Diverse mensen?Gijs83 schreef: Het zal voor diverse mensen een moeilijke avond zijn geweest.
Ik denk voor wellicht bijna alle mensen.
Wat dat betreft zal het bij het behandelen van de andere 9 geboden niet anders moeten zijn.
(Ik bedoel die spelt)
Diverse mensen?Gijs83 schreef: Het zal voor diverse mensen een moeilijke avond zijn geweest.
Zo verwoordde onze dominee het ook inderdaad(ik had me nog wat zacht uitgedrukt).jvdg schreef:Diverse mensen?Gijs83 schreef: Het zal voor diverse mensen een moeilijke avond zijn geweest.
Ik denk voor wellicht bijna alle mensen.
Wat dat betreft zal het bij het behandelen van de andere 9 geboden niet anders moeten zijn.
(Ik bedoel die spelt)
Ik zal er even het thema en de genoemde punten bij geven. Het was zeker een preek waar niemand zonder schuld de kerk uit ging. Nederland is erger als Sodom en Gomorra. Wat de verderving nog weerhoudt is dat er nog 10 rechtvaardigen zijn, en die moeten nog worden toegebracht.Gijs83 schreef:'s-morgens: Lukas 1:69: En heeft een Hoorn der zaligheid ons opgericht in het van David Zijn knecht;
's-middags: Deut.18:15: Een Profeet uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE uw God verwekken; naar Hem zult gij horen;(Advent-leespreek van Ds.J.van Haaren). Met die Profeet word duidelijk de Heere Jezus bedoeld! Mozes voorzag hem dus al!
's-avonds: Zondag 41 H.C.(7e gebod). Altijd een heel teer onderwerp, waarbij het regelmatig zo stil was, dat je 'een speld kon horen vallen'. In bijzonder hoe 'verworden' onze maatschappij is geworden: homo- en lesbienne-emanicipatie, incest(ook in onze gezindte; dat dat genoemd moet worden zij hij) en ook(nu geef ik het even een eufemistische term): beestalie. Ik kan me herinneren dat hij die laatste de vorige keer ook aanhaalde, dat zit hem blijkbaar nogal hoog. Het zal voor diverse mensen een moeilijke avond zijn geweest. Wellicht heeft -DIA- nog wat aan te vullen...
Hee, die hadden wij ook!henriët schreef:de lofzang van Elizabeth.
Vertel eens iets meer over.Hendrikus schreef:Hee, die hadden wij ook!henriët schreef:de lofzang van Elizabeth.
Je had erbij kunnen zijn: op steenworp afstand van je stulpje-DIA- schreef:Vertel eens iets meer over.Hendrikus schreef:Hee, die hadden wij ook!henriët schreef:de lofzang van Elizabeth.
Wie was de voorganger, welke psalmen werden erbij gezongen.
Weet je het thema en de punten nog (altijd mooie steuntjes om
je geheugen aan op te trekken)
En hoe heeft de dominee dat concreet uitgewerkt? Is ook daarin ook de zondaars gezegd dat ze ondanks dat toch welkom zijn bij Christus, omdat Hij wilde etenn met hoeren en tollenaren?-DIA- schreef:Ik zal er even het thema en de genoemde punten bij geven. Het was zeker een preek waar niemand zonder schuld de kerk uit ging. Nederland is erger als Sodom en Gomorra. Wat de verderving nog weerhoudt is dat er nog 10 rechtvaardigen zijn, en die moeten nog worden toegebracht.Gijs83 schreef:'s-morgens: Lukas 1:69: En heeft een Hoorn der zaligheid ons opgericht in het van David Zijn knecht;
's-middags: Deut.18:15: Een Profeet uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE uw God verwekken; naar Hem zult gij horen;(Advent-leespreek van Ds.J.van Haaren). Met die Profeet word duidelijk de Heere Jezus bedoeld! Mozes voorzag hem dus al!
's-avonds: Zondag 41 H.C.(7e gebod). Altijd een heel teer onderwerp, waarbij het regelmatig zo stil was, dat je 'een speld kon horen vallen'. In bijzonder hoe 'verworden' onze maatschappij is geworden: homo- en lesbienne-emanicipatie, incest(ook in onze gezindte; dat dat genoemd moet worden zij hij) en ook(nu geef ik het even een eufemistische term): beestalie. Ik kan me herinneren dat hij die laatste de vorige keer ook aanhaalde, dat zit hem blijkbaar nogal hoog. Het zal voor diverse mensen een moeilijke avond zijn geweest. Wellicht heeft -DIA- nog wat aan te vullen...
