Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 06 apr 2022, 11:21
Het HA is in ieder geval niet in plaats van de besnijdenis gekomen. 

Wat wil je hiermee zeggen?Adagio schreef:Als het lukt om door een getuigenis af te leggen, God genade te laten geven (als het ware door middel van het sacrament), dan is het te begrijpen dat men niet gaat uitkijken of God Zelf getuigt. Misschien zou God dan niet van genade getuigen, maar van oordeel en uitbranding, zoals in Jesaja 4: 4 "Als de Heere zal afgewassen hebben den drek der dochteren Sions, en de bloedschulden van Jeruzalem zal verdreven hebben uit derzelver midden, door den Geest des oordeels en door den Geest der uitbranding."
Neem het maar van mij aan zodra de mens zijn mond opent het tot eer van hemzelf is zeker als hij erbij zegt dat alleen God de eer moet krijgen.Forummer schreef:Wat wil je hiermee zeggen?Adagio schreef:Als het lukt om door een getuigenis af te leggen, God genade te laten geven (als het ware door middel van het sacrament), dan is het te begrijpen dat men niet gaat uitkijken of God Zelf getuigt. Misschien zou God dan niet van genade getuigen, maar van oordeel en uitbranding, zoals in Jesaja 4: 4 "Als de Heere zal afgewassen hebben den drek der dochteren Sions, en de bloedschulden van Jeruzalem zal verdreven hebben uit derzelver midden, door den Geest des oordeels en door den Geest der uitbranding."
Natuurlijk kunnen wij door een getuigenis af te leggen geen genade geven, het geven van genade i immers voorbehouden aan God Zelf.
Wel kunnen wij door een getuigenis af te leggen goed spreken van onze God.
Waarbij ik mezelf wel altijd afvraag of ik de eer van God of mijn eigen eer op het oog heb. Wanneer ik er zelf wat mee wil zijn kan ik beter zwijgen, wanneer het tot eer van God is mag ik niet zwijgen.
Nee, dan lees je toch iets anders dan ik bedoel.Ararat schreef: Als ik dat artikel van de 'achterkrant' goed lees zie ik:
- Comrie schrijft iets over 3 soorten kleding.
- In de vroeg-christelijke kerk deed men witte kleding aan bij het dopen.
Jij combineert deze twee zaken en komt tot de conclusie dat alleen geloofsdoop ok is.
Begrijp ik dat goed?
Psalm 66 : 8huisman schreef:Neem het maar van mij aan zodra de mens zijn mond opent het tot eer van hemzelf is zeker als hij erbij zegt dat alleen God de eer moet krijgen.
Nee ik zie de doop als instelling van de Heere Jezus, waarin de Apostelen verder hebben onderwezen.Henk J schreef:Jij ziet de doop dus niet als een nieuwe invulling aan de besnijdenis? Mag je dan wel kinderen dopen waarvan we nog niet met zekerheid kunnen zeggen dat ze geloven?Isala schreef: Er zijn twee doopformulieren in onze kerken: één om op geloof gedoopt te worden (dus bewust), en één om op verbond gedoopt te worden (nog onbewust).
Zoals Comrie het omschrijft, is het mijns inziens heel duidelijk dat er maar één doop is, die laat zien welke de Heere Jezus bedoelt.
Er staan in de Bijbel geen twee verschillende gronden voor de doop.
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. De NT vervulling van de besnijdenis is de besnijdenis van het hart. Dat wordt vervolgens weer afgebeeld door de doop. Dus indirect vervangt de doop wel de besnijdenis. Maar dat gaat alleen via het geloof in Christus.Isala schreef:Als een heiden tot geloof komt wordt hij dus gedoopt en niet besneden, de besnijdenis is niet vervangen door de doop.
Eens hoor, maar je vraagt je daarom ook wel eens af, hoe een getuigenis eruit ziet, dat in geval van Jesaja 4:4 gaat over oordeel en uitbranding. Want het afwassen van de drek en het verdrijven van de bloedschulden vind je toch niet gering? En dat zal op Zijn tijd toch altijd doen getuigen van die Geest, Die oordeelt en uitbrandt.Forummer schreef:Wat wil je hiermee zeggen?Adagio schreef:Als het lukt om door een getuigenis af te leggen, God genade te laten geven (als het ware door middel van het sacrament), dan is het te begrijpen dat men niet gaat uitkijken wanneer dat God Zelf getuigt, en dus kinderdoop verwerpt. Stel je voor dat God dan niet van vrede getuigt, maar van oordeel en uitbranding, zoals in Jesaja 4: 4 "Als de Heere zal afgewassen hebben den drek der dochteren Sions, en de bloedschulden van Jeruzalem zal verdreven hebben uit derzelver midden, door den Geest des oordeels en door den Geest der uitbranding."
