Gereformeerde Gemeenten

Simon0612

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

J.C. Philpot schreef:
Simon0612 schreef:
De verordinering van onze rechtvaardigmaking in Christus is reeds geschied van
Eeuwigheid, in onze genadige verkiezing tot zaligheid, zie Rom. 8:29, 30. Hieraan zal
niemand twijfelen en daarom is het niet nodig, dat wij daarvan breder handelen
zouden.
Je haalt twee zaken door elkaar.

Van der Groe geeft in jouw citaat aan dat de verordinering van onze rechtvaardiging van eeuwigheid is geschied, waar iedereen het uiteraard mee eens is. Iemand die het hier niet mee eens is, kan niet gereformeerd worden genoemd.

De daadwerkelijke uitvoering hiervan vind echter plaats in de tijd, en is niet los te maken van het ware geloof. Zie de uitvoerige citaten van Van der Groe die ik eerder heb geplaatst, die hier zeer duidelijk over zijn.
Ja volgens mij heb je gelijk. Getuigd ook de acta van Dordt (1618):
De besluiten der verkiezing en der rechtvaardigmaking, zijn eenvormig en gelijkvormig.
Deze stelling is valsch.

Want op deze wijze worden de verkiezing en de rechtvaardigmaking, dewelke de Schriftuur zeer nauw onderscheidt, onvoorzichtelijk onder elkander vermengd.
Want
1. wij zijn verkoren van eeuwigheid, maar wij worden gerechtvaardigd in der tijd;
2. Door het geloof worden wij gerechtvaardigd, maar wij worden niet door het geloof verkoren.

3. Allen, die waarlijk gerechtvaardigd zijn, die zijn inderdaad verkoren, maar niet allen, die waarlijk verkoren zijn, zijn nu inderdaad gerechtvaardigd, maar zullen te zijner tijd gerechtvaardigd worden.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Simon0612 schreef:Ja volgens mij heb je gelijk. Getuigd ook de acta van Dordt (1618):
De besluiten der verkiezing en der rechtvaardigmaking, zijn eenvormig en gelijkvormig.
Deze stelling is valsch.

Want op deze wijze worden de verkiezing en de rechtvaardigmaking, dewelke de Schriftuur zeer nauw onderscheidt, onvoorzichtelijk onder elkander vermengd.
Want
1. wij zijn verkoren van eeuwigheid, maar wij worden gerechtvaardigd in der tijd;
2. Door het geloof worden wij gerechtvaardigd, maar wij worden niet door het geloof verkoren.

3. Allen, die waarlijk gerechtvaardigd zijn, die zijn inderdaad verkoren, maar niet allen, die waarlijk verkoren zijn, zijn nu inderdaad gerechtvaardigd, maar zullen te zijner tijd gerechtvaardigd worden.
Bedankt voor het opzoeken hiervan. Ik vind het hier inderdaad heel helder omschreven!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

J.C. Philpot schreef:
Simon0612 schreef:Ja volgens mij heb je gelijk. Getuigd ook de acta van Dordt (1618):
Deze stelling is valsch.

Want

Bedankt voor het opzoeken hiervan. Ik vind het hier inderdaad heel helder omschreven!
Wat ik me dan afvraag/ niet goed begrijp. In mensen oogpunt is het zoals bovenstaand, het wordt in het leven van een uitverkoren mens uitgewerkt in de tijd. Maar God heeft de uitverkorenen toch van eeuwigheid lief gehad? Hoe kan dat dan? Hij heeft ze dan toch in Christus lief van eeuwigheid? Dat kan toch niet als die mens toch ook niet van eeuwigheid door God gerechtvaardigd is in Christus?
God is van eeuwigheid, Hij heeft van eeuwigheid Zijn volk verordineert. Zou Hij dan niet van eeuwigheid Zijn volk gerechtvaardigd hebben? Dat strijd toch niet met elkaar als we dan leren dat dat pas in het leven van de uitverkorenen wordt gewerkt door het geloof?
J.C. Philpot

