Dat gebeurde vroeger wel. Of dat tegenwoordig nog zo is, durf ik niet te zeggen. De meeste kerken zitten niet dusdanig mutjevol meer dan vroeger het geval was.Zita schreef:In coronatijd waren er heel wat kerken die om des gewetens wille besloten om zich niet aan de corona-adviezen van de overheid te houden. Ze lieten wel veel bezoekers toe. Er werd wel volop gezongen. Er werd geen afstand gehouden.GerefGemeente-lid schreef:Ik begrijp je laatste zin niet.Zita schreef:Door aangescherpte maatregelen rond brandveiligheid (ik meen na de cafébrand in Volendam) heeft de overheid wat jaren geleden ook beperkingen opgelegd aan kerken. In onze gemeente werden bij drukke diensten de 'uitschuifjes' gebruikt: een uiterst oncomfortabel plankje dat uit de kerkbank kon worden geschoven, waardoor er in het gangpad een zitplaats extra ontstond. Er werden stoelen voorin de kerk en in gangpaden gezet. Ik heb nog weleens op de trap gezeten als klein kind. Dat mag allemaal niet meer. Geldt voor die regeling ook dat er principieel ongehoorzame gemeenten zijn, net als dat was voor het advies om geen volle kerken te hebben in coronatijd?
Ik vroeg me af of die gemeenten ook dergelijke bezwaren hadden tegen de maatregelen die de overheid oplegt ten aanzien van de brandveiligheid.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
- Verbannen
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Ja blijkt dat het reuze handig is in 2022! Werkt beter dan stukjes perkament weg leggen rondom je zetel!Tiberius schreef:Vaste plekken? Serieus? (Kijk ook even naar het jaartal van vandaag)Simon0612 schreef:Als je met vaste plekken werkt dan werkt dit idee natuurlijk niet. Dan leg je het briefje op iemand anders zijn plek. Waarmee je iemand anders zijn plek in bezit neemt, al is hij dan 1 minuut later. Dat wordt chaos.
Maar in je eerdere bericht zei je juist dat dat niet handig is. Dus wat is het nu?
Toevoeging @Simon0612:
Ik ben sowieso geen fan van vaste zitplaatsen.
Los van het aspect van ongastvrijheid, inflexibiliteit, enz, leg je je zelf als kerkelijke gemeente een onnodige administratieve last en frustratie op.
Frustratie, omdat mensen het niet prettig vinden om zitplaatsen af te staan ('als mijn kleinkinderen komen, moeten ze toch ook kunnen zitten?', terwijl die kleinkinderen er maar 2 zondagen per jaar zijn en dan nog alleen in de vakantieperiode als de halve gemeente in Frankrijk zit).
Maar goed, als je wel vaste zitplaatsen wilt hanteren, kan je de wens om extra afstand om je heen, daarin meecalculeren. Dan houd je de plaatsen naast, voor en achter die persoon vrij in je rooster.
Los van het aspect van ongastvrijheid, inflexibiliteit, enz, leg je je zelf als kerkelijke gemeente een onnodige administratieve last en frustratie op.
Frustratie, omdat mensen het niet prettig vinden om zitplaatsen af te staan ('als mijn kleinkinderen komen, moeten ze toch ook kunnen zitten?', terwijl die kleinkinderen er maar 2 zondagen per jaar zijn en dan nog alleen in de vakantieperiode als de halve gemeente in Frankrijk zit).
Maar goed, als je wel vaste zitplaatsen wilt hanteren, kan je de wens om extra afstand om je heen, daarin meecalculeren. Dan houd je de plaatsen naast, voor en achter die persoon vrij in je rooster.
-
- Verbannen
https://www.rd.nl/artikel/964224-stapsg ... volle-kerk
Ik vermoed dat onze kerkenraad contact heeft gehad met die van Middelburg-Zuid.
Ik vermoed dat onze kerkenraad contact heeft gehad met die van Middelburg-Zuid.