Natuurlijk kunnen wij door een getuigenis af te leggen geen genade geven, het geven van genade i immers voorbehouden aan God Zelf. Wel kunnen wij door een getuigenis af te leggen goed spreken van onze God.
Ja met je eens, de besnijdenis van het hart is een besnijdenis zonder handen. ( wedergeboorte)Posthoorn schreef:Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. De NT vervulling van de besnijdenis is de besnijdenis van het hart. Dat wordt vervolgens weer afgebeeld door de doop. Dus indirect vervangt de doop wel de besnijdenis. Maar dat gaat alleen via het geloof in Christus.Isala schreef:Als een heiden tot geloof komt wordt hij dus gedoopt en niet besneden, de besnijdenis is niet vervangen door de doop.
Nee dat neem ik niet van jou aan. Ik vind dat je een behoorlijk negatief beeld van een getuigenis hebt.huisman schreef:Neem het maar van mij aan zodra de mens zijn mond opent het tot eer van hemzelf is zeker als hij erbij zegt dat alleen God de eer moet krijgen.Forummer schreef:Wat wil je hiermee zeggen?Adagio schreef:Als het lukt om door een getuigenis af te leggen, God genade te laten geven (als het ware door middel van het sacrament), dan is het te begrijpen dat men niet gaat uitkijken of God Zelf getuigt. Misschien zou God dan niet van genade getuigen, maar van oordeel en uitbranding, zoals in Jesaja 4: 4 "Als de Heere zal afgewassen hebben den drek der dochteren Sions, en de bloedschulden van Jeruzalem zal verdreven hebben uit derzelver midden, door den Geest des oordeels en door den Geest der uitbranding."
Natuurlijk kunnen wij door een getuigenis af te leggen geen genade geven, het geven van genade i immers voorbehouden aan God Zelf.
Wel kunnen wij door een getuigenis af te leggen goed spreken van onze God.
Waarbij ik mezelf wel altijd afvraag of ik de eer van God of mijn eigen eer op het oog heb. Wanneer ik er zelf wat mee wil zijn kan ik beter zwijgen, wanneer het tot eer van God is mag ik niet zwijgen.
Daarom heb ik ook zo’n hekel aan toespraken in de kerk. Bij afscheid of intrede of bevestiging ambtsdragers enz. Met al de goede en vrome bedoelingen gaat het om de eer van mensen.
Predik het Woord tijdig en ontijdig .
Paulus maakt een scheiding tussen fysieke en geestelijke besnijdenis. Een nauwe analogie tussen fysieke besnijdenis en doop is er niet. Denk je ook niet dat het onderscheid tussen het fysieke en het geestelijke, dat Paulus zo duidelijk ziet, vervaagd als je zegt dat de doop de besnijdenis vervangt?Posthoorn schreef:Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. De NT vervulling van de besnijdenis is de besnijdenis van het hart. Dat wordt vervolgens weer afgebeeld door de doop. Dus indirect vervangt de doop wel de besnijdenis. Maar dat gaat alleen via het geloof in Christus.Isala schreef:Als een heiden tot geloof komt wordt hij dus gedoopt en niet besneden, de besnijdenis is niet vervangen door de doop.
Forummer schreef:In een getuigenis komt de mens vaak niet zo best naar voren.
Paulus legt zelf een duidelijk link tussen de (geestelijke) besnijdenis en de doop: Kol. 2:Susanna schreef:Paulus maakt een scheiding tussen fysieke en geestelijke besnijdenis. Een nauwe analogie tussen fysieke besnijdenis en doop is er niet. Anders zou Timotheus niet besneden mogen te worden. Denk je ook niet dat het onderscheid tussen het fysieke en het geestelijke, dat Paulus zo duidelijk ziet, vervaagd als je zegt dat de doop de besnijdenis vervangt?
Het fysieke verbond was de schaduwachtige afbeelding van het nieuwe verbond. Dus ook de besnijdenis had ten diepste een geestelijke betekenis. Die betekenis werd echter alleen vervuld bij de ware gelovigen.Isala schreef:Als iemand tot geloof komt, gebeurt dat door de geestelijke zegening die voortvloeit uit het verbond met Abraham, dat is Christus. Maar niet in het fysieke verbond (het volk en het land), waarvan de besnijdenis met handen het teken is.
Het verbond met Abraham heeft twee delen: een geestelijk deel en een fysiek deel. Het doopformulier maakt dit onderscheid niet?
Galaten 3:14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.