Simon0612 schreef: Wat ik me dan afvraag/ niet goed begrijp. In mensen oogpunt is het zoals bovenstaand, het wordt in het leven van een uitverkoren mens uitgewerkt in de tijd. Maar God heeft de uitverkorenen toch van eeuwigheid lief gehad? Hoe kan dat dan? Hij heeft ze dan toch in Christus lief van eeuwigheid? Dat kan toch niet als die mens toch ook niet van eeuwigheid door God gerechtvaardigd is in Christus?
God is van eeuwigheid, Hij heeft van eeuwigheid Zijn volk verordineert. Zou Hij dan niet van eeuwigheid Zijn volk gerechtvaardigd hebben? Dat strijd toch niet met elkaar als we dan leren dat dat pas in het leven van de uitverkorenen wordt gewerkt door het geloof?
Beste Simon,
Ik kan me jouw vraag eigenlijk goed voorstellen. Maar ik heb er helaas geen verklaring voor waarom het zo is. Het gaat ook mijn beperkte verstand te boven.

En tegelijkertijd wil ik vast houden aan de leer van de reformatie, omdat ik die het meest overeen vind komen met de schrift.

Maar misschien heeft iemand anders (zoals Valcke bijvoorbeeld) meer wijsheid en inzicht om jouw vragen te beantwoorden.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 10 jun 2020, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

GGotK schreef:Ds Fraanje:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.
Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
Ik begrijp deze zin niet :

Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden,

Alle uitverkorenen zullen in de tujd bewust gerechtvaardigd worden of wat bedoelt de ds hier?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Deze stelling is valsch.

Want

Wat ik me dan afvraag/ niet goed begrijp. In mensen oogpunt is het zoals bovenstaand, het wordt in het leven van een uitverkoren mens uitgewerkt in de tijd. Maar God heeft de uitverkorenen toch van eeuwigheid lief gehad? Hoe kan dat dan? Hij heeft ze dan toch in Christus lief van eeuwigheid? Dat kan toch niet als die mens toch ook niet van eeuwigheid door God gerechtvaardigd is in Christus?
Ik sluit me bij deze vraag aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

ejvl schreef:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.
Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze

Alle uitverkorenen zullen in de tujd bewust gerechtvaardigd worden of wat bedoelt de ds hier?

ds Fraanje:
We hebben gezegd dat alleen door Christus een uitverkorene gerechtvaardigd kan worden, niet dat hij verklaard wordt in zichzelf rechtvaardig te zijn, of hem een rechtvaardigheid ingestort wordt, nee, maar er komt een tijd in zijn leven, dat de Heere
hem bekendmaakt dat hij van eeuwigheid in Christus gerechtvaardigd ligt. Ik zeg niet dat alle uitverkorenen dit even duidelijk zal geschonken worden, de Heere is vrij in Zijn uitvoering.
ejvl

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

GGotK schreef:
ejvl schreef:

ds Fraanje:
We hebben gezegd dat alleen door Christus een uitverkorene gerechtvaardigd kan worden, niet dat hij verklaard wordt in zichzelf rechtvaardig te zijn, of hem een rechtvaardigheid ingestort wordt, nee, maar er komt een tijd in zijn leven, dat de Heere
hem bekendmaakt dat hij van eeuwigheid in Christus gerechtvaardigd ligt. Ik zeg niet dat alle uitverkorenen dit even duidelijk zal geschonken worden, de Heere is vrij in Zijn uitvoering.
Niet even duidelijk voor een uitverkorene vind ik nogal wat anders dan niet direct alle uitverkorenen in kennis gesteld worden, of bedoelt hij het woord direct in tijd?
GGotK

Bericht door GGotK »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:
Ouderling schreef:
Jantje schreef:Overigens is ds. Fraanje wel iemand geweest die in relatief korte tijd de wedergeboorte en de staatsverwisseling zelf heeft meegemaakt, heb ik wel eens begrepen.
Jantje, dat is bij iedereen die het ten deel mag vallen "in een punt des tijds ".
Als je het zo bekijkt wel, maar bij sommigen zit er jaren tussen. Bij ds. Fraanje was dat juist niet het geval. Je zou dus verwachten dat hij dan een andere visie had aangaande Zondag 23. Maar die gevolgtrekking blijkt vervolgens niet zo te zijn.
Volgens mij zijn ook aanhangers van de standenleer het erover eens dat de staatsverwisseling en de wedergeboorte samenvallen, zei het dat de wedergeborene het zich dan volgens de standenleer (soms lange tijd) nog niet bewust is.
Ds. A. Moerkerken schreef:Maar dit is nu juist niet het geval. Integendeel: door scherp te onderscheiden tussen de inlijving in Christus (inwendige roeping, wedergeboorte, staatsverwisseling, levendmaking!) en de openbaring van Christus (de 'tiende ure'. Joh. 1 : 40) worden twee dingen bereikt.
Maar ik laat me graag nader onderwijzen op dat punt.
Ik denk dat je gelijk hebt:

