Gelezen (geloofsopbouwend)

KDD

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

DDD schreef: 31 jul 2023, 16:20
Thea schreef: 31 jul 2023, 13:30 Nou, dat lijkt me niet zo moeilijk. Het is als het ware een spiegel. Wat ken ik daarvan en wat is er nog meer te verkrijgen?
Dat is weliswaar niet moeilijk, maar het spreekt niet vanzelf. Toetsing en zelfonderzoek zijn niet hetzelfde als onderwijs. Maar zoals Maanenschijn reeds meldt: er zijn allerlei manieren van onderwijs en daar was ik benieuwd naar.

Wat KDD schrijft, begrijp ik hopelijk verkeerd. Ik stoor mij in het geheel niet aan deze tekst. Ik ben meer benieuwd waarom je een zo ingewikkeld geformuleerde tekst zou gebruiken om op zich niets opzienbarends te lezen.

Mocht de laatste opmerking bedoeld zijn om de discussie af te ronden: een nieuw draadje over "Wat zijn opbouwende teksten?" zou ik wel boeiend vinden. Want dat ligt erg persoonlijk. Dat is op zich een open deur, maar de formulering van Thea had ik niet zelf kunnen bedenken.
Mijn post wat aangepast. Ik vond het zelf een bemoedigend stuk - vooral punt 10. Er is meer bemoedigend geschreven maar je kan niet het hele hoofdstuk posten.
KDD

Bericht door KDD »

Nog een klein stukje:
Petrus Immens schreef:
Eer we nu gaan eindigen, moet ik deze verhandelde stof tot nut van anderen aanleggen.
A. Hier heb ik allereerst een woord voor u, ellendige, onwetende en zorgeloze zondaren, die nog buiten het verbond leeft.
Tot u moet ik zeggen, dat ik een brief heb van de God des hemels, waarvan het begin en het einde, en van achter tot voren, niets anders is dan een beminnelijk aanbod, om u te nodigen; dat u met God in een verbond zou komen. En deze nodiging wordt u in Gods Naam op het allerkrachtigst en ernstig voorgesteld, om, was het mogelijk, uw hart in te winnen.
- Dan wordt het eens nodigender wijze voorgesteld, Jes. 45:22: "Wendt u naar Mij toe, en wordt behouden."
- Dan eens biddende door Zijn gezanten, die van Christus' wege bidden: "Laat u met God verzoenen", 2 Kor. 5 : 20.
- Soms radender wijze: "Ik raad u, dat gij van Mij koopt goud, beproefd, komende uit het vuur", Openb. 3 : 18.
- Soms klagender wijze: "Och, of u naar Mij geluisterd hadt", Psalm 81 : 14.
- Dan weer eens verwijtende: "Gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven hebt", Joh. 5 : 40.
- Ja, dan zweert God weleens: "Zo waarachtig als Ik leef, Ik begeer uw dood niet", Ezech. 33 : 11.
- Ook wel dwingender wijze, Lukas 14 : 23, en dan is het: "Dwingt ze om in te komen." En wat zijn die dwangmiddelen anders dan al die hartelijke betuigingen, die de Heere van Zijnentwege aan de zondaar laat doen, waardoor hij wel eens zó in het nauw wordt gebracht, dat hem alle uitvluchten ontnomen worden?

