*denkt aan de tempelreinigingZWP schreef:Waarom dan?Zita schreef:Je weet het nooit zeker. Ik ben weleens naar een rommelmarkt geweest waar de borduurwerken tegen de kansel aan stonden, en de ski's precies onder het psalmbord pasten. Daar was ik overigens weer snel weg, want zoiets is me toch echt te bar.
Wij protestanten geloven toch dat de kerk (het gebouw, de stenen) niets bijzonders is? Het gaat toch om de samenkomst van de gemeente en de Kerk met een hoofdletter?
Denk ook aan kerken die samen (moeten) komen in gebouwen die doordeweeks ergens anders voor worden gebruikt. Niets mis mee toch?
Wist je dat........[4]
- Bonny
- Contacteer:
Re: Wist je dat........[4]
The Groom's still waiting at the altar
worden vast kerst stukjes gemaakt en verkocht...Zita schreef:Een markt in een kerk?Gijs83 schreef: ...er morgen door vrouwenverenigingen een herfstmarkt wordt georganiseerd in de Noorderkerk in Rijssen?

*denkt aan verschil OT en NT en de betekenis en functie van de tempelBonny schreef:*denkt aan de tempelreinigingZWP schreef:Waarom dan?Zita schreef:Je weet het nooit zeker. Ik ben weleens naar een rommelmarkt geweest waar de borduurwerken tegen de kansel aan stonden, en de ski's precies onder het psalmbord pasten. Daar was ik overigens weer snel weg, want zoiets is me toch echt te bar.
Wij protestanten geloven toch dat de kerk (het gebouw, de stenen) niets bijzonders is? Het gaat toch om de samenkomst van de gemeente en de Kerk met een hoofdletter?
Denk ook aan kerken die samen (moeten) komen in gebouwen die doordeweeks ergens anders voor worden gebruikt. Niets mis mee toch?
*denkt aan het feit dat toen de tafels der wisselaren omgekeerd werden, maar nu dus de verkopers zelf omkeren?ZWP schreef:*denkt aan verschil OT en NT en de betekenis en functie van de tempelBonny schreef:*denkt aan de tempelreinigingZWP schreef:Waarom dan?Zita schreef:Je weet het nooit zeker. Ik ben weleens naar een rommelmarkt geweest waar de borduurwerken tegen de kansel aan stonden, en de ski's precies onder het psalmbord pasten. Daar was ik overigens weer snel weg, want zoiets is me toch echt te bar.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Ik weet ook niet precies hoe ik het onbehaaglijke gevoel moet duiden. In de tijd van de tempelreiniging (die ofwel in het eerste jaar van Jezus' rondwandeling plaatsvond, ofwel kort voor de kruisiging, of tweemaal) was de tempel inderdaad nog het huis van God. Nu is de kerk niet meer zo letterlijk het huis van God.
Mijns inziens past bij het gebruik van een kerkgebouw wel een zeker respect. En dat is ver weg als er luidkeels lootjes worden verkocht, de kerk afgeladen is met rommel, de schilderijen tegen de preekstoel staan enzovoorts. Dogmatisch zal het misschien best wel kunnen, maar het druist tegen mijn gevoel in, en dus doe ik het dan liever niet. Maar het is geen principe in de zin dat ik ervoor op de brandstapel zou gaan.
Mijns inziens past bij het gebruik van een kerkgebouw wel een zeker respect. En dat is ver weg als er luidkeels lootjes worden verkocht, de kerk afgeladen is met rommel, de schilderijen tegen de preekstoel staan enzovoorts. Dogmatisch zal het misschien best wel kunnen, maar het druist tegen mijn gevoel in, en dus doe ik het dan liever niet. Maar het is geen principe in de zin dat ik ervoor op de brandstapel zou gaan.
...50 jaar geleden Franciscus van Ostaden (64), Nederlands auteur overleed? Bekend o.a.van Puk en Muk.
...15 jaar geleden Koos Landwehr (85), Nederlands hovenier en botanisch tekenaar overleed?
...het 90 jaar geleden bijna 24 graden werd?
...we 25 jaar geleden ruim 28 mm regen te verwerken kregen?
...Elsevier vandaag een symposium belegd over de beste ziekenhuizen?
...In Oene morgen Oener koefeest is?
...morgen de Wegwijs beurs in Utrecht van start gaat?
...15 jaar geleden Koos Landwehr (85), Nederlands hovenier en botanisch tekenaar overleed?
...het 90 jaar geleden bijna 24 graden werd?
...we 25 jaar geleden ruim 28 mm regen te verwerken kregen?
...Elsevier vandaag een symposium belegd over de beste ziekenhuizen?
...In Oene morgen Oener koefeest is?
...morgen de Wegwijs beurs in Utrecht van start gaat?
Gijs, wat fijn dat je ons eraan herinnert. D'r wordt verder ook totaal geen aandacht aan geschonken, dus het zou absoluut aan onze aandacht zijn ontsnapt als we jou niet hadden.Gijs83 schreef:...morgen de Wegwijs beurs in Utrecht van start gaat?

