JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Oude-Waarheid »

jvdg schreef:
Oude Paden schreef:
jvdg schreef:Weet je, dat mij de lust bekruipt dit topic te sluiten?
\

Denk eerst even na...........Die lust bekruipt je wel meer :fi
:nonnon

:hum

Was jij niet degene wie de lust bekroop dit RF te verlaten. :)
Denk dat het eerder tot last was dan tot lust.
Die zelfde (last) bekroop mij ook wel eens!!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:
is Mat. 18 een farce dan?

Want dat beschrijft, ten voeten uit, wat de kerkelijke weg (hoort te zijn) is.
De vraag is: via welk kerkelijk genootschap zouden ze deze moeten bewandelen? De GG, de CGK, de OGGiN (incl haakjes)
En... zou hij deze weg niet al lang geleden hebben gewandeld en toen tot de conclusie is gekomen dat een stichting de enige weg was om mensen te bereiken??
Ik weet het ook niet precies, ik werp maar wat proefbalonnetjes op...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door jvdg »

Oude Paden schreef:
jvdg schreef: :hum

Was jij niet degene wie de lust bekroop dit RF te verlaten. :)
Ik zal voortaan ook eerst nadenken :haha
Mooi, zelfkennis is kennis......
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Zonderling »

Jvdg, Herman,

Felle reacties worden gegeven omdat kennelijk de grondslag van dit forum niet wordt gerespecteerd.
Dan lijkt het mij dat dáár iets aan gedaan moet worden.
Het sluiten van een topic is niet de oplossing.

Z.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door jvdg »

Zonderling schreef:Jvdg, Herman,

Felle reacties worden gegeven omdat kennelijk de grondslag van dit forum niet wordt gerespecteerd.
Dan lijkt het mij dat dáár iets aan gedaan moet worden.
Het sluiten van een topic is niet de oplossing.

Z.
Het sluiten van een topic is wel gewenst als de discussie niet meer de kern van de zaak raakt, en verzandt in allerlei zijwegen.
Het is idd geen oplossing, maar wel een richtinggeven.

Als mods proberen we de grondslag van dit forum te bewaken.
Dat is geen eenvoudige zaak, omdat we moeten proberen de tegenpolen in een vorm te "dwingen" waarin de grondslag van het forum wordt gerespecteerd.

Dat geldt voor "links" en voor "rechts".
elbert
Berichten: 1347
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door elbert »

JolandaOudshoorn schreef:
Bert Mulder schreef:
is Mat. 18 een farce dan?

Want dat beschrijft, ten voeten uit, wat de kerkelijke weg (hoort te zijn) is.
De vraag is: via welk kerkelijk genootschap zouden ze deze moeten bewandelen? De GG, de CGK, de OGGiN (incl haakjes)
En... zou hij deze weg niet al lang geleden hebben gewandeld en toen tot de conclusie is gekomen dat een stichting de enige weg was om mensen te bereiken??
Ik weet het ook niet precies, ik werp maar wat proefbalonnetjes op...
Het bestaan van deze stichting geeft het probleem van de gereformeerde gezindte aan.
De kerkelijke weg van Matth. 18 is ook de koninklijke weg, zoals Bert terecht opmerkt.
Alleen hebben we er in kerkelijk Nederland allerlei kerkepaadjes van gemaakt, zoals Jolanda terecht opmerkt.

Ik vind het bestaan van een stichting trouwens niet de aangewezen weg: de kerken dienen zelf geestelijke lauwheid en ingezonkenheid aan te pakken. Het bestaan van een stichting die dat als doel heeft, is dan ook een signaal richting die kerken, dat ze zich aan dienen te trekken. Omgekeerd behoort het doel van die stichting te zijn om zichzelf zo spoedig mogelijk overbodig te maken. Ik ben wel eens bang dat sommige stichtingen dat doel niet hebben.