Ds A Schot:
Is er leven voor de rechtvaardigmaking? Er is geen leven voor de rechtvaardigmaking in de wedergeboorte. Er is wel leven voor de bewuste rechtvaardigmaking.
De opvatting betreffende de bewuste rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie was ook gewoon gemeengoed in de GG voor 1945. Alhoewel er toen er wel meer werd onderstreept dat een uitverkorene in zijn leven (uiteindelijk) zich wel in meer of mindere mate bewust werd van zijn rechtvaardigmaking, en daarmee ook de bate. Dat is iets waar men in de huidige prediking binnen de GG meer op zou moeten wijzen, naar mijn mening.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

johannes schreef:Een specifieke crisiservaring is noch voor de zaligheid noch voor het ontvangen van zekerheid van het geloof noodzakelijk
Vele groten in het koninkrijk der heme­len hebben geen spe­cifieke crisiservaringen gehad. Ik noem Bra­kel, Henry, Wulfert Floor en ook Newton, van wie ik in de vorige kerkbode een citaat gaf. Ande­ren hebben wel van één of meerdere crisis-ervaringen in hun leven geweten, maar die verto­nen niet de kenmerken van de rechtvaardi­ging in de vier­schaar van het geweten. Ik noem Augustinus, Luther en Bunyan. Het mag ook wel tot nadenken stemmen dat de genoemde leer van de rechtvaardiging in de vier­schaar van het geweten alleen onder christenen van Nederlandse afkomst bekend is.
Nauw aan ons verwante groepen in het buitenland weten er niet van af. Ik denk aan de Strict Baptists in Engeland en aan de Free Presbyterians in Schot­land. Onder laatst genoemde groepering is een pre­dikant die dergelijke inzichten zou huldigen, zelfs schorsingswaardig. De leer dat zij die wederom geboren zijn tot een levende hoop, een aparte cri­siservaring nodig hebben om tot vol­ko­men zekerheid te komen, acht men daar (terecht) strijdig met de rechtvaardiging door het geloof al­leen en ziet men als een stap in de richting van de charismatische beweging.
Bron site drdeVries (Bertiel)
De door @Bertiel aangehaalde link is lezenswaardig, maar we moeten wel oppassen ds. de Vries niet te laten buikspreken over de 'vierschaar-beleving' als zijnde altijd een crisiservaring. Hij probeert duidelijk te maken dat er zeker een ervaring kan zijn waarin de Heilige Geest in ons de vrijspraak in het bloed van Christus lieflijk en overtuigend kan doen beleven. Ik wil in dit verband ook graag ds. Van de Sluijs citeren:
‘Vierschaar’
De radicaliteit en totaliteit van het geestelijke leven moet de kerk in onze tijd stempelen, anders is ze op sterven na dood. Hierin liggen de wortels van de huidige ontkerstening. Als het strikt persoonlijke tussen God en een zondaar ontbreekt, staat alles op losse schroeven, omdat ons geloof dan geen gelijke tred houdt met de ervaring of bevinding der heiligen. De heilige God en de onheilige zondaar komen ten diepste wezenlijk bijeen in wat men vroeger wel noemde ‘de vierschaar van het geweten’. De naam ‘vierschaar’ komt van de vier ‘geschoren’ (gespannen) touwen waartussen destijds de rechtspraak plaatsvond. Oorspronkelijk werd er buiten recht gesproken, traditioneel onder een linde. Bij die boom waren vier banken in een vierkant geplaatst, waarop de schepenen plaatsnamen; in het midden stond dan de beschuldigde. Het is niet de opstelling van de vier banken waarnaar de vierschaar is genoemd, maar de vier gespannen (geschoren) touwen; de vierschaar werd dan gespannen, daarbinnen werd rechtgesproken. Deze beeldspraak uit de middeleeuwen kan ons nog altijd helpen duidelijk voor ogen te krijgen waar het om gaat in de persoonlijke doorleving van de rechtvaardiging van de goddeloze. Daar wordt de verhouding tussen God en de zondaar hersteld. Daar is God bij en daar zijn we dan zelf ook bij. Daar hebben we weet van. Als God goddelozen rechtvaardigt om niet. En als het bloed van Christus hoogst persoonlijk over onze ziel gesprenkeld wordt in de bediening der verzoening. De zekerheid van het geloof hangt hier onmiddellijk samen met de zekerheid van het heil
Hij voegt daaraan toe:
Zekerheid
Deze zekerheid mag niet stelselmatig worden geordend volgens een vooropgezet systeem, maar mag evenmin worden afgevlakt tot een aanhoudende onzekerheid. Het gelooft rust niet voordat het rust waar God rust, en dat is alleen maar in de verzoening door voldoening. En een leven dicht bij de Heere hangt hier onmiddellijk mee samen, als een voorsmaak van het eeuwig zalig leven. ‘Mijn God, ik zal U eeuwig loven, omdat Gij het hebt gedaan; ’k verwacht Uw trouwe hulp van boven; Uw waarheid zal bestaan.’ Dan weten we in Wie wij geloofd hebben. Ook het kleine en zwakke geloof strekt zich uit naar deze heilszekerheid, omdat het zich uitstrekt naar God.
Als deze persoonlijke doorleving van de rechtvaardiging van de goddeloze gaat kwijnen, zal op den duur het waarachtig leven met God gaan verdwijnen. Dan is ook de totale en radicale ontkerstening een feit. Als directe weerspiegeling van het dienovereenkomstig niet geloofde en doorleefde heilsfeit. Dit heeft ook direct zijn gevolgen voor de christelijke beschaving, die dan in wezen vermolmd blijkt te zijn; en daarmee de algehele verdwijning nabij is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GGotK

