Nee. Wel al zo'n 9 of 10 jongeren die worstelen met de gevolgen van Long Covid. Ik schrik wel van de gevolgen daarvan, al zijn die (hopelijk) tijdelijk. Dus de bangmakerij is m.i. wel degelijk terecht.Bezorgd schreef:Ik ben echt geen corona ontkenner oid. Maar er is veel bangmakerij over jongeren.
Een pol zou wel eens aardig zijn.
Wie kent er mensen onder de 25 die in het ziekenhuis kwamen met Corona?
Ik niet.
Iemand wel?
COVID-19
Re: COVID-19
Moeten gevaccineerden dan toch wel een negatieve test tonen bij cafe's? Ik dacht juist van niet.parsifal schreef:In drukke cafees denk ik dat die kans wel redelijk groot is. Als je echt de besmettingen van niet-gevaccineerden wil voorkomen, verplicht dan testen aan de ingang voor iedereen of laat ook negatief geteste gevaccineerden niet binnen.refo schreef:Het is allemaal kansberekening. De kans dat ze besmet worden door gevaccineerden is niet groot.
De Denen komen in hun onderzoek tot de hoogste bescherming tegen besmetting met Delta. En daar is het grootste deel van de bevolking ook pas in de laatste paar maanden gevaccineerd, terwijl er nu echt sterke aanwijzingen zijn dat de bescherming tegen besmetting afneemt over tijd (net als met natuurlijke immuniteit tegen andere Corona virussen). Het Deense onderzoek geeft nog steeds minder dan 90% bescherming tegen besmetting met Delta. Dat zou grofweg gezegd toch betekenen dat tien gevaccineerden binnen laten riskanter is dan 1 niet gevaccineerde (voor de geteste niet gevaccineerde).merel schreef:Toch blijkt dat uit onderzoeken niet. Weliswaar verwijst mijn link naar een onderzoek van mei 2021 waarin wordt aangegeven dat deze transmissie bij volledig gevaccineerden veel minder speelt, al is het niet helemaal uitgesloten.parsifal schreef:In drukke cafees denk ik dat die kans wel redelijk groot is. Als je echt de besmettingen van niet-gevaccineerden wil voorkomen, verplicht dan testen aan de ingang voor iedereen of laat ook negatief geteste gevaccineerden niet binnen.refo schreef:Het is allemaal kansberekening. De kans dat ze besmet worden door gevaccineerden is niet groot.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mijn fout. Ik bedoel negatief geteste niet-gevaccineerden.Terri schreef:Moeten gevaccineerden dan toch wel een negatieve test tonen bij cafe's? Ik dacht juist van niet.parsifal schreef:In drukke cafees denk ik dat die kans wel redelijk groot is. Als je echt de besmettingen van niet-gevaccineerden wil voorkomen, verplicht dan testen aan de ingang voor iedereen of laat ook negatief geteste gevaccineerden niet binnen.refo schreef:Het is allemaal kansberekening. De kans dat ze besmet worden door gevaccineerden is niet groot.
Erskinees schreef:Nee. Wel al zo'n 9 of 10 jongeren die worstelen met de gevolgen van Long Covid. Ik schrik wel van de gevolgen daarvan, al zijn die (hopelijk) tijdelijk. Dus de bangmakerij is m.i. wel degelijk terecht.Bezorgd schreef:Ik ben echt geen corona ontkenner oid. Maar er is veel bangmakerij over jongeren.
Ik niet.
Iemand wel?
Waar hebben deze jongeren die jij kent dan last van?
benauwdheid, neurologische problemen en longembolieënBezorgd schreef:Erskinees schreef:Nee. Wel al zo'n 9 of 10 jongeren die worstelen met de gevolgen van Long Covid. Ik schrik wel van de gevolgen daarvan, al zijn die (hopelijk) tijdelijk. Dus de bangmakerij is m.i. wel degelijk terecht.Bezorgd schreef:Ik ben echt geen corona ontkenner oid. Maar er is veel bangmakerij over jongeren.
Ik niet.
Iemand wel?
Ken jij jongeren die dit hebben Merel?
De zaken die Merel noemt. Daarbij ook veel concentratieproblemen en oververmoeid na een paar uur werken waardoor ze maar halve dagen kunnen werken of naar school kunnen.Bezorgd schreef:Erskinees schreef:Nee. Wel al zo'n 9 of 10 jongeren die worstelen met de gevolgen van Long Covid. Ik schrik wel van de gevolgen daarvan, al zijn die (hopelijk) tijdelijk. Dus de bangmakerij is m.i. wel degelijk terecht.Bezorgd schreef:Ik ben echt geen corona ontkenner oid. Maar er is veel bangmakerij over jongeren.