Zelf ben ik nog niet met Heartcry in aanraking geweest (nog nooit een bijeenkomst bezocht) en ik zou ook niet weten waarom ik ernaartoe zou moeten.
Oude Paden

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Oude Paden »

jvdg schreef:
Zonderling schreef:Jvdg, Herman,

Felle reacties worden gegeven omdat kennelijk de grondslag van dit forum niet wordt gerespecteerd.
Dan lijkt het mij dat dáár iets aan gedaan moet worden.
Het sluiten van een topic is niet de oplossing.

Z.
Het sluiten van een topic is wel gewenst als de discussie niet meer de kern van de zaak raakt, en verzandt in allerlei zijwegen.
Het is idd geen oplossing, maar wel een richtinggeven.

Als mods proberen we de grondslag van dit forum te bewaken.
Dat is geen eenvoudige zaak, omdat we moeten proberen de tegenpolen in een vorm te "dwingen" waarin de grondslag van het forum wordt gerespecteerd.

Dat geldt voor "links" en voor "rechts".
We worden dus gedwongen "middenvelders" :fouet
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef:
Bert Mulder schreef:
is Mat. 18 een farce dan?

Want dat beschrijft, ten voeten uit, wat de kerkelijke weg (hoort te zijn) is.
De vraag is: via welk kerkelijk genootschap zouden ze deze moeten bewandelen? De GG, de CGK, de OGGiN (incl haakjes)
En... zou hij deze weg niet al lang geleden hebben gewandeld en toen tot de conclusie is gekomen dat een stichting de enige weg was om mensen te bereiken??
Ik weet het ook niet precies, ik werp maar wat proefbalonnetjes op...
als het over mensendienst ging. Maar we hadden het hier over godsdienst, waar God zelf mag (wie zijn wij die Hem voorschreven hoe Hij gediend wil worden), nee, God zegt in Zijn wet hoe Hij gediend wil worden, en daartoe heeft Christus zelf de kerk gesteld, met de opzieners daarin die over onze zielen waken.

Dus, als de HC mensen lid zijn van een kerk, een iegelijk in zijn eigen kerk dan. Lees Mat. 18. Vraag ook even jezelf, 'wie is mijn broeder?'
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Bert Mulder schreef:
is Mat. 18 een farce dan?

Want dat beschrijft, ten voeten uit, wat de kerkelijke weg (hoort te zijn) is.
De vraag is: via welk kerkelijk genootschap zouden ze deze moeten bewandelen? De GG, de CGK, de OGGiN (incl haakjes)
En... zou hij deze weg niet al lang geleden hebben gewandeld en toen tot de conclusie is gekomen dat een stichting de enige weg was om mensen te bereiken??
Ik weet het ook niet precies, ik werp maar wat proefbalonnetjes op...
als het over mensendienst ging. Maar we hadden het hier over godsdienst, waar God zelf mag (wie zijn wij die Hem voorschreven hoe Hij gediend wil worden), nee, God zegt in Zijn wet hoe Hij gediend wil worden, en daartoe heeft Christus zelf de kerk gesteld, met de opzieners daarin die over onze zielen waken.

Dus, als de HC mensen lid zijn van een kerk, een iegelijk in zijn eigen kerk dan. Lees Mat. 18. Vraag ook even jezelf, 'wie is mijn broeder?'
Jij bent een van mijn broeders ;)
Ik weet niet welke weg of roeping dhr. Baan heeft. Ik zou het wel mooi vinden, zoals democritus in 1 van de postings schreef dat het goed is als er "ambetlijk" toezicht werd gehouden. Ik weet eerlijk gezegd ook niet aan welk kerkverband dhr Baan is verbonden. Wel vond ik het fijn, dat toen de stichting een jongerenavond belegde bij ons, dat die avond onder leiding stond van de plaatselijke predikant en de jeugdouderling.
En verder, al dwalen ze in hun weg, ik wil me aansluiten bij de woorden van Jezus: Wie niet tegen ons is, is voor ons, belet hen dus niet!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door gravo »