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

ejvl schreef:
GGotK schreef:

ds Fraanje:
Niet even duidelijk voor een uitverkorene vind ik nogal wat anders dan niet direct alle uitverkorenen in kennis gesteld worden, of bedoelt hij het woord direct in tijd?
Ik denk dat je het moet verstaan als niet direct bij de wedergeboorte.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:
Ouderling schreef:Jantje, dat is bij iedereen die het ten deel mag vallen "in een punt des tijds ".
Als je het zo bekijkt wel, maar bij sommigen zit er jaren tussen. Bij ds. Fraanje was dat juist niet het geval. Je zou dus verwachten dat hij dan een andere visie had aangaande Zondag 23. Maar die gevolgtrekking blijkt vervolgens niet zo te zijn.
Volgens mij zijn ook aanhangers van de standenleer het erover eens dat de staatsverwisseling en de wedergeboorte samenvallen, zei het dat de wedergeborene het zich dan volgens de standenleer (soms lange tijd) nog niet bewust is.
Ds. A. Moerkerken schreef:Maar dit is nu juist niet het geval. Integendeel: door scherp te onderscheiden tussen de inlijving in Christus (inwendige roeping, wedergeboorte, staatsverwisseling, levendmaking!) en de openbaring van Christus (de 'tiende ure'. Joh. 1 : 40) worden twee dingen bereikt.
Maar ik laat me graag nader onderwijzen op dat punt.
Ik denk dat je gelijk hebt:

