Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Hoe is dit als een slot, met excuses aan jvdg:
1-18. Tegen degenen die over deze genade der onverdiende verkiezing en gestrengheid der rechtvaardige verwerping murmureren, stellen wij deze uitspraak van den apostel: O mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? (Rom. 9:20); en deze van onzen Zaligmaker: Is het mij niet geoorloofd te doen met het mijne, wat ik wil? (Matth. 20:15) Wij daarentegen, deze verborgenheden met een godvruchtige eerbiedigheid aanbiddende, roepen uit met den apostel: O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden? Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen (Rom. 11:33-36).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Niet dat ik het laatste woord wil hebben, maar we zitten nu op pagina 58 en deze tekst uit Romeinen 11 stond ook al op pagina 4 (en op pagina 6, 10, 13, 19, etc).Bert Mulder schreef:Hoe is dit als een slot
PS> Als deze posting over 24 uur nog bovenaan staat, haal ik hem weg. Zodat de opmerking van Bert bovenaan blijft.
Of gewoon waar we mee opgevoed zijnAfgewezen schreef:Tuurlijk, het maakt allemaal niks uit.
We geloven gewoon wat we willen.
Toch?

Zo Tiberius, je staat niet meer bovenaan

Moderators, grijp toch in, we willen wel stoppen maar kunnen het niet. Is het getal van de volheid van dit topic met 58 pagina's dan nog niet bereikt?)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Maar nu weten we van elkaar hoe we deze zaken zien, en dan zie ik persoonlijk dat er verschil van insteek is.Tiberius schreef:Niet dat ik het laatste woord wil hebben, maar we zitten nu op pagina 58 en deze tekst uit Romeinen 11 stond ook al op pagina 4 (en op pagina 6, 10, 13, 19, etc).Bert Mulder schreef:Hoe is dit als een slot
PS> Als deze posting over 24 uur nog bovenaan staat, haal ik hem weg. Zodat de opmerking van Bert bovenaan blijft.
De ene heeft het over de dogmatiek die er uit vastgesteld is, de ander spreekt en denkt meer vanuit hoe dat in de praktijk van de prediking moet functioneren. Dat is niet hetzelfde en het blijkt steeds weer dat er daarmee lang elkaar heen wordt gepraat.
Als de dogmatiek voor de praktijk van de prediking wordt gezien ontstaat er een gesystematiseerde leer zonder enige ruimte die kenmerkend is voor het Evangelie.
De les: Gebruik de dogmatiek om zaken nader te verklaren.
'Nader' in die zin dat het na het Evangelie meer de diepte en achterliggende zaken leert. Niet andersom.
De volgorde van de DL, de volgorde die ook in de acta is terug te vinden, de volgorde die blijkt als je de preken van Calvijn, Luther etc. er naast legt. De prediking is mogelijk dankzij de uitverkiezing.
De nodigingen van het evangelie zijn mogelijke dankzij de uitverkiezing. De vruchten daarvan komen openbaar onder die prediking. Het geloof mag in het nader onderwijs troost putten uit de verkiezing; Daarmee kunnen gelovigen hun verkiezing vast maken, zoals de apostelen ook noemen.
De verkiezing is niet een les die leert dat er verworpenen zijn, maar dat er een weg van behoud is.
De verweping is de les die leert dat ieder mens alrede verworpen is.
Wie met kennis van beide zaken niet gelooft veroorzaakt de bevestiging van zijn verwerping en zegt daarmee zelf dat geloof niet kan en dus het Evangelie verwerpt. Dat is God tot een leugenaar maken.
Andere les is dat we nooit mogen redeneren vanuit de verwerping.
Niet: Het Evangelie komt enkel tot de uitverkorenen.
Dat is een drogrede. Het Evangelie komt tot alle hoorders. Alle hoorders zijn daarom even verantwoordelijk onder dat Woord van God.
Het is ook niet: Er is een mogelijkheid verworpen te zijn, dus de prediking moet als uitwendige roeping daar rekening mee houden.
Ook dat is misbruik van de dogmatiek. En dat laat de leer van eeuwige verkiezing en eeuwige verwerping tegelijkertijd volluit staan. Ook het feit dat enkel de uitverkorenen worden wedergeboren en alleen zij de genade om niet krijgen. Maar dan is die leer niet tot last maar tot bemoediging.
