Ik vraag me af of het persé nodig is om precies uit te pluizen wanneer en wat er is gebeurd in het leven van deze zondares.Herman schreef:Deze zin is letterlijk tegenstrijdig met Matthew Henry. En evenmin in overeenstemming met de kanttekeningen, die wijzen op het gevaar op deze manier haar boetvaardigheid als een oorzaak van de vergeving aan te merken.Wim Anker schreef:Ofwel, ze had de Heere lief, maar kende Christus voor haar voetwassing van Hem nog niet als ook haar Zaligmaker.
Kanttekening
46 Hiermede wordt niet aangewezen, dat deze haar grote liefde de oorzaak was van de vergeving van haar zonden, maar dat dezelve een vrucht, bewijs en teken was, dat haar vele zonden vergeven waren; en dat zij daarom nu niet meer voor zulke zondares was te houden; gelijk blijkt uit de naastvolgende woorden en het gehele oogmerk van deze gelijkenis. Waaruit klaarlijk kan gezien worden, dat de vergeving der zonden gesteld wordt de oorzaak van de liefde, en niet de liefde de oorzaak van de vergeving der zonden; gelijk ook in vers 50 gezegd wordt, dat het geloof en niet de liefde haar behouden heeft.
Feitelijk is je hele opmerking in strijd met de reguliere uitleg en inhoudelijk inconsistent.
Zeker is het dat ze toen ze binnenkwam, een ontwaakte zondares was. En toen ze wegging, was ze gerechtvaardigd.
Is het persé nodig om te zeggen dat ze al méér wist toen ze binnenkwam?
De kanttekeningen zijn nogal logisch natuurlijk, daar gaat het over de verdienende oorzaak. Dat kan nooit onze liefde, ons zondebesef of iets dergelijks zijn. Het gaat mij hier even over de volgorde. Ik heb niet zo'n behoefte om dat per minuut te gaan bepalen, zolang we de levendmaking, wedergeboorte, vergeving van zonden, rechtvaardiging dicht bij elkaar houden.