Ik ben opgegroeid met vaste zitplaatsen. Niet echt, maar door veelvuldig gebruik zo gegroeid. Ik vond het helemaal niks. Als er dan iemand op iemands anders 'plekje' zat, waren er veel, vooral oudere mensen, die daar echt iets van zeiden. Zo ongastvrij.Tiberius schreef:Toevoeging @Simon0612:
- Maanenschijn
Ik ben uiterst gehecht aan mijn vaste zitplaats. Ik zit erg ongemakkelijk als ik ergens anders moet zitten, de kinderen hebben dat helemaal. Ik heb dus best begrip voor vaste plaatsen. Al zou ik niet iemand van de plek jagen, dat ik ook weer zo wat.Zeeuw schreef:Ik ben opgegroeid met vaste zitplaatsen. Niet echt, maar door veelvuldig gebruik zo gegroeid. Ik vond het helemaal niks. Als er dan iemand op iemands anders 'plekje' zat, waren er veel, vooral oudere mensen, die daar echt iets van zeiden. Zo ongastvrij.Tiberius schreef:Toevoeging @Simon0612:
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik heb me in mijn studententijd in een toen nieuwe gemeente de eerste paar keer erg niet-welkom gevoeld door de vaste plaatsen. Dat heeft zeker geen trauma opgeleverd en lost zich wel weer op, maar voor nieuwe bezoekers, randkerkelijken of twijfelende jongeren kan het wel een afknapper zijn.
Wegens een specifieke reden?Maanenschijn schreef:Ik ben uiterst gehecht aan mijn vaste zitplaats. Ik zit erg ongemakkelijk als ik ergens anders moet zitten, de kinderen hebben dat helemaal. Ik heb dus best begrip voor vaste plaatsen. Al zou ik niet iemand van de plek jagen, dat ik ook weer zo wat.Zeeuw schreef:Ik ben opgegroeid met vaste zitplaatsen. Niet echt, maar door veelvuldig gebruik zo gegroeid. Ik vond het helemaal niks. Als er dan iemand op iemands anders 'plekje' zat, waren er veel, vooral oudere mensen, die daar echt iets van zeiden. Zo ongastvrij.Tiberius schreef:Toevoeging @Simon0612:
- Maanenschijn
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Ik heb een paar kinderen met een diagnose binnen het autistisch spectrum. Structuur en voorspelbaarheid zijn daarbij voor hen behulpzaam. Dat is de voornaamste reden. Voor mij zelf is het meer gewenning en mogelijk ook (valse) schaamte als een andere zitplaats ‘gedoe’ op zou leveren. Overigens, de kinderen zijn inmiddels al wel ouder en kunnen nu veel beter met veranderingen omgaan, maar voor de jongste is het nog erg lastig.Zeeuw schreef:Wegens een specifieke reden?Maanenschijn schreef:Ik ben uiterst gehecht aan mijn vaste zitplaats. Ik zit erg ongemakkelijk als ik ergens anders moet zitten, de kinderen hebben dat helemaal. Ik heb dus best begrip voor vaste plaatsen. Al zou ik niet iemand van de plek jagen, dat ik ook weer zo wat.Zeeuw schreef:Ik ben opgegroeid met vaste zitplaatsen. Niet echt, maar door veelvuldig gebruik zo gegroeid. Ik vond het helemaal niks. Als er dan iemand op iemands anders 'plekje' zat, waren er veel, vooral oudere mensen, die daar echt iets van zeiden. Zo ongastvrij.Tiberius schreef:Toevoeging @Simon0612:
Zelf zit ik trouwens de helft van de diensten bij het orgel, die plek is altijd vast

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Zeker goed om erg in te hebben. Doel jij op betaalde vaste plekken of op plekken waar mensen gewend zijn te zitten en het daardoor hun vaste zitplek werd? Nu veel mensen afgelopen twee jaren op allerlei plekken in het kerkgebouw hebben gezeten ben ik wel benieuwd of er veel mensen een nieuwe vaste plek gaan zoeken. Ik ben zelf (ook) niet meer zo enthousiast over ons 'oude' plekje eigenlijk.Erskinees schreef:Ik heb me in mijn studententijd in een toen nieuwe gemeente de eerste paar keer erg niet-welkom gevoeld door de vaste plaatsen. Dat heeft zeker geen trauma opgeleverd en lost zich wel weer op, maar voor nieuwe bezoekers, randkerkelijken of twijfelende jongeren kan het wel een afknapper zijn.
