huisman schreef: ↑Vandaag, 11:54
MidMid schreef: ↑Vandaag, 11:39
huisman schreef: ↑Vandaag, 11:27
Ik zou zeggen kom eens spreken met onze belijdeniscatechisanten. Echt onherkenbaar zoals buitenstaanders spreken over geestelijke worstelingen van jonge mensen.
De CGK zit o.a. in deze crisis vanwege de vervlakking in de prediking. Vanwege de massieve gemeentebeschouwing dat alle belijdende leden ware gelovigen zijn. Vanwege het verbondsautomatisme dat doop, belijdenis, avondmaal vanzelfsprekend op elkaar volgen zonder het wederbarende werk van Gods Geest. Ik kan doorgaan maar je hebt blijkbaar 1953 kanselboodschap gelezen. Herken en erken je die?
Waarom het meteen in het persoonlijke trekken? En hoezo ben ik nu opeens een buitenstaander die spreekt over?
Laat ik het bij mijzelf houden, dat mijn persoonlijke ervaring is (ook binnen de kerk en groep waarin ik belijdenis gedaan heb) dat kerkenraden in dit artikel en de koppeling met het avondmaal ruimte zien en zoeken die volgens mij niet strookt met de gesprekken waarnaar de jaartallen in sub 3 verwijzen.
En v.w.b. de kanselboodschap. Wanneer die zo één op één vandaag de dag opgesteld zou worden, zou ik mij daar niet in kunnen vinden. Maar dat vind ik ook niet verwonderlijk na 73 jaar.
Waar het voor mij misgaat in je opsomming is dat ik de opvatting huldig dat zonder het wederbarende werk van Gods Geest geen belijdenis afgelegd kan worden.
'Vanwege het verbondsautomatisme dat doop, belijdenis, avondmaal vanzelfsprekend op elkaar volgen zonder het wederbarende werk van Gods Geest.'
En als een jongere zegt dat hij/zij ‘lust heeft om de Heere te vrezen’. Zijn/haar leven wil inrichten naar Gods Woord maar nog niet kan zeggen dat hij/zij de vergeving der zonden heeft gesmaakt maar daar naar uitziet en verlangd om belijdenis voor God en Zijn gemeente af te leggen. Begrijp ik het dan goed dat jij zo’n jongere zou weigeren?
De vraag is: waar komt die 'lust om de Heere te vrezen' vandaan? Waar komt het verlangen om je leven in te richten naar Zijn Woord vandaan?
Ik bedoel, er zijn ook veel moslims die deze zaken herkennen. Zij willen graag ontzag hebben voor Allah. En ze willen graag naar de Koran leven. Ze gaan graag naar de moskee.
Dus op zichzelf zeggen deze zaken nog niets. Men moet bevraagd worden op het geloof in Jezus Christus en de bekering. Dus: heeft deze jongere de Heere Jezus Christus al aangenomen (Kol.2:6)?
Als het antwoord 'nee' is, dan is er geen levend geloof aanwezig. Als het antwoord 'weet ik niet' is, dan is dit nog de vraag. En dan zou ik iemand nog een jaar langer belijdenis laten doen. Er moet namelijk levend geloof gevorderd worden, lezen we in de kerkorde.
Ja, en dan kan zo'n jongere (nog) geen belijdenis van het geloof doen. Er moet een verbondenheid met de tweede Persoon van de Drieeenheid zijn. Als er alleen maar een verlangen naar deze verbondenheid is, is dat onvoldoende voor het doen van belijdenis. In dat geval moet men, om een klassiek woord te gebruiken, 'separeren' bij het doen van belijdenis.