Dit is een vreemd standpunt. Als je iemand in een brandend huis aantreft, (om een bekende metafoor in deze discussie te gebruiken) ga je dan diegene aanraden ook een zwemvest aan te trekken omdat er andere mensen zijn die in het water verdrinken? Dat is toch helemaal niet van toepassing op dat moment?huisman schreef: ↑11 dec 2023, 15:24De kritiek op dr vd Brink is in deze ene zin uitstekend verwoord: “vd Brink heeft de opdracht om te geloven met een schaartje uit de Bijbel geknipt. Het aanbod van genade wordt geïsoleerd van de Bijbelse leer.”
….en een prediking die dit doet is m.i. net zo gevaarlijk als een hypercalvinistische preek. Je krijgt een gemeente waar iedereen het wel geloofd. Over dood naar levend, wedergeboorte en het onwederstandelijk werk van Gods Geest hoor je amper. Dat geloof een gave van God is wordt vervangen door geloof dat mijn keuze is.
Deze prediking verslaat zijn duizenden en dat is dat andere front waar ds Kieviet terecht op wijst. Laat dr vd Brink daar eens fors afstand van nemen als hij dat ook een gevaar vindt. Anders is hij bezig met een halve reformatie en dat is dus geen reformatie.
Hyperdordt
Re: Hyperdordt
-
- Berichten: 3191
- Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
- Locatie: henkjrefoforum@gmail.com
Re: Hyperdordt
Het een heeft alles met het ander te maken. Als je de genade aanbiedt dat mensen het zelf kunnen grijpen/voor kunnen kiezen, dan zit je in strijd met de door mij genoemde artikelen.Bertiel schreef: ↑11 dec 2023, 14:59de boeken / lezingen zijn geen uitleg van de DL, maar gaan over aanbod van genade in de prediking.Henk J schreef: ↑11 dec 2023, 14:50 Ik vind in de lezingen van dr. Van den Brink de artikelen 10, 11 en 12 uit hoofdstuk 3/4 niet helder terug komen. Het zou kunnen dat in zijn preken en boeken dit wel helderder aan bod komt. Heb zijn boeken niet gelezen. Verder verwacht ik niet dat ds. Van den Brink een keer in onze gemeente komt preken, hoewel het van mij zou mogen. Daarnaast heb ik nog een heel boekenlijstje met wat ik wil lezen voordat de boeken van ds. Van den Brink in zicht komen dus daar komt het de komende jaren ook niet van.
Dat komt niet in behandeling in deze artikelen
Re: Hyperdordt
Onderbouw die kritiek eens dan. Laat ik even met je meedenken. Als Dr. Van den Brink zegt dat het Evangelie moet worden verkondigt met bevel van geloof en bekering. Wat is daar mis mee? Moet je nog meer doen dan je zonden belijden en tot Hem gaan? Aan welke voorwaarden met ik voldoen om tot Hem te mogen komen?huisman schreef: ↑11 dec 2023, 15:24De kritiek op dr vd Brink is in deze ene zin uitstekend verwoord: “vd Brink heeft de opdracht om te geloven met een schaartje uit de Bijbel geknipt. Het aanbod van genade wordt geïsoleerd van de Bijbelse leer.”
….en een prediking die dit doet is m.i. net zo gevaarlijk als een hypercalvinistische preek. Je krijgt een gemeente waar iedereen het wel geloofd. Over dood naar levend, wedergeboorte en het onwederstandelijk werk van Gods Geest hoor je amper. Dat geloof een gave van God is wordt vervangen door geloof dat mijn keuze is.
Deze prediking verslaat zijn duizenden en dat is dat andere front waar ds Kieviet terecht op wijst. Laat dr vd Brink daar eens fors afstand van nemen als hij dat ook een gevaar vindt. Anders is hij bezig met een halve reformatie en dat is dus geen reformatie.
Re: Hyperdordt
Van den Brink verwoordt het aan de hand van de gelijkenis van het zaad. Het zaad wordt overal gestrooid, niet alleen op vruchtbare grond, maar ook op steen, tussen de distels. Moet het zaad dan niet gestrooid worden, of alleen op de vruchtbare grond? En kunnen wij überhaupt bepalen wat de vruchtbare grond is?tja schreef: ↑11 dec 2023, 15:32Dit is een vreemd standpunt. Als je iemand in een brandend huis aantreft, (om een bekende metafoor in deze discussie te gebruiken) ga je dan diegene aanraden ook een zwemvest aan te trekken omdat er andere mensen zijn die in het water verdrinken? Dat is toch helemaal niet van toepassing op dat moment?huisman schreef: ↑11 dec 2023, 15:24De kritiek op dr vd Brink is in deze ene zin uitstekend verwoord: “vd Brink heeft de opdracht om te geloven met een schaartje uit de Bijbel geknipt. Het aanbod van genade wordt geïsoleerd van de Bijbelse leer.”
