huisman schreef:Toch ga jij aan een paar zeer belangrijke punten voorbij.
1. Van Willigen laat zien dat de kinderdoop vanaf de eerste eeuw is gepraktiseerd en dat is in tegenspraak met wat baptisten altijd beweren.
Zeker, maar dat stond tussen ons ook niet ter discussie.
2. Het is natuurlijk waar dat er in de eerste eeuwen van de kerk na Pinksteren zeer vaak volwassenen werden gedoopt. Dat heeft alles te maken met het laatste vers en het laatste woord uit Handelingen "onverhinderd" . Het had dus wel degelijk te maken met de zendingssituatie.
Hier ben ik al op ingegaan in mijn antwoorden aan Luther. Als een kerk vele generaties bestaat, kun je niet meer spreken van een zendingssituatie. Nogmaals, als het daarom ging, had Van Willigen dat niet expliciet vermeld, niet in zijn boek, niet in de interviews en niet in zijn mail aan mij.
3. Dat bij zo'n forse groei van de kerk er zaken misgingen is duidelijk. Wij mogen dankbaar zijn dat de Heilige Geest Augustinus heeft willen gebruiken om de Schriftuurlijke lijn omtrent de doop weer leidend te maken. Er was duidelijk scheefgroei gekomen in de dooppraktijk wat zich uitte in het uitstellen van de doop ( staat ook in van Willigens boek)
Er was scheefgroei in die zin, dat men de doop steeds meer ging uitstellen tot vlak voor het sterven. Maar daar gaat het nu niet om.
Consensus is denk ik toch wel dat beide praktijken naast elkaar bestonden. Blijkens de bronnen leverde dit ook geen problemen op.
Verder vind ik het moeilijk om op basis van een mailwisseling tussen jou en de auteur te discussiëren om twee redenen.
1. Ik ken de hele mailwisseling niet. Het is dus geen openbare bron.
2. Je krijgt antwoorden op jouw vragen maar mijn vragen aan de auteur zouden heel andere zijn.
Het is geen openbare bron. Ik heb mijn vraag voorgelegd, omdat ik zijn boek op dat punt niet helemaal duidelijk vond, en ik heb verteld wat het antwoord is. Je zult me op mijn blauwe ogen moeten geloven. Maar schrijf anders zelf aan Van Willigen:
info@sbvk.nl.