Maarja, dat zijn verder allemaal bijzaken.
Laten we voorop stellen dat mensen als het goed is gastvrij door koster worden ontvangen. Dat voel je je zeker welkom.
Vaste zitplaatsen heeft ook veel voordelen, vooral ook voor gezinnen met kinderen.
- Je hoeft niet een half uur van tevoren in de kerk te zijn. De kinderen hebben dan al zolang stilgezeten voordat de dienst begint, zodat concentratie tijdens dienst minder is.
- je kan als gezin bij elkaar zitten en kleine kinderen kun je makkelijk bij je houden
Maar ook redenen die Maanenschijn noemt en je kan als gemeente makkelijk zien wie er wel of niet is. Kun je daar als broeders en zusters naar informeren.
Vaste zitplaatsen heeft ook veel voordelen, vooral ook voor gezinnen met kinderen.
- Je hoeft niet een half uur van tevoren in de kerk te zijn. De kinderen hebben dan al zolang stilgezeten voordat de dienst begint, zodat concentratie tijdens dienst minder is.
- je kan als gezin bij elkaar zitten en kleine kinderen kun je makkelijk bij je houden
Maar ook redenen die Maanenschijn noemt en je kan als gemeente makkelijk zien wie er wel of niet is. Kun je daar als broeders en zusters naar informeren.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Een half uur van tevoren (en tien minuten trouwens ook) is toch zelden nodig? Waar is dat goed voor? Als de kerk in vijf minuten leeg kan lopen, dan kan hij toch ook wel in tien minuten vol lopen?
Er zijn natuurlijk altijd mensen die graag een kwartier vooraf aanwezig zijn. Maar ik zie niet in dat er op die manier meer mensen in de kerk zouden passen. Uiteindelijk zijn er gewoon zoveel plaatsen als er zijn. Als er plek tekort is, dan is dat natuurlijk spijtig, maar dat lijkt me geen reden om een half uur van tevoren te gaan zitten wachten.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die graag een kwartier vooraf aanwezig zijn. Maar ik zie niet in dat er op die manier meer mensen in de kerk zouden passen. Uiteindelijk zijn er gewoon zoveel plaatsen als er zijn. Als er plek tekort is, dan is dat natuurlijk spijtig, maar dat lijkt me geen reden om een half uur van tevoren te gaan zitten wachten.
Het kan een meditatief moment zijn in een jachtig bestaan.DDD schreef:Een half uur van tevoren (en tien minuten trouwens ook) is toch zelden nodig? Waar is dat goed voor? Als de kerk in vijf minuten leeg kan lopen, dan kan hij toch ook wel in tien minuten vol lopen?
Ja, ik ben meestal 25-30 minuten voor de dienst in de kerk. Die tijd besteed ik om het Bijbelgedeelte, waar de dienst over gaat, alvast te lezen en te bestuderen. Meestal neem ik de te zingen psalmen door in berijmde en onberijmde versie. En het is voor mij ook een momentje om de Heere om licht en Zijn Geest te vragen.Job schreef:Het kan een meditatief moment zijn in een jachtig bestaan.DDD schreef:Een half uur van tevoren (en tien minuten trouwens ook) is toch zelden nodig? Waar is dat goed voor? Als de kerk in vijf minuten leeg kan lopen, dan kan hij toch ook wel in tien minuten vol lopen?