Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

jvdg

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef: Het zal voor diverse mensen een moeilijke avond zijn geweest.
Diverse mensen?
Ik denk voor wellicht bijna alle mensen.

Wat dat betreft zal het bij het behandelen van de andere 9 geboden niet anders moeten zijn.
(Ik bedoel die spelt)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

jvdg schreef:
Gijs83 schreef: Het zal voor diverse mensen een moeilijke avond zijn geweest.
Diverse mensen?
Ik denk voor wellicht bijna alle mensen.

Wat dat betreft zal het bij het behandelen van de andere 9 geboden niet anders moeten zijn.
(Ik bedoel die spelt)
Zo verwoordde onze dominee het ook inderdaad(ik had me nog wat zacht uitgedrukt).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:'s-morgens: Lukas 1:69: En heeft een Hoorn der zaligheid ons opgericht in het van David Zijn knecht;
's-middags: Deut.18:15: Een Profeet uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE uw God verwekken; naar Hem zult gij horen;(Advent-leespreek van Ds.J.van Haaren). Met die Profeet word duidelijk de Heere Jezus bedoeld! Mozes voorzag hem dus al!
's-avonds: Zondag 41 H.C.(7e gebod). Altijd een heel teer onderwerp, waarbij het regelmatig zo stil was, dat je 'een speld kon horen vallen'. In bijzonder hoe 'verworden' onze maatschappij is geworden: homo- en lesbienne-emanicipatie, incest(ook in onze gezindte; dat dat genoemd moet worden zij hij) en ook(nu geef ik het even een eufemistische term): beestalie. Ik kan me herinneren dat hij die laatste de vorige keer ook aanhaalde, dat zit hem blijkbaar nogal hoog. Het zal voor diverse mensen een moeilijke avond zijn geweest. Wellicht heeft -DIA- nog wat aan te vullen...
Ik zal er even het thema en de genoemde punten bij geven. Het was zeker een preek waar niemand zonder schuld de kerk uit ging. Nederland is erger als Sodom en Gomorra. Wat de verderving nog weerhoudt is dat er nog 10 rechtvaardigen zijn, en die moeten nog worden toegebracht.

Eerst de punten van de morgendienst:
CHRISTUS DE HOORN DER ZALIGHEID
1. De oorsprong van die Hoorn
2. De Sterkte van die Hoorn
3. De inhoud van die Hoorn

Middagdienst (preek van ds. van Haaren)
CHRISTUS ALS PROFEET BELOOFT
1. Als Mozes
2. Uit het volk
3. Van God
4. Tot zaligheid

Avonddienst (catechismuspreek)
ZONDAG 41 vr./antw.108-109
HET ZEVENDE GEBOD
1. Gemeenschap gegeven
2. Gemeenschap ontwricht
3. Gemeenschap ontheiligd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef:de lofzang van Elizabeth.
Hee, die hadden wij ook!
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Hee, die hadden wij ook!
Vertel eens iets meer over.
Wie was de voorganger, welke psalmen werden erbij gezongen.
Weet je het thema en de punten nog (altijd mooie steuntjes om
je geheugen aan op te trekken)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Hee, die hadden wij ook!
Vertel eens iets meer over.
Wie was de voorganger, welke psalmen werden erbij gezongen.
Weet je het thema en de punten nog (altijd mooie steuntjes om
je geheugen aan op te trekken)
Je had erbij kunnen zijn: op steenworp afstand van je stulpje ;)

Psalm 95 : 1 en 4
Psalm 93 : 4
Lofzang van Maria : 1 - 2 - 3
Psalm 27 : 7
Psalm 84 : 3 en 6

