. En ook niet altijd op de goede manier. Maar dat de meeste gelovigen vooral op eigen eer uit zouden zijn, is echt een enorme vergissing. Als iemand werkelijk uit Gods liefde leeft, dan is hij niet zo druk meer met zijn eigen eer hoor. En dat geldt ook voor dominees.

Als ze wel druk zijn met hun eigen eer, dan merk je dat vaak al snel, is mijn idee.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
Neem het maar van mij aan zodra de mens zijn mond opent het tot eer van hemzelf is zeker als hij erbij zegt dat alleen God de eer moet krijgen.
Daarom heb ik ook zo’n hekel aan toespraken in de kerk. Bij afscheid of intrede of bevestiging ambtsdragers enz. Met al de goede en vrome bedoelingen gaat het om de eer van mensen.
Predik het Woord tijdig en ontijdig .
Ik heb hier wel even over nagedacht. Maar ik denk dat je hiermee toch te cynisch kijkt. Het zou goed zijn om je af te vragen of dit nu is omdat je zo diep ontdekt bent aan je eigen zondige aard, of meer omdat je weinig verwachtingen van anderen hebt.

In ieder geval: er zijn ook veel gelovigen die wél de eer van God op het oog hebben. Niet volkomen. En ook niet altijd op de goede manier. Maar dat de meeste gelovigen vooral op eigen eer uit zouden zijn, is echt een enorme vergissing. Als iemand werkelijk uit Gods liefde leeft, dan is hij niet zo druk meer met zijn eigen eer hoor. En dat geldt ook voor dominees.

Als ze wel druk zijn met hun eigen eer, dan merk je dat vaak al snel, is mijn idee.
Eens @DDD en bedankt voor de correctie. Ik was inderdaad te cynisch maar blijf wel voorzichtig met al die God erende getuigenissen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Quote: Het gevaar van woke schuilt in de uiterst dwangmatige oplegging van een alternatief en vaak ronduit absurd wereldbeeld.

https://www.rd.nl/artikel/971581-laat-w ... ijk-worden

Het artikel had meer argumenten kunnen bevatten, maar elk tegengeluid tegen deze perverse ideologie is welkom.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Quote: Het gevaar van woke schuilt in de uiterst dwangmatige oplegging van een alternatief en vaak ronduit absurd wereldbeeld.

Het artikel had meer argumenten kunnen bevatten, maar elk tegengeluid tegen deze perverse ideologie is welkom.
Zouden we geen voortekenen zien van de openbaring van de antichrist? De tekenen der tijden zijn niet voor niets geschreven, we hebben daar ook acht op te slaan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
J.C. Philpot

-DIA- schreef:Zouden we geen voortekenen zien van de openbaring van de antichrist? De tekenen der tijden zijn niet voor niets geschreven, we hebben daar ook acht op te slaan.
Of het iets te maken heeft met de antichrist, daar heb ik geen licht over. Ik weet wel dat deze ideologie in veel gevallen antichristelijke vormen aanneemt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Zouden we geen voortekenen zien van de openbaring van de antichrist? De tekenen der tijden zijn niet voor niets geschreven, we hebben daar ook acht op te slaan.
Of het iets te maken heeft met de antichrist, daar heb ik geen licht over. Ik weet wel dat deze ideologie in veel gevallen antichristelijke vormen aanneemt.
Zien we niet overal een omdraaiing van vrijwel alle normen en waarden? Praten we niet vrijwel allemaal recht wat krom is?
J.C. Philpot

-DIA- schreef:Zien we niet overal een omdraaiing van vrijwel alle normen en waarden? Praten we niet vrijwel allemaal recht wat krom is?
Absoluut. Al sinds de zondeval.

Genesis 6
5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.

George Whitefield
-DIA-

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Zien we niet overal een omdraaiing van vrijwel alle normen en waarden? Praten we niet vrijwel allemaal recht wat krom is?
Absoluut. Al sinds de zondeval.

Genesis 6
5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.
Bedoelt u: Want van dien dag dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping? (zie 2 Petrus 3). Daar ga ik niet van uit.
Berouwen is vanzelf menselijkerwijs van God gesproken. Dan kunnen we toch wel zeggen dat we de werken van de duivel hierin zien?
Ararat

Bericht door Ararat »

J.C. Philpot schreef:Quote: Het gevaar van woke schuilt in de uiterst dwangmatige oplegging van een alternatief en vaak ronduit absurd wereldbeeld.

Men appelleert aan angst en "De kern van woke is drang en dwang door sociale controle. Het misplaatst aanpraten van een schuldgevoel. De woke-individualisten dringen dit schuldgevoel aan anderen op."
Vindt dit tot nog toe alleen plaats door individuen, of is er al sprake van drang en dwang vanuit overheden of gezaghebbende instanties?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef:

Men appelleert aan angst en "De kern van woke is drang en dwang door sociale controle. Het misplaatst aanpraten van een schuldgevoel. De woke-individualisten dringen dit schuldgevoel aan anderen op."
Vindt dit tot nog toe alleen plaats door individuen, of is er al sprake van drang en dwang vanuit overheden of gezaghebbende instanties?
En als dit zich verder doorzet, in hoeverre is er dan nog spraken van godsdienstvrijheid? Denk aan de processen tegen ds Kort. ds. Latzel en een Finse politica?
Plaats reactie