COVID-19

merel

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Hoezo strengere regels? Wij leiden ( bijna) weer hetzelfde leven als voor corona. Scholen zijn open, winkels ook, we mogen weer naar de kerk en af en toe weer naar kantoor. Volgende week zelfs weer uit eten. Daarnaast komen wij erg weinig op plekken waar we een vaccinatie bewijs zouden moeten laten zien. Als dat ingevoerd zou worden, zouden wij het niet eens merken.
DDD

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef:
Habitat schreef:Als de berichten van NOS kloppen, dan kan men straks niet zomaar een restaurant, theater of museum binnen stappen. Men moet dan iets laten zien, een bewijs van vaccinatie/genezing/test. In die zin wordt het wel strenger.

Ook de toon wordt strenger trouwens, maar dat terzijde.
Maar dat kon eigenlijk al niet zomaar. Er waren lang afstandsregels etc. Voor het grootste deel van de bevolking worden de regels een stuk minder streng. Ik ben tegen een vaccinatiebewijs etc. Maar ik geloof niet dat de regels over het geheel strenger worden.
We gaan het zien. Ook straks voor iedereen worden de regels weer strenger vermoed ik.
Dit is natuurlijk geen antwoord op de vraag. Er worden momenteel helemaal geen regels strenger, alleen worden ze voor sommige mensen soepeler dan voor anderen.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ik vind wel dat de regels strenger worden. De 1,5 meter-maatregel werd bijna nergens meer echt gehouden. Ook niet in musea. En nu kun je zonder coronapas echt veel minder.
Habitat

Bericht door Habitat »

Met dat coronapas-systeem voel ik me medeplichtig aan uitsluiting. Natuurlijk weet ik ook wel dat mensen met een negatief testbewijs ook binnen kunnen komen. Maar ja, wie gaat er voor een bakje koffie (van de Starbucks ofzo) een test doen? Dat doet toch niemand?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Habitat schreef:Met dat coronapas-systeem voel ik me medeplichtig aan uitsluiting. Natuurlijk weet ik ook wel dat mensen met een negatief testbewijs ook binnen kunnen komen. Maar ja, wie gaat er voor een bakje koffie (van de Starbucks ofzo) een test doen? Dat doet toch niemand?
Nee, dan laat je even je QR-code zien :tilt
~~Soli Deo Gloria~~
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Het is er nog niet door.
Lijkt me sterk dat de Tweede Kamer hiermee akkoord gaat.
merel

Bericht door merel »

Habitat schreef:Met dat coronapas-systeem voel ik me medeplichtig aan uitsluiting. Natuurlijk weet ik ook wel dat mensen met een negatief testbewijs ook binnen kunnen komen. Maar ja, wie gaat er voor een bakje koffie (van de Starbucks ofzo) een test doen? Dat doet toch niemand?
Hoe vaak kom je in gelegenheden waar je een testbewijs zou moeten laten zien? Ik eerlijk gezegd zelden of nooit. Gevaccineerd of niet, het zou voor mij/ons weinig verschil maken.
Bezorgd schreef:Het is er nog niet door.
De kamer gaat zeer zeker akkoord.
parsifal

Bericht door parsifal »

Een covidpas bij de grens is wat mij betreft okee (maar heel irritant, mijn gevaccineerde schoonfamilie wil graag op bezoek komen rond de jaarwisseling en dat lijkt nog steeds onmogelijk).

Binnen de grenzen ben ik er zwaar op tegen. Ik denk dat ik zou proberen gelegenheden waar deze vereist zijn zou behandelen alsof ik niet gevaccineerd ben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:
Bezorgd schreef:Het is er nog niet door.
De kamer gaat zeer zeker akkoord.

Het verzet is groot. Heel groot.
Ik zou me niet verbazen als er dan weer grote demonstraties komen incl rellen.
En dat voor een regel die bijna niet uit te leggen is.
In een drukke supermarkt hoef je niets te laten zien, en een rustig museum kun je pas in met coronapas.
Horeca zit nu al vol. En over twee weken heb je opeens weer een app nodig om binnen te komen.
Symbool politiek.

Dit moeten ze gewoon niet doen. Dit voelt als uitsluiting bij mensen die zich niet willen laten vaccineren.
En ik kan er nog in komen ook.
refo

Bericht door refo »

Horeca zit niet vol:

Maatregelen horeca
Een vaste zitplaats is verplicht. Dit mag ook een zitplaats aan de bar zijn.
Bezoekers houden 1,5 meter afstand van elkaar.
Voor horeca buiten geldt dat met kuchschermen 1,5 meter afstand houden niet verplicht is.
De horecagelegenheid is verplicht om bezoekers te vragen zich te registreren en vooraf een gezondheidscheck te doen.
Zelfbediening is toegestaan.
In alle eet-en drinkgelegenheden mag 100% van de capaciteit op 1,5 meter afstand gebruikt worden. Dit geldt binnen en buiten.
Entertainment is niet toegestaan. Optredens en beeldschermen zijn niet toegestaan, en er mag geen harde muziek gedraaid worden.
Horecagelegenheden hebben beperkte openingstijden. Zij mogen open van 06:00 tot 00:00 uur.
Afhalen is mogelijk. Dit geldt ook voor coffeeshops.
Habitat