Ds A Schot:
Is er leven voor de rechtvaardigmaking? Er is geen leven voor de rechtvaardigmaking in de wedergeboorte. Er is wel leven voor de bewuste rechtvaardigmaking.
De opvatting betreffende de bewuste rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie was ook gewoon gemeengoed in de GG voor 1945. Alhoewel er toen er wel meer werd onderstreept dat een uitverkorene in zijn leven (uiteindelijk) zich wel in meer of mindere mate bewust werd van zijn rechtvaardigmaking, en daarmee ook de bate. Dat is iets waar men in de huidige prediking binnen de GG meer op zou moeten wijzen, naar mijn mening.
Juist. Dat zijn we dan geheel eens met elkaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:
Simon0612 schreef: Wat ik me dan afvraag/ niet goed begrijp. In mensen oogpunt is het zoals bovenstaand, het wordt in het leven van een uitverkoren mens uitgewerkt in de tijd. Maar God heeft de uitverkorenen toch van eeuwigheid lief gehad? Hoe kan dat dan? Hij heeft ze dan toch in Christus lief van eeuwigheid? Dat kan toch niet als die mens toch ook niet van eeuwigheid door God gerechtvaardigd is in Christus?
Beste Simon,
Ik kan me jouw vraag eigenlijk goed voorstellen. Maar ik heb er helaas geen verklaring voor waarom het zo is. Het gaat ook mijn beperkte verstand te boven.

En tegelijkertijd wil ik vast houden aan de leer van de reformatie, omdat ik die het meest overeen vind komen met de schrift.

Maar misschien heeft iemand anders (zoals Valcke bijvoorbeeld) meer wijsheid en inzicht om jouw vragen te beantwoorden.
Ik zou absoluut niet durven zeggen dat ik meer wijsheid en inzicht heb. Wel kan ik enkele onvolkomen schetsen geven van een antwoord. Een uitgebreid antwoord wil ik hier niet geven, omdat dit een GG topic is. Daarom houd ik het bewust korter dan ik zou kunnen doen.

1. Bijbels woordgebruik
Wanneer we spreken over Gods liefde van eeuwigheid, de verkiezing van eeuwigheid en de rechtvaardigmaking, dan moeten we deze begrippen hanteren volgens Bijbels spraakgebruik. Ook definities voor deze begrippen moeten we afleiden uit de Bijbel, en niet zozeer door filosofische gevolgtrekkingen. Toegepast op de begrippen 'rechtvaardigen' en 'rechtvaardigmaking': deze woorden / begrippen worden in de Bijbel niet (dat wil zeggen: nooit) gebruikt voor een rechtvaardiging van eeuwigheid.

2. De verhouding tussen de verkiezing (en verkiezende liefde) en de voldoening door Christus
Een heel moeilijk punt wat theologisch nogal diepgaand is, betreft de eindoorzaak van de verkiezing van eeuwigheid. Deze is de genade van God, Zijn barmhartigheid, Zijn vrije liefde. Deze genade en vrije liefde kwamen uit God Zelf voort. Daarom is ook Christus gerechtigheid niet de oorzaak van deze liefde; het is andersom: Christus is juist gekomen vanwege deze eeuwige liefde, zie bv. Johannes 3:16. God heeft de uitverkorenen wel van eeuwigheid in Christus liefgehad, maar dat 'in Christus' wijst het middel aan waarin Zijn liefde geopenbaard is, niet de oorzaak van Zijn liefde, want de oorzaak van Gods liefde ligt alleen in het wezen van God Zelf. Ik realiseer mij dat deze theologische onderscheidingen erg diep gaan, dit kan ons ook alleen maar tot aanbidding brengen, want met ons verstand kunnen wij hier niet indringen! Toch is het belangrijk om te weten dat Gods eeuwige liefde tot de uitverkorenen een vrije en onverdiende liefde was die uit Gods wezen voortkomt.
*aanvulling* Daarnaast geloof ik dat de eeuwige liefde van God jegens zondaren ook bestaat in het aanzien van zondaren als was het offer van Christus reeds volbracht en al was de zaligheid reeds in de uitverkorenen uitgewerkt. Want al Gods werken zijn God van eeuwigheid bekend. (Hieruit volgt echter niet dat zij reeds van eeuwigheid gerechtvaardigd zijn. Het is een rechtvaardiging in Gods voornemen, in Gods besluit, en dat is onderscheiden van de uitwerking van dit voornemen, van dit besluit.)