~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus schreef:Gijs, wat fijn dat je ons eraan herinnert. D'r wordt verder ook totaal geen aandacht aan geschonken, dus het zou absoluut aan onze aandacht zijn ontsnapt als we jou niet hadden.Gijs83 schreef:...morgen de Wegwijs beurs in Utrecht van start gaat?

Jazeker wist ik dat.Gijs83 schreef:.....morgen de Wegwijs beurs in Utrecht van start gaat?
Leuk dat je ons nog even extra op de hoogte stelt via dit topic:)

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wie er morgen is, loopt de kans mij tegen het lijf te lopen...henriët schreef:Jazeker wist ik dat.Gijs83 schreef:.....morgen de Wegwijs beurs in Utrecht van start gaat?
Wees gerust, wij gaan niet botsen.Marieke schreef:Wie er morgen is, loopt de kans mij tegen het lijf te lopen...henriët schreef:Jazeker wist ik dat.Gijs83 schreef:.....morgen de Wegwijs beurs in Utrecht van start gaat?

~~Soli Deo Gloria~~
Nou, dat weet ik niet, want volgens mij stond er vandaag een artikeltje over in de krant.Hendrikus schreef:Gijs, wat fijn dat je ons eraan herinnert. D'r wordt verder ook totaal geen aandacht aan geschonken, dus het zou absoluut aan onze aandacht zijn ontsnapt als we jou niet hadden.Gijs83 schreef:...morgen de Wegwijs beurs in Utrecht van start gaat?

Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Volgens mij ook een advertentie, toch?caprice schreef:Nou, dat weet ik niet, want volgens mij stond er vandaag een artikeltje over in de krant.Hendrikus schreef:Gijs, wat fijn dat je ons eraan herinnert. D'r wordt verder ook totaal geen aandacht aan geschonken, dus het zou absoluut aan onze aandacht zijn ontsnapt als we jou niet hadden.Gijs83 schreef:...morgen de Wegwijs beurs in Utrecht van start gaat?

Eentje maar?Mister schreef:Volgens mij ook een advertentie, toch?caprice schreef:Nou, dat weet ik niet, want volgens mij stond er vandaag een artikeltje over in de krant.Hendrikus schreef:Gijs, wat fijn dat je ons eraan herinnert. D'r wordt verder ook totaal geen aandacht aan geschonken, dus het zou absoluut aan onze aandacht zijn ontsnapt als we jou niet hadden.Gijs83 schreef:...morgen de Wegwijs beurs in Utrecht van start gaat?

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
...er 15 jaar geleden een witte mars in Brussel werd na de arrestatie van Marc Dutroux(1956, misdadiger)?
...90 jaar geleden Frankrijk en Turkse revolutionairen het Verdrag van Ankara sloten?
...45 jaar geleden in België de parlementaire commissie tot verbetering van de betrekkingen tussen de taalgemeenschappen geïnstalleerd werd?
...vorig jaar Max Kohnstamm (96), Nederlands historicus en diplomaat overleed?
...het 10 jaar geleden ruim 21 graden werd?
...het 25 jaar geleden hard waaide en er veel regen viel?
...we 95 jaar geleden ruim 9 uren achtereen zonneschijn hadden?
...het 30 jaar geleden ruim 14 uren achtereen regende
...de Wegwijsbeurs vandaag in Utrecht van start gaat?
...90 jaar geleden Frankrijk en Turkse revolutionairen het Verdrag van Ankara sloten?
...45 jaar geleden in België de parlementaire commissie tot verbetering van de betrekkingen tussen de taalgemeenschappen geïnstalleerd werd?
...vorig jaar Max Kohnstamm (96), Nederlands historicus en diplomaat overleed?
...het 10 jaar geleden ruim 21 graden werd?
...het 25 jaar geleden hard waaide en er veel regen viel?
...we 95 jaar geleden ruim 9 uren achtereen zonneschijn hadden?
...het 30 jaar geleden ruim 14 uren achtereen regende
...de Wegwijsbeurs vandaag in Utrecht van start gaat?