Bericht door Habitat »

merel schreef:
Hoe vaak kom je in gelegenheden waar je een testbewijs zou moeten laten zien? Ik eerlijk gezegd zelden of nooit. Gevaccineerd of niet, het zou voor mij/ons weinig verschil maken.
Ja ja, dat weten we nu wel. Voor u maakt het geen verschil.
Maar misschien zou u zich kunnen inleven in anderen? Want er zijn mensen die gebruik maken van culturele instellingen, er zijn mensen die graag in een restaurant zouden willen eten of ergens een kopje koffie willen drinken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Afgelopen vakantie in Denemarken werd mij bij iedere horecagelegenheid gevraagd om mijn QR-code te laten zien. Dit gebeurde eveneens in een aantal musea. Het lijkt mij een prima methode om toe te passen.

Overigens vindt dit al in Nederland plaats, o.a. in stadions.
merel

Bericht door merel »

Habitat schreef:
merel schreef:
Maar misschien zou u zich kunnen inleven in anderen? Want er zijn mensen die gebruik maken van culturele instellingen, er zijn mensen die graag in een restaurant zouden willen eten of ergens een kopje koffie willen drinken.
Dan moet je een pcr test laten zien als dat zo belangrijk voor je is of deze dingen mijden. Willen we met de huidige vaccinatiegraad de belasting voor de ziekenhuizen zo laag mogelijk houden, is dit de consequentie. Daarbij werkte dit als tijdelijke oplossing in Denemarken ook als een trein.
Laatst gewijzigd door merel op 13 sep 2021, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:Afgelopen vakantie in Denemarken werd mij bij iedere horecagelegenheid gevraagd om mijn QR-code te laten zien. Dit gebeurde eveneens in een aantal musea. Het lijkt mij een prima methode om toe te passen.

Overigens vindt dit al in Nederland plaats, o.a. in stadions.
Als tijdelijke maatregel is het geen absurde regel. Maar dan moet er wel net als in Denemarken een duidelijke termijn voor zijn en duidelijke doelen.

NU zijn we in Nederland in de situatie dat bijna iedereen van boven de 12 volledig gevaccineerd kan zijn als diegene wil. Wat is het doel van deze vaccinatiepas nu.
Is het ziekenhuizen ontzien? Als gevaccineerde kun je nog steeds besmet worden (zeker na enige tijd), en ook al ben je mogelijk minder besmettelijk als je toch besmet wordt, het is niet totaal weg. De gevaccineerde mensen komen ongetest een druk cafe in. Stel jij komt daar als niet-gevaccineerde (maar wel negatief geteste) binnen. Dan is de kans dat je besmet wordt nog steeds vrij groot. Zeker bij drukke gelegenheden binnen maakt het allemaal niet zo veel uit en loopt de niet gevaccineerde, negatief geteste niet veel minder kans om in het ziekenhuis terecht te komen als het geval zou zijn als niet gevaccineerden ook binnen mogen komen zonder test.

Is het volksgezondheid? Maar doordat de gevaccineerden ook weer besmettelijk kunnen worden (ook al is het minder) krijgen we waarschijnlijk sowieso geen groepsimmuniteit en dit soort maatregelen (zonder andere maatregelen om R onder 1 te brengen) geven hooguit een paar weken later besmetting voor de kwetsbaren.

Is het de niet-gevaccineerde straffen? Dat lijkt de enige interpretatie waarbij de vaccinatiepas aan het eind van de maand nog zinvol voor is. (Het is een ander verhaal als nog niet iedereen de mogelijkheid tot vaccinatie heeft gehad, zoals in Denemarken het geval was voor ze open gingen van het weekend). Maar breng het dan ook zo en draag de gevolgen hiervan als politici. Het huidige verhaal is alsof men de volksgezondheid op het oog heeft, maar men wil gewoon vaccinatie als een soort autogordel behandelen. Draag je hem niet dan wordt je bestraft. Met het verschil dat het bij vaccinatie gaat om iets wat in je lichaam gebeurt, waardoor er wat wetgeving in de weg zit van inderdaad het weigeren bestraffen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat

Bericht door Habitat »

merel schreef:
Habitat schreef:
merel schreef:
Dan moet je een pcr test laten zien als dat zo belangrijk voor je is of deze dingen mijden. Ik heb er zelf geen bezwaar tegen om dit te laten zien, ook niet op mijn werk.
Hoeveel mensen gaan dat doen? Eerst een covid-test (inclusief wachten op de uitslag) om ergens een stuk appeltaart te kunnen eten.
Plaats reactie