….en een prediking die dit doet is m.i. net zo gevaarlijk als een hypercalvinistische preek. Je krijgt een gemeente waar iedereen het wel geloofd. Over dood naar levend, wedergeboorte en het onwederstandelijk werk van Gods Geest hoor je amper. Dat geloof een gave van God is wordt vervangen door geloof dat mijn keuze is.
Deze prediking verslaat zijn duizenden en dat is dat andere front waar ds Kieviet terecht op wijst. Laat dr vd Brink daar eens fors afstand van nemen als hij dat ook een gevaar vindt. Anders is hij bezig met een halve reformatie en dat is dus geen reformatie.
Re: Hyperdordt
Hoe zie je dat zonden belijden dan voor je? Daar ben ik benieuwd naar. Is dat door het te benoemen: ik belijd mijn zonden en klaar.... Of is dat ook het daadwerkelijk inleven wat je zonden zijn? Of zijn dit dan weer kleine lettertjes?Cyrillus schreef: ↑11 dec 2023, 15:40Onderbouw die kritiek eens dan. Laat ik even met je meedenken. Als Dr. Van den Brink zegt dat het Evangelie moet worden verkondigt met bevel van geloof en bekering. Wat is daar mis mee? Moet je nog meer doen dan je zonden belijden en tot Hem gaan? Aan welke voorwaarden met ik voldoen om tot Hem te mogen komen?huisman schreef: ↑11 dec 2023, 15:24De kritiek op dr vd Brink is in deze ene zin uitstekend verwoord: “vd Brink heeft de opdracht om te geloven met een schaartje uit de Bijbel geknipt. Het aanbod van genade wordt geïsoleerd van de Bijbelse leer.”
….en een prediking die dit doet is m.i. net zo gevaarlijk als een hypercalvinistische preek. Je krijgt een gemeente waar iedereen het wel geloofd. Over dood naar levend, wedergeboorte en het onwederstandelijk werk van Gods Geest hoor je amper. Dat geloof een gave van God is wordt vervangen door geloof dat mijn keuze is.
Deze prediking verslaat zijn duizenden en dat is dat andere front waar ds Kieviet terecht op wijst. Laat dr vd Brink daar eens fors afstand van nemen als hij dat ook een gevaar vindt. Anders is hij bezig met een halve reformatie en dat is dus geen reformatie.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 11 dec 2023, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5627
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Hyperdordt
nee, het gaat om dit thema, aanbod van de genade in de prediking, wat dat concreet inhoudt en hoe dat vorm krijgtHenk J schreef: ↑11 dec 2023, 15:38Het een heeft alles met het ander te maken. Als je de genade aanbiedt dat mensen het zelf kunnen grijpen/voor kunnen kiezen, dan zit je in strijd met de door mij genoemde artikelen.Bertiel schreef: ↑11 dec 2023, 14:59de boeken / lezingen zijn geen uitleg van de DL, maar gaan over aanbod van genade in de prediking.Henk J schreef: ↑11 dec 2023, 14:50 Ik vind in de lezingen van dr. Van den Brink de artikelen 10, 11 en 12 uit hoofdstuk 3/4 niet helder terug komen. Het zou kunnen dat in zijn preken en boeken dit wel helderder aan bod komt. Heb zijn boeken niet gelezen. Verder verwacht ik niet dat ds. Van den Brink een keer in onze gemeente komt preken, hoewel het van mij zou mogen. Daarnaast heb ik nog een heel boekenlijstje met wat ik wil lezen voordat de boeken van ds. Van den Brink in zicht komen dus daar komt het de komende jaren ook niet van.
Dat komt niet in behandeling in deze artikelen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Hyperdordt
Wie oprecht (dat wel natuurlijk) zijn zonden belijd en zich bekeert tot Christus is klaar. Wat wil je nog meer dan?Piet Puk schreef: ↑11 dec 2023, 15:48Hoe zie je dat zonden belijden dan voor je? Daar ben ik benieuwd naar. Is dat door het te benoemen: ik belijd mijn zonden en klaar.... Of is dat ook het daadwerkelijk inleven wat je zonden zijn? Of zijn dit dan weer kleine lettertjes?Cyrillus schreef: ↑11 dec 2023, 15:40Onderbouw die kritiek eens dan. Laat ik even met je meedenken. Als Dr. Van den Brink zegt dat het Evangelie moet worden verkondigt met bevel van geloof en bekering. Wat is daar mis mee? Moet je nog meer doen dan je zonden belijden en tot Hem gaan? Aan welke voorwaarden met ik voldoen om tot Hem te mogen komen?huisman schreef: ↑11 dec 2023, 15:24De kritiek op dr vd Brink is in deze ene zin uitstekend verwoord: “vd Brink heeft de opdracht om te geloven met een schaartje uit de Bijbel geknipt. Het aanbod van genade wordt geïsoleerd van de Bijbelse leer.”