Ik kom dan nu ook als een gezant van God, uit Zijn Naam en van Zijnentwege datzelfde aanbod van genade en zaligheid doen. Ik kom u lokken en nodigen, dat ge u aan Gods verbond zou onderwerpen, dat u toch uw zielen niet langer zou onttrekken, maar in de raad Gods een welbehagen nemen. O, hier is een God, Die staat met uitgebreide armen, met rommelende ingewanden van barmhartigheid, u toeroepende: "Hoe zou ik u stellen als Adama, en als Zeboïm. Mijn ingewand is in Mij omgekeerd, en al Mijn berouw is tezamen ontstoken", Hoséa 11 : 8. Zult u nu zo'n vermanende, biddende, smekende, nodigende, ja dwingende God langer weigeren te horen? Die betuigt: zondaar, wat zal u de dienst van de zonden en de wereld baten? Wend u naar Mij toe. In Mijn dienst is leven en zaligheid. En wat kan of mag u hier toch terughouden? Alle zwarigheden, die u kunt inbrengen, worden weggenomen. De aanbieding is algemeen, aan allen, die leven onder de bediening van de genade. Daar wordt niemand uitgezonderd. Die maar wil, die kome.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mensen, dat begrijp ik nu niet, Dat de Heere
zo`n woestijn, zo'n Godevijandig hart vraagt en zegt: Geef Mij uw hart. U hoeft het niet een beetje te gaan veranderen, u hoeft niet wat
doornen er uit te halen, U hoeft niet wat stekels te gaan trekken. Dat hoeft u echt niet te gaan doen. Voor de ene die u er uit trekt, komen er idem zoveel in de plaats. De Heere vraagt ons hart hoe goddeloos en vijandig ons hart ook is. Doet u dat? Wil jij dat? We zitten hier voor Gods aangezicht. We zitten hier niet zomaar om wat aan te horen. De Heere zegt: Ik kom in Mijn liefde tot u met Mijn genade en Ik vraag om uw hart. En wat doet u en wat is uw antwoord hierop, nu in deze dienst? Nee, ik wil niet. Precies. Ik kan niet. Inderdaad. Als dat waarachtig voor u is, dan bent u niet ver van het Koninkrijk der hemelen vandaan. Want als we beseffen niet te willen en niet te kunnen dan gaan we de Heere inroepen. Maar we willen niet en tegelijk verontschuldigen we onszelf dat we niet kunnen. Ik kan niet onder woorden brengen hoe goddeloos, hoe Godevijandig dit is. Het is het toppunt van onze goddeloosheid in een vroom gewaad. Dat heb je met al die doornen en die stekels. We steken maar naar God toe en we zeggen dat we niet kunnen. Leugenaars die Wij zijn. Want we willen niet. We steken er niet mee naar ons eigen vlees. Want ik haat mijn vlees niet. Ik heb mijn eigen vlees lief. En onderwijl koester ik mijn eigen vlees als een adder vol gif aan mijn borst. Hoe moet dat anders worden? We worden nochtans door de Heere met ons niet-kunnen en en niet-willen opgeroepen om tot Hem te komen. Dan moet u niet blijven zitten waar u zit, maar op uw knieën gaan. Hoe dan? Wel, met dit Woord der liefde, de Bijbel, Gods Woord.

Wijlen ds. Iz. Kok
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Zoals hitte tegen de kou is, en licht tegen duisternis, zo is genade tegen de zonde. Vuur en water zouden nog eerder overeenstemmen in eenzelfde vat, dan genade en zonde in hetzelfde hart.

Thomas Benton Brooks
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

The grace that does not change my life, will not save my soul.