Afgewezen schreef:De belijdenis formuleert bepaalde antwoorden op bepaalde vragen. Wanneer wij het niet met de 3FvE formuleren wij kennelijk ándere antwoorden op de betreffende vragen.
De grote vraag is dan niet of de 3FvE verouderd zijn of versteend of weet ik veel wat, maar: kloppen de antwoorden die gegeven worden, ja of nee?
Als gravo, Marnix of wie dan ook kan aantonen waar er andere antwoorden gegeven moeten worden, dan hoor ik dat graag, maar dan wel concreet.
Nu is het wat vaag allemaal.
Vaak wordt het al dan niet onderschrijven van belijdenisgeschriften op één lijn gesteld met het al dan niet kritisch bevragen van de (leer)praktijk in eigen kring.
In de trand van: als we nu maar onverkort(!) en volmondig(!) alle(!) artikelen van alle(!) drie(!) de belijdenisgeschriften beamen en onderschrijven, dan is het bijkans onmogelijk geworden om nog een millimeter af te wijken van wat in de kerk 'alhier' geleerd wordt. Dan is elke(!) kritische vraag er een duidelijk teken van, dat er toch iets schort aan de onvoorwaardelijke onderschrijving van die 3FE.

Een enorme misvatting. Neem mij nu:

Ik onderschrijf als belijdend lid van de Protestantse Kerk van Nederland de 3FE volmondig, heb geen enkele behoefte om de teksten er van aan te passen, zie de grote en diepzinnige betekenis van deze geschriften, maar ik kan toch, tegelijkertijd begrijpen hoezeer deze geschriften staan in de context van het wordende en opkomende protestantisme. Ze zijn zowel belijdenisgeschrift, als tijdsdocument. Dat is geen geloof, geen moedwillige of eigenwillige aanname, maar dat is gewoon een feitelijkheid, die iedereen kan weten, wanneer hij alleen al op de taal let, die er in gehanteerd wordt. Duidelijk blijkt het karakter van tijdsdocument ook, wanneer we huidige vragen probren benatwoord te krijgen vanuit deze geschiften. dat lukt heel vaak niet. Nu is er een makkelijke oplossing: gewoon zeggen, dat vragen, die niet in de 3FE gesteld worden irrelevante vragen zijn. Maar zo gemakkelijk zou iedereen zich er wel vanaf willen maken, maar zo gemakkelijk gaat dat niet. Want de vragen, die nu gesteld worden, zijn natuurlijk ook geestelijke vragen. Het zijn echter vragen in een andere tijd gesteld.
De vraag, die Heart Cry stelt is deze: hoewel de 3FE gelden als een getrouwe en eerbiedwaardige neerslag van wat God ons in Zijn Woord in de kern wil zeggen, toch blijken deze geschriften niet hebben kunnen verhinderen, dat er nauwelijks enige praktische of geestelijke eenheid tussen gereformeerde broeders en kerken is bereikt. Het is eerder het tegendeel: met een beroep op de 3FE hebben kerken en gemeenten zich altijd weer gesteund gevoeld om iets anders te leren dan de ander, een eigen groep te beginnen, een kerk te scheuren of met wantrouwen en minachting naar christenen van dezelfde stam te kijken. Drie formulieren van enigheid?

Meer dan ooit is nodig, dat de christenheid zich in haar Heer verenigt. Wat is dan de aangewezen weg ten aanzien van die 3FE ? Het antwoord is logisch en oprecht. De geschriften worden nog steeds onderschreven, maar niet langer wordt elke interpretatie (er zijn er nogal wat) voor waar aangenomen.

Met andere woorden: men wil in het bonte woud van meningen en opvattingen zich niet meer laten strikken door een felle en geisoleerde groep interpretators van de 3FE, nee, men wil over it krakeel heenreiken naar d werkelijkheid, die de 3FE proberen te beschrijven.
Het is net als met een handleiding. Je kunt je hele leven wel met je leesbril de handleiding van het apparaat bestuderen en onderling eindeloos debatteren over elk klein lettertje in die handleiding. Je kunt wel allerlei traditie van handleiding-kunde op poten zetten, scholen die vanuit verschilende interpretaties trachten zo dicht mogelijk op de waarheid van het apparaat te komen, maar op den duur wordt het enige nodige gemist....het apparaat zelf!