Ik niet.
Iemand wel?
Dat het een rotziekte is, weten we toch allemaal wel. Dat lijkt me niet echt een actueel punt nu.
Re: RE: Re: COVID-19
Ik ben Merel niet, maar ik ken verschillende jongeren die dit hebben (17, 19 jaar). Daarnaast een aantal twintigers die al een jaar hun werk niet kunnen doen ivm de gevolgen van covid.Bezorgd schreef:Ken jij jongeren die dit hebben Merel?
Ik niet. Terwijl ik in een regio woon die best regelmatig ergens boven in de rijtjes met veel besmettingen stond.Bezorgd schreef:Ik ben echt geen corona ontkenner oid. Maar er is veel bangmakerij over jongeren.
Ik niet.
Iemand wel?
Ik geloof zeker dat long-Covid er is, ook onder jongeren. Er is een grote Engelse studie naar gedaan. Wel is het heel lastig om echt te zien wat effect is van de ziekte, van nocebo (soort placebo, maar dan omgekeerd: verwacht ziekteverschijnselen, waardoor de toestand verslechterd), of impact van andere omstandigheden (minder sociale interactie, minder kunnen sporten of andere dingen doen die je normaal doet). Ook in de groep die niet besmet is geweest zag je toename van "long-covid symptomen". Het is waarschijnlijk een beetje van alle drie (en alle drie deze effecten zijn echt, en geen is aanstellerij!!).
Het gaat er mij niet om dat het niet bestaat, of dat het om aanstellerij gaat. Dat betekent nog niet dat je daarom niet met enige nuchterheid naar dingen moet kijken. Dat mis ik echt wel in deze tijd.parsifal schreef:Ik geloof zeker dat long-Covid er is, ook onder jongeren. Er is een grote Engelse studie naar gedaan. Wel is het heel lastig om echt te zien wat effect is van de ziekte, van nocebo (soort placebo, maar dan omgekeerd: verwacht ziekteverschijnselen, waardoor de toestand verslechterd), of impact van andere omstandigheden (minder sociale interactie, minder kunnen sporten of andere dingen doen die je normaal doet). Ook in de groep die niet besmet is geweest zag je toename van "long-covid symptomen". Het is waarschijnlijk een beetje van alle drie (en alle drie deze effecten zijn echt, en geen is aanstellerij!!).
'Oei, de besmettingen in onze gemeente nemen weer toe...' O ja? Moet je echt wakker liggen als er op een dag 10 van de 26.000 mensen positief getest zijn? Ik niet in elk geval.
Zo is het in dit geval ook. Ik zou me schamen als ik de individuele gevolgen voor mensen ga bagatelliseren. Dat is wat mij betreft echt niet op z'n plaats. Maar komt het zó vaak voor dat je er een tweedeling in de maatschappij, of een testsamenleving voor over hebt? Dat vind ik een relevante vraag.
Je belast daarmee het overgrote deel van de bevolking om een minderheid, weliswaar een grote minderheid, te beschermen. En dat is gezien het gemak waarmee iedereen (behoudens uitzonderingsgevallen) voldoende bescherming kan worden gekregen natuurlijk niet proportioneel.parsifal schreef:
Maar zoals al aangegeven, de mate van besmettelijkheid van gevaccineerden doet er heel veel toe, als je er geen probleem mee hebt dat deze mensen ongetest in aanraking komen met negatief geteste niet-gevaccineerden.
Maar dat is nu toch het geval, de negatief geteste niet-gevaccineerden worden niet beschermd in cafes. Terwijl de niet geteste niet-gevaccineerden wel tegen zichzelf beschermd worden. Vanuit de redenatie die jij hier steunt, zou je logisch gezien moeten komen (als je doel is om de zorg te ontlasten) tot alle niet-gevaccineerden uitsluiten van massa-bijeenkomsten. Niet alleen de niet-geteste niet-gevaccineerden.Ambtenaar schreef:Je belast daarmee het overgrote deel van de bevolking om een minderheid, weliswaar een grote minderheid, te beschermen. En dat is gezien het gemak waarmee iedereen (behoudens uitzonderingsgevallen) voldoende bescherming kan worden gekregen natuurlijk niet proportioneel.parsifal schreef:
Maar zoals al aangegeven, de mate van besmettelijkheid van gevaccineerden doet er heel veel toe, als je er geen probleem mee hebt dat deze mensen ongetest in aanraking komen met negatief geteste niet-gevaccineerden.