Ds. C.H. Spurgeon

George Whitefield
J.C. Philpot

God heeft door zijn genade uw natuur zo veranderd dat u, wanneer u zondigt, zult zijn als een vis op het droge, u zult uit uw element zijn en verlangen om weer in een goede staat te komen. U kunt niet zondigen, want u houdt van God. De zondaar kan de zonde wegdrinken zoals de os water drinkt, maar voor u zal het zijn als het zilte water van de zee. U kunt zo dwaas worden om de geneugten van de wereld te beproeven, maar zij zullen geen genoegens voor u zijn; u zult met Salomo uitroepen: "IJdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid." Die geweldige man probeerde de wereld op zijn best en werd teleurgesteld, en je kunt er vrij zeker van zijn dat waar hij faalde, jij niet zult slagen. Als de Heere u liefheeft, zal de zonde je nooit voldoening schenken. In werelds gezelschap zult u de hele tijd zijn als een man die op doornen zit, of tussen adders en cobra's loopt; en in werelds amusement zult u het gevoel hebben dat het huis op u zou vallen. Een goddeloze onder de heerschappij van de zonde heeft de zonde lief, maar dat zult u nooit doen. Hij zou willen dat hij meer kon zondigen, want hij heeft de dorst naar dronkenschap; maar wat jou betreft, je zult nooit gelukkig worden door het kwaad, maar je zult eronder zuchten als je je ooit overgeeft aan zijn macht. Je zult jezelf haten als je denkt dat je ooit hebt ingestemd met zijn verzoeken; u zult ellendig en ongelukkig zijn en geen rust vinden totdat u terugkeert naar uw Heere. Uw natuur is zo veranderd dat u van nu af aan de zonde geen moment meer kunt vermaken zonder u te voelen als iemand die brandende kolen in zijn boezem draagt of doornen in zijn vlees steekt. Nee, geliefden, als u inderdaad in Christus gelooft, moet u met de zonde vechten tot u sterft, en wat meer is, u moet het overwinnen in de naam van de Heere.

Ds. C.H. Spurgeon

George Whitefield
Bertiel

Bericht door Bertiel »

https://drpdevries.com/2023/08/03/zijn- ... -vergeven/

dr de Vries over de vergeving van de zonden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
refomart
Inactief

Bericht door refomart »

https://drpdevries.com/2023/07/31/ds-g- ... evangelie/

Dr. P. de Vries/ds. G. Boer hoe de prediking behoort te zijn.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:https://drpdevries.com/2023/08/03/zijn- ... -vergeven/

dr de Vries over de vergeving van de zonden
Mooi en eerlijk om te lezen, ook persoonlijk is het overdenken hiervan noodzakelijk!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
J.C. Philpot

Romeinen 6:23 - Want de bezoldiging der zonde is de dood

Elke zondaar verdient dit door lange, pijnlijke en pijnlijke dienst. O! Wat een moeite doen mensen om in de hel te komen! Vroeg en laat zwoegen ze aan de zonde; en zou Goddelijke gerechtigheid niet in hun schuld staan, als het hun hun verschuldigde loon niet zou betalen?

Ds. A(dam) Clarke

George Whitefield
J.C. Philpot

Het Evangelie: de kracht van God tot zaligheid
Dr. P. de Vries

http://drpdevries.com/2023/08/05/het-ev ... zaligheid/

George Whitefield
J.C. Philpot

Een zeef nodig

Het is erg belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen dingen die verschillen, want op schijn mag niet worden vertrouwd. Dingen die op elkaar lijken, kunnen toch het tegenovergestelde van elkaar zijn. Een schorpioen kan zijn als een ei en een steen als een stuk brood; maar ze zijn verre van hetzelfde. Dit is vooral het geval in geestelijke zaken en daarom moeten we op onze hoede zijn.

Het zou heel moeilijk zijn om te zeggen hoe ver een mens kan gaan in de godsdienst en toch in zijn zonden kan sterven; hoeveel hij eruitziet als een erfgenaam van de hemel, en toch een kind des toorns is. Veel onbekeerde mensen hebben een geloof dat op geloof lijkt, en toch is het geen waar geloof. Bepaalde personen vertonen vrome genegenheden die de warmte van geestelijke liefde hebben, maar die totaal verstoken zijn van het leven der genade. Elke genade kan worden nagemaakt, net zoals juwelen kunnen worden nagebootst. Zoals edelstenen kunnen worden nagemaakt die op wonderbaarlijke wijze lijken op echte stenen, zo lijken schijngenades op wonderbaarlijke wijze op het werk van de Geest van God. In zielsaangelegenheden zal een man waakzaam moeten zijn, of hij zal spoedig zijn eigen hart bedriegen. Het is te vrezen dat velen zich al vergissen en hun misleiding pas zullen ontdekken als ze hun ogen opheffen in de wereld van ellende, waar hun teleurstelling inderdaad verschrikkelijk zal zijn.