Zo zie ik ook de geloofstocht van mensen, die Heart Cry bezoeken: ze weten van de hoed en de rand. In hun dromen kunnen ze de eindeloze discussies over geloof, kerk en leer telkens weer dunnetjes overdoen. Die discussies gaan over wezenlijke zaken. De belijdenisgeschriften gaan over diezelfde wezenlijke zaken.

Maar de tijd is gekomen om niet langer over die wezenlijke zaken te spreken, te denken en te discussieren. Het is nu tijd voor die zaak zelf!!

Men wil een praktisch en substantieel christendom. Een christendom, dat inhoud heeft. Een christendom, dat werkelijk ergens vol van is. Een vervuld christelijk leven. Vandaar de nadruk op de heiligmaking. De genade van God mag niet langer alleen als wens-denken ter sprake komen, het moet als een aanwijsbare krachtige realiteit worden benoemd!

Daarmee sluiten ze misschien wel naadloos aan bij al die belijdenisgeschriften, die immers ook niet geschreven zijn voor en door mensen, die nog geen genade hadden ontvangen. Het zijn geschriften die uit het geloof zijn ontstaan en geschreven. De schrijvers ervan hadden geloofskennis en geloofservaring. Zij wisten wat de wezenlijke zaak inhield! Zij waren aangeraakt en vervuld door de waarheid van Gods Woord.

Welnu, al dat gestuntel met de belijdenisgeschriften, als zouden deze moeten bewijzen, dat er maar weinigen zijn, die tot Gods volk gerekend mogen worden of dat er maar zo weinig genade gevonden wordt in deze dagen, al dat gestuntel heeft niets met de urgentie van deze tijd te maken. Die is namelijk, dat we gevraagd worden ons geloof te belijden. Van harte, vervuld door de Heilige Geest!

Ja, het kan dus: zowel de 3FE van harte onderschrijven, maar toch vrij resoluut afstand nemen van de gebrekkige interpretaties, die leiden tot het vreemde vuur, dat geisoleerde groepen zo vak in de ban houdt.

gravo
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

Wat mij betreft wordt het er niet veel minder vaag op, Gravo.

Maar laat ik dan jou ook de twee vragen eens stellen, die ik in een ander topic aan MarthaMartha stelde, omdat ik bij jou min of meer dezelfde positie waarneem.

1. Waar zie je de meerwaarde van genoemde stichtingen om ondanks de bijbelse voorschriften toch een buitenkerkelijke weg te gaan? Met bovendien nog accenten, die (laat ik voorzichtig formuleren) niet helemaal recht doet aan de bijbelse verhoudingen.
Waarom niet, om het maar eens heel concreet te maken, zich te stellen onder de ambtelijke structuur van de Protestantse Kerk in Nederland, waar dhr. Baan kandidaat is, dus zich beroepbaar kan stellen?

2. Hoe verhoudt jouw posting(s) zich met deze meerwaarde? Jij hebt het over het voorbeeld van met een leesbril je hele leven een handleiding bestuderen. Hiermee creëer je naar mijn mening een karikatuur, want een handleiding is niet de zaak zelf, terwijl Gods Woord van zichzelf getuigt dat het een kracht Gods tot zaligheid is voor hen die geloven.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door memento »

Tiberius schreef: Waarom niet, om het maar eens heel concreet te maken, zich te stellen onder de ambtelijke structuur van de Protestantse Kerk in Nederland, waar dhr. Baan kandidaat is, dus zich beroepbaar kan stellen?
Verwacht je van de "ambtelijke structuur" van de PKN correctie, al zou hij dwalen? Van een kerk die zelfs openbare godloochenaars voor laat gaan in haar kerken?