Tekst: Lukas 1 : 45
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Gijs83 schreef:'s-morgens: Lukas 1:69: En heeft een Hoorn der zaligheid ons opgericht in het van David Zijn knecht;
's-middags: Deut.18:15: Een Profeet uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE uw God verwekken; naar Hem zult gij horen;(Advent-leespreek van Ds.J.van Haaren). Met die Profeet word duidelijk de Heere Jezus bedoeld! Mozes voorzag hem dus al!
's-avonds: Zondag 41 H.C.(7e gebod). Altijd een heel teer onderwerp, waarbij het regelmatig zo stil was, dat je 'een speld kon horen vallen'. In bijzonder hoe 'verworden' onze maatschappij is geworden: homo- en lesbienne-emanicipatie, incest(ook in onze gezindte; dat dat genoemd moet worden zij hij) en ook(nu geef ik het even een eufemistische term): beestalie. Ik kan me herinneren dat hij die laatste de vorige keer ook aanhaalde, dat zit hem blijkbaar nogal hoog. Het zal voor diverse mensen een moeilijke avond zijn geweest. Wellicht heeft -DIA- nog wat aan te vullen...
Ik zal er even het thema en de genoemde punten bij geven. Het was zeker een preek waar niemand zonder schuld de kerk uit ging. Nederland is erger als Sodom en Gomorra. Wat de verderving nog weerhoudt is dat er nog 10 rechtvaardigen zijn, en die moeten nog worden toegebracht.
En hoe heeft de dominee dat concreet uitgewerkt? Is ook daarin ook de zondaars gezegd dat ze ondanks dat toch welkom zijn bij Christus, omdat Hij wilde etenn met hoeren en tollenaren?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
En hoe heeft de dominee dat concreet uitgewerkt? Is ook daarin ook de zondaars gezegd dat ze ondanks dat toch welkom zijn bij Christus, omdat Hij wilde etenn met hoeren en tollenaren?
Een preek is niet altijd puur een oordeelsprediking. Er is altijd nog een plek bij de grote Wetsvervuller. Toch? Als dat ontbreekt is een preek zinzloos, en somber. Zonder doorzicht, zonder troost, zonder Inhoud... Leeg...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef: En hoe heeft de dominee dat concreet uitgewerkt? Is ook daarin ook de zondaars gezegd dat ze ondanks dat toch welkom zijn bij Christus, omdat Hij wilde etenn met hoeren en tollenaren?
Een preek is niet altijd puur een oordeelsprediking. Er is altijd nog een plek bij de grote Wetsvervuller. Toch? Als dat ontbreekt is een preek zinzloos, en somber. Zonder doorzicht, zonder troost, zonder Inhoud... Leeg...
Fijn!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef: En hoe heeft de dominee dat concreet uitgewerkt? Is ook daarin ook de zondaars gezegd dat ze ondanks dat toch welkom zijn bij Christus, omdat Hij wilde etenn met hoeren en tollenaren?
Fijn!
Dacht je dat dan?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:
Fijn!
Dacht je dat dan?
Nou, in jouw post hoorde ik alleen de ene kant. Dus ik dacht: Ik zall het voor de zekerheid even vragen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef: Een preek is niet altijd puur een oordeelsprediking. Er is altijd nog een plek bij de grote Wetsvervuller. Toch? Als dat ontbreekt is een preek zinzloos, en somber. Zonder doorzicht, zonder troost, zonder Inhoud... Leeg...
Als het goed is, is een preek NOOIT puur een oordeelsprediking. De preek is er in de eerste plaats ter glorie Gods. Daarnaast om Zijn volk te vertroosten, en om het Evangelie van vrije genade te brengen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef: Als het goed is, is een preek NOOIT puur een oordeelsprediking. De preek is er in de eerste plaats ter glorie Gods. Daarnaast om Zijn volk te vertroosten, en om het Evangelie van vrije genade te brengen...
nee: om het evangelie van genade te brengen
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
hervormde

Bericht door hervormde »

zonde omdat we zondaren zijn, of.....
zondaar omdat we zondigen.

Deze vraag moeten we ook stellen bij het bepreken van de Wet. Waar ligt de nadruk op: op de zonde, of op de zondaar. Dat geldt voor alle geboden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Fjodor schreef:
Bert Mulder schreef: Als het goed is, is een preek NOOIT puur een oordeelsprediking. De preek is er in de eerste plaats ter glorie Gods. Daarnaast om Zijn volk te vertroosten, en om het Evangelie van vrije genade te brengen...
nee: om het evangelie van genade te brengen
Waarom nee?
God doet in de eerste plaats alles om
Zijn Zelfswil, opdat Hij erin verheerlijk worde.

Dat er een Evangelieboodschap mag klinken
is de Genade van die God die alles werkt
om Zijn Eigen eer te verhogen...

Die Booschap mag er zijn omdat Hij dat
heeft gewilld. Niet uit medelijden met een gevallen
zondaar. Maar in de eerste plaats om Zichzelf.

Hoe ging die foute berijming van 1773 ook weer...
De MET ONS LOT BEWOGEN...
Of was het DIE IN ZICHZELF BEWOGEN...
Plaats reactie