….en een prediking die dit doet is m.i. net zo gevaarlijk als een hypercalvinistische preek. Je krijgt een gemeente waar iedereen het wel geloofd. Over dood naar levend, wedergeboorte en het onwederstandelijk werk van Gods Geest hoor je amper. Dat geloof een gave van God is wordt vervangen door geloof dat mijn keuze is.
Deze prediking verslaat zijn duizenden en dat is dat andere front waar ds Kieviet terecht op wijst. Laat dr vd Brink daar eens fors afstand van nemen als hij dat ook een gevaar vindt. Anders is hij bezig met een halve reformatie en dat is dus geen reformatie.
-
- Berichten: 8620
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Hyperdordt
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Wachter Sions door L. van der Tang.
Ik zou tegen de Brink-aanhangers zeggen: Lees eerst maar deze artikelen.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Wachter Sions door L. van der Tang.
Ik zou tegen de Brink-aanhangers zeggen: Lees eerst maar deze artikelen.
Re: Hyperdordt
Wat heb jij ervan geleerd?Geytenbeekje schreef: ↑11 dec 2023, 16:17 https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Wachter Sions door L. van der Tang.
Ik zou tegen de Brink-aanhangers zeggen: Lees eerst maar deze artikelen.
Re: Hyperdordt
Heb jij Hyperdordt al gelezen?Geytenbeekje schreef: ↑11 dec 2023, 16:17 https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Wachter Sions door L. van der Tang.
Ik zou tegen de Brink-aanhangers zeggen: Lees eerst maar deze artikelen.
Re: Hyperdordt
In plaats van hyper, word ik down van zulke vragen. Waarom een vraag beantwoorden met een tegenvraag?Cyrillus schreef: ↑11 dec 2023, 16:22Heb jij Hyperdordt al gelezen?Geytenbeekje schreef: ↑11 dec 2023, 16:17 https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Wachter Sions door L. van der Tang.
Ik zou tegen de Brink-aanhangers zeggen: Lees eerst maar deze artikelen.
-
- Berichten: 8620
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Hyperdordt
Als het gaat om zulke dingen wordt het vaak wat wollig opgeschreven en ik vind dhr van de Tang heldere argumenten geeft met daarbij Bijbelteksten en teksten uit de DL zelf.tja schreef: ↑11 dec 2023, 16:22Wat heb jij ervan geleerd?Geytenbeekje schreef: ↑11 dec 2023, 16:17 https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Wachter Sions door L. van der Tang.
Ik zou tegen de Brink-aanhangers zeggen: Lees eerst maar deze artikelen.
Re: Hyperdordt
Waarom een vraag toevoegen aan een tegenvraag op een vraag? En ja, mijn tegenvraag heeft een goede reden.Piet Puk schreef: ↑11 dec 2023, 16:26In plaats van hyper, word ik down van zulke vragen. Waarom een vraag beantwoorden met een tegenvraag?Cyrillus schreef: ↑11 dec 2023, 16:22Heb jij Hyperdordt al gelezen?Geytenbeekje schreef: ↑11 dec 2023, 16:17 https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Wachter Sions door L. van der Tang.
Ik zou tegen de Brink-aanhangers zeggen: Lees eerst maar deze artikelen.
Re: Hyperdordt
Ik ben benieuwd. Dr vd Brink reageert uitgebreid op Dhr van de Tang. Dus ik begrijp de vraag van Cyrillus wel. Ik ga deze artikelen ook lezen.Geytenbeekje schreef: ↑11 dec 2023, 16:31Als het gaat om zulke dingen wordt het vaak wat wollig opgeschreven en ik vind dhr van de Tang heldere argumenten geeft met daarbij Bijbelteksten en teksten uit de DL zelf.tja schreef: ↑11 dec 2023, 16:22Wat heb jij ervan geleerd?Geytenbeekje schreef: ↑11 dec 2023, 16:17 https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Wachter Sions door L. van der Tang.
Ik zou tegen de Brink-aanhangers zeggen: Lees eerst maar deze artikelen.