Het dode kind van de natuur kan zorgvuldig worden gewassen door zijn moeder, maar dat maakt het nog niet tot het levende kind van de genade. Het leven van God in de ziel schept een oneindig verschil tussen de mens die het heeft en de mens die het niet heeft; en het punt is om ervoor te zorgen dat we dit leven hebben.

WEET JE ZEKER DAT JE HET HEBT?

Het zal afschuwelijk zijn om "Vrede, vrede" te roepen waar geen vrede is, en om voor uzelf mooie dingen te profeteren, en uw hart gerust te stellen, en uw geweten in slaap te sussen, en nooit meer uit de slaap te ontwaken. tot een klap van de donder van het oordeel je uit aanmatiging zal doen schrikken in eindeloze verschrikking.

Ik wens mijn lezer te helpen bij zelfonderzoek. Ik zou willen dat hij verder gaat dan onderzoek alleen, en zo'n overvloed aan genade bereikt, dat zijn heilige en gelukkige toestand een getuigenis zal zijn voor anderen. Het eerste deel van dit boekje is bedoeld als zeef om het kaf van het koren te scheiden. Laat mijn vriend het op zichzelf toepassen; het is misschien wel het beste dagelijkse werk dat hij ooit heeft gedaan. Hij die zijn rekeningen bekeek en ontdekte dat zijn bedrijf verliesgevend was, werd van een faillissement gered. Dit kan mijn lezer ook overkomen. Mocht hij echter ontdekken dat zijn hemelse handel voorspoedig is, dan zal dat een grote troost voor hem zijn. Niemand kan verliezen door eerlijk zijn eigen hart te doorzoeken.

Ds. C.H. Spurgeon

George Whitefield
J.C. Philpot

Als u dus beseft dat u een verloren zondaar bent, zie dan schoonheid en genoegzaamheid in Jezus. Honger en dorst naar Zijn gerechtigheid, en word gewillig gemaakt om de zegen in Zijn weg te verwachten. U mag dit als een teken ten goede beschouwen. Gedachten en verlangens als deze worden nooit in enig hart gevonden voordat Hij die schenkt. Van nature hebben we er een afkeer van en zijn we ertegen. Geef Hem de eer van wat Hij is begonnen. U moet zich tegen de verzoekingen, de vrezen en de twijfels verzetten met het argument dat u uit uw eigen ervaring put. U moet redeneren zoals de vrouw van Manoach ooit heeft geredeneerd: Als het de Heere
had behaagd ons te doden, zou Hij ons niet in staat gesteld en bemoedigd hebben om Hem aan te roepen, en evenmin zou Hij ons in deze tijd dingen hebben getoond als deze (vgl. Richt. 13:23).

Ds. J. Newton

George Whitefield
J.C. Philpot

U wilt iets van godsdienst hebben, maar
dan zorgt u er wel voor dat u daarin niet te ver gaat. U wordt geleid door de vrees voor mensen en de achting door mensen. U zult iets doen om uw geweten gerust te stellen, maar niet te veel, opdat u uw belang niet zult schaden, uw vrienden niet voor het hoofd zult stoten, schande over uzelf zult brengen of dat u zich de naam zult bezorgen van hard te zijn. Ik moet vanuit het Woord van God zeggen dat uw poging om de dingen half te doen in Gods oog iets afschuwelijks is. Zou het uit kracht van de wet geen verraad zijn als u de koning naar het uitwendige respect betuigt, en dan toch in het geheim met zijn vijanden in verbinding staat?

Ds. J. Newton

George Whitefield
J.C. Philpot

Dat is het bewijs van de geestelijke en wijze mens. Hij weet dat hij vleselijk is, en hij is ontevreden over zichzelf; sterker nog, hij haat zichzelf en prijst de Wet van God, die hij erkent omdat hij geestelijk is. Maar het bewijs van een dwaze, vleselijke man is dit, dat hij zichzelf als geestelijk beschouwt en tevreden is met zichzelf.

Ds. M. Luther

George Whitefield
Plaats reactie