3. Verkiezing en rechtvaardigmaking zijn onderscheiden
De verkiezing is een besluit van God van eeuwigheid. De rechtvaardigmaking behoort tot de uitvoering van dit besluit in de tijd. Rechtvaardigmaking is een verandering van staat. God rekent de zondaar de gerechtigheid van Christus toe in de tijd. Het is waar dat God alles bepaald heeft van eeuwigheid. Toch mag daarom niet gesteld worden dat ook de rechtvaardigmaking van eeuwigheid is. Wie dat zegt, kan evengoed zeggen dat wedergeboorte van eeuwigheid is of dat de inwendige roeping van eeuwigheid is. Maar dat mag zo niet gezegd worden: deze zaken vloeien voort uit Gods eeuwige raad, maar mogen daarmee niet vermengd worden.

4. Rechtvaardigmaking is geen inblijvende daad, maar een overgaande daad van God
Gereformeerde theologen maken onderscheid tussen enerzijds Gods inblijvende daden, dat wil zeggen, de werken van God naar binnen, in Zijn eigen natuur en Zijn besluiten - deze zijn van eeuwigheid; en anderzijds Gods overgaande daden, ofwel de werken van God naar buiten, naar Zijn schepselen. Gods besluiten behoren tot God inblijvende daden. Echter, de werken jegens de schepselen behoren tot Gods overgaande daden. Tot deze werken jegens de schepselen behoort ook de rechtvaardigmaking. De gereformeerde theologie leert dat Gods inbljivende daden eeuwig zijn, maar dat Gods overgaande daden alleen in de tijd plaatsvinden, en dus niet eeuwig zijn en dat ook niet kunnen zijn. Ook dit is een overigens een diep onderscheid.

5. Vóór de rechtvaardigmaking is ook een uitverkorene wezenlijk onder het verdoemend oordeel van God
Wie een rechtvaardigmaking van eeuwigheid leert, vertroebelt daarmee dat ieder mens, ook een uitverkorene, vóór zijn rechtvaardigmaking (in de tijd) wezenlijk onder het verdoemend oordeel van God ligt. Wanneer God de mens reeds van eeuwigheid vrijgesproken zou hebben, dan zou dit niet het geval zijn. Dan zou een mens reeds vrijgesproken Zijn in het oordeel van God. Dan zou hem dit alleen nog maar bekénd moeten worden gemaakt. Dat is echter een antinomiaanse dwaling: de antinomianen leerden dit, maar dit is door de gereformeerden altijd bestreden.

De posting is langer dan ik gedacht had. Het is een zeer moeilijk onderwerp. Ik denk dat bovenstaande vijf punten wel de kern vormen van de bezwaren tegen de leer van de rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Mocht ik mij ergens niet goed hebben uitgedrukt, dan laat ik mij graag corrigeren. (Nogmaals: deze dingen gaan het verstand zeer ver te boven.)

Oorsprong van de leer van een rechtvaardigmaking van eeuwigheid
Als toegift wil ik nog wel noemen dat de claim dat de Dordtse Synode een rechtvaardigmaking van eeuwigheid of een dadelijke rechtvaardigmaking in de tijd vóór het geloof geleerd zou hebben, ten enenmale onjuist is. Het is nergens op gebaseerd behalve op een geheel onjuiste interpretatie van het conflict tussen twee Friese professoren.

Het idee van een rechtvaardigmaking van eeuwigheid dateert wel ergens uit de 17e eeuw (bij mijn weten). Met name is het geleerd door de antinomianen. Verreweg de meeste gereformeerden hebben dit verworpen. De Dordtse Synode en de Synode van Westminster leerden dit niet. De Synopsis van de Leidse professoren (hét leerboek voor de theologie uit de 17e eeuw) leert dit niet. Ook John Owen leerde geen rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Idem in wat later tijd à Brakel en Van der Groe leerden dit niet.

Tot zover. Ik wil in dit topic dit onderwerp liever verder niet bespreken, want (nogmaals) dit is een GG topic. Dan zou het beter zijn om dit in een ander topic te bespreken.
Laatst gewijzigd door Valcke op 10 jun 2020, 22:34, 8 keer totaal gewijzigd.
J.C. Philpot

Heel helder en leerzaam, Valcke. Bedankt! Ik ga het nogmaals op mijn gemak herkauwen.

George Whitefield
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Helder stuk! Dank!
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie