jvdg schreef:Ik heb gisteren n.a.v. de DL een predikatie gehoord over de uitverkiezing. 't Was best heel complex.
Een mooie spreuk is mij bijgebleven, waar ik het hartelijk mee eens ben, en wat veel discussies doet verstommen:
Deze leer der uitverkiezing is geen stok om te slaan, maar een staf om te gaan!
Laat God's verborgen Wil toch rusten, en zie op Zijn Evangelie: Komt allen tot mij......
jvdg schreef:Ik heb gisteren n.a.v. de DL een predikatie gehoord over de uitverkiezing. 't Was best heel complex.
Een mooie spreuk is mij bijgebleven, waar ik het hartelijk mee eens ben, en wat veel discussies doet verstommen:
Deze leer der uitverkiezing is geen stok om te slaan, maar een staf om te gaan!
Laat God's verborgen Wil toch rusten, en zie op Zijn Evangelie: Komt allen tot mij......
Treedt NIET in Zijn Goddelijke Wil!!!!
En nu een slotje?
Ja:
Ik heb alles verloren
maar Jezus verkoren
Wiens eigen ik ben
refo schreef:Prima wat mij betreft.
Remonstranten zijn ook gelovigen. Ze verstaan de Schrift alleen anders. En wie zal in dat verstaan het laatste woord hebben?
Ik persoonlijk vind de polarisatie mbt remonstranten ook overdreven. Je bent het er misschien niet mee eens, maar iemand die de vruchten van het geloof draagt... Is die dan niet onze broeder of zuster? En wat is remonstrants? Was de bloedvloeiende vrouw in onze context ook remonstrant?
Afgewezen schreef:Tuurlijk, het maakt allemaal niks uit.
We geloven gewoon wat we willen.
Toch?
Helaas, Afgewezen, hebben veel dit onderwerp nog niet gelezen, en willen ze dat we weer bij het begin beginnen.
Wat heeft het 1st gebod hier over te zeggen, namelijk goden maken naar onze imaginatie?
En het 2e gebod. God heeft toch het recht om te zeggen hoe Hij gediend wil worden?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Afgewezen schreef:Tuurlijk, het maakt allemaal niks uit.
We geloven gewoon wat we willen.
Toch?
En jij geloofd niet wat je wil? Uiteindelijk doen we dat allemaal.
Niemand zegt dat het niets uitmaakt. De meeste refo's zijn verschrikkelijk lauw als het gaat om het persoonlijke geloof, maar worden ontzettend fanatiek als ze remonstrantisme kunnen bestrijden. Ik zou het liever andersom zien.
Bert Mulder schreef:
Wat heeft het 1st gebod hier over te zeggen, namelijk goden maken naar onze imaginatie?
En het 2e gebod. God heeft toch het recht om te zeggen hoe Hij gediend wil worden?
Zullen we het bijbelse Godsbeeld dan heel houden - wanneer God met Vader aangesproken wil worden, jou als Zijn verloren zoon thuis wil hebben en je oproept om bij de varkens weg te gaan en je naar huis roept - die dingen niet wegrelativeren met een eigen beeld van God dat om geen andere reden in stand wordt gehouden vanwege de onwil tot bekering?
Ik zeg niet dat jij dat doet, maar het is wel de realiteit in heel veel gemeenten en in nog meer hoofden. Het onze Vader is enkel voor de bekeerden, de dopeling is geen verloren zoon maar iets op het erf en je moet eigenlijk wel bij de varkens weg, maar dat zou remonstrants zijn.
Bert Mulder schreef:
Zullen we het bijbelse Godsbeeld dan heel houden - wanneer God met Vader aangesproken wil worden, jou als Zijn verloren zoon thuis wil hebben en je oproept om bij de varkens weg te gaan en je naar huis roept - die dingen niet wegrelativeren met een eigen beeld van God dat om geen andere reden in stand wordt gehouden vanwege de onwil tot bekering?
Ik zeg niet dat jij dat doet, maar het is wel de realiteit in heel veel gemeenten en in nog meer hoofden. Het onze Vader is enkel voor de bekeerden, de dopeling is geen verloren zoon maar iets op het erf en je moet eigenlijk wel bij de varkens weg, maar dat zou remonstrants zijn.
Is, helaas, veel waar in wat je zegt. Zo is er onder ons ook de neiging om met eigen werken te komen, iets een steentje bij te dragen voor onze zaligheid, door maar veel over onze zonden te zitten klagen, en of het maar eens gebeuren mocht staan te worden. Terwijl het in wezen heel simpel is: Geloof! in de Heere Jezus Christus, en gij ZULT zalig worden. En God wil dat zelf in ons hart werken!
Vindt ik het ook verschrikkelijk dat het in veel kerken de gewoonte is om onze verbondskinderen te beschouwen als 'brandhout voor de hel'. Ze hebben een gedoopt voorhoofd, en zijn, zodoende, heilig voor God. Dat betekend niet dat ze, hoofd voor hoofd, allemaal tot het ware Israel toehoren. Maar de DL leren toch ook dat we ze niet als verworpenen mogen zien, en ook, tenzij de werken anders aantonen, we toch altijd het beste van hen denken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Probeer ik een slotje te krijgen, komen er de meest vreemde karikaturen en off topic zaken over elkaar heen gerold. :
En jvdg had zo'n mooie slotopmerking. :!:
Als die andere dingetjes in nieuwe topics worden gezet, zullen we deze dan eerst even netjes afsluiten?