huisman schreef:
Neem het maar van mij aan zodra de mens zijn mond opent het tot eer van hemzelf is zeker als hij erbij zegt dat alleen God de eer moet krijgen.
Daarom heb ik ook zo’n hekel aan toespraken in de kerk. Bij afscheid of intrede of bevestiging ambtsdragers enz. Met al de goede en vrome bedoelingen gaat het om de eer van mensen.
Predik het Woord tijdig en ontijdig .
Ik heb hier wel even over nagedacht. Maar ik denk dat je hiermee toch te cynisch kijkt. Het zou goed zijn om je af te vragen of dit nu is omdat je zo diep ontdekt bent aan je eigen zondige aard, of meer omdat je weinig verwachtingen van anderen hebt.
In ieder geval: er zijn ook veel gelovigen die wél de eer van God op het oog hebben. Niet volkomen. En ook niet altijd op de goede manier. Maar dat de meeste gelovigen vooral op eigen eer uit zouden zijn, is echt een enorme vergissing. Als iemand werkelijk uit Gods liefde leeft, dan is hij niet zo druk meer met zijn eigen eer hoor. En dat geldt ook voor dominees.
Als ze wel druk zijn met hun eigen eer, dan merk je dat vaak al snel, is mijn idee.