Het éénduidige nodigen en roepen van het Evangelie wordt enkel gehoord door de uitverkorenen. Maar dat blijkt pas na het horen van het Evangelie. De prediking mag daar niet op vooruit lopen. Dat zou niets anders zijn dan de weg die God Zelf als middel heeft ingezet tot verzamelen van de uitverkorenen, aanpassen naar eigen menselijk inzicht.
Zover ik opmaak uit deze discussie, is het belangrijkste element dat een dogmatiek enkel wordt afgewezen als deze op een onevenwichtige wijze wordt vertaald naar de prediking.
Dat ligt niet aan de dogmatiek, niet aan de gereformeerde leer, maar aan het gebruik daarvan.
Dit lange topic heeft veel invalshoeken laten zien, maar mijns inziens zijn we nu, inderdaad, weer op het beginpunt gekomen met een gezamenlijke conclusie dat de predestinatieleer naar de Schrift is en geen enkele hindernis hoeft te zijn om te geloven.
De hindernis zit niet in de leer maar in de mens die onder die leer verkeert en van geen genade wil weten omdat genade in Christus aannemen gelijk staat aan schuld erkennen en je eigen ik loslaten. Daar zit het uiteindelijk op vast.
O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!
Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden?
Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
[hr] PS Ik heb niet graag het laatste woord, ookal kom ik steeds weer met veel woorden; Het is goed dat we elkaar begrijpen en als er vragen opgeroepen worden bij anderen, of als er verwarring ontstaat we elkaar dan leren begrijpen. Ik zou willen dat iedereen de waarde van de gereformeerde leer ziet. Dat is niet een kwestie van andere visies bestrijden, maar als eerste de gereformeerde leer zelf uitéénzetten zodat ieder voorzichzelf kan vaststellen dat de gereformeerde leer een blijde leer is, gebaseerd op de Blijde Boodschap van het Evangelie. Dan vallen de ongereformeerde meningen vanzelf wel weg, hoop ik.
Het is de enige leer die leert dat geloof én mogelijk is én zekerheid bevat. Want alles ligt vast in Christus. Dáár gaat het om.
Met de gereformeerde leer mogen we ook zonder redeneren tot Christus gaan. Wie daaraan twijfelt kan met een uitgebreide discussie over de leer alsnog op dat punt uitkomen. Als het om geloven in Christus gaat, kan de gereformeerde leer overboord zonder dat de waarheid die het bevat over boord gaat.
Waarom dan ook niet meteen door naar de 777?jvdg schreef:77Tiberius schreef:Nee hoor, we staan klaar voor de 59e ronde.Marnix schreef:Is het getal van de volheid van dit topic met 58 pagina's dan nog niet bereikt?)
Overigens is 7 het getal van de volheid. We moeten door naar de 70 pagina's.
Als het zo doorgaat halen we die ook heus wel, en ik vind het gelijk een mooie tegenhanger voor 666...
Dat zouden wij westerlingen wel zeggen, ja. Toch is het 70.jvdg schreef:77Tiberius schreef:Nee hoor, we staan klaar voor de 59e ronde.Marnix schreef:Is het getal van de volheid van dit topic met 58 pagina's dan nog niet bereikt?)
Dat begint al bij Lamech:
Want Kain zal zevenvoudig gewroken worden, maar Lamech zeventigmaal zevenmaal.
Ook Mozes moest 70 mensen aanstellen:
En de HEERE zeide tot Mozes: Verzamel Mij zeventig mannen uit de oudsten van Israel, dewelke gij weet, dat zij de oudsten des volks en deszelfs ambtlieden zijn; en gij zult hen brengen voor de tent der samenkomst, en zij zullen zich daar bij u stellen.
Later bestond de raad van Joden ook uit 70 mensen (zie Ezechiel 8, maar ook volgens die andere Josephus); 70 jaren ballingschap.
En ook de Heere Jezus zegt: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zevenmaal.
En Hij zond 70 mensen uit om in de oogst te werken:
En na dezen stelde de Heere nog andere zeventig, en zond hen heen voor Zijn aangezicht, twee en twee, in iedere stad en plaats, daar Hij komen zou.
Hij zeide dan tot hen: De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinige; daarom, bidt den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.