Wel heb ik, na lang er over na te denken, een vraag aan de HC-voorstanders, en met name aan kand. Baan: Onderzoek nu eens heel eerlijk in de geschiedenis van kerk: Wanneer is de prediking zoals bv Baan die zelf doet, en zoals ds. Maritz doet, gekomen in de kerk. En dan bedoel ik zowel inhoudelijk, als de oversterke manier van àppeleren. Ik heb gezocht bij de Reformatoren (Calvijn, Luther, Zwingli, Bullinger), en daar kwam ik het niet tegen (wat ik daar tegen kwam was een prediking waarin heel weinig àppel gedaan wordt, wat betreft bekering en geloof). Ik heb gezocht bij de Nadere Reformatoren en Gereformeerde Piëtisten, en ik heb het niet gevonden (wat ik er tegen kwam, was een prediking die door middel van het oordeel aanzeggen de onbekeerden trachten te bewegen tot zaligheid, en door middel van kenmerken trachte Gods kinderen zekerheid van het geloof te laten gevoelen, maar een sterk àppel vondt ik niet). En zo kan ik het nog breder trekken, tot de Puriteinen en tot de New-England-opwekking, etc etc. De grote vraag die ik dus iedereen, niet alleen HC, maar ook de hele gereformeerde gezindte wil stellen: Bezinnen wij ons nog wel op de manier en de inhoud van ons spreken en preken, en durven wij dat nog langs de meetlat van de praktijk van onze hoog-geëerde (maar weinig gelezen) voorvaderen te leggen. Kunnen wij die afwijkingen, die er zeker zijn (zowel bij links als rechts) verantwoorden?

Aan de HC heb ik nog een vraag: Hebt ge onderzocht wát nu kenmerkend was voor alle opwekkingen in de geschiedenis? Zowel in New-England, als Wales, etc? Zou dát niet een model moeten zijn van opwekkings-preken? Het ongenadige oordeel afkondigen, in al haar verschrikking, over een ieder die niet in Christus is? Op de preek Zondaren in de hand van een toornig God, waar praktisch geen àppel in voortkwam, kwamen honderden tot bekering, en kwam er een grote opwekking. Ook alle andere opwekkingen waarvan ik weet kenmerken zich niet door een sterk-àppelerende prediking, maar door een strenge wetsprediking. En dan bedoel ik niet zo'n wetsprediking, zoals helaas vaak gebeurt, waarin het algemeen gehouden wordt, van "wij zijn allemaal in Adam gevallen, en derven daarom ...") maar een wetsprediking waarin zonde voor iedere hoorder persoonlijk een probleem wordt. Waarin verloren gaan een persoonlijk probleem wordt. Dat ik niet meer verloren ga omdat ik niet uitverkoren ben, maar om mijn eigen zonde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef: Waarom niet, om het maar eens heel concreet te maken, zich te stellen onder de ambtelijke structuur van de Protestantse Kerk in Nederland, waar dhr. Baan kandidaat is, dus zich beroepbaar kan stellen?
Verwacht je van de "ambtelijke structuur" van de PKN correctie, al zou hij dwalen? Van een kerk die zelfs openbare godloochenaars voor laat gaan in haar kerken?
Dat niet. Maar juist daarom begrijp ik niet, dat ze die weg niet inslaan.
Het lijkt erop dat ze zelfs van die ambtelijke structuur die rustig godloochenaars voor laat gaan, toch nog correctie verwacht. Dat zegt dus wel wat.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Jongere »

Een opwekking zit niet zozeer in de soort prediking, memento. Een opwekking is het gevolg van de krachtige werking van Gods Geest.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door memento »

Jongere schreef:Een opwekking zit niet zozeer in de soort prediking, memento. Een opwekking is het gevolg van de krachtige werking van Gods Geest.
Maar omgekeerd is wél waar, dat de afwezigheid van een opwekking kan zitten in de afwezigheid van een bepaald soort prediking.

Als we de werking van de Geest serieus nemen, zullen wij ook onderzoeken welke middelen Hij gebruikt. Als we zien dat Hij in het verleden meermaals een bepaald type prediking heeft willen gebruiken om een opwekking te bewerkstelligen, dan zijn we tenminste verplicht om onze prediking daar aan te toetsen. Als we daartoe niet bereid zijn, moeten we ons toch eens eerlijk afvragen of we de Geest niet in ons straatje willen passen.
Gesloten