Een preek is niet altijd puur een oordeelsprediking. Er is altijd nog een plek bij de grote Wetsvervuller. Toch? Als dat ontbreekt is een preek zinzloos, en somber. Zonder doorzicht, zonder troost, zonder Inhoud... Leeg...Luther schreef:En hoe heeft de dominee dat concreet uitgewerkt? Is ook daarin ook de zondaars gezegd dat ze ondanks dat toch welkom zijn bij Christus, omdat Hij wilde etenn met hoeren en tollenaren?-DIA- schreef:Ik zal er even het thema en de genoemde punten bij geven. Het was zeker een preek waar niemand zonder schuld de kerk uit ging. Nederland is erger als Sodom en Gomorra. Wat de verderving nog weerhoudt is dat er nog 10 rechtvaardigen zijn, en die moeten nog worden toegebracht.Gijs83 schreef:'s-morgens: Lukas 1:69: En heeft een Hoorn der zaligheid ons opgericht in het van David Zijn knecht;
Fijn!-DIA- schreef:Een preek is niet altijd puur een oordeelsprediking. Er is altijd nog een plek bij de grote Wetsvervuller. Toch? Als dat ontbreekt is een preek zinzloos, en somber. Zonder doorzicht, zonder troost, zonder Inhoud... Leeg...Luther schreef: En hoe heeft de dominee dat concreet uitgewerkt? Is ook daarin ook de zondaars gezegd dat ze ondanks dat toch welkom zijn bij Christus, omdat Hij wilde etenn met hoeren en tollenaren?
Dacht je dat dan?Luther schreef:Fijn!-DIA- schreef:Een preek is niet altijd puur een oordeelsprediking. Er is altijd nog een plek bij de grote Wetsvervuller. Toch? Als dat ontbreekt is een preek zinzloos, en somber. Zonder doorzicht, zonder troost, zonder Inhoud... Leeg...Luther schreef: En hoe heeft de dominee dat concreet uitgewerkt? Is ook daarin ook de zondaars gezegd dat ze ondanks dat toch welkom zijn bij Christus, omdat Hij wilde etenn met hoeren en tollenaren?
Nou, in jouw post hoorde ik alleen de ene kant. Dus ik dacht: Ik zall het voor de zekerheid even vragen.-DIA- schreef:Dacht je dat dan?Luther schreef:Fijn!-DIA- schreef:Een preek is niet altijd puur een oordeelsprediking. Er is altijd nog een plek bij de grote Wetsvervuller. Toch? Als dat ontbreekt is een preek zinzloos, en somber. Zonder doorzicht, zonder troost, zonder Inhoud... Leeg...Luther schreef: En hoe heeft de dominee dat concreet uitgewerkt? Is ook daarin ook de zondaars gezegd dat ze ondanks dat toch welkom zijn bij Christus, omdat Hij wilde etenn met hoeren en tollenaren?
Als het goed is, is een preek NOOIT puur een oordeelsprediking. De preek is er in de eerste plaats ter glorie Gods. Daarnaast om Zijn volk te vertroosten, en om het Evangelie van vrije genade te brengen...-DIA- schreef: Een preek is niet altijd puur een oordeelsprediking. Er is altijd nog een plek bij de grote Wetsvervuller. Toch? Als dat ontbreekt is een preek zinzloos, en somber. Zonder doorzicht, zonder troost, zonder Inhoud... Leeg...
nee: om het evangelie van genade te brengenBert Mulder schreef: Als het goed is, is een preek NOOIT puur een oordeelsprediking. De preek is er in de eerste plaats ter glorie Gods. Daarnaast om Zijn volk te vertroosten, en om het Evangelie van vrije genade te brengen...
Waarom nee?Fjodor schreef:nee: om het evangelie van genade te brengenBert Mulder schreef: Als het goed is, is een preek NOOIT puur een oordeelsprediking. De preek is er in de eerste plaats ter glorie Gods. Daarnaast om Zijn volk te vertroosten, en om het Evangelie van vrije genade te brengen...