Overigens wordt dit wel "enigszins" off-topic.
Misschien een beetje (heel) flauw, maar dan wordt het dus: 490Tiberius schreef:Dat zouden wij westerlingen wel zeggen, ja. Toch is het 70.jvdg schreef:77Tiberius schreef:Nee hoor, we staan klaar voor de 59e ronde.Marnix schreef:Is het getal van de volheid van dit topic met 58 pagina's dan nog niet bereikt?)
Dat begint al bij Lamech:
Want Kain zal zevenvoudig gewroken worden, maar Lamech zeventigmaal zevenmaal.
Ook Mozes moest 70 mensen aanstellen:
En de HEERE zeide tot Mozes: Verzamel Mij zeventig mannen uit de oudsten van Israel, dewelke gij weet, dat zij de oudsten des volks en deszelfs ambtlieden zijn; en gij zult hen brengen voor de tent der samenkomst, en zij zullen zich daar bij u stellen.
Later bestond de raad van Joden ook uit 70 mensen (zie Ezechiel 8, maar ook volgens die andere Josephus); 70 jaren ballingschap.
En ook de Heere Jezus zegt: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zevenmaal.
En Hij zond 70 mensen uit om in de oogst te werken:
En na dezen stelde de Heere nog andere zeventig, en zond hen heen voor Zijn aangezicht, twee en twee, in iedere stad en plaats, daar Hij komen zou.
Hij zeide dan tot hen: De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinige; daarom, bidt den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.
Overigens wordt dit wel "enigszins" off-topic.
Zou 70 als getal gerelateerd kunnen worden aan 7?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ok, nu dwalen we wel erg ver af in de discussie.
En nu haal ik mijzelf dus aan, en deze zelfde tekst is hier al vaak gebruikt. Meen ik dat dat vooral zo is, omdat het de schoonheid en ondoorgrondelijkheid van God's eeuwige raad, en Zijn ondoorgrondelijke liefde zo mooi verwoord.
We hebben het alles onverdiend, en worden uit genade zalig!
Hallelujah!
En nu haal ik mijzelf dus aan, en deze zelfde tekst is hier al vaak gebruikt. Meen ik dat dat vooral zo is, omdat het de schoonheid en ondoorgrondelijkheid van God's eeuwige raad, en Zijn ondoorgrondelijke liefde zo mooi verwoord.
We hebben het alles onverdiend, en worden uit genade zalig!
Hallelujah!
[/quote]1-18. Tegen degenen die over deze genade der onverdiende verkiezing en gestrengheid der rechtvaardige verwerping murmureren, stellen wij deze uitspraak van den apostel: O mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? (Rom. 9:20); en deze van onzen Zaligmaker: Is het mij niet geoorloofd te doen met het mijne, wat ik wil? (Matth. 20:15) Wij daarentegen, deze verborgenheden met een godvruchtige eerbiedigheid aanbiddende, roepen uit met den apostel: O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden? Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen (Rom. 11:33-36).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Precies, 490 is het ideale getal groter dan 70. Denk aan de zeventig jaarweken bij Daniel.jvdg schreef:[
Misschien een beetje (heel) flauw, maar dan wordt het dus: 490
Zou 70 als getal gerelateerd kunnen worden aan 7?
En 70 is natuurlijk 7 x 10. Zie hier voor de betekenis van 10 (en de andere getallen).
De reden dat 77 niet het ideale getal is, is natuurlijk omdat de Joden het tientallig stelsel nog niet kenden. Zij rekenden geloof met letters die een bepaalde getalswaarde hadden die dan bij elkaar opgeteld werden, net als de Romeinen. In het Romeinse stelsel is er weinig verband tussen VII en LXVII. Zij zagen 77 niet als 'twee zevens op een rijtje', zoals wij.
Het enige verband tussen 7 en 77 is dan nog dat 77 = 11 x 7. Maar 11 is voor zover ik weet geen bijzonder getal.
Hooguit volgende maand in het zuiden des lands.David J schreef:Maar 11 is voor zover ik weet geen bijzonder getal.
Op de site van oude sporen kan je een beschrijving van de betekenis van getallen in de bijbel bekijken.
De meeste zijn interessant, al vind ik die van het getal 153 een beetje ver-gezocht.